Bod koophuis, wat is wijsheid?

15-05-2016 00:30 250 berichten
Haai



Vriend en ik zitten in gesprek, maar we komen er niet uit wat wijsheid is.



We hebben een huis gezien en we zijn de eerste gegadigden Er waren meer kijkers, maar de makelaar zei dat de woningbouw (huis was eerst huur en nu in de verkoop) met ons eerst gaan kijken of we tot een prijs komen. Ook omdat we al 'zo lang zoeken'. Op een gegeven moment kennen de makelaars ons wel haha.



Het huis ziet er wel oké uit, maar moet wel gemoderniseerd worden. Cv, elektriciteit moeten sowieso. Verder is huis gestript, dus ligt helemaal niks. Nu hebben we 5500 onder de vraagprijs geboden, de woninbouw (of is het de makelaar???) komt met een tegenbod die 2000 onder vraagprijs zit.'Definitief bod'.



Nu ben ik dus bang dat als we met dat bod in zee gaan, we teveel betalen. Het zit hem denk ik omdat we wellicht al een te hoog bod gedaan hebben. Nu het serieus is, zijn we beter en kritisch gaan nadenken over het huis. Los van de nodige cv en elektra, 'moet' er een nieuwe keuken in, badkamer, voor-en achtertuin. Het is best veel oude meuk.

Ook denk ik dat we een zwakke positie hebben, omdat we niet een aankoopmakelaar hebben. Dus de woningbouw/verkoopmakelaar kunnen slim inspelen op ons. Ik ben bang dat we makkelijke slachtoffers zijn



Daarnaast denk ik dat we er goed aan hadden gedaan om een aankoopmakelaar te nemen. We hebben hier niet aan gedacht, omdat we al veel huizen bekeken hebben en er nooit echt tussen zat.



Nu denken we: dinsdag gelijk een aankoopmakelaar in de arm nemen?? Eerst even vragen of het zinvol als die de onderhandeling doet in deze situatie.



We kunnen op internet/Google/Funda niet zo 1-2-3 vinden voor welk bedrag vergelijkbare huizen zijn verkocht. Dus vraag mij af of het opvragen van kadastergegevens zinvol zijn. Wel dezelfde huis (2 deuren verder), 3 jaar geleden voor meer dan 30.000 minder verkocht (vergelijkbare staat, gezien de foto's). Het is 3 jaar geleden, woningmarkt is veranderd, maar toch.



Hoe graag willen we het huis? Graag, maar niet zoooooo graag dat we teveel willen betalen (wie niet? ) Als we deze verstek laten gaan, vinden we het jammer, meer niet. Ik wil best meer betalen dan het waard is, maar niet meer dan een paar duizend.



We weten niet waar we goed aan doen en dinsdag moeten we laten weten of we op hun bod ingaan. Wat is wijsheid?
quote:aliva schreef op 18 mei 2016 @ 19:38:

To, ik hoop dat alles in orde komt met het huis



Maar mocht het niet zo zijn, en je weer op zoek moet: 'ik wil niet electrisch koken'?

Echt, laat je daar een huis voor schieten?

Al aan inductie gedacht? Reageert even snel als gas (als het niet sneller is) en makkelijker schoon te maken.



Aah thanks



Ja, wij wel. Het was niet dé reden, maar icm ligging, prijs en ontbreken van hét gevoel werd dat hem niet.
quote:spectral schreef op 18 mei 2016 @ 19:46:

[...]



Je bent best wel dom eigenlijk.... Sorry dat ik het zo zeg, maar je hebt er echt totaal geen kaas van gegeten.Oké, duidelijk
quote:jules schreef op 18 mei 2016 @ 20:10:

[...]





Waar heeft ze dit geschreven dan?Ergens eerder in het topic. We hadden een huis gezien waar alleen elektrisch gekookt kon worden. Ik ben een keukenprinses, dus ik moest echt even slikken. Toch gaan kijken, want je weet maar nooit. Dit icm met stadverwarming (ik weet nog die grote buizen bij de voordeur ) en wat andere dingen, dit was hem niet.
Alle reacties Link kopieren
Ook waar jij woont kun je met wat tijd en onderzoek een beeld krijgen van de markt.

Dat is in jouw regio niet moeilijker dan in de rest van Nederland.



Even voor het idee: wij hielden de markt al een jaar voordat we uiteindelijk iets gekocht hebben in de gaten. Op een gegeven moment wisten we wel wat een bepaald huis (bouwjaar, staat van onderhoud, oppervlakte) in welke buurt waard was.
quote:Nijevelt schreef op 18 mei 2016 @ 20:22:

Ook waar jij woont kun je met wat tijd en onderzoek een beeld krijgen van de markt.

Dat is in jouw regio niet moeilijker dan in de rest van Nederland.



Even voor het idee: wij hielden de markt al een jaar voordat we uiteindelijk iets gekocht hebben in de gaten. Op een gegeven moment wisten we wel wat een bepaald huis (bouwjaar, staat van onderhoud, oppervlakte) in welke buurt waard was.



Klopt. We weten het ook wel van de stad waar we wonen. Bepaalde wijken en huizen. Maar we keken NU en we zagen dit huis, in een andere plaats. Ik denk dat we net een paar weken besloten hadden onze zoektocht uit te breiden. We gaan dan niet onderzoek doen, want dan is huis weg. Een aankoopmakelaar was in dit geval beter geweest. Maar ik ben een krent als ik vrees dat niet eruit kan halen wat ik erin stop



Overigens vind ik het wel een verstandige aanpak inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Dus jullie doen liever geen onderzoek en zijn bang dat een aankoopmakelaar niet uit kan, maar kopen halsoverkop dat huis. Tja, dan moet je het risico dat je voor het huis teveel betaald voor lief nemen. Je kunt niet alles hebben



Overigens vind ik dat een euh, dappere aanpak. Ik zou het nooit zo doen. Maar goed, ik ben risicomijdend.
quote:Nijevelt schreef op 18 mei 2016 @ 21:26:

Dus jullie doen liever geen onderzoek en zijn bang dat een aankoopmakelaar niet uit kan, maar kopen halsoverkop dat huis. Tja, dan moet je het risico dat je voor het huis teveel betaald voor lief nemen. Je kunt niet alles hebben



Overigens vind ik dat een euh, dappere aanpak. Ik zou het nooit zo doen. Maar goed, ik ben risicomijdend.



Jawel, we hadden alleen niet verwacht dat we zo snel een huis zouden zien die ons bevalt. Dan heb je maar een paar keuzes, laten gaan of niet. Laten gaan omdat we de markt willen onderzoeken is zonde. Kopen en achteraf spijt hebben, of wat teveel kost is ook zonde/onhandig. Overigens hebben we een aankoopmakelaar overwogen. Hier om tips gevraagd. Denk dat iedereen ermee eens was: dit hadden we vóóraf moeten doen en niet nu we al zover waren en het onhandig aangepakt hebben. Wat zou een aankoopmakelaar nu nog voor ons kunnen doen (wat we niet zelf kunnen doen met hulp van forummers en Google/Veh?) en waarmee ie zijn geld waard is?



Wat is teveel betaald? Ik heb begrepen dat een huis niet vaak een veels te hoge vraagprijs heeft dan dat het waard is. Ondertussen hebben meerdere mensen gezegd dat een stijging van 30.000 niet ongewoon is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 18 mei 2016 @ 20:22:

[...]





Ergens eerder in het topic. We hadden een huis gezien waar alleen elektrisch gekookt kon worden. Ik ben een keukenprinses, dus ik moest echt even slikken. Toch gaan kijken, want je weet maar nooit. Dit icm met stadverwarming (ik weet nog die grote buizen bij de voordeur ) en wat andere dingen, dit was hem niet.Okay. Daar heb ik overheen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de mail al verstuurd? En een taxateur makelaar geregeld?

Die drie dagen bedenktijd zijn zo om.
Nee nog niet. We wachten nog acceptatie van het op zich nemen van de verantwoordelijkheid van de directe kosten nu en in de toekomst. Dan gaan we akkoord met het bod en regelen maar.
Alle reacties Link kopieren
En wat is dan de verantwoordelijkheid voor de directe kosten nu en in de toekomst?



Heel eerlijk.... ik denk dat ik weet wat je bedoelt en daar gaat geen enkele verkopende partij mee akkoord.
Dat heeft de makelaar van de woningbouw gezegd. Die begrijpt dat we daarmee zitten en hij zei dat de woningbouw hiervoor zorgt draagt dat het goed is. En in de toekomst is redelijkerwijs. Wij nemen geen kosten op ons die ontstaan zijn door onjuiste of onvoldoende reparatie/vervangwerkzaamheden of waar de de verkoper had kunnen weten dat die er waren of zouden ontstaan. Hij laat het op zijn voorstel opnemen in het koopcontract en hij laat het de woningbouw weten.
Alle reacties Link kopieren
bijzondere bepaling en wellicht doen alleen wbv dat. Het lijkt mij ook vrij onuitvoerbaar, want hoe bewijs je dat iets onvoldoende of bewust niet is gerepareerd. En tot hoelang geldt dat dan.
Ik weet niet of het vrij bijzonder is, maar weet wel dat woningbouwverenigingen vaker het huis zodanig opleveren dat er geen grote gebreken zijn. Het moet verkoopbaar zijn. Esthetische, moderne verbeteringen doen ze vaak niet. Scheelt moeite en geld, plus dat het misschien juist aantrekkelijk is, omdat mensen zelf hun eigen smaak erop kunnen loslaten. We hebben huizen bekeken waar een nieuwe cv aangebracht is, dubbel glas, stoppenkast geschikt voor een moderne woning, sauswerk etc maar dat werd soms gedaan als er sprake is van meerdere huizen die te koop staan oid.



Hoe ze het bepalen weet ik niet exact. We laten ons wel adviseren door een expert wat gangbaar is. Ik vermoed dat er iets van een 'garantie' komt van een aantal jaar en in het geval van dit bla bla
Alle reacties Link kopieren
sws bijzonder, een makelaar die zegt dat jij de voorkeurspartij bent 'omdat je al zo lang zoekt'
The chains on my mood swing just snapped. Run.
quote:torch schreef op 19 mei 2016 @ 19:10:

sws bijzonder, een makelaar die zegt dat jij de voorkeurspartij bent 'omdat je al zo lang zoekt'Daar geloof ik sowieso niks van
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat het er voor?
Leuk dat je het vraag Jules



We wachten nog steeds op antwoord op ons voorstel/mail......
Alle reacties Link kopieren
Spannend zeg! Ze doen wel lang over een tegenvoorstel!
quote:jules schreef op 23 mei 2016 @ 15:27:

Spannend zeg! Ze doen wel lang over een tegenvoorstel!



Het bod blijft staan, dat was wel al zeker. We moesten nog overeen komen over de directe kosten en daar zijn we eens over geworden De woningbouw draagt de verantwoordelijkheid over de vloer en er zit dan een garantie op van 5 jaar. Wat redelijk is.



Nu moeten we alleen de ballen vinden om de stap te nemen en ervoor te gaan. Ondanks dat vriend al een huis heeft gekocht, vind hij dit nog steeds retespannend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang mag je er nog over nadenken? En hebben jullie het huis nog laten taxeren?
Nou ja, momenteel nog zo lang als we zouden willen haha. Zolang we nog niks getekend hebben. Taxatie en keuring gaan we voor/binnen de 3 dagen bedenktermijn doen.



Vriend heeft gisteren mail gestuurd dat we het gaan doen



Ik vind het nog steeds spannend, best een stap. Maar het is een fijn huis, dus we gaan ons snel genoeg thuis voelen.

Ben verder benieuwd hoe het gaat met de overdracht van zijn mge-huis (3 maanden opzegtermijn geloof ik) en dit huis
Zo, wel 4 maanden geleden dat ik dit topic opende



Inmiddels is de hypotheek eindelijk rond, van de week is ie getekend en volgende week notaris voor de overdracht. Ik dacht ik laat jullie het weten, wel zo leuk en fijn na alle kritische opmerkingen en adviezen gegeven zijn



Bedankt allemaal en heb zin in het nieuwe huis
leuk!!!!!! veel plezier in je nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het rond is! Veel plezier en success met klussen en verhuizen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven