Naaipatronen aanpassen aan zwangerschap

24-05-2016 10:00 21 berichten
Allen! Ik heb een probleem.



Ik heb een paar patronen van jurkjes die ik graag zou willen aanpassen aan mijn groeiende buik, omdat het fijne jurkjes zijn, en omdat goede positiepatronen moeilijk te vinden zijn. In de bestaande positiejurken die ik heb lijkt de voornaamste aanpassing te zijn dat de taille hoger zit (/verdwijnt), namelijk direct onder de buste, en dat er een deel rond de buik gerimpeld is (ca. 10-15 cm, ongerimpeld gok ik 25-30 cm). Die aanpassing kan ik zelf makkelijk maken. Maar: zijn er ook (standaard) aanpassingen die ik nu mis? Heeft iemand ervaring met het aanpassen van jurkpatronen op zwangerschap, en waar zit de valkuil?



Alvast dank! Het kan zijn dat ik langzaam reageer, ik ben niet continu online
Alle reacties Link kopieren
De voorkant is vaak ook iets langer! Zodat hij met buik gelijk valt.
Check, goed punt. Ik moet natuurlijk wel de rimpeling die ik aanbreng ook onderaan verlengen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet ergens een patroon van een positiejurk/shirt vinden? Dan kun je aan het voorpand zien wat voor vorm daar in zit, om van een 2-dimensionale lap ruimte te maken voor een 3-dimensionale buik......



Heel even zoeken op Pinterest leverde me deze duidelijke aanwijzingen op. Maak 't langer en het is een jurk, maak 'm heel lang en het is een maxi-jurk. Voor de variatie een andere halslijn erin et voila...
Dat blijkt dus lastig! Ik kan wel een patroon kopen online, maar de knip positiepatronen zijn verschrikkelijk ouderwets en daar zit nauwelijks vorm in. Verder zijn er veel pinterestpagina's waar mensen ook hun eigen dingen aanpassen, maar daar staan geen volledige tekeningen, alleen aanwijzingen. Vandaar mijn vraag. Mijn andere optie voor nu is om een van mijn lelijke positieshirts uit elkaar te tornen en te kijken hoe het werkt maar als het niet hoeft, liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou het vooral veel moeite vinden voor die paar maanden. Ik heb veel in de uitverkoop gekocht en via mp.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De moeite is het niet ik heb leuke stof, en een beetje jurk zit in een avond in elkaar. Daarnaast is het een hobby, dus ik zie niet in waarom ik het niet zou doen. Als je suggesties hebt voor patronen hou ik me aanbevolen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij groeiden de borsten ook, dus als je jurkje strak is van boven.....
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als het goed is thuis nog ergens een patroon liggen van een zwangerschapsjurk. Kan hem naar je opsturen als je belangstelling hebt? Ik ga 'm toch niet meer gebruiken
het is wat het is
Yesyes: Klopt. Ik maak 'm van tricot, dat zou moeten helpen, en ik probeer wat ruimte over te houden .



Ruiva: Als je dat zou willen, dat zou echt heel tof zijn! Ik stuur je een PB
Alle reacties Link kopieren
In de Knippie van december 2015 staat positiemode, ook met uitleg hoe je een trui en rok om kunt bouwen naar positiekleding en hoe je van een longsleeve of T-shirt een positiejurkje maakt. Ik PB je even!
http://www.patronenwinkel.nl/butterick-5860



Zo een wikkeljurk is handig vind ik, dan heb je ook makkelijker wat meer ruimte zo nodig. Ook heel handig na de bevalling en eventueel met voeden ook.
Ik heb ook 1 wikkeljurk tweedehands gekocht, die is inderdaad handig. Eens kijken of ik die kan overtekenen .
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er natuurlijk erg aan wat voor patroon het is. Bij de een zal een coupenaad aan de zijkant nodig zijn, bij de ander wat extra stof recht van voor.

Dus om wat voor jurkjes gaat het?

En idd de onderkant! Dat vergeten heel veel mensen maar dat trekt op, daar moet je dus echt rekening mee houden.

Heb je een paspop? Kussentje met elastiek of spelden. Dan zie je hoe het valt.

Houd idd ook rekening met buste . En mag je buik gezien worden of wil je 'm verhullen.
Ik heb nu een tweetal patronen (met dank aan forummers ) en dat zijn beide modellen met een losvallende rok. Die plooit dus onder de buste, en sluit niet meer aan bij de heupen of kont. Ik wil nog graag 1 jurkje maken (of meer, als het bevalt) waarbij het meer een pencil jurk wordt. Daarvan heb ik een voorbeeld (http://www.cottonandcurls.com/2014/12/12173/), wat denken jullie daarvan? Ik heb het gevoel dat ik niet alleen breder moet maken maar ook moet (of kan) plooien bij de buik, zodat ik daar genoeg ruimte hou. Mijn buik is nog niet zo groot, dus ik weet ook niet hoeveel ik nodig ga hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:pampas schreef op 27 mei 2016 @ 19:12:

Ik heb nu een tweetal patronen (met dank aan forummers ) en dat zijn beide modellen met een losvallende rok. Die plooit dus onder de buste, en sluit niet meer aan bij de heupen of kont. Ik wil nog graag 1 jurkje maken (of meer, als het bevalt) waarbij het meer een pencil jurk wordt. Daarvan heb ik een voorbeeld (http://www.cottonandcurls.com/2014/12/12173/), wat denken jullie daarvan? Ik heb het gevoel dat ik niet alleen breder moet maken maar ook moet (of kan) plooien bij de buik, zodat ik daar genoeg ruimte hou. Mijn buik is nog niet zo groot, dus ik weet ook niet hoeveel ik nodig ga hebben.Dat is een gebreide stof en dat rekt gewoon mee, geen plooien nodig dus
Ik heb ook een tricot gehaald voor de jurk, maar ik vind het zo lastig inschatten of zo'n tricot echt zover uitrekt . Misschien moet ik 't maar gewoon maken en 'm niet meer aandoen in de laatste maand, als het echt niet wil. Dan heb ik er alsnog genoeg plezier van
Alle reacties Link kopieren
Goede tricot rékt.

Lachen trouwens. Had nog een redelijke stevige/dikke tricot liggen. Zeg maar 2 kwaliteiten zwaarder dan een gewoon t shirt.

Heb een broek voor vriend gemaakt, zo'n lekkere makkelijke.

Is ie WIJD. Hij zit schijnbaar heerlijk maar het lijkt wel een harembroek
Hahaha, nice. Ik heb tricot die een stuk steviger is dan een t-shirt, maar niet heel extreem. Dus ik denk dat het dan inderdaad genoeg rekt , en dan zou ik 'm eventueel na de zwangerschap nog kunnen tailleren en als gewone jurk kunnen dragen, dat zou leuk zijn (want het is een verschrikkelijk leuk stofje)
Alle reacties Link kopieren
quote:pampas schreef op 28 mei 2016 @ 15:11:

Hahaha, nice. Ik heb tricot die een stuk steviger is dan een t-shirt, maar niet heel extreem. Dus ik denk dat het dan inderdaad genoeg rekt , en dan zou ik 'm eventueel na de zwangerschap nog kunnen tailleren en als gewone jurk kunnen dragen, dat zou leuk zijn (want het is een verschrikkelijk leuk stofje)Het spul rekt echt als een idioot dus tailleren hoeft waarschijnlijk niet eens. Hoogstens helemaal ietsje strakker.
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens een paspop of iemand die het even op je lijf kan spelden? Dat spul is echt vet moeilijk in te schatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven