Welke kleur trap/plinten/deuren

18-05-2016 22:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Zie samenvatting onderaan, foto's in het midden



Voor de beeldvorming, we hebben een jaren '20 huis waar redelijk wat originele elementen uitgesloopt zijn - helaas. Wij zijn fors aan het verbouwen en daarbij proberen we om waar we kunnen, zonder onze eigen smaak te verwaarlozen, weer elementen terug te brengen. Dat doen we dus onder meer door paneeldeuren, hoge plinten en sierlijke deurlijsten te gebruiken (zie vergelijkbare voorbeelden op foto's). Ook komen er originele glas-in-lood en suitedeuren met een ombouw. Alleen, in welke kleur schilder je dit houtwerk nou?



Bij jaren '20 denk ik niet aan strak wit, maar eerder aan wit met een gelige ondertoon (gebroken wit/crèmewit etc). Ik vind dat gele alleen niet zo mooi en het pas niet bij de kleur voor op de muren (woonkamer/slaapkamer/badkamer). Bovendien wil ik wel het '20 karakter terug laten komen, maar het niet té oudbollig maken - wat voor mijn gevoel met dat gelige al snel gebeurt. De gang op onderstaande foto vind ik bijvoorbeeld wel heel mooi en passend voor onze hal, maar het idee dat ik die kleur in mijn woonkamer of slaapkamer heb vind ik dan weer helemaal niets. Met de trap erbij vind ik het daarnaast echt te gelig worden.



[IMG]http://i63.tinypic.com/200sjcx.jpg[/IMG]



Je kunt een deur ook niet aan de ene kant wit verven (bijv. slaapkamer) en dan op de andere helft crèmewit (overloop). Bovendien wilde ik de trap eigenlijk wit verven en in de toekomst een loper laten leggen. Als de plinten en deuren echter een andere kleur hebben (zeg dus crèmewit), maar de trap maken we hoogglans wit, dan matcht dat niet met elkaar (vind ik). Alle deuren en sierlijsten hoogglans wit vind ik echter ook zo inspiratieloos. Je zou kunnen zeggen, kies dan voor wit met een meer blauwige/grijze toon, maar dat heeft dan weer de neiging snel vies te lijken?



[IMG]http://i65.tinypic.com/aaatqv.jpg[/IMG]



Ik hoop dat er iemand is die dit warrige en onnodig lange verhaal snapt.



Samenvatting:

Het liefst verf ik al het houtwerk (deuren, deurlijsten, plinten, trap en ombouw en suitedeuren) in dezelfde kleur. Makkelijkst lijkt wit, maar dat doet voor mijn gevoel afbreuk aan '20 huis. Gelig wit vind ik niet overal even mooi en matcht niet overal even goed. Dus... wie o wie heeft ook een jaren '20 huis en heeft een succesverhaal met originele details en een mooie kleur die niet te gelig is. Foto's en een kleurcode zijn van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op al het houtwerk de kleur van de foto's in zijdeglans en een kleur op de muur tot een 30 cm onder het plafond. In de gang zijn de muren spierwit.

Als we het huis nog eens laten schilderen dan kies ik voor wit-wit ipv cremewit en hoogglans.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb witwit en hoogglans en ben er superblij mee. Mijn huis is wel wat ouder, dus ook een iets andere stijl. Geen idee verder of jaren 20 stijl met hoogglans witwit samengaat. Met een 1900 huis en ouder in ieder geval wel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Tickel. Waarom zou je de kleur naar wit veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jaren dertig huis met hoge plinten, paneeldeuren, glas in lood ramen, sierlijsten (betimmering) en super mooi origineel gestucte sierlijsten in het plafond. Alles in RAL 9010 en ik vind het fantastisch. Wit, maar niet te wit. En ook niet te gelig, gewoon precies goed. Het enige waar ik spijt van het is dat we geen hoogglanslak gebruikt hebben.
Alle reacties Link kopieren
@Mevrouw75 misschien denk ik ook wel te moeilijk Mag ik vragen of je daarbij ook ' gewoon' witte muren hebt of juist hebt gekozen voor een kleurtje?
Alle reacties Link kopieren
quote:kevers schreef op 18 mei 2016 @ 23:01:

Bedankt voor je reactie Tickel. Waarom zou je de kleur naar wit veranderen?Het staat allemaal wat frisser. En kleur/warmte krijg ik door muurverf.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor hoogglans lak in RAL9010 kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kevers schreef op 18 mei 2016 @ 23:03:

@Mevrouw75 misschien denk ik ook wel te moeilijk Mag ik vragen of je daarbij ook ' gewoon' witte muren hebt of juist hebt gekozen voor een kleurtje?



Ik heb zowel een kleurtje als gewoon wit erbij. Het lijkt heel erg verschrikkelijk, maar ik heb de allerlichtste tint lavendel/ roze.

En op het houtwerk histor perfect finish wit 6400. Dat is witter dan die ral9010.
Alle reacties Link kopieren
Kevers, ik heb je even een PB gestuurd voor een impressie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en je PB Tickel! Ik lag lekker te dromen over hoogglans knalgele deurposten haha. Dat gaat het sowieso niet worden! Ik denk dat ik het dan lekker bij ral 9010/6400 hoogglans houdt en dan eventueel kies voor een kleurtje op de muur in de gang/hal. Mocht iemand nog tips hebben, let me know!
Alle reacties Link kopieren
Mijn volgende muurkleur wordt zoiets denk ik.

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaren 30 huis en op al mijn houtwerk Ral 9010 hoogglans. Mijn muren zijn lichtgrijs omdat ik het mooi vind om contrast te hebben, zodat het houtwerk extra opvalt.



Hier twee foto's voor een goede indruk.







Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het houtwerk en de muren in de vorige woning ook in ral9010. Deze vond ik na verloop van tijd toch wat te gelig worden. Nu is alles echt witwit en ik vind het prachtig. Lekker fris en icm met de houten vloeren zeker niet kil en ongezellig.
Alle reacties Link kopieren
@hiltje

Wat een gezellig huis heb je!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de foto's hiltje. Ziet er inderdaad erg gezellig uit zoals @Zoeys zegt. Heb uiteindelijk besloten voor wit, hoogglans te gaan om dezelfde reden als hier genoemd wordt: lekker fris. Mocht het het uiteindelijk toch niet zijn, dan heb ik voorlopig iets te doen op mijn zaterdagen



Wel besloten om inderdaad voor een neutrale kleur op de muren in de hal en gang te kiezen, zodat het niet wit tegen wit wordt. Waarschijnlijk zacht grijs of een taupe-achtige kleur. Bedankt voor het meedenken iig!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben echt wit op het houtwerk in zijdeglans. Vind het inderdaad heel mooi afspreken bij onze grijze wanden.



Wat ik lastiger vond was de kleur grijs voor de muren bepalen. Het is op een staal heel anders dan op je hele muren. Vraag naar welke ondertoon er is gebruikt, blauwe ondertoon maakt Bv koel. Wij hebben uiteindelijk een groene ondertoon, toen ik het hoorde dacht ik echt 'neeeee! Hou niet van groen' maar het is zo mooi geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje paarse ondertoon in mijn kleur grijs op de muren. Ik haat paars. Maar het grijs is mooi en idd eerder warm dan koel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip. Dat is wel een goede om te onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Je ziet in verf zaken altijd heel goed de kleurenwaaiers en dan zie je direct of het grijs vanaf bruin en taupe komt (daar zit ook een paarse gloed bij) of dat het juist van de blauw kant komt.



Blauw is koeler. Maar dat hoeft niet verkeerd te zijn. Mensen willen altijd warmte in hun interieur, maar dat kun je ook op een andere manier dan kleur doen. Koele kleuren zijn nml wel lekker fris, modern en jeugdig. Warmte kun je ook creeeren door veel verschillende materialen te gebruiken (wol, linnen, fluweel, zijde, bont, leer, huid, koper, chroom, glas, gelakte onderdelen, porselein, aardewerk etc etc.)
Alle reacties Link kopieren
Ohoh... het laatste bericht is van een jaar geleden, maar ik hoop dat Hiltje dit bericht nog leest. Wij zijn nl. op zoek naar een mooie lichtgrijze kleur voor op de muur. Zoiets als op jouw foto's te zien is. Welke kleur grijs (en welk merk) heb je gebruikt? Alvast bedankt! P.S. leuk huis heb je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven