Was ruikt naar natte hond

21-05-2016 17:54 42 berichten
Wellicht dat iemand hier de gouden tip heeft...



Zojuist mijn bonte was uit de wasmachine gehaald en deze stinkt echt enorm naar natte hond!!! Echt zooo vies!



De wasmachine is van AEG, ik was met vloeibaar wasmiddel meestal robijn en lenor of robijn wasverzachter. Wanneer ik witte was draai dan ruikt de was altijd heerlijk fris! Ligt dit aan de stof van de kleding of aan de wasmiddel die ik gebruik? Ik was de bonte was altijd op 40 graden. Bij mijn oude wasmachine en oude woning had ik precies hetzelfde. Draai de wasmachine regelmatig met vaatwastabletten of azijn/soda op 90 graden, laat altijd na het wassen de deur open staan en de filters etc ook al leeggemaakt en daar zat geen vies of stinkend water in.



Met poeder wassen werkt niet want dit lost niet op, zodra ik de was er dan uithaal heb ik precies hetzelfde en zit er nog poeder aan sommige stukken was.



Gebruikt mn wasmachine te weinig water? Heb wel de optie om extra spoelen aan te klikken maar weet ook niet of dit zal werken....



Als ik korte wasjes draai, bijvoorbeeld als ik 1 broek heb die stinkt (ivm uitgaan ofzo) dan ruikt deze heerlijk naar de wasverzachter. De trommel doe ik ook niet te vol... Weet niet meer zo goed wat ik nog kan proberen
Alle reacties Link kopieren
Vetluis heb ik overigens ook wel gehad maar dat stinkt lang zo erg niet. Dat is meer een muffe geur.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het ook eens proberen met alleen waspoeder en dan op 40 graden. Bespaarde echt veel door op 40 graden te wassen.
Ik denk ook dat het door een zweertshirt of zoiets komt die in de was heeft gezeten. Ik herken dit ook van de sportkleding die soms erg meurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hun-ty schreef op 21 mei 2016 @ 19:57:

[...]





Doe jij dan geen wasverzachter erbij dat is ook vloeibaarWelnee. Wasmiddel ruikt meer dan prima. Al die luchtjes door elkaar van parfum etc. Yuk
Alle reacties Link kopieren
quote:Hun-ty schreef op 21 mei 2016 @ 19:57:

Doe jij dan geen wasverzachter erbij dat is ook vloeibaarIn plaats van wasverzachter gebruik ik azijn. Is beter voor je machine én de was (en je portemonnee).
Alle reacties Link kopieren
Op 60 graden wassen voortaan, behalve als dat niet mag van het label.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb de was net nog een keer aangezet, met "sportkleding luchtjes verwijderaar" van HG, extra spoelen en tijdbesparing aangezet. De natte hond is er nu vanaf haha. Heb overigens ook de afvoer open gehad, hier kwam een klein beetje water uit en stonk niet. Mijn wasmachine stinkt ook niet (heb er met mn hoofd ingehangen )...



Mijn was ruikt nog steeds niet fris, heb m ondanks het label 30/40 graden gewoon op 60 gezet en ik zou wel zien of het er normaal uit zou komen. Niks gekrompen...



Bij handdoeken, ondergoed, witte shirts etc heb ik gewoon lekker ruikende was. Zal wel aan die sportshirts van mijn vriend liggen dan. Toch de sportkleding maar apart gaan wassen, maar daar heb ik eigenlijk nooit genoeg was voor. Oja, alle filters zijn schoon, de rand binnenin is schoon. Rook zelfs heel erg naar wasverzachter. Ik ga morgen maar weer een kookwasje draaien met een vaatwastablet en binnenkort denk ik maar over naar ariel vloeibaar want ik vind robijn wasmiddel ook niet echt fijn. Poeder ook niet, want daar krijgt mijn was witte strepen van.



Weet nu eigenlijk ook niet wat het meest geholpen heeft, hg of het extra spoelen
Alle reacties Link kopieren
Vetluis kan ook voor komen bij machines die op poeder wassen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat zou kunnen, ik heb er sinds ik alleen nog maar poeder gebruik nooit meer last van gehad. Het scheelt volgens mij al een hoop als je niet teveel wasmiddel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het met de sportkleding van mijn puberzoon, die was ik nu met een schep bakingsoda bij het wasmiddel en nu heb ik geen last meer van stinkwas.



Bakingsoda is trouwens een stuk goedkoper als HG

En kun je voor nog veel meer andere dingen gebruiken, Google er maar eens op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die dweilen en stinkende viscosedoekjes met zijn gewone kleren samen wast. Echt álles stinkt bij hem: handdoeken, theedoeken, hun kleren... Maar hij zelf ruikt niets. Zijn wasmachine stinkt dus ook (die rioollucht als ik bij hem naar de wc ga (want daar staat de wasmachine)). Ik heb ooit een was bij hem gedraaid omdat mijn wasmachine stuk was en ik heb daarna bijna alle kleren nog minstens 2x moeten nawassen op 60 graden om de geur eruit te krijgen. Sommige kledingstukken heb ik weg moeten gooien

Mijn punt: sommige kledingstukken kunnen van zichzelf stinken (heeft met het materiaal te maken denk ik), of kunnen zijn gaan stinken omdat ze te vaak op een te lage temperatuur zijn gewassen (teveel bacteriën die stank veroorzaken). Dit merk je bijvoorbeeld doordat het kledingstuk al stinkend uit de was komt, of wel ok ruikt als het uit de wasmachine komt, maar als je het weer aantrekt, het meteen begint te stinken (door lichaamstemperatuur). Als je het dan weer samen wast met andere kleding, kunnen die kledingstukken ook 'besmet' raken, en tegelijk ook de wasmachine. Een soort van kruisbesmetting dus, ook al heb je de wasmachine net op 95 graden laten draaien.

Mijn tip: vindt uit welke kledingstukken vies ruiken en was ze apart. Je zou ze bijvoorbeeld eerst in een azijnbad kunnen leggen voor een paar uur (gaan die stink-bacteriën ook dood van), om te kijken of dat voldoende is. Was ze liever als laatste, want daarna kun je de wasmachine weer op 95 graden wassen. In je schone wasmachine kun je dan weer de witte was draaien en de niet-stinkende was. Was die meer kans geeft op vieze geuren (bijvoorbeeld sportkleren) wassen wanneer de trommel maximaal half gevuld is. Andere kleding wanneer trommel maximaal voor 2/3 gevuld is. Zo kan er voldoende water bij om de zeep op te lossen en alle viezigheid uit de kleding te halen. Desnoods het water aanvullen (met een gieter water door het zeepbakje gieten). Extra spoelen is ook een optie, maar als de wasmachine al redelijk vol zit, komt er nog steeds onvoldoende water bij om al het vuil van de kleding af te spoelen.

Als ik het op bovenstaande manier doe, kan ik mijn was gerust een dag of 2 in de wasmachine laten liggen (doe ik niet expres, maar dat is me een paar keer overkomen door overmacht) en heb ik geen last van vieze luchtjes.

Deze manier is helaas niet de meest milieuvriendelijke manier



Het is mij ook opgevallen dat witte was over het algemeen minder stinkt dan gekleurde. Ik weet niet zo goed waar dat door komt. Zou het kunnen komen door de optische witmakers die meestal in wasmiddel voor witte was zitten? Misschien zorgen die stofjes er tevens voor dat geurveroorzakende bacteriën minder kans krijgen?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Alle reacties Link kopieren
quote:c_estelle schreef op 22 mei 2016 @ 07:02:

Ik had het met de sportkleding van mijn puberzoon, die was ik nu met een schep bakingsoda bij het wasmiddel en nu heb ik geen last meer van stinkwas.



Bakingsoda is trouwens een stuk goedkoper als HG

En kun je voor nog veel meer andere dingen gebruiken, Google er maar eens op.



Dat is toch natriumbicarbonaat? Misschien dat de natrium (zout) ervoor zorgt dat geurveroorzakende bacteriën de wasbeurt niet overleven?

Ik ga het ook eens uitproberen
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 22 mei 2016 @ 06:42:

Dat zou kunnen, ik heb er sinds ik alleen nog maar poeder gebruik nooit meer last van gehad. Het scheelt volgens mij al een hoop als je niet teveel wasmiddel gebruikt.En ook dit. Teveel wasmiddel geeft een grotere kans op wasluis. Vaak heb je per wasbeurt minder wasmiddel nodig dan op de verpakking van het wasmiddel staat.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
quote:gelderka schreef op 22 mei 2016 @ 15:00:

[...]





Uit de handleiding van onze wasmachine:



Huisdieren-haren programma

Dit programma verwijdert beter de haren van huisdieren.

NOOT: Was geen huisdieren in de machine!



Het staat er echt.Net als in handleidingen van andere apparaten zoals magnetrons, omdat er echt mutsen zijn die dachten dat het kon
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt geen poeder omdat dat niet oplost maar er gaat geen lichtje branden dat dat niet zo hoort?

Draait je machine wel, word ie warm.. En laat er anders een monteur bij komen. Wasmiddel hoort echt gewoon op te lossen.



DIe lucht komt waarschijnlijk van vetluis omdat je machine niet goed wast en je vloeibaar gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Bakpoeder zorgde ervoor dat mijn was heel vies ging ruiken. En de 2 wassen die ik daarna deed ook... Ik vind het dus geen aanrader.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Alle reacties Link kopieren
quote:Purty schreef op 26 mei 2016 @ 16:42:

Bakpoeder zorgde ervoor dat mijn was heel vies ging ruiken. En de 2 wassen die ik daarna deed ook... Ik vind het dus geen aanrader.



Bakpoeder is wat anders als bakingsoda hoor!

En niet alleen bakingsoda gebruiken, een 1 schepje naast je wasmiddel is genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven