Tips verbouwen badkamer(tje)

14-05-2016 20:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Even een korte situatieschets... Ik heb een jaren 30 appartement op de eerste verdieping. Zes jaren geleden gekocht, in relatief goede staat. Een week geleden belden de buren op zondag avond aan: ze hadden last van een behoorlijke lekkage plek op hun plafond, waarschijnlijk veroorzaakt door mijn douche. Loodgieter gebeld, deze week meerdere keren langsgeweest, camera inspecties. Oorzaak lijkt een slecht aangelegde tegelvloer van mijn douche, waardoor het water er doorheen sijpelt. Er is geen 'quick fix'. Helaas betekent dat dus dat om het euvel op te lossen, mijn vloer open moet, en dat betekent door de inrichting van mijn badkamer helaas een complete verbouwing. De gipsen wandjes die mijn douchecabine vormen zouden dat openbreken niet overleven nl. Het is een overigens een hele kleine badkamer: ik gok 4-5 m2.



Shit. Hier had ik ff geen rekening mee gehouden.



Het loopt bij de buren gelukkig niet elke keer dat ik douche langs de muren, maar er moet wel wat gebeuren. En ook op korte termijn. Tegelijkertijd wil ik, als dit dan toch moet, het meteen goed en grondig doen. Dat betekent dat ik ook de badkamermeubels die er al stonden, en het tegelwerk langs de muren, wil vervangen. Ik wil niet een halve verbouwing, waardoor het er niet meer uitziet. Doe dan meteen alles maar.



Ik heb dit echter nog nooit eerder gedaan, toen ik het kocht heb ik bewust een appartement gekocht waar keuken en badkamer nog goed waren. Ik ben alleenstaand en vind dit soort beslissingen over dingen waar ik geen verstand van heb lastig. Ik heb geen sparringspartner en moet alles zelf beslissen. En nu sta ik ook nog eens onder enige tijdsdruk.



Wie heeft er tips hoe ik dit goed en snel kan aanpakken? Ik ben al plaatjes aan het kijken van wat ik wil. Maar waar moet ik op letten bij offertes? Hoe beoordeel ik die? Ik weet bovendien niet wat we nog tegenkomen als de vloer opengaat. Mogelijk zitten daar ook nog loden leidingen bijvoorbeeld.



Verder zijn de kosten an sich het probleem niet, ik heb voldoende spaargeld. Maar wat is redelijk voor de verbouwing van zo'n kleine badkamer met alleen een douche, een wastafel en een meubel voor handdoeken. Kortom, een hoop vragen. Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om het weer behapbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik jou was zou ik overwegen een douchebak te plaatsen, deze aan te sluiten op de douche-afvoer en hem vervolgens goed af te kitten aan de randen. Dikke kans dat het probleem is opgelost zonder enig breekwerk.

Eventueel kan je er een douchewand omheen zetten om het echt af te sluiten.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als het echt de vloer is hoef je helemaal niet stante pede te verbouwen hoor. Een douchebak , vinyl (met kit) of gewoon de tegels opnieuw voegen voldoet dan prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 15 mei 2016 @ 10:42:

Wanneer ik jou was zou ik overwegen een douchebak te plaatsen, deze aan te sluiten op de douche-afvoer en hem vervolgens goed af te kitten aan de randen. Dikke kans dat het probleem is opgelost zonder enig breekwerk.

Eventueel kan je er een douchewand omheen zetten om het echt af te sluiten.



Ik vrees dat dit niet gaat lukken door de krappe opstelling van mijn douche. Er staan al gipswandjes omheen die dat breekwerk niet gaan houden.



Ik vroeg ook aan de loodgieter of zo'n douchebak niet beter zou zijn. Hij zei dat -mits goed aangelegd- een tegelvloer minder risico's gaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 15 mei 2016 @ 11:37:

Als het echt de vloer is hoef je helemaal niet stante pede te verbouwen hoor. Een douchebak , vinyl (met kit) of gewoon de tegels opnieuw voegen voldoet dan prima.



Loodgieter gaf aan dat dat geen haalbare oplossing was, ik dacht ook: vloertje eruit, nieuwe tegels erin, voegen en klaar. Maar hij zei dat de gipswandjes die ernaast staan, het breekwerk van d vloer niet gaan houden. Daarnaast weet hij niet wat hij onder de vloer aantreft. Het kan zijn dat er nog loden leidingen zitten, die moeten dan ook vervangen worden.



Dit is het punt wat ik ook lastig vind hoor. Ik moet het doen met wat de loodgieter zegt. Ik heb er weinig verstand van. Ik vraag daarom zeker verschillende offertes aan, maar deels blijft het gissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 15 mei 2016 @ 15:33:

[...]





Loodgieter gaf aan dat dat geen haalbare oplossing was, ik dacht ook: vloertje eruit, nieuwe tegels erin, voegen en klaar. Maar hij zei dat de gipswandjes die ernaast staan, het breekwerk van d vloer niet gaan houden. Daarnaast weet hij niet wat hij onder de vloer aantreft. Het kan zijn dat er nog loden leidingen zitten, die moeten dan ook vervangen worden.



Dit is het punt wat ik ook lastig vind hoor. Ik moet het doen met wat de loodgieter zegt. Ik heb er weinig verstand van. Ik vraag daarom zeker verschillende offertes aan, maar deels blijft het gissen.

Waarom zouden de wanden niet blijven staan als je de tegels er uit bikt? Is het een granieten /granito of cementenvloer die helemaal weg moet dan moet dat idd met een pneumatisch geval Maar de kans is heel groot dat het gewoon de voegen zijn die zijn aangetast en dan hoeven alleen de tegels zelf losgebikt. Kun je (in etappes ) ook nog zelf doen met de hand.

Heb ik ooit in mijn keuken gedaan, iedere dag een klein stukje gewoon met hamer en beitel.

Ik zou echt een ander raadplegen voordat je beslissingen neemt. Zonde als je overhaast iets gaat doen waar je later spijt van krijgt.

En echt als nood oplossing kun je altijd nog vinyl (zeil) gebruiken Bij de wanden goed kitten en om het putje heen. Echt hartstikke waterdicht.

Vraag me alleen af waarom zo'n douchebak niet zou kunnen. DIe kun je zelfs gewoon op pootjes staand nog gebruiken, als de afvoer maar aangesloten is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 15 mei 2016 @ 15:47:

[...]



Waarom zouden de wanden niet blijven staan als je de tegels er uit bikt? Is het een granieten /granito of cementenvloer die helemaal weg moet dan moet dat idd met een pneumatisch geval Maar de kans is heel groot dat het gewoon de voegen zijn die zijn aangetast en dan hoeven alleen de tegels zelf losgebikt. Kun je (in etappes ) ook nog zelf doen met de hand.

Heb ik ooit in mijn keuken gedaan, iedere dag een klein stukje gewoon met hamer en beitel.

Ik zou echt een ander raadplegen voordat je beslissingen neemt. Zonde als je overhaast iets gaat doen waar je later spijt van krijgt.

En echt als nood oplossing kun je altijd nog vinyl (zeil) gebruiken Bij de wanden goed kitten en om het putje heen. Echt hartstikke waterdicht.

Vraag me alleen af waarom zo'n douchebak niet zou kunnen. DIe kun je zelfs gewoon op pootjes staand nog gebruiken, als de afvoer maar aangesloten is.



Ik neem nog zeker geen definitieve beslissingen hoor. Ik besef me heel goed dat ik op dat punt een second opinion nodig heb. Maar hij heeft me door middel van kloppen op de tegels wel laten horen dat er een tegel is waar gewoon niks onder zit. Die hangt dus bijna los. Dat kun je ook horen.



Als eerste oplossing hebben we extra kit gespoten in de voegen. Even proberen of dat het probleem iig tijdelijk zou verhelpen, zodat we wisten of dat het euvel was. Helaas later in de week opnieuw lekkage. Er is dus meer aan de hand dan alleen de voegen. Maar wat precies is dus niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Even een korte update (voor wie het leuk vindt...).



Inmiddels is de conclusie dat het een complete verbouwing wordt definitief. Mijn eigen loodgieter is ook nog langsgeweest en komt tot min of meer dezelfde conclusie: de aanleg van mijn badkamer is een ramp. Alles moet worden gestript om het goed te kunnen doen. Er zit ook vocht achter de kranen, dus ook de muur moet helemaal open.



Ok. Ik heb er inmiddels vrede mee! En begin me bijna te verheugen op het eindresultaat als de verbouwing maar achter de rug is....



De zoektocht verlegt zich dus nu naar het uitzoeken van tegels en sanitair. Ik weet ongeveer wat ik wil aan tegels en sanitair. Nu zoek ik naar betrouwbare sites om dat te bestellen. Ik ben bij Sanidirect geweest. Daar hebben ze wel ongeveer wat ik wil, maar is dat betrouwbaar of de Keukenconcurrent onder de badkamers? Het gaat dus alleen om bestellen van spullen.



Daarnaast is ook de levertijd nog wel relevant. Het hoeft er niet morgen te zijn, maar een besteltijd van 8 weken is ook niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort tegels en sanitair kies je, ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
link tegels



Deze grijze tegels vond ik erg mooi. Grote op de vloer en de smallere op de muur.... Ik weet nog niet zeker of ik deze van de Sanidirect neem, ik heb in meerdere winkels vergelijkbare tegels gezien waaronder bij de Gamma. Maar wel deze stijl dus. En dan met een wit glans badkamermeubel. Die moet ik nog uitzoeken maar keuze genoeg. Een rustige lichte sfeer dus, omdat mijn badkamer zo klein is wilde ik geen donkere meubels of tegels.



Qua douche had ik het liefste glazen schuifdeuren gewild, maar dat raadt mijn loodgieter me af. Mijn wasmachine staat naast de douche en in verband met veiligheid is het beter als het gewoon weer een muurtje wordt zoals ik nu ook heb.
Alle reacties Link kopieren
Overigens de eerste offerte dus nu binnen. Dat wordt 4000 euro ex tegels en sanitair. Was ongeveer wat ik verwacht had dus ik schrok er niet van. Gelukkig wordt volgende week het vakantiegeld gestort.
Alle reacties Link kopieren
Kan je link niet openen helaas. Maar ik begrijp dus lichtgrijs met hoogglans wit. Klinkt strak en mooi. En wat een geld he, voor zo'n kleine ruimte. Ik zou je tegels zeker bij de Gamma bestellen ipv bij een dure badkamer zaak. Met zo'n kleine badkamer heb je geen meerwaarde aan zo'n zaak en met tegels gaat het ook om de algemene look en kleine details in tegels maken voor het eindresultaat niet heel veel uit.
Alle reacties Link kopieren
Klopt hiltje. Ik zie ook de meerwaarde van een duurdere tegel niet, het zag er ongeveer hetzelfde uit.



Helaas schiet het verder nog niet zo op met goede offertes behalve mijn eigen loodgieter dus ik heb net maar een opdracht op werkspot geplaatst. Nu ik eenmaal weet wat ik wil, en ook de buren aangeven dat het bij hun blijft druppen wil ik toch vaart maken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.prefabwoningonline.nl/badkamer/



http://prefabsanitair.com/



Zoiets is wel supermakkelijk denk ik.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven