Miervriendelijk

22-05-2016 21:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Sinds 2 dagen hebben wij last van mieren in huis. Ze lopen vooral in de keuken rond. Nou letten wij zelf al op dat er geen open pakjes etenwaren staan en geen kruimels op de grond liggen. We zijn geen nest tegengekomen, het lijkt erop dat ze ergens binnenkomen en via de achterkant van de plinten doorlopen naar de keuken. Hoe krijg ik ze op een vriendelijke manier uit mijn huis, heeft iemand een gouden tip? Wil liever geen chemisch troep of dode mieren.



Alvast dank
Alle reacties Link kopieren
Google even op Oma wet raad. Iets met koperen centen volgens mij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een beetje googlen geeft babypoeder als oplossing. Eens proberen?
Alle reacties Link kopieren
Stuivers
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Koper neerleggen daar waar ze binnen komen. In Azië strooien ze talkpoeder op hun route.
Alle reacties Link kopieren
Stuivers???
Ik heb, als rechtgeaard groen persoon, eerst alle vriendelijke middelen geprobeerd. Koper, stoepkrijt, afwasmiddel-met-citroen. Hielp niet echt. Ik ben nog het tevredenst over witte peper. Gewoon op hun looppaden strooien: zo raken ze gedesorienteerd en kunnen hun geursporen niet terug vinden. Je zou dan de plek waar ze het huis in komen moeten vinden en vol moeten strooien met peper.
Alle reacties Link kopieren
Talkpoeder heb ik in huis, ga gelijk maar strooien
Mijn oma's tip was koffiedik! Heb daar altijd veel (miervriendelijk) succes mee gehad.



Mieren lopen altijd over een "spoor" met zn allen. Zorg dat je over een flinke afstand koffiedik (wat je overhoudt na het koffie zetten) strooit en ze weten de weg niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Koperen muntjes helpen echt! Jammer dat we hier geen 1 en 2 centjes meer hebben, maar 5 centjes werken ook. :-)
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Aansluiting kozijnen (hout op steen) dichtkitten met acrylaatkit.

Is ook goed voor de energierekening.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bloem werkt ook. Ik weet alleen niet of dat miervriendelijk is, in de zin van dat ze het overleven. Het is in ieder geval wel milieuvriendelijk. Als je een lijntje bloem neerlegt op de plek waar ze altijd binnen komen, houd je ze in ieder geval buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij peper. Mieren maken direct rechtsomkeert.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij eten ze zich dood aan de bloem, hun lijfjes exploderen erdoor. Zielig...
't Is al met al een heel gedoe
http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijsmiddelen/ lees het verschil tussen de benamingen.

Zout schijnen ze ook niet dol op te zijn.



Baking soda, maar dan moet je wel even een google op doen. Daar zit zout in.

Peper zou tegen zilvervissen helpen, maar die eten dat niet. Die eten eerder elkaar dan peper.

Daar zit meer vlees aan. Daarom leven die krengen ook zo lang. Ze voeden zich met dode beesten.

Ik heb ook mieren, maar zorgen dat je geen etensresten en kruimels krijgt op plaatsen waar je niet wil.

Anders vaak zuigen en schoon maken.



Koperen centjes kan je nog bij de Aldi krijgen. Ik heb nog wisselgeld. Nergens anders nemen ze die nog aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'dikke bleek' bij waar ze naar binnen kwamen gedaan en dr is geen enkele mier meer gekomen. Niet op de mieren zelf, maar zodat ze er niet langs kunnen passeren. Zelfs nu het opgedroogd is al weken geen mier meer binnen gehad. Is natuurlijk wel alleen toepasbaar op tegels of iets anders dat bleek niet aantast
quote:MinkeDeWit schreef op 22 mei 2016 @ 21:25:

Bloem werkt ook. Ik weet alleen niet of dat miervriendelijk is, in de zin van dat ze het overleven. Het is in ieder geval wel milieuvriendelijk. Als je een lijntje bloem neerlegt op de plek waar ze altijd binnen komen, houd je ze in ieder geval buiten.



Zout zou ook helpen, maar hetzelfde stond bij baking soda.

Erg verwarrend allemaal. Gewone soda is alleen voor schoonmaak.



Ergens heb ik ook gelezen dat een mier niet meer in een boom klimt als daar een plakkende band omheen gaat. Ze hebben verkenners en die leggen het loodje als het fout is. Over plakband leggen ze gewoon een weg aan en voor de rest die het overleven.

Zorgen dat je geen eten kruimelt op de grond scheelt ook al veel.

De mieren zijn intelligent en leren. Die zijn al erg oud qua soort. Ik heb bladeren in kliko zitten en zaad van de bomen.

Wilde er compost van maken, maar het zit nu vol met slakken. Gelukkig zat het nog niet helemaal vol. Die komen allemaal van de grond. Ja, milieuvriendelijk is nog niet zo gemakkelijk. Zonder dieren redden we het niet.

Ik ben nu gewoon nog een bak met kruiden aan het inzaaien voor de bijen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven