Werk & Studie alle pijlers

Werken onder behoud van uitkering en nu contract

06-05-2016 15:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Ik schets even de situatie van iemand die heel dichtbij mij staat:



Ze was helaas langdurig werkloos, 50+, en ging van uitkering naar bijstand. Opgeven moment werd ze opgeroepen om te werken onder behoud van uitkering, ofwel 'tegenprestatie'. Dit bedrijf gaf aan haar een vast contract aan te bieden na de periode van 6 maanden voorbij is.



Zo gezegd, zo gedaan. Ze heeft vaak feedback van het bedrijf gekregen: ze doet het super. Natuurlijk een hele opluchting. Een aantal keer heeft ze aangegeven dat ze 4 dagen moet werken om 'financieel onafhankelijk' te worden, m.a.w. dat ze niet hoeft worden aangevuld met ww, maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen met het bedrijf om de tafel te zitten omtrent het contract: ze hadden steeds geen tijd of iets anders.



Nu zijn de 6 maanden voorbij en heeft ze net haar contract gezien: 24 uur p/w. Ze is teleurgesteld en eigenlijk voelt ze zich 'genaait' (weet het even niet beter te verwoorden). Ze heeft 6 maanden gratis voor het bedrijf gewerkt, zij wilden niet met haar praten/onderhandelen over het contract en nu krijgt ze uren aangeboden die voor haar gewoon niet genoeg zijn om haar rekeningen van te betalen.



We weten niet wat ze nu kan doen. Ligt het aan ons of is dit inderdaad niet helemaal eerlijk? Iemand tips/advies/whatever hoe om te gaan met deze situatie of wat ze kan doen? Kan ze stappen ondernemen of kan het bedrijf het contract dan weer terugtrekken (wat dus inhoud dat ze weer werkloos wordt, wat absoluut geen optie meer is).



Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zit het nou (of heb ik er overheen gelezen?): werkte zij in die 6 maanden wel meer dan 24 uur?
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:15:

[...]





Maar dit is te weinig. Ondertussen moeten er al een aantal dingen vervangen worden (kleding, schoenen, koelkast) en hier heeft ze gewoon geen geld voor. Laat staan een keer een terrasje of een weekendje weg. In geen jaren meer gedaan. Ze keek er naar uit nu weer iets meer te besteden te hebben, maar nee dus.



Waarom ze niemand te spreken heeft gekregen omtrent haar contract is inderdaad vaag. Het is een bedrijf met heel veel winkels verspreidt over Nederland en buitenland. Ze werkt dus in één van de winkels en niet in een (hoofd)kantoor. In totaal heeft ze drie keer iemand gezien van het kantoor, omdat zij langs kwamen, maar waren te druk om haar te woord te staan.



Haar winst zit in het hebben van een contract. En zij had zelf vast wel het telefoonnummer van het hoofdkantoor en personeelszaken kunnen achterhalen.



Eerder spreek je over gratis werken. Ze werkte niet gratis, ze moest werken om haar recht op bijstand te houden. En daarom kreeg ze elke maand vanuit de bijstand een bedrag op haar rekening.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de input.



Ze heeft in haar 'leer en werkproject' inderdaad ook 24 uur gewerkt. Toen zij haar aannamen als bijstandsgerechtige gaven zij en het DWI aan dat 24 uur een goed begin is om mee te beginnen. Er werd toen wel al gesproken over dat zij in de toekomst zeker 32 uur wil werken.



Nu is er al het een het ander meer duidelijk. Blijkbaar geven ze voor haar functie nooit meer dan 24 uur. Dit moesten zij en het DWI dus al geweten hebben. Ze is aan het kijken wat ze kan doen, hoeveel ze bij mag werken etc.



Desondanks hebben we alsnog gevierd dat ze weer een baan heeft hoor Beter dan zero uiteraard, alleen jammer dat ze nu waarschijnlijk toch afhankelijk is van het DWI en dat vind ze verschrikkelijk.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 11 mei 2016 @ 12:00:

Bedankt allemaal voor de input.



Ze heeft in haar 'leer en werkproject' inderdaad ook 24 uur gewerkt. Toen zij haar aannamen als bijstandsgerechtige gaven zij en het DWI aan dat 24 uur een goed begin is om mee te beginnen. Er werd toen wel al gesproken over dat zij in de toekomst zeker 32 uur wil werken.





Maar dan heeft zij dus valse verwachtingen gehad, en heeft zij zelf bedacht dat het in het begin zeggen 'dat ze zeker 32 uur wil werken' een garantie was dat dat ook kon?



Bijzonder ook, dat er van beide kanten geen afspraak is gemaakt voor een gesprek aan het einde van haar leer-werktraject over 'hoe verder'.



Maar leuk dat jullie het hebben gevierd. Wie weet wat haar baan haar verder gaat brengen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een update:



DWI wist dat ze 32u moest/wilde werken. Zij wisten ook dat haar nieuwe baan alleen maar 24u contracten geven. Dit is voor haar stilgehouden. Haar toenmalige winkelmanager wist er niet van (alleen 24u contracten), want zij gaat daar niet over en ze schrok er ook van.



Nu is ze overgeplaatst naar een nieuw filiaal met een nieuwe winkelmanager. Ze heeft haar contract nog steeds niet gekregen (ze heeft gebeld en het ligt nog steeds op kantoor. Het wordt naar haar huis verstuurd). Helaas gaat het niet zo lekker. Door haar binnenkomst weten haar nieuwe collega's dat er 1 van hen uit moet. En dat wringt. Ze wordt niet lekker opgenomen, collega's zijn onaardig (bijv. zeggen dat ze geen recht op pauze heeft, terwijl ze er later achter kwam dat ze dat wel had, dat soort kleine dingetjes).



Maar dit is nog het grootste probleem: ze geven haar nu veel minder uren. Vorige week 11 uur in totaal. Ze wordt steeds gebeld door de zaak om 2 of 3 uur in te komen vallen. Dit kan blijkbaar 7 dagen per week. Als ze vraagt om meer uren wordt er tegen gezegd dat ze haar oude filiaal maar moet bellen om te kijken of zij nog uren hebben. Omdat ze gedeeltelijk in de bijstand zit moet ze 75% van wat ze naar haar bijstand verdient, inleveren. Dit tot ong. 200€. Ze verdient ernaast dus iets minder dan €2,50 bruto. Ze krijgt ook geen reiskosten. Laatst werd ze gevraagd om te werken in een filiaal aan de andere kant van de stad, wat betekende dat wat ze kwijt is aan vervoer meer is dan ze die dag zou verdienen...



Ze is zo ongelukkig met deze situatie. Ze komt nooit uit de armoede op deze manier. Nu zijn ze ook karig met de uren. Bovendien vindt ze het vervelend dat ze steeds voor een paar uurtjes wordt gevraagd en blijkbaar ook steeds opgebeld wordt, in plaats van een een volledige werkdag en daarna rust. Bovendien krijgt het bedrijf een bonus omdat ze een werkloze een baan hebben geholpen, haar trajectmanager krijgt een bonus... Als het goed is krijgt zij ook een bonus van €500, maar daar heeft ze verschillende malen naar gevraagd aan haar trajectmanager, maar ze krijgt hier maar geen antwoord op.



Pfft, ik weet het zelf ook niet zo goed. Ik opperde OR en Bijstandsbond. Wat gaat dit haar brengen? Ze ziet door de bomen het bos niet meer en voelt zich blij gemaakt met een dooie mus.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is ook dat ze het contract maar niet opsturen. Ze weet niet eens wat erin staat. En ze is bang om op te gaan staan, want wie weet is ze dan weer werkloos. Ze is in zo'n kwetsbare positie.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat het contract op kantoor ligt? Is dat het kantoor van het oude filiaal of een apart hoofdkantoor? Wellicht persoonlijk ophalen? Wel belangrijk inderdaad dat ze een contract heeft, zodat ze kan zien het nu precies zit met die 24 uur. Als ze echt een contract voor 24 uur heeft, moet ze die uren ook uitbetaald worden.



Zoals jij het beschrijft lijkt het meer een nul- urencontract op oproepbasis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 24 mei 2016 @ 21:43:

Je zegt dat het contract op kantoor ligt? Is dat het kantoor van het oude filiaal of een apart hoofdkantoor? Wellicht persoonlijk ophalen? Wel belangrijk inderdaad dat ze een contract heeft, zodat ze kan zien het nu precies zit met die 24 uur. Als ze echt een contract voor 24 uur heeft, moet ze die uren ook uitbetaald worden.



Zoals jij het beschrijft lijkt het meer een nul- urencontract op oproepbasis.



Dat zei ik dus ook. Klinkt zeker als een 0-uren contract en toch hadden ze het over een 24-uurs contract. Ik vind het ook heel vreemd dat ze dit zo doen. En waarom zouden ze haar minder laten werken dan 24 uur, maar het wel moeten uitbetalen?



Het gaat trouwens om een apart hoofdkantoor. Ik zal haar vragen of ophalen een mogelijkheid is.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Wat een eh... bijzonder bedrijf.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 24 mei 2016 @ 23:01:

Wat een eh... bijzonder bedrijf.Ja inderdaad..
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Beetje mosterd na de update :-)
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:15:

[...]





Maar dit is te weinig. Ondertussen moeten er al een aantal dingen vervangen worden (kleding, schoenen, koelkast) en hier heeft ze gewoon geen geld voor. Laat staan een keer een terrasje of een weekendje weg. In geen jaren meer gedaan. Ze keek er naar uit nu weer iets meer te besteden te hebben, maar nee dus.



. En geen werk is uitkering én dus het zelfde bedrag. Kan ze evengoed "niks"

En nu ben jij, eh is zij, vrij om er wat bij te doen. Schoonmaak, oppassen, baantje in het weekend etc. Dat kan met een uitkering niet (bijstand is ook uitkering)

Niemand verbied het om meer uren te zoeken, andere baan te zoeken. De gemeente zegt wel dat je geen bijstand krijgt als je niet wil werken.

Ik begrijp het punt niet .
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 25 mei 2016 @ 16:27:

[...]

En geen werk is uitkering én dus het zelfde bedrag. Kan ze evengoed "niks"

En nu ben jij, eh is zij, vrij om er wat bij te doen. Schoonmaak, oppassen, baantje in het weekend etc. Dat kan met een uitkering niet (bijstand is ook uitkering)

Niemand verbied het om meer uren te zoeken, andere baan te zoeken. De gemeente zegt wel dat je geen bijstand krijgt als je niet wil werken.

Ik begrijp het punt niet .



Lastig een baan ernaast te zoeken als ze geen vaste dagen krijgt, maar steeds gebeld wordt voor hier en daar een paar uur. Maar goed, daar is ze mee bezig om dat recht te zetten.



Wat jij aanhaalt is haar totale inkomen. Het is inderdaad niet minder, maar ook niet veel meer. Nog steeds armoe. Hoezo snap je het punt niet?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Dossier opmaken en klacht indienen bij de desbetreffende gemeente. Werkt ze toevallig bij de Action?



Te zot voor woorden, zo gaat je niet met mensen om!
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 25 mei 2016 @ 18:25:

[...]





Lastig een baan ernaast te zoeken als ze geen vaste dagen krijgt, maar steeds gebeld wordt voor hier en daar een paar uur. Maar goed, daar is ze mee bezig om dat recht te zetten.



Wat jij aanhaalt is haar totale inkomen. Het is inderdaad niet minder, maar ook niet veel meer. Nog steeds armoe. Hoezo snap je het punt niet?

En dát kun je overleggen met de clientmanager/trajectleider .

Maar het blijft een feit dat er voor het geld dat je iedere maand krijgt er best wat tegenover mag staan. En het staat je altijd vrij om naar wat beters te solliciteren. Met een 3 uur per dag kom je trouwens nooit aan 24 uur. Er zijn dus echt wel langere dagen. Kijk het cao (detailhandel? ) er eens op na. Wat het minimum is ed.
Zolang er geen contract is, heeft zij wss geen poot om op te staan.



Als de sodemieter dus naar de trajectmanager en die het contract (of desnoods een kopie 'voor de administratie') laten opvragen. Vreemde ogen dwingen, en de trajectmanager kan ook met wat zwaardere middelen dreigen (geen 'leer-werk-trajecten' meer starten daar tot er duidelijkheid is, bijvoorbeeld). En bij de trajectmanager aangeven dat ze erg graag uit de bijstand wil komen, en dus graag op zoek wil naar een extra baan(tje). DWI zou daar in principe achter moeten staan, en dus de noodzaak van het contract in moeten zien.



24 uur is 24 uur. Ze moet dat uitbetaald krijgen, of ze moet een ander contract krijgen. En deze werkgever regelt het duidelijk heel erg slecht voor de medewerkers...



Ik zou trouwens zeggen: ga desnoods maar zwart werken, of met een 'gesloten beurzen systeem'. Schoonmaakwerk, bijles, zoiets. Vraag daar geen geld voor, maar bijvoorbeeld bol.com bonnen, vvv-bonnen of een tegenprestatie (ik maai jouw gras en jij kookt voor mij, dat idee). Het is beter dan niets!
Ik snap het he, dat ze graag meer te besteden wil hebben. Maar dat hebben helaas heel veel mensen niet. Wat me een beetje tegenstaat in dit verhaal is dat je vriendin zich in alles als slachtoffer lijkt te voelen. Ze lijkt geen moment blij te zijn geweest met deze kans. Want dat is het! Ze zit weer officieel in het arbeidsproces en kan mogelijk vanuit daar weer goed door.

Het geklooi met uren is heel vervelend, maar ergens heb ik een beetje het idee dat er anders ook wek wat niet goed was geweest. Op de tanden bijten en knallen. Maar dat is misschien mijn eigen instelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 24 mei 2016 @ 21:31:

Ze heeft haar contract nog steeds niet gekregen (ze heeft gebeld en het ligt nog steeds op kantoor. Het wordt naar haar huis verstuurd).Inmiddels zal ze het contract dan toch wel ontvangen hebben? Anders moet ze zelf eens langs dat kantoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven