Samenwonen met een vriendin.

24-05-2016 10:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Zoals de titel al zegt heb ik een paar vragen over samenwonen met een vriendin.

Mijn beste vriendin en ik willen graag samen een appartement gaan huren. We hebben beide gewoon een baan. Het is voornamelijk voor de gezelligheid en om de kosten te drukken.



Ik heb alleen totaal geen idee wat de mogelijkheden, regels etc. zijn op dit gebied.

Dus bij deze wil ik aan de mensen hier vragen die ervaring hebben met deze situatie hoe dit in zijn werk gaat, waar we aan moeten denken, tips. Alles is welkom.



Alvast bedankt!
anoniem_184974 wijzigde dit bericht op 24-05-2016 10:32
Reden: Spellingsfout
% gewijzigd
Geen fiscaal partners, geen melding als partner voor elkaars pensioen, geen samenlevingsovereenkomst, testament, geen gezamenlijke zorgverzekering.....
.
anoniem_171013 wijzigde dit bericht op 24-05-2016 12:48
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Ik heb een tijd samengewoond met een studiegenoot om kosten te drukken. Wat ik uit ervaring heb geleerd, is dat afspraken heel belangrijk zijn. Dus over schoonmaken, kosten verdeling, huishoudelijke uitgaven, voedsel en over wat je doet in het geval dat een van de twee een vriend mee naar huis neemt
Vergunning heeft ook niet te maken met feit of jullie samenwonen maar met het feit dat de woning wordt verhuurd. Kennelijk voldoet de eigenaar daar niet aan.



http://www.denhaag.nl/hom ... trekken.htm?channel=touch
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat de regels zijn, blijkbaar verschilt dat per gemeente.

Ik heb zelf jarenlang samengewoond met een partner en/of een goede vriendin. In mijn geval nooit gezamenlijke huur, in 1 geval twee losse huurcontracten bij huisbaas en in andere geval 1 huiseigenaar met de 2e als medebewoner die meebetaalt aan de kosten.

In beide gevallen betaalden we meer vaste lasten aan de gemeente vanwege meer dan 1 bewoner, voor de belastingdienst geen gezamenlijke huishouding dus geen extra of minder belasting.

Vooral belangrijk om afspraken te maken over de betaling van kosten en dingen als schoonmaken en bezoekers (vriendjes maar ook gewone vrienden).
Alle reacties Link kopieren
quote:kippetje29 schreef op 24 mei 2016 @ 12:45:

Geen fiscaal partners, geen melding als partner voor elkaars pensioen, geen samenlevingsovereenkomst, testament, geen gezamenlijke zorgverzekering.....



Dat zijn allemaal geen vereisten voor een relatie. Natuurlijk nemen de meeste samenwonende partners veel van die dingen wel, maar het hoeft niet. Sommige dingen hebben voordelen, sommige nadelen, dus het is maar net wat je belangrijk vindt.

In mijn geval was het financieel voordeliger om deze dingen niet met mijn partner samen te doen, optelsommetje.

Mijn beste vriendin staat trouwens in mijn testament, als een van mijn voornaamste erfgenamen.
Het verschilt inderdaad per gemeente. Het komt regelmatig voor dat mensen voor ene instantie partners willen zijn en voor de andere instantie niet, net wat het meest gunstig is. Dus wel medehuurder willen zijn op een huurcontract maar ineens geen medehuurder zijn voor de kostendelersnorm. Veel bestanden zijn aan elkaar gekoppeld en dan vallen ze alsnog door de mand. Als je een huis huurt van een particulier moet je zeker weten dat hij aan alle vereisten voldoet anders sta je als huurder op straat als het misgaat. Ik ben makelaars tegengekomen die sociale huurwoningen doorverhuurden voor de hoofdhuurder, verhuren koopwoningen zonder toestemming van hypotheekverstrekker of gemeente, etc.. Staan menseb ineens bij het loket voor de nachtopvang omdat ze eruit gezet zijn. Nee, huurbescherming heb je dan niet.
Geen vereisten maar wel aanknopingspunten. Zoals iemand al schreef, ze doen navraag bij werkgevers, buren, etc..
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wist niet dat daar regels voor waren.



Ik heb wel jaren met een vriendin een appartement gedeeld om de kosten te drukken, uiteindelijk ben ik vertrokken omdat haar nieuwe vriend zo'n beetje bij ons ingetrokken was - bijzonder irritant.

Toen ik een ander huis gevonden had was zij boos/verdrietig omdat ze de huur niet alleen kon betalen en dat vriendje wilde niet samenwonen.



Zorg dus dat je goede afspraken maakt samen
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:Ceridwen91 schreef op 24 mei 2016 @ 10:43:

Ik woon samen met mijn beste vriendin en in sommige steden zijn er wel degelijk regels.



Zelf woon ik in Den Haag en daar heb je dus als regel dat je in sommige wijken alleen samen mag wonen als je een duurzame relatie hebt met iemand. Daar verstaan ze eigenlijk alleen ouders of echt relaties onder. Samenwonen met broer/zus of een normale vriend/vriendin mag niet zomaar zonder officiële "ontrekkingsvergunning" van zo'n 400 euro. Mijn vriendin en ik hebben afgesproken dat als er een inspectie komt, we doen alsof we een relatie hebben. Hoe willen ze dat bewijzen? Sowieso mag je de gemeente weigeren om binnen te komen als ze aan je deur staan. Maar die hele vergunning slaat in mijn ogen nergens op. Toch zou ik even kijken of er ook zoiets is in de stad waar jullie in wonen. Toch belangrijk om er rekening mee te houden.



Ook belangrijk om afspraken te maken over schoonmaken, het laten overnachten van logés, het betalen van gemeenschappelijke kosten zoals huur, gas water licht (wij hebben een gemeenschappelijke rekening afgesloten waar we iedere maand naar storten)







Da's een goeie!
quote:kippetje29 schreef op 24 mei 2016 @ 12:45:

Geen fiscaal partners, geen melding als partner voor elkaars pensioen, geen samenlevingsovereenkomst, testament, geen gezamenlijke zorgverzekering.....Nou en? Ik zou dat allemaal ook niet zo 1, 2, 3 doen met een echte partner. In ieder geval niet de eerste jaren.
quote:tigerlily75 schreef op 24 mei 2016 @ 12:40:

[...]





Bewijzen dat er wel een relatie is lijkt me makkelijker dan bewijzen dat er geen relatie is.

Ik denk dat mijn beste vriendin en ik volgens de regelbepaling vast een relatie zouden hebben, veel samen doen, uit eten, vakanties etc. Enige dat we niet samen doen is thuis in 1 bed slapen. Bewijs dat maar eens als gemeente Tenzij ze je zien met een ander of in je omgeving nagaan of jij een vriendin hebt.. Makkelijk is het allemaal niet en de gemeente gaat die moeite helemaal niet doen ook als je gewoon rustig woont en geen uitkering aanvraagt ofzo. Maar als ze besluiten dat wel te doen gaan ze echt ver om het te bewijzen dat is het enige wat ik wilde zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tigerlily75 schreef op 24 mei 2016 @ 12:34:

[...]





Dat is ook niet waar. Dan zouden ze alle bij elkaar wonende studenten ook als fiscaal partner zien. In jouw geval speelde er duidelijk wat anders, helemaal omdat een vorige bewoner helemaal niet meer op jouw adres ingeschreven hoort te zijn (is te controleren bij de gemeente). Ik heb jarenlang samengewoond met mijn ex zonder fiscaal partner te zijn, en daar heb ik de belastingdienst niks voor hoeven te vertellen. We betaalden gewoon los onze belastingen.



Studentenwoningen zijn als zodanig bekend bij de Gemeentelijke Basis Administratie.



En in mijn geval speelde er niet duidelijk wat anders;



Vorige bewoner is "gewoon" vertrokken. Huurschuld, belastingschuld, schulden bij energieaanbieder, telefoonboer, Wehkamp, verzekeraar en nog een paar bedrijfjes. En omdat de lieve schat zich niet heeft uitgeschreven bij de GBA, maar gewoon simpelweg een paar schone onderbroekjes in d'r tas heeft gestopt, in de auto is gestapt en weggereden is, heeft die uitschrijving nooit plaats gevonden.



De belastingdienst echter, beriep zich toen op "samenwonen" en was voornemens middels loonbeslag de schulden op mijn inkomen te verhalen.



En niet alleen de belastingdienst maar ook een stuk of 6 deurwaarders en een paar incasso-jongens. 1 keer ben ik zelfs 's morgens vroeg door een deurwaarder uit bed gebeld omdat ze de inboedel in beslag wilden komen nemen.



Gelukkig heb ik een rechtbijstandsverzekering. Na veel gebel, gepraat, geschrijf (veel overheden willen nog steeds papieren brieven met postzegels enzo....) en gemail, heeft de gemeente na een jaar(!!!) de uitschrijving van de vorige bewoner geregeld, en en de maanden daarna werd het uiteindelijk rustiger, maar ik heb tot het einde toe, dat ik daar gewoond heb, post, of bezoek gehad van mensen die nog geld tegoed hadden van de lieve schat.



Dit is 4 jaar geleden. Ik weet niet hoe het nu exact geregeld is, maar ik heb zelf, aan moeten tonen geen fiscaal partner te zijn en niets met betreffende persoon te maken te hebben. Op zich was dat bij de belastingdienst qua fiscaal partnerschap, redelijk snel geregeld, maar "de rest heeft bijna 3 jaar geduurd.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 24 mei 2016 @ 15:40:

[...]





Studentenwoningen zijn als zodanig bekend bij de Gemeentelijke Basis Administratie.



En in mijn geval speelde er niet duidelijk wat anders;



Vorige bewoner is "gewoon" vertrokken. Huurschuld, belastingschuld, schulden bij energieaanbieder, telefoonboer, Wehkamp, verzekeraar en nog een paar bedrijfjes. En omdat de lieve schat zich niet heeft uitgeschreven bij de GBA, maar gewoon simpelweg een paar schone onderbroekjes in d'r tas heeft gestopt, in de auto is gestapt en weggereden is, heeft die uitschrijving nooit plaats gevonden.



De belastingdienst echter, beriep zich toen op "samenwonen" en was voornemens middels loonbeslag de schulden op mijn inkomen te verhalen.



En niet alleen de belastingdienst maar ook een stuk of 6 deurwaarders en een paar incasso-jongens. 1 keer ben ik zelfs 's morgens vroeg door een deurwaarder uit bed gebeld omdat ze de inboedel in beslag wilden komen nemen.



Gelukkig heb ik een rechtbijstandsverzekering. Na veel gebel, gepraat, geschrijf (veel overheden willen nog steeds papieren brieven met postzegels enzo....) en gemail, heeft de gemeente na een jaar(!!!) de uitschrijving van de vorige bewoner geregeld, en en de maanden daarna werd het uiteindelijk rustiger, maar ik heb tot het einde toe, dat ik daar gewoond heb, post, of bezoek gehad van mensen die nog geld tegoed hadden van de lieve schat.



Dit is 4 jaar geleden. Ik weet niet hoe het nu exact geregeld is, maar ik heb zelf, aan moeten tonen geen fiscaal partner te zijn en niets met betreffende persoon te maken te hebben. Op zich was dat bij de belastingdienst qua fiscaal partnerschap, redelijk snel geregeld, maar "de rest heeft bijna 3 jaar geduurd.Dan woon je in een flutgemeente. Hier heb ik met 1 belletje de vorige bewoner uitgeschreven gekregen en toen zelfs met terugwerkende kracht geld teruggekregen van de gemeentebelastingen zonder dat ik daarom vroeg. Belastingdienst heeft me nooit lastiggevallen met de belastingen van mijn (ex)huisgenoten.
Alle reacties Link kopieren
quote:tigerlily75 schreef op 24 mei 2016 @ 15:51:

[...]





Dan woon je in een flutgemeente. Hier heb ik met 1 belletje de vorige bewoner uitgeschreven gekregen en toen zelfs met terugwerkende kracht geld teruggekregen van de gemeentebelastingen zonder dat ik daarom vroeg. Belastingdienst heeft me nooit lastiggevallen met de belastingen van mijn (ex)huisgenoten.



Daar heb je zeker gelijk aan! Gemeentelijke belastingen heeft bij mij nog langer geduurd dan het uitschrijven. Ben ondertussen ook naar een andere gemeente verhuisd en het niveau dienstverlening in mijn huidige woonplaats vind ik een verademing!



Overigens is het in de wet bepaald dat belastingdienst en deurwaarders (heb er zelf voor 1 gewerkt) altijd af moeten gaan op de GBA voor woonadressen, dagvaardingen beslagleggingen etc. maar dat ze ook verplicht zijn om de identiteit van bewoners en eigendomsrecht van geld en goed vast te stellen voordat er over gegaan wordt tot beslag, uitzetting of dagvaarding. Dat van dat vaststellen, daar laten ze nogal eens een steekje vallen.....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 24 mei 2016 @ 11:51:

[...]





Dat klopt Minnimouse, maar je moet dan wel zelf actie ondernemen, want de belastingdienst gaat er vanuit dat 2 mensen op 1 adres fiscaal partner zijn tenzij anders aangegeven.



Dat is niet waar. Vriend en ik wonen samen en zijn absoluut geen fiscaal partner. Daar heb je namelijk op zn minst een samenlevingscontract voor nodig.

Voor die toeslagen gaat het om medebewoners, dat ben je dan wel.
Ik lees hier volgens mij veel onwaarheden.

Voor fiscaal partnerschap moet je echt actief samen een samenlevingscontract/koophuis/etc. hebben, slechts de huur delen is niet genoeg [1]. Idem voor een toeslagpartner [2]. Je gaat wel een gezamenlijke huishouding voeren, TO, dus dat heeft invloed op de huurtoeslag en inkomensaanvullende uitkeringen [3].

De gemeentelijke belastingen zullen waarschijnlijk ook hoger zijn dan bij een eenpersoonshuishouden, maar goed, die kan je dan weer door twee delen (en ik ga er, gezien jullie allebei werken, niet van uit dat één van beide recht heeft op kwijtschelding, dus maakt het weinig uit aan wie de belastingen gericht worden).



Controleer voordat je huurt of het inderdaad is toegestaan om het pand dat jullie willen huren aan huurders zonder duurzame relatie te huren, dat is niet overal toegestaan, namelijk.



En maak goede afspraken. Niet alleen over afwassen en boodschappen doen, maar ook:

1) Wat doe je als één van beiden wil verhuizen? Wat vinden jullie (met oog op het leuk houden van jullie relatie) een goede opzegtermijn? Blijft de vertrekkende huurder verantwoordelijk voor de huur als er geen nieuwe huisgenoot gevonden wordt?

2) Wie betaalt als er iets stuk gaat? 50/50 of Potje breken is potje betalen?

3) Wat doe je met eigen inboedel? Als jij bijvoorbeeld de wasmachine inbrengt, zal hij 2x zo snel slijten doordat je huisgenoot hem ook gebruikt, etc. Ga je daar 'servicekosten' voor rekenen?

4) Wat doe je met gezamenlijke aankopen als één van beiden verhuist?

5) Wat doe je als één van beide de huur niet kan betalen?

6) Etc.



Sommige dingen klinken misschien heel suf of overbezorgd, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de kleinste dingetjes, vooral als er geld mee gemoeid is, opeens voor irritaties gaan zorgen, die niet echt bevorderlijk zijn voor je relatie met je vriendin.



Bronnen:

[1] http://www.belastingdiens ... _op_uw_adres_ingeschreven

[2]

http://www.belastingdiens ... rtner/mijn_toeslagpartner

[3] https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezamenlijke_huishouding
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 24 mei 2016 @ 11:41:

Je bent fiscaal partner als je gezamenlijk op het zelfde adres staat ingeschreven. Dus in jullie geval wordt je fiscaal partner. En dat is ondanks huren wel relevant, want jullie gezamenlijke inkomen bepaald ook je recht op toeslagen (zorg, huur etc)



Dit is absoluut niet waar! De regels omtrent fiscaal partnerschap zijn al een aantal jaar geleden veranderd (ik dacht 2011) en er valt ook niks meer te kiezen.



Ik woon drie jaar samen met mijn vriend in een huurwoning en wij zijn al die jaren géén fiscaal partners. Dat zouden we pas zijn als we een notarieel samenlevingscontract of kind of koophuis hebben of pensioenpartners zijn. De regels voor fiscaal partnerschap staan heel duidelijk op de website van de belastingdienst. Als TO gaat samenwonen met een vriendin in een huurwoning, wordt ze dus niet automatisch fiscaal partner.



Dat tweede klopt ook niet helemaal. Voor huurtoeslag wordt wel gekeken naar het inkomen van zowel TO als haar vriendin (medebewoner). Maar TO en haar vriendin zijn géén toeslagpartners. De regels die bepalen of je een toeslagpartner hebt, zijn namelijk nagenoeg gelijk aan de regels voor fiscaal partnerschap. Als TO recht heeft op zorgtoeslag dan veranderd daar niets aan op het moment dat zij gaat samenwonen met haar vriendin.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven