Hond met hardnekkige ( voedsel?)allergie. Iemand raad???

18-06-2015 10:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek wat tips, ervaringsverhalen.



Sinds de laatste sloopsheid- maand of 9 geleden- heeft mijn hond, teefje, 5 jaar, een hardnekkige ( waarschijnlijk) allergie.

Het komt hier op neer: Ze begint met bijten op haar staartje ( een stompje). Dat wordt rood en de huid gaat stuk. Dit breidt zich uit naar rond de vagina, de liezen en onderbuik. Er komen rode bultjes, vlekken en als ik niks onderneem zit ze de hele dag te bijten/ likken en gaat alles kapot.



Wat is er al gedaan:

- Steriliseren voor het geval het hormonaal zou zijn ( het begon met een schijnzwangerschap). Nu 3 maanden geleden.

- Dieetvoer, voor t geval het een voedselallergie is. Lijkt niet echt te werken, ik gebruik het al maanden.

-Prednison spuiten tegen de jeuk en soms anti-biotica: Dit helpt het best, maar na een week of 5 begint het weer opnieuw.

- Prednison tabletjes, helpt enigszins.

- Heeeeele dure tabletten, daar moet ik nu mee beginnen voor 2 weken, om te kijken of dat iets doet. Het heet Atopica.

- Smeerseltje Dermapet, zit geloof ik ook iets Prednison achtigs in. Helpt in combi met spuit en anti biotica.



Voorstel is nu een ( dure) allergie test. Daarin wordt niet gescreend op voedsel, maar op omgevingsfactoren, zoals graspollen, huismijt, enz.



De dierenarts weet t ook niet zo goed meer. Vraag me af of hier dierenartsen of - assistentes zijn, hondeneigenaren, die dit herkennen en tips of ervaringsverhalen hebben.



Alvast bedankt!
Herkenbaar intheheart, ik lees mee. Onze hond van nu 8 maanden heeft waarschijnlijk ook een allergie. Hij heeft inderdaad ook rode bulten en jeuk bij zijn anus en vooral op zijn buik en liezen. Al begint het nu ook op zijn achterpoten te komen. De dierenarts heeft ons nu (weer) antibiotica voorgeschreven. Hielp de vorige keer ook goed, alleen was het ook zo weer terug. Daarnaast voeren we nu paardenvlees met zoete aardappel. Hiervoor schijnen weinig honden allergisch te zijn, dus hopen dat het inderdaad een voedselallergie is en dat het hiermee voorbij is. Wij geven dit echt nog maar net, dus nog geen ervaring mee. Ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:intheheart schreef op 19 juni 2015 @ 04:46:



Rooss4.0.... Het begint altijd met aan haar staart bijten. Het breidt zich uit naar liezen en onderbuik. Denk wel dat het redelijk symmetrisch is....

Weet jij dan wat het kan zijn? Van berkenteerolie nooit gehoord.. Waar haal je dat?



https://www.petsplace.nl/ ... berkenteerolieml~M-010057

Hier bv.

Berkenteer olie zorgt ervoor dat de hond zijn plekken vindt stinken en niet meer krabt met de bek, tevens is het jeukstillend en genezend. Wel opsmeren voor het wandelen want het stinkt (teer) en je wilt het ook niet aan je meubels hebben.



Als de jeuk begint bóven de staart is het in 99% vlooien allergie. Het maakt niet uit waar de vlo prikt, en ook niet hoe vaak, als honden allergisch zijn voor vlooiengif begint het krabben boven de staart.

Symmetrische plekken op (vooral) de flanken is een hormoonprobleem, de klachten van jouw hond klinken niet als zodanig, dat zou ik uitsluiten.



Speciaal voer zou ik trouwens nooit bij de lidl halen, dat kan nooit zuiver lam-rijst zijn. Dan toch eerder een eliminatie-dieet gebaseerd op vers vlees.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:springplank schreef op 21 juni 2015 @ 20:50:

paardenvlees met zoete aardappel. Hiervoor schijnen weinig honden allergisch te zijn,

Grappig. Jaren geleden wisten we al dat lam/rijst zou werken tot honden daar allergisch voor zouden raken, een allergie bouwt zich nl op, hoe vaker een mens/dier geconfronteerd wordt met een bepaalde stof, hoe groter de kans op allergie.



Paard en aardappel zijn dus de vervanger voor lam/rijst.

Is dat verkrijgbaar in brok of sta je zelf in de keuken piepers te koken en vlees te snijden?
...
quote:Rooss4.0 schreef op 21 juni 2015 @ 21:02:

[...]



Grappig. Jaren geleden wisten we al dat lam/rijst zou werken tot honden daar allergisch voor zouden raken, een allergie bouwt zich nl op, hoe vaker een mens/dier geconfronteerd wordt met een bepaalde stof, hoe groter de kans op allergie.



Paard en aardappel zijn dus de vervanger voor lam/rijst.

Is dat verkrijgbaar in brok of sta je zelf in de keuken piepers te koken en vlees te snijden?Ik sta het inderdaad zelf te koken. Wij hebben het geluk met een paardenslager in de stad hier, die snijdt het voor mij. Ik kook het ook nog wel, maar dat scheelt wel werk. Die slager vraagt trouwens ruim 7 euro per kilo. Ik vond dat niet heel goedkoop. Hebben mensen hier toevallig ervaring met paard? Waar halen jullie dat en wat kost dit?
Het is trouwens zoete aardappel en geen gewone aardappel. Zoete aardappel is meer groente. Voor aardappel schijnen honden ook allergisch te kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry, zoete aardappel. Geen idee wat paardenvlees kost, heb je wel eens online gezocht?
...
quote:springplank schreef op 21 juni 2015 @ 21:07:

[...]





Ik sta het inderdaad zelf te koken. Wij hebben het geluk met een paardenslager in de stad hier, die snijdt het voor mij. Ik kook het ook nog wel, maar dat scheelt wel werk. Die slager vraagt trouwens ruim 7 euro per kilo. Ik vond dat niet heel goedkoop. Hebben mensen hier toevallig ervaring met paard? Waar halen jullie dat en wat kost dit?Ik haal het hier: http://www.djairosnature.nl/ Prijslijst kun je downloaden.
quote:nerdopviva schreef op 21 juni 2015 @ 21:19:

[...]





Ik haal het hier: http://www.djairosnature.nl/ Prijslijst kun je downloaden.Dat scheelt nogal, helaas alleen totaal niet in de buurt voor ons. Ik ga nog maar eens verder googlen. Het voer kost me nu dik twintig euro in de week en dat vind ik toch best fors eigenlijk. Hond weegt 25 kilo.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval aan de berkenteer, maar mennn... wat stinkt dat spul.....

Zoon was BOVEN terwijl ik beneden hondje net had ingesmeerd, zegt hij ' Mam. ik ruik iets... Is er een stinkbom in huis ofzo?!?!'

Maar goed, we zetten door, kijken of het helpt!
Alle reacties Link kopieren
Klopt, het meurt immens! Ik hoop dat het helpt, succes!
...
Ik geef toevallig vanavond paard. Probleem is dat de meeste KVV soorten niet uitsluitend uit paard bestaan, omdat het vermalen van bot een speciale machine vereist. Vaak gebruiken ze hiervoor kippenbot. Dus altijd de ingrediënten bekijken! Ik geef nu deze :http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cts_id=529 Hier zit echter geen bot in en dat kan je niet alleen voeren voor langere tijd. Een hond heeft een calciumbron nodig. Tevens is paard een enkelvoudig produkt, het is niet erg om dit langere tijd te voeren maar op termijn is het wel verstandig een andere diersoort te introduceren. Haaksbarf is volgens mij de enige die een volledig produkt levert, waarbij er ook bot inzit.

Overig raadt de faculteit vaak geit aan als produkt, dat is wat makkelijker te verkrijgen dan paard.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch wel heel apart dat de jeuk voornamelijk rond staart/liezen is... Bij een voedselallergie is de jeuk vaker over het hele lichaam verspreidt, bij vlooien hebben ze altijd extreem veel jeuk aan de achterzijde van het lichaam. Vlooien zijn tevens heel hardnekkig (als je ze echt in huis hebt) en moeilijk uit te roeien.
Hoe gaat het hier met alle honden? Al een tijd geleden dat er gepost is.

Onze hond ging helemaal niet goed op vers voer, we hebben vervolgens nog medicijnen geprobeerd (sporimune en apoquel) maar ook dat leverde helaas niet genoeg op. Onze hond is sinds begin dit jaar aan de prednison. Niet heel fijn, maar wat een verschil met wat voor hond we eraan terug hebben. Geen jeuk meer, vol energie en mooi in de vacht.



Was benieuwd hoe het met de andere honden gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zo maar wat te bladeren en als ik het volgende zie, herinner ik me dit topic, waar ik ook geen antwoord op heb. Maar misschien biedt dit toch perspectief?

http://www.ecostyle.nl/ho ... vergevoelig-huidproblemen
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een homeopatische dierenarts! Mijn hond had ook onverklaarbare jeuk en hebben allerlei behandelingen ondergaan waaronder een shitload aan medicijnen met bijwerkingen waardoor problemen bleven ontstaan. Inmiddels geen medicatie meer nodig hier.
De lekkerste melk komt van Mampina
Alle reacties Link kopieren
Deze draad kwam boven omdat ik er eerder op gereageerd had dat ik iemand kende met een allergische hond. Inmiddels lijkt onze eigen hond hooikoorts te hebben. Ik zag hier ook iemand wiens hond dat heeft. Hij heeft geen jeuk, maar het lijkt meer op een menselijke hookoorts, met niezen en verstopte neus. Hij reageert precies als mijn zoon, die ook hooikoorts heeft. Als we buiten komen wordt het erger, daarom denk ik wel dat het hooikoorts is. Ik vraag me af of het een reactie op de vaccinaties is die hij vorige week heeft gehad, dat zijn immuunsysteem overactief is geworden ofzo, sindsdien is het eigenlijk een beetje begonnen. Ik kijk het even een paar dagen aan en anders weer naar de dierenarts vrees ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven