Op mezelf wonen: kat mee???

17-05-2016 10:56 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie advies hebben..



Binnenkort wil ik gaan samenwonen met mijn vriend en ga ik dus het huis uit. Ik heb een kat van 12 jaar die altijd echt mijn kat is geweest. Ik zou hem dus heel graag meenemen naar mijn eigen huis.

Ik vraag me alleen af of ik hem dit nog wel aan kan doen, omdat ie al wat ouder is?

Op zich gaat het gewoon nog prima met hem en is hij gewoon gezond. Het is alleen wel een rustige kat die gewoon lekker ligt te slapen en te chillen heel de dag. Het is geen buitenkat, als hij naar buiten gaat dan komt hij alleen in de tuin.

7 jaar geleden zijn we ook verhuisd en dat ging eigenlijk gewoon goed, toen was hij wel snel gewend. Maar toen was hij natuurlijk wel een stuk jonger. Ik kan hem echt niet missen en zou het vreselijk vinden als ik hem niet meer bij me in huis heb, maar ik wil ook niet egoïstisch zijn. Dus wat denken jullie: is leeftijd niet zo erg en kan ik hem gewoon meenemen? Of is het op zijn leeftijd beter om hem in zijn vertrouwde omgeving te laten? Als mijn ouders op vakantie gaan zal hij denk ik ook bij mij moeten komen..



Ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Verschilt per kat. Toen ik uit huis ging ging mijn 14 jarige kater ook mee. En dat ging helemaal prima, hij was erg snel op z'n plek daar. Als hij genoeg ruimte heeft en rust kan opzoeken kan dat best hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem bij je ouders laten.
Alle reacties Link kopieren
lekker meenemen! kat went zo. Moet er niet aan denken om mijn lieve kat achter te laten. Een kat went zo... en anders, de kat gaat jou ook missen als je er niet meer bent?



Zo kijk ik er naar.
Ik heb mijn kat bij mijn ouders gelaten. Hij is nog altijd mega blij als ik langskom. Mijn ouders hebben nog een kat en 2 honden. Beestje was zo gewend aan hun dat ik ze niet uit elkaar wou halen. Mocht mijn kat het enigste huisdier zijn geweest, had ik hem wel meegenomen.
Ik heb mijn kat thuis gelaten. Het beest was altijd al erg eenkennig naar ons moeder toe en tegenwoordig mag ik blij zijn als ik überhaupt in de buurt mag komen.



Kutbeest. Als ik er niet was lag hij nog in de goot
Alle reacties Link kopieren
Kijk het even aan, katten zijn toch dikwijls erg aan hun huis gehecht, niet alleen aan degene die de blikjes open maakt, uren met je speelt en zo'n lekker zachte schoot heeft.



Mijn kater zaliger kon het destijds bij mij niet wennen. Nadat ik met hem mijn toenmalige vriend definitief gedag had gezegd ben ik maar weer bij mijn ouders gaan wonen, met jeweetwelkater, toen ik een paar jaar later weer vertrok had hij het zo slecht naar zijn zin dat hij bijna wegkwijnde. Ik had niet zo'n groot huis en ook alleen maar een soort Frans balkonnetje, bij mijn ouders was een groter balkon waar hij een heerlijk plekje in de zon had.

Hij is tot zijn dood bij mijn ouders gebleven (19 jaar geworden).
verba volant, scripta manent.
Ligt aan de poes. Heb toendertijd mijn poes ook meegenomen maar hij verveelde zich omdat ik hele dagen werkte. Toen is ie terug gegaan naar mijn ouders, daar had ie het erg naar zijn zin. Is ie gebleven tot zijn dood.

Je kunt het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik uit huis ging heb ik mijn kat uiteindelijk mee genomen (toen ik een huis had met tuin). Hij was 14 en het is allemaal prima gegaan. Ik was daarvoor al uit huis en toen bleef hij bij mijn ouders maar hij zat toen nog elke dag voor mijn slaapkamer te miauwen en vond het helemaal niets dat ik er niet meer was. Toen in overleg met mijn ouders mee genomen naar mijn nieuwe huis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!



Mijn kat is ons enige huisdier dus dat scheelt al. Daarbij heb ik 2.5 maand vakantie als ik ga verhuizen, dus de eerste tijd ben ik dan gelukkig wel veel thuis zodat we samen kunnen wennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het prima kan hoor, zeker als je zo lang thuis bent zelfs! Je geeft aan dat hij vrijwel toch alleen maar binnen ligt te slapen, dan zie ik niet in waarom dat in een ander huis niet zou kunnen. Hij zal daar binnen een paar weken ook wel de fijnste plekjes gevonden hebben, en misschien nog wel sneller.



12 jaar is ook niet superoud hoor...
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar thuis gelaten, omdat zij een buitenkat is en ik nu in een appartementje woon. Dat kon ik haar echt niet aandoen ze is heel graag buiten. Maar in jou geval zou ik haar zeker meenemen
En geef het vooral even de tijd als je hem meeneemt. Mijn ene kater liep binnen het uur nadat de verhuizers weg waren al door het huis te banjeren alsof hij er al jaren woonde, mijn andere kater heeft drie weken beurtelings onder het aanrecht en onder het bed gezeten.



De ene kat heeft gewoon wat meer tijd nodig dan de andere...
Alle reacties Link kopieren
Verandering van omgwving HOEFT geen probleem te zijn. Onze lieve kater (12 jaar) heeft onlangs een weekje bij de buren gelogeerd toen wij op vakantie waren. Daar kozen we voor omdat het een ontzettend aanhankelijk dier is, dat het liefst de hele dag geaaid wordt, en we hem dus geen week helemaal alleen thuis wilden laten. Na 1 nacht kregen we al n foto van meneer, waar hij prinsheerlijk uitgestrekt op hun zachte kleed lag. Sindsdien noemen we hem slettenbak.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het er ook van laten afhangen hoeveel tijd je voor hem hebt. Als je hele dagen werkt/studeert en ook 's avonds/weekend vaak weg bent is hij toch vaak alleen. Misschien krijgt hij bij je ouders dan toch wat meer aandacht. Ik kende vroeger ook iemand die zijn kat had meegenomen uit het ouderlijk huis, was echt sneu. Daar altijd iemand thuis (gezin met 3 kinderen en nog meer huisdieren) en daarna eenzaam op een flatje en baasje altijd de hort op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat wil vooral bij mij zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Toen ik ging samenwonen, is mijn ouwe sul mij gewoon gevolgd Nou scheelt het dat ik toen maar 2 straten verderop ging wonen, maar hij wist me mooi te vinden! En toen het later uitging en ik weer terug bij mijn moeder ging wonen, is hij me ook weer terug daar naartoe gevolgd. Dus een kat kan wel degelijk gehecht zijn aan alleen het baasje, en niet een huis. Maar dat verschilt inderdaad per kat.



In jouw geval zou ik de kat wel meenemen, ook omdat hij het enige huisdier is, dus ook niet zijn vriendjes kan gaan missen bijvoorbeeld. En je geeft aan dat hij verder ook niet echt een buitenkat is, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:jopee schreef op 17 mei 2016 @ 11:45:

ik zou het er ook van laten afhangen hoeveel tijd je voor hem hebt. Als je hele dagen werkt/studeert en ook 's avonds/weekend vaak weg bent is hij toch vaak alleen. Misschien krijgt hij bij je ouders dan toch wat meer aandacht. Ik kende vroeger ook iemand die zijn kat had meegenomen uit het ouderlijk huis, was echt sneu. Daar altijd iemand thuis (gezin met 3 kinderen en nog meer huisdieren) en daarna eenzaam op een flatje en baasje altijd de hort op.Ik zou hier zeker rekening mee houden. Het is natuurlijk niet leuk voor het beestje als hij na die eerste 2,5 maand voornamelijk alleen komt te zitten. Daarnaast ligt het ook al de kat, maar ik zou hem bij je ouders laten.
Hoe vaak denk je nog bij je ouders te passeren?

Ga je 2 km van hen wonen, of 200 km?



En hoe gaan je ouders nu met de kat om? Zijn ze kat-minded en nemen ze een nieuwe in huis?

Of kan het beest hen nauwelijks iets schelen en gaan ze er nauwelijks aandacht aan besteden?



En hoe kat-minded is je partner?

Als die het beestje eigenlijk niet in huis wil en katten rotbeesten vindt, gaat de kat dat toch echt voelen.

Als die dol is op katten ...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 17 mei 2016 @ 14:25:

Hoe vaak denk je nog bij je ouders te passeren?

Ga je 2 km van hen wonen, of 200 km?



En hoe gaan je ouders nu met de kat om? Zijn ze kat-minded en nemen ze een nieuwe in huis?

Of kan het beest hen nauwelijks iets schelen en gaan ze er nauwelijks aandacht aan besteden?



En hoe kat-minded is je partner?

Als die het beestje eigenlijk niet in huis wil en katten rotbeesten vindt, gaat de kat dat toch echt voelen.

Als die dol is op katten ...



Ik ga 15 km verder wonen, en zal nog wel wekelijks bij ze komen.. Maar toch wil ik m'n kat het liefst gewoon bij me houden. Ik heb 'm al 12 jaar en hij is echt m'n maatje.



Mijn ouders helpen me gewoon met de verzorging en als hij daar zou blijven, zouden ze goed voor 'm blijven zorgen.

Mijn vriend heeft nu bij zijn moeder thuis 3 katten, en vindt het dus geen probleem als mijn kat mee gaat. Als hij nu bij mij is gaat mijn kat ook vaak nog eerder op zijn schoot liggen dan bij mij dus dat zit wel goed.
Ik zou doen wat het beste is voor de kat.

Bij wie is er het vaakst iemand thuis (ook na die 2,5 maand)? Kan hij bij jou ook naar buiten? Stel dat hij over een paar maanden een ziekte krijgt, heb je dan genoeg geld voor operaties/duur dieetvoer etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:oldschoolchic schreef op 17 mei 2016 @ 22:28:

Ik zou doen wat het beste is voor de kat.

Bij wie is er het vaakst iemand thuis (ook na die 2,5 maand)? Kan hij bij jou ook naar buiten? Stel dat hij over een paar maanden een ziekte krijgt, heb je dan genoeg geld voor operaties/duur dieetvoer etc?



Dat wil ik inderdaad ook doen, maar ik vind het zo lastig..

Na die 2.5 maand ga ik 40 uur per week werken en mijn vriend werkt ook 40 uur. Maar nu bij mijn ouders thuis is mijn kat ook altijd tot een uurtje of 4 alleen. Als hij meegaat wordt dat tot 5 uur/half 6, dus dat is niet heel veel langer.

Hij zou bij ons alleen op het balkon kunnen, maar hij is geen buitenkat en komt bij m'n ouders thuis ook alleen in de tuin.

Geld voor eventuele operaties enzo is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt echt per kat. Ik heb hier een kat die echt aan mij hangt, niet aan het huis. Die kan ik echt niet achterlaten en die reist dus ook altijd mee. De rest van de katten die ik heb gehad (of nog heb) vinden het allemaal prima als ze maar lekker kunnen liggen.

Dus ligt jouw kat echt voor de deur te wachten tot je er weer bent en is hij aan je vastgeplakt dan moet je hem meenemen. Ligt hij gewoon lekker op de bank oid en vind het wel best dan zou ik hem laten waar hij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven