Waar moet ik beginnen?

21-05-2016 11:34 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klusjes in huis blijven weken dan wel maanden liggen. Het huis is goor ik heb al 5 weken niet gestofzuigd. De etensresten, vuile was haren van de kat etc. liggen gewoon op de grond. Op de wasmachine liggen stoppeltjes, in de magnetron etensresten, op de vriezer broodkruimels . Het aanrecht is vies en plakkerig.

Waar moet ik beginnen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Serieuze tip: het kost net zoveel tijd om een kledingstuk op de grond te flikkeren, als dat het kost om het in de wasmand te flikkeren. Zo kost het ook net zoveel tijd om iets anders dat je hebt gebruikt op de eerste de beste tafel of kast te kwakken, of het direct weer op zijn eigen plek te kwakken. Een bordje direct afwassen kost hooguit 30 seconden meer dan een bordje op het aanrecht te zetten. Met andere woorden: dingen direct na gebruik opruimen / schoonmaken / afwassen kost nauwelijks meer tijd en energie dan ze niet opruimen. Maar wat het grote verschil tussen het eerste en het tweede is: grondig schoonmaken kost je als je jezelf het eerste aanleert nauwelijks energie, terwijl het bij het tweede een zo goed als onoverkomelijke berg wordt.



Leer jezelf dus aan om bij alles wat je doet even 2 minuten extra in te plannen om het ook direct weer op te ruimen. Zet bijvoorbeeld in je badkamer een fles allesreiniger met wat doekjes en een sponsje neer, en maak als je je toch staat af te drogen of je haar staat te doen, direct even je wasbak schoon. Of, als je toch de eerste drie minuten gewoon staat te niksen onder de douche, schrob direct even je tegels en spoel ze af. Als je toch hebt zitten poepen en sowieso de wc borstel al ter hand gaat nemen, gooi er direct even een sopje door en schrob de pot uit. En als je echt lekker gek wil doen, sop direct even je fonteintje. (Wegwerp-)Doekje over de deurklink, lichtknop, spoelbak en bril, en voilà je wc is elke dag schoon genoeg, en de echt grondige schoonmaakbeurt eens per week is omdat ie al schoon genoeg is zo gepiept. Sta je te koken, was direct alles wat je niet meer nodig hebt af. Tegen de tijd dat je je eten op gaat scheppen, heb je alleen de laatste pannen en je eigen bord nog. Je eten moet toch iets afkoelen, dus voordat je gaat eten was je direct die pannen even af, na het eten hoef je nog maar 1 bord af te wassen.



Echt, je leven is zoveel makkelijker als je gewoon dit soort dagelijkse dingetjes direct doet als je toch ermee bezig bent.
Am Yisrael Chai!
quote:Logan1212 schreef op 21 mei 2016 @ 14:40:

Wat gebruik je tegen een beschimmelde aanrecht en pannen?



Die pannen zou ik eerlijk gezegd weggooien. Je werkt 5 dagen dus naar de Ikea.

Dat aanrecht zou ik gewoon boenen. Wat voor materiaal is je aanrecht?
quote:SuzanneSuus schreef op 21 mei 2016 @ 15:32:

[...]





Als dat een vriendin van me is zou ik dat zeker doen. Met alleen 'geen zin in' laat je het toch niet zo vervuilen? Volgens mij is er dan wel meer aan de hand en helpt een schoon huis wellichtZou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef het eerlijk toe: ik ben geen echte huisvrouw. Ik gooi het nu op mijn drukke werk en dat ik moe ben. Maar dat is gelul. Had ik geen baan gehad, dan deed ik het zeer waarschijnlijk net zoals nu. Mijn prioriteiten liggen elders. Zo zit ik me te bedenken dat ik me niet kan heugen wanneer ik de laatste heb schoongemaakt. Met de hygiëne neem ik het niet zo nauw. Ik poets me tanden of douche me niet elke dag.
quote:Logan1212 schreef op 21 mei 2016 @ 16:19:

Ik geef het eerlijk toe: ik ben geen echte huisvrouw. Ik gooi het nu op mijn drukke werk en dat ik moe ben. Maar dat is gelul. Had ik geen baan gehad, dan deed ik het zeer waarschijnlijk net zoals nu. Mijn prioriteiten liggen elders. Zo zit ik me te bedenken dat ik me niet kan heugen wanneer ik de laatste heb schoongemaakt. Met de hygiëne neem ik het niet zo nauw. Ik poets me tanden of douche me niet elke dag.





Tsja.

Dan is het dit, en hopen dat je geen leuke one night stand treft of er ineens een collega voor de deur staat.

Geld dat je uitspaart aan huishoudelijke artikelen zou ik besteden aan afhaalmaaltijden en biologisch afbreekbaar wegwerpservies.

Als het je ergert kun je misschien met jezelf afspreken dat je zo weinig mogelijk nieuwe spullen mee naar huis neemt (dus iets erin dan iets weggooien) en een geen reclamebordje op je deur plakken.



Maar als je werkt moet je toch verzorgd op je werk verschijnen? Iedere dag tandenpoetsen lijkt me dan wel nodig of praat je niet met mensen?
Pak als eerste vuilniszakken en gooi alles wat beschimmeld is of te goor voor woorden is gewoon weg. Je geeft er niet om anders was het wel schoon geweest natuurlijk dus gewoon weggooien.



Dan met een droog doekjes alle kruimels wegvegen op de grond, met een doekjes iveral overheen gaan. Dan hetzelfde met een nat doekje met sop doen.



Dan ie stofzuiger pakken en gaan stofzuigen en dan dweilen.



Als je veel was hebt eerst de wasmachine aanzetten.



Hoe erg je huis ook lijkt, na een paar uurtjes is het weer schoon. Behalve als je een verzamelaar ofzo bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Logan1212 schreef op 21 mei 2016 @ 16:19:

Ik geef het eerlijk toe: ik ben geen echte huisvrouw. Ik gooi het nu op mijn drukke werk en dat ik moe ben. Maar dat is gelul. Had ik geen baan gehad, dan deed ik het zeer waarschijnlijk net zoals nu. Mijn prioriteiten liggen elders. Zo zit ik me te bedenken dat ik me niet kan heugen wanneer ik de laatste heb schoongemaakt. Met de hygiëne neem ik het niet zo nauw. Ik poets me tanden of douche me niet elke dag.



Welke prioriteiten heb je dan wel? Je huis niet spic en span hebben is iets anders dan je huis laten vervuilen. Niet elke dag douchen, is dat dan om de dag? En waarom niet? Je tanden niet elke dag poetsen?

Serieuze vraag: gaat het goed met je?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Beginnen met de afwas, dan aanrecht. Daarna eerst gaan opruimen, dingen weggooien. Dan stofzuigen en dweilen. Waarom heb je zolang niks gedaan?
quote:han1987 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:23:

Beginnen met de afwas, dan aanrecht. Daarna eerst gaan opruimen, dingen weggooien. Dan stofzuigen en dweilen. Waarom heb je zolang niks gedaan?en maak een afstreeplijstje dan wordt het concreet en kun je lekker wegstrepen als het af is.
Alle reacties Link kopieren
Eerst die afwas, heb je een vaatwasser dan daarin op hoogste programma. Anders heet water in de spoelbak en in de aangekoekte pannen/schalen en laten weken. Als dat weg is de rest van je aanrecht soppen en dan stof zuigen, toont het alweer heel anders.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
absoluut eerst de afwas, dan etensresten wegdoen.

daarna de keuken, soppen en dan stofzuigen en dweilen.

Daarna genieten dat je de eerste stappen hebt gezet met een lekkere kop koffie en een stukje chocola



vervolgens door naar de badkamer.



hoe komt het dat je zo lang niks hebt gedaan? ik ben ook wel eens laks in het huishouden maar zo ver als jij beschrijft laat ik het meestal niet komen. heb je er een erge hekel aan? ben je erg moe? is het een optie om (twee)wekelijks een schoonmaakster in te huren?
Ik dacht al: Dit heb ik eerder gelezen. Maar het is precies dezelfde op van 4 maanden geleden.

Je kreeg goede tips in dat topic. Waarom een nieuwe?
quote:schorpioentje28 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:25:

Eerst die afwas, heb je een vaatwasser dan daarin op hoogste programma. Anders heet water in de spoelbak en in de aangekoekte pannen/schalen en laten weken. Als dat weg is de rest van je aanrecht soppen en dan stof zuigen, toont het alweer heel anders.Dit idd.
Eerst 1 ruimte, dan de ander. Probeer elke dag 1 ding te doen.

En zoek uit waarom je voor jezelf zulke lage eisen stelt wb je leefomgeving en bespreek dit met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
quote:han1987 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:23:

Beginnen met de afwas, dan aanrecht. Daarna eerst gaan opruimen, dingen weggooien. Dan stofzuigen en dweilen. Waarom heb je zolang niks gedaan?Gemakzuchtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb andere prioriteiten schoonmaken is niet mijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik dacht he een herkenbaar topic. Maar you just made my day. Mijn huis blijkt hartstikke netjes te zijn .



Maar serieus, ik ben dus ook geen huishoudwonder. Maar goed sommige dingen houd ik wel goed bij in ieder geval zoals de was en de afwas. Hoe kun je dat niet bijhouden dan? Heb je dan niet veel te veel serviesgoed en kleding? Als ik dat niet bij houdt hebben we al snel geen schone glazen meer of schone kleding. En dat aanrecht neem je dan af nadat je hebt af gewassen/je servies in de vaatwasser hebt gedaan, dus dat plakkerige aanrecht snap ik ook niet. 5 weken niet gestofzuigd en een kat? Wij hebben een hond en ik stofzuig elke dag. Maar goed mijn stapel strijken is wel huizenhoog, ik moet nodig wat betalingen weg werken en op de overloop hangt een enorme stapel kleding van gezinsleden die of terug moet in de kast of de was in. De trap ligt vol met spullen die naar boven moeten maar niemand mee neemt. De bovenverdieping heeft op sommige plekken hard een stofzuiger nodig. De kinderkamers zien eruit alsof er een bom ontpolft is, maar goed die zijn 16 en 18, dus dat zoeken ze zelf maar uit, stoffen en stofzuigen gebeurt daar dus ook niet. Min oven moet eigenlijk schoon gemaakt en een doekje door de magnetron is ook geen overbodige luxe. Stofzuigen heb ik 2 dagen geleden gedaan, dus er ligt weer een harig tapijt op de vloer. Dat versta ik dus onder geen huishoudwonder.



Wat is er gebeurd? Is er iemand overleden? Ben je depressief? Ik vind dit niet gewoon klinken als iemand die geen huishoudwonder is (zie bovenstaande), je bent aan het vervuilen en je hebt in mijn ogen hulp nodig. Woon je alleen of met een gezin? Hoe oud ben je? Ga met je billen bloot en vraag iemand om hulp om ergens te beginnen.
Uit gemakzucht dan maar iemand inhuren die voor je schoonmaakt. Verder heb ik geen tips en vind ik het vooral zonde om een topic over te doen. Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
quote:Logan1212 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

Ik heb andere prioriteiten schoonmaken is niet mijn ding.sommige dingen hoeven je ding niet te zijn maar moeten gewoon regelmatig gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
waarom neem je dan geen schoonmaakster?
Alle reacties Link kopieren
quote:Logan1212 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:30:

[...]





Gemakzuchtig.



Gemakzuchtig

1) Lui 2) Makkelijk 3) Niet energiek 4) Werkschuw

Gevonden op http://www.mijnwoordenboe ... oordenboek/GEMAKZUCHTIG/1



Oftewel...Een schop onder je kont heb je nodig. Het is niet alleen vies maar ook ongezond om in een vies huis te leven. Kijk, als je nou een aandoening hebt waardoor het niet altijd mogelijk is om de handen te laten wapperen.. Maar gemakzucht vind ik te makkelijk.
quote:Logan1212 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

Ik heb andere prioriteiten schoonmaken is niet mijn ding.Nou slotje dan maar, daar vallen geen tips tegenop te geven. Bah.
quote:Logan1212 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

Ik heb andere prioriteiten schoonmaken is niet mijn ding.De mijne ook niet, maar zo vies laat ik het nooit worden.
Loepje: TO gaat het inmiddels wel beter met het voor jezelf zorgen qua persoonlijke hygiëne? En wat heb je uiteindelijk gedaan met de tips van je vorige topic? Heb je toen uiteindelijk wel schoongemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Logan1212 schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

Ik heb andere prioriteiten schoonmaken is niet mijn ding.



Het mijne ook niet, maar wat jij beschrijft is echt



Hoe doe je dat als er iemand bij je op bezoek komt?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven