Hoeveel sparen jullie per maand voor onderhoud aan je huis?

23-05-2016 11:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel per maand sparen jullie maandelijks voor (groot) onderhoud aan je eensgezinswoning?



Wij hebben nu een appartement en betalen €140 VVE bijdrage. Dit is onder andere voor (groot) onderhoud).

We zijn voornemend een eensgezinswoning te kopen en nu vraag ik me af hoeveel we dan maandelijks moeten sparen voor (groot)onderhoud aan de woning? Onze voorkeur gaat uit naar een nieuwbouw woning. Van waarschijnlijk rond €260.000.

Als het wel een bestaande woning mocht worden, dan word het geen oude woning.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik wil hier een aparte rekening voor openen.
Alle reacties Link kopieren
Wij storten beide een percentage op de gezamelijk rekening voor vaste lasten, wat ervan overblijft word elke maand overgheveld naar de spaarrekening. Meestal zo tussen 400 en 600 euro. Dit potje geld voor alle grote uitgaven, dus verbouwing, hypotheek stukje aflossen, auto, producten die het begeven, en voor de grotere luxe producten. Wij hebben wel een minima van 10k wat er op de rekening moet blijven staan.



Vergis je niet wat een nieuwbouw woning kost als je erin trekt. Er zit dan helemaal niks in je huis (tenzij je de keuken en badkamer mee neemt in de bouw, maar is over het algemeen meestal 20% duurder dandaarna zelf fixen) Vloer, muren, meubels ik denk dat je daar een aardige post voor moet sparen naar lang je wilt en hoe duur je dat wilt. Bestaande bouw zit alles al in en kun je aanpassen wanneer het geld er voor is.

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en hebben daar toch wel zo een 50k voor gespaard....(alles moest er nog in dus ook keuken en badkamer) nu hebben wij een groot huis dus vandaar de hogere post, en ook omdat wij beide van luxe spullen houden. Moet wel zeggen dat mijn partner al 10jaar werkte voordat wij ons eerste huis kochte, vandaar ook de grote spraarrekening
quote:Mietrot schreef op 23 mei 2016 @ 14:04:

Wij hebben gewoon een algemene spaarrekening.

Die zowel gebruikt wordt voor onderhoud, toestellen die de geest geven, kosten voor de auto of voor een nieuwe, ... en ook voor leuke grote dingen.



Echt niet dat ik een specifiek potje "onderhoud" ga aanleggen, want je kan toch zelden inschatten hoe groot dat ding moet zijn.

Als morgen én de ketel én de wasmachine de geest geven in dezelfde week ben ik gewoon blij dat ik ze allebei kan betalen.

Als de auto dan ook nog es kapot gereden wordt ... dan vloek ik effe inwendig, maar dan kan dat ook betaald worden.

Als ik daarna maanden of jaren geen of nauwelijks onderhoud heb ... des te beter.



Hier dus gewoon een stevige algemene buffer.



Hier is de voorwaarde overigens minimum 10.000 op de spaar.

Zitten we daar effe niet meer aan, dan is 't gewoon effe alle zeilen bijzetten. (Normaal gezien zitten we er ruim boven.)Hier precies hetzelfde. Ik vind het een heerlijk gevoel dat ik alle belangrijke dingen zo kan vervangen als ze stuk gaan. En dat mijn auto nu een flinke onderhoudsbeurt krijgt, is ook geen enkel probleem. Soms moet ik even slikken, maar het kán allemaal wel gewoon.
quote:Goede-Fee schreef op 23 mei 2016 @ 14:18:

Niks. Man spaart wel wat, we hebben een vast bedrag per maand en dat is niet speciaal voor het huis. Het ligt er ook maar aan wat voor soort huis je hebt en vooral in welke staat het huis is, wat je pas nog aan onderhoud hebt gedaan en of je een echt handige man heb of alles laat doen.Of dat je zelf een echt handige vrouw bent
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website van het NIbud over buffers.



Een buffer leg je aan voor alle "onverwachte" of periodieke hoge uitgaven. Je hebt namelijk niet alleen de steeds terugkerende kosten van je huis, en in jullie geval misschien de eerst komende jaren alleen het schilderen van de buitenboel. Maar uiteindelijk zal er ook andere dingen gedaan worden of heb je onverwachte kosten aan je huis. Dit geldt trouwens niet alleen voor je huis, maar ook voor de auto, witgoed, tuin, ziektes, etc.



€100 per maand voor een gezin met een eigen huis lijkt mij erg weinig. Dat is maar €1200 per jaar. Heb je enig idee wat het kost om de hele buitenboel te laten schilderen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 23 mei 2016 @ 15:30:

Kijk eens op de website van het NIbud over buffers.



Een buffer leg je aan voor alle "onverwachte" of periodieke hoge uitgaven. Je hebt namelijk niet alleen de steeds terugkerende kosten van je huis, en in jullie geval misschien de eerst komende jaren alleen het schilderen van de buitenboel. Maar uiteindelijk zal er ook andere dingen gedaan worden of heb je onverwachte kosten aan je huis. Dit geldt trouwens niet alleen voor je huis, maar ook voor de auto, witgoed, tuin, ziektes, etc.



€100 per maand voor een gezin met een eigen huis lijkt mij erg weinig. Dat is maar €1200 per jaar. Heb je enig idee wat het kost om de hele buitenboel te laten schilderen?



Maar hoe vaak laat jij je huis schilderen?

Een nieuw huis moet misschien in begin geschilderd worden.

Maar daarna is dat toch écht een kost die maar 1 keer om de 10 à 20 jaar ofzo voorkomt. (Hier toch.)



Zelf spaar ik 500 euro per maand.

Laat ik automatisch afhalen de dag nadat mijn loon is gestort.

Mijn man spaart ook.



Maar dat is dus zowel voor onderhoud, herstellingen, andere kosten, als leuke dingen. Reizen, een nieuwe computer, ...

En gewoon ook om "safe" te zitten.

(Ik ben verdomd blij dat ik elke uitgave gewoon kan doen, zonder dat ik me telkens moet afvragen "is er wel geld voor?" of "Hoe gaan deze onverwachte kost nu weer dekken?".)



Maar 100 euro per maand sparen is beter dan niks sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 150,- per maand voor onderhoud aan de woning. Afgelopen 17 jaar is dat opgegaan aan nieuwe kozijnen, vervanging van bitumen platte dak delen, nieuwe CV-ketel, schilderwerk, vervangende pannen schuine dak, om maar wat te noemen. Volgende item is verbouwing van de slaapkamers. Keuken moet nodig gedaan worden en Badkamer moet nodig gedaan worden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 23 mei 2016 @ 15:52:

[...]





Maar hoe vaak laat jij je huis schilderen?

Een nieuw huis moet misschien in begin geschilderd worden.

Maar daarna is dat toch écht een kost die maar 1 keer om de 10 à 20 jaar ofzo voorkomt. (Hier toch.)



Zelf spaar ik 500 euro per maand.

Laat ik automatisch afhalen de dag nadat mijn loon is gestort.

Mijn man spaart ook.



Maar dat is dus zowel voor onderhoud, herstellingen, andere kosten, als leuke dingen. Reizen, een nieuwe computer, ...

En gewoon ook om "safe" te zitten.

(Ik ben verdomd blij dat ik elke uitgave gewoon kan doen, zonder dat ik me telkens moet afvragen "is er wel geld voor?" of "Hoe gaan deze onverwachte kost nu weer dekken?".)



Maar 100 euro per maand sparen is beter dan niks sparen.20 jaar op het schilderwerk buiten?!? Jij hebt vast geen houten kozijnen? Denk maar eerder elke 6 jaar ongeveer . En dan moet je vooral niet te veel water ergens hebben opvallen of flink blootgesteld aan wind! In mijn oude huis moest ik op de noorder kant elke 3 jaar wel schilderen hoor ook met qualitatief goede verf!
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 23 mei 2016 @ 16:08:

[...]





20 jaar op het schilderwerk buiten?!? Jij hebt vast geen houten kozijnen? Denk maar eerder elke 6 jaar ongeveer . En dan moet je vooral niet te veel water ergens hebben opvallen of flink blootgesteld aan wind! In mijn oude huis moest ik op de noorder kant elke 3 jaar wel schilderen hoor ook met qualitatief goede verf!Idd dit, wij moesten na 5jaar toch echt weer aan de schilder. Zeker met de achterkant op het zuid/westen, hele dag de zon erop doet je verf absoluut geen goed. En dan schilderen wij met goede kwaliteit verf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orphan_Black schreef op 23 mei 2016 @ 16:24:

[...]





Idd dit, wij moesten na 5jaar toch echt weer aan de schilder. Zeker met de achterkant op het zuid/westen, hele dag de zon erop doet je verf absoluut geen goed. En dan schilderen wij met goede kwaliteit verf.Ik had gelukkig op het zuidwesten veel bomen dus weinig zon op het huis. Ik kan me voorstellen dat het een nog grotere ramp is dan onze nogal natte noorder kant toen. Dus echt hoor 20 jaar de buitenboel niet schilderen is een utopie!
Houten kozijnen is manlief al 4 jaar mee bezig.

Stukje per stukje als hij es zin heeft .

Echt niet dat ie 1 keer sneller rond gaat zijn dan na 10 jaar.



En de verf gaat hier toch echt wel minstens 10 à 15 jaar meegaan.

De voorkant is bovendien niet geschilderd.
Wij sparen ook niet perse voor het huis, maar gewoon algemeen, en dat is wel een redelijk groot bedrag per maand. We hebbenook wel genoeg reserve op onze spaarrekening staan, dus dat scheelt natuurlijk ook. Mocht er wat nodig zijn, is dit zonder problemen te regelen. Afgelopen jaar binnen en buiten laten verven, kostte ongeveer € 6000. Ons huis is van 1985. Met een nieuwbouwwoning zal je in principe de eerste 5-10 jaar weinig kosten moeten hebben.
Wij laten de buitenkant overigens ongeveer 1 x per 8 jaar schilderen. Hardhouten kozijnen en een plek waar het weer altijd flink opstaat, dus wel nodig om te voorkomen dat de boel verrot. Binnen is nu geschilderd na 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 23 mei 2016 @ 11:59:

[...]



Als je dat al ingewikkeld vindt klinken, lukt een goes financieel beheer je dan wel?



Ingewikkeld in de zin van dat je dan steeds moet bedenken welk deel van spaarrekening waarvoor is.

Ik ben niet dom hoor mocht je dat denken.



Verder houd ik niet bij wat ik uitgeef. Maar weet wel dat het minder zou kunnen.



En de ozb schrik ik niet van. Die zie je aankomen.



Met onverwacht bedoel ik vaatwasser die het ineens begeeft €1000

En in paar maanden tijd 2 keer reparatie van €1000 aan auto
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw woning moet volgens mij na een jaar of vijf geverfd. Beneden zouden we zelf kunnen doen. Boven zou ik uitbesteden.

Ik schat dat verven bovenetage €1000/1500 zou kosten?



Ik zou natuurlijk ook de volledige 140 VVE die ik uitspaar kunnen sparen voor het huis.

Maar ik vind het fijn om wat meer voor de kinderen te kunnen sparen (studie, rijbewijs) Die hebben trouwens ook beiden een aparte spaarrekening.



Ik zou ook best een spaarrekening willen van €10.000 maar dat zit er gewoon echt niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen we in ons huis kwamen wonen een lijstje gemaakt van het onderhoud wat we de komende jaren wilden gaan laten doen (we zijn zelf niet handig, dus behalve muren verven en dingen ophangen besteden we klussen uit). O.a. vloer beneden, tuin helemaal op de schop, nieuwe CV-ketel, schilderwerk buiten, onderhoud aan het dak van de dakkapel, na verloop van tijd een nieuwe badkamer & toilet. We hebben helemaal geen oud of slecht onderhouden huis, maar in totaal kwamen we voor de eerste jaren op zo'n 5000-10.000 euro per jaar uit. Dat betekent 625 euro per maand. Samen met een aantal andere dingen (onderhoud en afschrijving auto bijv) sparen we 1000 euro per maand. Het komt bij ons niet in een speciaal potje of speciale rekening, maar we hebben het wel duidelijk in onze begroting staan en zorgen dat we het niet aan andere dingen uitgeven. Overigens sparen we niet precies die 1000 euro per maand, maar eerder 12.000 per jaar. Het fluctueert nogal door bijv 13e maand, belastingteruggave en vakantiegeld, hierdoor hoeven we niet elke maand ook nog 1000 euro opzij te zetten. Ik ken ook veel mensen die die 3 dingen aan onderhoud van het huis besteden en het daar prima mee redden, dat is ook een goede optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oud matig onderhouden appartement uit 1930. VVE kosten is 125,- per maand, maar dit jaar heb ik 1700,- extra in moeten leggen omdat er veel houtrot was. Dat is nu allemaal gerepareerd en staat fris in de verf. Onze schilder gaf aan dat over 4 jaar weer geschilderd moet worden.



Intern probeer ik in mijn algemene buffer elk jaar 1.000,- weg te zetten. Dat is voor alles 'binnen' exclusief auto want daar zet ik apart 150,- per maand voor opzij (en de auto staat ook 'buiten').



Met 'binnen' bedoel ik vervanging huisraad inclusief cv ketel en/of nieuwe laptop e.d.. Daar kan over een jaar of 15-20 ook een nieuwe keuken of badkamer onder vallen, dus ook al heb ik voorlopig geen kosten in de planning zitten, toch wil ik die buffer die nu 5.000,- is omhoog hebben.



Schilderwerk binnen is 2 jaar geleden professioneel voor een fiks bedrag gedaan. Als ik het bij vrienden bekijk (net als ik geen kinderen en huisdieren) dan ziet het er daar na 15 jaar nog altijd helemaal prima uit.



Ben wel benieuwd hoe lang de meesten met een keuken of badkamer doen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw vind het knap dat mensen hier echt een minimum van 10.000 op spaarrekening hebben. Lijkt me een heerlijk gevoel!



Ben bang dat dat bij ons niet gaat komen, zou dan twee jaar lang niets kapot moeten gaan en/of verbouwd moeten worden. Ons spaargeld was zo goed als op toen we in ons huis trokken en het dak en buitenschilderwerk hadden laten doen.



Nu weer druk aan het sparen maar denk dat we toch wat verbouwingen gedaan willen hebben voor we gaan proberen een kindje te krijgen. En erna zal het sparen denk minder worden gezien de kosten van een kind.



Maar goed wij vinden 1500 voor nu genoeg als minimum en zelf heb ik nog wel een eigen spaar rekening als er nood is.
Alle reacties Link kopieren
Het Nibud adviseert om maandelijks 10% van je netto inkomen te sparen voor onvoorziene kosten. Op hun site kun je uitrekenen wat in jouw specifieke geval de minimale buffer is die je zou moeten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven