Werk & Studie alle pijlers

Opzegtermijn... Help

24-05-2016 20:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn contract (jaarcontract) staat niets over opzegtermijn...

In de cao vind ik het volgende:

b. voor werknemers voor een bepaalde tijdsduur in dienst op de laatste dag van het tijdvak, genoemd in de individuele arbeidsovereenkomst, dan wel op het tijdstip, bepaald op grond van artikel 7.667 en 7.668 B.W. eerste lid, tenzij het bepaalde in lid 2 van dit artikel van toepassing is.



Is er iemand die in Jip en Janneke taal toe kan lichten wat dit inhoud?
Alle reacties Link kopieren
Dit artikel gaat niet over de opzegtermijn, maar over de dag waarop een contract voor bepaalde tijd afloopt. Dan valt er niets op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Niets dat te maken heeft met een eventuele opzegtermijn.



Wettelijk is volgens mij vastgelegd dat als in een tijdelijke overeenkomst geen opzegtermijn is opgenomen tussentijds opzeggen niet mogelijk is.



Cao zou daar iets anders over kunnen roepen maar dat staat dan ergens anders.
Alle reacties Link kopieren
Oh dank.. Ik zie door de bomen 't bos niet meer
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je? Opzeggen voor je jaarcontract afloopt?

Welke cao?
Alle reacties Link kopieren
3. Behoudens in geval van ontslag op staande voet wegens een dringende reden in de zin van de artikelen 7.678 en 7.679 B.W. en behoudens tijdens of aan het einde van de proeftijd als bedoeld in lid 1, in welke gevallen de dienstbetrekking wederzijds onmiddellijk kan worden beëindigd, neemt de dienstbetrekking een einde: a. voor werknemers voor onbepaalde tijd in dienst: . 1. door opzegging door de werkgever met een termijn van tenminste zoveel weken als de dienstbetrekking na de meerderjarigheid van de werknemer gehele jaren heeft geduurd tot een maximum van 13 weken; deze termijn wordt voor werknemers ouder dan 45 doch jonger dan 65 jaar verhoogd voor elk vol jaar dienstverband na de 45e verjaardag met een week, voor welke verlenging eveneens een maximum geldt van 13 weken; 2. door opzegging door de werknemer met een termijn van tenminste zoveel weken als de dienstbetrekking na zijn meerderjarigheid tijdvakken van twee gehele jaren heeft geduurd, tot een maximum van 6 weken; met dien verstande dat voor beide partijen de termijn van opzegging na de proeftijd nooit minder dan een maand c.q. periode zal bedragen.

Collectieve Arbeidsovereenkomst Nederlandse Baksteenindustrie 1 juli 2015 tot 1 oktober 2017

12

De opzegging dient zodanig te geschieden dat het einde van het dienstverband samenvalt met het einde van de betalingsperiode.

b. voor werknemers voor een bepaalde tijdsduur in dienst op de laatste dag van het tijdvak, genoemd in de individuele arbeidsovereenkomst, dan wel op het tijdstip, bepaald op grond van artikel 7.667 en 7.668 B.W. eerste lid, tenzij het bepaalde in lid 2 van dit artikel van toepassing is.

4. a. Het bepaalde in het derde lid van artikel 7.668 B.W. is niet van toepassing (opzeggingsvereiste voortgezette dienstbetrekking voor bepaalde tijd aangegaan). b. Uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst van zes maanden of langer afloopt, informeert de werkgever de werknemer schriftelijk of hij het dienstverband al dan niet wil voortzetten. Bij voortzetting informeert hij de werknemer tevens over de voorwaarden waaronder hij het dienstverband wil voortzetten.

5. De dienstbetrekking tussen de werkgever en de werknemer eindigt van rechtswege op de laatste dag van de maand, waarin de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt, zonder dat hiertoe enige opzegging is vereist.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil inderdaad opzeggen voor mijn contract afloopt, daar ik een ander contract aangeboden heb gekregen.
anoniem_256557 wijzigde dit bericht op 24-05-2016 21:20
Reden: privacy
% gewijzigd
Wat is precies je vraag? Er staan zoveel antwoorden in de tekst die je net plakt, dat het makkelijker is als je gewoon uitlegt wat je wil weten.
Ah, ik zie nu je vraag. Ik ga nog even opnieuw lezen.
Volgens mij is dit van belang:



b. voor werknemers voor een bepaalde tijdsduur in dienst op de laatste dag van het tijdvak, genoemd in de individuele arbeidsovereenkomst, dan wel op het tijdstip, bepaald op grond van artikel 7.667 en 7.668 B.W. eerste lid, tenzij het bepaalde in lid 2 van dit artikel van toepassing is.



Volgens mij is het tijdvak genoemd in de arbeidsovereenkomst dan de einddatum van je contract. En dat zou betekenen dat je niet tussentijds op kunt zeggen.
Tenzij dit niet je eerste contract was? Als je langer dan twee jaar bij deze werkgever hebt gewerkt, kun je volgens mij opzeggen conform lid 2
Alle reacties Link kopieren
Er staat in je nu geplakte tekst geen mogelijkheid om eerder op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn eerste contract. Bedankt voor de info, dan heb ik dikke, vette pech "..
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft niets met jouw vraag te maken TO, maar wat een ingewikkelde berekening van de opzegtermijn staat daar bij artikel 1a.



Suze, 1b gaat over bepaalde tijd.
quote:adventuremonkey schreef op 24 mei 2016 @ 21:03:

Het is mijn eerste contract. Bedankt voor de info, dan heb ik dikke, vette pech "..Nou, je kunt natuurlijk altijd in goed overleg met de werkgever de overeenkomst beëindigen. In dit geval moet de werkgever alleen wel akkoord gaan, en kun je het dus niet eenzijdig opzeggen. Maar mijn ervaring is dat de meeste werkgevers niet zitten te springen om een ongemotiveerde werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties. Heb binnenkort ook afspraak met bedrijfsarts en zal het ook met hem opnemen.

Bedankt voor de hulp! Ik was zo naïef om te denken dat een opzegtermijn vrij "normaal" is, bijv een maand..

Maar: Thanks!
Alle reacties Link kopieren
De standaard wettelijk bepaalde opzeg termijn is 1 maand. Als er in je contract geen opzeg termijn is opgenomen, is de opzeg termijn dus 1 maand. Opzeg termijnen die langer zijn dan 1 maand, gelden alleen voor moeilijk in te vullen functies, of voor een baan waarbij je langer dan 5 jaar in dienst bent (en dan alleen als dat contractueel is overeengekomen).

Ik ga er van uit de je geen management functie hebt (als in financieel directeur of CEO) dus zelfs als er in je contract geen opzeg termijn staat vermeld, ben je gewoon gerechtigd om je contract, met in acht neming van de wettelijke termijn van 1 maand, op te zeggen.
quote:marg81 schreef op 24 mei 2016 @ 21:27:

De standaard wettelijk bepaalde opzeg termijn is 1 maand. Als er in je contract geen opzeg termijn is opgenomen, is de opzeg termijn dus 1 maand. Opzeg termijnen die langer zijn dan 1 maand, gelden alleen voor moeilijk in te vullen functies, of voor een baan waarbij je langer dan 5 jaar in dienst bent (en dan alleen als dat contractueel is overeengekomen).

Ik ga er van uit de je geen management functie hebt (als in financieel directeur of CEO) dus zelfs als er in je contract geen opzeg termijn staat vermeld, ben je gewoon gerechtigd om je contract, met in acht neming van de wettelijke termijn van 1 maand, op te zeggen.Als je de wetgeving niet kent, dan kun je er beter niet over adviseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 24 mei 2016 @ 21:30:

[...]





Als je de wetgeving niet kent, dan kun je er beter niet over adviseren.Nou dan zal ik mijn diploma arbeidsrecht maar door de wc spoelen...?
quote:marg81 schreef op 24 mei 2016 @ 21:32:

[...]

Nou dan zal ik mijn diploma arbeidsrecht maar door de wc spoelen...?https://www.rijksoverheid ... termijn-geldt-bij-ontslag
Alle reacties Link kopieren
http://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-van ... alde-tijd/



Werknemer wil zelf tussentijds vertrekken

Ook komt de omgekeerde situatie voor: de werknemer wil tussentijds vertrekken, maar in het arbeidscontract voor bepaalde tijd is geen tussentijds opzegbeding opgenomen. In theorie kan de werkgever eisen dat de werknemer zijn hele contractsduur uitzit, maar in de praktijk komt dit weinig voor. De meeste werkgevers zullen niet graag blijven samenwerken met een werknemer die te kennen heeft gegeven zijn arbeidsovereenkomst te willen beëindigen.
Wat wil je daarmee zeggen, Marg81. Je had gewoon geen gelijk; bij een contract voor bepaalde tijd geldt niet de normale opzegtermijn van een maand.



Hoe daar in de praktijk mee om gegaan wordt, is een ander verhaal. En ja, een werknemer kan in overleg treden met de werkgever, en de werkgever kan al dan niet akkoord gaan met een eerdere opzegging. Dat schreef ik net ook al. Maar dat doet niets af aan het feit dat conform de wet een tijdelijk contract niet tussentijds opzegbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Klopt..Ik doelde met mijn originele post ook meer op de mogelijkheid om wel op te zeggen, waarbij de kans dat de werkgever hier tegen in verweer gaat, erg klein is. Vroeger kon ook zonder vermelde opzeg termijn, een contract opgezegd worden met een termijn van 1 maand. Voor de meeste werkgevers zal dit niet nu ineens een heel groot probleem zijn. Zoals ik postte in mijn vorige post: weinig werkgevers zullen blij zijn met een werknemer die weg wil.

Mijn verwoording in de eerste post die ik plaatste liet wat te wensen over.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je met je werkgever in overleg ontslag nemen. Maar dan moet je werkgever het hiermee eens zijn.



Of er moet een tussentijds opzegbeding zijn opgenomen in contract. Dan zou je dit dus in je contract moeten vinden.



Als je toch eerder weg gaat en dus eigenlijk aan werkweigering doet kun je een schadevergoeding moeten betalen aan je werkgever net als bij dat je per direct ontslag neemt bij contract voor onbepaalde tijd.



Maaar... Dit is wat ik me er denk van te herinneren toen ik het ooit summier voor mezelf heb uitgezocht. Zoek even goed op internet of bel het juridisch loket.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven