Hoofdpiet en Paniekpiet stoppen ermee

24-05-2016 13:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoofdpiet Van Muiswinkel stopt omdat de NTR geen ander soort Piet wilde



"De lol is er wel een beetje af", zegt cabaretier Erik van Muiswinkel in het Algemeen Dagblad over zijn vertrek bij het Sinterklaasjournaal.



Volgens Van Muiswinkel heeft hij drie jaar geleden al gezegd dat de NTR gehoor moest geven aan de roep om een andere Piet, maar er veranderde naar zijn zin niet genoeg.



Na de intocht in Groningen drie jaar geleden knakte er iets bij hem. Achteraf hoorde hij dat er acht zwaarbewapende commando's mee waren om hem en de andere hoofdpersonen te beveiligen. "Dat heeft me wel geschokt. Is dit de manier waarop we voortaan de intocht vieren?"



In 2014 waren er rellen in Gouda, "ook geen pleziertje", en vorig jaar in Meppel was er een demonstratie.



De Publieke Omroep kan er volgens Van Muiswinkel niet aan voorbijgaan dat sommigen Zwarte Piet als kwetsend en racistisch zien. De Roetpieten die in 2014 hun intrede deden in het Sinterklaasjournaal vond hij een "slimme oplossing". "Maar vorig jaar stokte alles, helaas. De hoofdpersonages bleven gewoon zwart, ook mijn personage."



Een evaluatie in februari gaf hem ook niet het idee dat er een revolutie op komst was. Voorstellen van Van Muiswinkel en anderen om naar een andere Piet toe te werken, vonden bij de NTR geen gehoor. Dus is zijn conclusie: het is mooi geweest.



Het afscheid van zijn rol als Hoofdpiet valt de cabaretier zwaar. "Natuurlijk doet het afscheid pijn: ik houd van die rol, speel hem al 18 jaar en had graag de 20 jaar volgemaakt."









Bron: NOS



We zijn er vroeg bij dit jaar.... Hoofdstuk tig in de ZwartePietensaga. Voor wie in de Sylvana-discussie nog niet genoeg had van het onderwerp.



Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Erik van Muiswinkel en Jochem Myjer stoppen, en vind ik de keuze van de NTR om geen aanpassingen te willen doen een enorm zwaktebod.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 24 mei 2016 @ 18:32:

[...]



Ach , de tegenstanders blijven anders ook aardig in het verleden hangen vind je niet??Scherp
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 24 mei 2016 @ 13:56:

Ze doen wel aanpassingen, maar kennelijk niet snel genoeg.



We hadden vorig jaar al de Roetpieten en witte Pieten. Ze hoefden niet meer door de schoorsteen.



Het lijkt me ook enorm lastig om zoiets in een keer te doen zonder dat duizenden kleuters van hun geloof vallen.Zolang er maar geen clownpieten komen, die vond ik heel eng.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 24 mei 2016 @ 18:32:

[...]





Ach , de tegenstanders blijven anders ook aardig in het verleden hangen vind je niet??



Eigenlijk zijn ze best bij de tijd, dit land heeft nergens meer jubelende negers in dat soort pakken rondlopen en ook geen schoorssteen vegers die jong sterven doordat ze onder roet zitten, die naast hun zware baan ook nog eens cadeautjes door schoorstenen moeten duwen.Het was arbotechnisch eigenlijk niet zo verantwoord.



Nog mooier niet alle woningen hebben schoorstenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 mei 2016 @ 20:19:

[...]





Zolang er maar geen clownpieten komen, die vond ik heel eng. Dan neem ik vrij, ik ben echt als de deaud voor clowns,quelle horreur!!!
Alle reacties Link kopieren
Toen Snoezedreumes zijn eerste intocht zag was hij weg van de Kanariepiet.

Die had gele vogeltjes in zijn pruik.

De Kleurpiet had kleine k!eurpotloodjes in haar pruik.







Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 24 mei 2016 @ 18:06:

[...]





Ik zit in kamp "I do care zonder er zelf iets van te vinden zoals racisme/bedreiging-van-life-as-we-know-it, maak er gewoon een pimpelpaarse piet met groene stippen van want die kinderen geloven nog godbetert in een paashaas die met een mandje eieren door de tuin huppelt als dit ervoor zorgt dat meer KINDEREN kunnen genieten van dit KINDERFEEST"

Alle pro- en anti's die een kinderfeest verstoren met geschreeuw en gedreig mogen ze van mijn part samen opsluiten ergens ver weg zolang het feest duurt.Jaren geleden zouden ze gewoon in de zak gaan
Alle reacties Link kopieren
Er is niets mooiers dan het Grote Geheim, en dat doorgeven aan de eigenlijknietmeergelovigen.

Dan zijn ze GROOT.



Eén van de eerste verantwoordelijkheden van een 7-jarige in november is zorgen dat de "kleintjes" niets te weten komen. Heerlijk om te zien hoe ze de mama's de mond snoeren als kleine zus van kameraadje eraan komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Youp van 't Hek wel als Voorleespiet willen.



https://www.youtube.com/watch?v=d-C7lHXZJPA





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Krant op tafel laten liggen, en zoon van zes kan al veel te goed lezen.

'Mama, wie is Erik van Muiswinkel? Hier staat dat hij geen Hoofdpiet meer wil zijn, maar de Hoofdpiet is toch gewoon de Hoofdpiet?'



En hoe leg ik dit uit?

Ik sta in mijn hoofd even stil bij de hele discussie die de afgelopen jaren gaande is. Moet ik dit mijn zesjarige al gaan uitleggen?



Ik doe het gewoon.



'Willem, ik ga je nu het Grote Geheim vertellen. Dit is een geheim van de grote mensen én de grote kinderen. Weet je nog dat je vorig jaar dacht dat Sinterklaas soms groter was, en soms kleiner? Dat komt omdat er niet één Sinterklaas is. Sinterklaas is een verklede meneer. En de pieten, dat zijn óók verklede meneren. En mevrouwen.'



Stilte.



Nog meer stilte.



'Dus Erik van Muiswinkel is een verklede meneer die deed alsof hij Hoofdpiet was? En wie is dan Sinterklaas? De televisiesinterklaas, van het Sinterklaasjournaal?'



We gaan aan het googlen. Stefan de Walle ('Is dát Sinterklaas? Hij lijkt er niet eens op!!), Erik van Muiswinkel ('Ik vind zwart haar hem wel mooier staan, maar dan moet hij ook weer zwart als roet zijn. Maar als ze niet meer zo veel door de schoorsteen gaan zou hij wel wat minder zwart kunnen eigenlijk'), Jochem Meyer ('ADHD!!! Die ken ik van ADHD!!').

Er gaat een wereld voor hem open. Hij wil van alle hoofdrolspelers zien hoe ze er in het echt uitzien. Heerlijk hoe hij dit oppikt. Niet geschokt, niet verdrietig, maar nieuwsgierig, en ook wel trots dat hij nu bij het grote geheim betrokken is.



En ik dacht nét 'zo, crisis afgewenteld' toen hij vroeg: 'Maar waarom stopt Erik van Muiswinkel er dan mee?'.



Moet ik nu echt gaan uitleggen dat er een groep mensen is die vinden dat Zwarte Piet minder zwart moet worden, en dat er een andere groep is die vind dat Zwarte Piet zwart moet blijven?



Maar zoon staat al weer bij de krant. 'Roep om een andere Piet.... Maar hij ging toch niet echt roepen, mama?'

'Nee, roep om een andere Piet betekend dat hij wil dat de zwarte pieten minder zwart worden.'

'Maar ze worden toch al minder zwart? Omdat ze niet meer zo veel door de schoorsteen gaan? En als ze gewoon wat vaker gingen douchen ofzo...'. Hij staart bedachtzaam voor zich uit.

'Mama?'

'Ja?'

'Zijn mensen met een zwart velletje boos?'

'Nou, sommigen wel. En sommigen niet. En mensen met een licht velletje zijn ook boos, en sommigen niet. Er is een groep mensen die vinden dat de Pieten niet meer zwart moeten zijn, en er is een groep mensen die vinden dat Piet Zwarte Piet moet blijven. En die zijn best wel boos op elkaar.'

'Maar het zijn toch alleen maar verklede mensen? Als jij mij gaat schminken als piraat, dan zie ik er toch ook niet altijd hetzelfde uit? Dan gaan ze toch gewoon de Pieten andere schmink geven, en dan noemen we ze gewoon Pieten in plaats van Zwarte Pieten. Ga dat maar tegen ze zeggen, en dat ze niet boos op elkaar moeten zijn. Jij zegt toch ook negerzoenen tegen chocoladezoenen, en dan zeg je ook altijd ... o,ja, dat mag ik niet meer zeggen... nou, dan zeggen we tegen die boze mensen dat ze gewoon Pieten moeten zeggen, en geen Zwarte Pieten meer'.

'Dat zou mooi zijn, Willem, maar de groep mensen die willen dat Zwarte Piet blijft zoals hij is, met een heel zwart velletje en zwarte krullen, die willen dat niet. Die worden boos omdat die andere groep mensen willen dat Piet Piet wordt, en niet Zwarte Piet blijft'.

'Nou zeg. Wat een gedoe. En als de Pieten nou gewoon gekleurde Pieten worden?'

'Dat willen ze ook niet, ze willen dat Zwarte Piet Zwarte Piet blijft'.

'Dus ze blijven allemaal ruzie maken? Dat mag niet! Je moet met elkaar gaan praten als je ruzie hebt, dat zegt de juf, en dan moet je een oplossing verzinnen, en dan komt het allemaal weer goed. Weet je wat ze moeten doen? Op de gang en praten. En dan gewoon bedenken dat Piet Piet is, en dan maakt het helemaal niet uit of hij zwart of wit of geveegd is. Het maakt toch helemaal niet uit wie Piet is? Piet is Piet! En als Piet Piet is, dan kan hij gewoon schoon worden onder de douche, en weer vies worden van het werken, en dan weer onder de douche, en ik vind het gewoon stom dat ze ruzie gaan maken om zijn velletje. Het is toch gewoon een velletje die vies en schoon kan worden? Hoe kun je daar nou ruzie om maken?'



Hij hijgt er helemaal van. En rood aangelopen verkondigt hij: 'En Erik van Muiswinkel blijft voor mij gewoon de Hoofdpiet! Wil je voor mij zijn foto printen? De gewone, niet de zwarte. Want Erik van Muiswinkel is de Hoofdpiet, of hij nou een zwart of wit velletje heeft maakt helemaal niet uit!'



En stampend loopt hij de trap op. En ik hoor hem nog net mompelen: 'Die stomme grote mensen verpesten ook altijd alles....'
Alle reacties Link kopieren
Laten we vooral niet vergeten dat het nu MEI is!!!
Alle reacties Link kopieren
Ach, als het lukt om er een oplossing voor te vinden is het altijd het goede moment.
Alle reacties Link kopieren
Krijg zo'n zin in pepernoten!! Zijn die er al/nog/nog steeds niet??
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
quote:japin schreef op 24 mei 2016 @ 14:03:

Er is veel te veranderen in het topbestuur van Sinterklaas mbt diversiteit.

Ik vind dat ook Sinterklaas een bepaald percentage vrouwelijke topbestuurders/-pieten moet aanstellen. Daarnaast is er maar één bevolkingsgroep vertegenwoordigd.

Volgens sommigen blanke mensen met roet (erg veel roet....), volgens anderen alleen zwarte mensen.

Terwijl er 185 (geloof ik) nationaliteiten in Nederland wonen, (en in Spanje ook wel veel, gok ik).

Ik mis dus ook Aziaten en Arabieren.

Dan kon 350 jaar geleden misschien nog... tijden veranderen.

Waar héb je het over! Weet jij wel wat sinterklaas inhoud?

NIcolaas was een bestaand persoon, is door de kerk heilig verklaard. En waarom?

Omdat hij zijn hele familie fortuin er aan heeft gegeven om kindslaven vrij te kopen. In die tijd waren dat moren. Moren zijn donker! Als je die chinees wil maken slaat dat echt nergens op.

St nicolaas vieren is het vieren van de strijd TEGEN slavernij.

Ik begrijp echt de totale domheid van die roeptoeters niet die beweren dat het pro slavernij is.

Echt
Alle reacties Link kopieren
Er is op twitter echt een hele discussie met Erik van Muiswinkel, waar het er best stevig aan toe gaat. Ik vind het een interessante discussie, vooral omdat ik de tegenstand tegen verandering niet snap. De roe is verdwenen, het dreigen met meenemen in de zak is verdwenen, waarom zou de gitzwarte Piet niet kunnen verdwijnen? Wat mijn zoon ook al zei, het gaat toch helemaal niet om zijn kleur? Dan kan het gewoon Piet worden. Hoofdpiet, Pietje Paniek, Zeurpiet.... bij de meeste hoofdrolspelers is het 'Zwarte' al verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
En trouwens Stoppen met zwarte piet omdat een groepje van nog geen 100 man zich er aan "stoort"? Geloof me er is echt niemand die zich er aan stoort, in een hoek gedrukt voelt of whatever. Het zijn mensen die niks te doen hebben en het wel lollig vinden zo de media in. Of ze zijn heel dom en denken dat zo'n Prem Radhakishun iemand is die ze hersenloos kunnen volgen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ze bij NTR moeten doen? Alle grote mensen uit de denktank over Sinterklaas gooien en het door een groep kinderen van 6 tot 12 laten bepalen. Die hebben beter door waar het om draait dan grote mensen. Mijn zoon wil wel meedenken
quote:nina1966 schreef op 28 mei 2016 @ 14:45:

[...]



Waar héb je het over! Weet jij wel wat sinterklaas inhoud?

NIcolaas was een bestaand persoon, is door de kerk heilig verklaard. En waarom?

Omdat hij zijn hele familie fortuin er aan heeft gegeven om kindslaven vrij te kopen. In die tijd waren dat moren. Moren zijn donker! Als je die chinees wil maken slaat dat echt nergens op.

St nicolaas vieren is het vieren van de strijd TEGEN slavernij.

Ik begrijp echt de totale domheid van die roeptoeters niet die beweren dat het pro slavernij is.

Echt Dit is helemaal een mooie. Je weet niet waar je het over hebt.
quote:Manonna schreef op 24 mei 2016 @ 22:37:

[...]





Jaren geleden zouden ze gewoon in de zak gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik heet geen van Muiswinkel.......en ik zeg geen kankerlul,
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat Erik van Muiswinkel gewoon mag stoppen met Hoofdpiet spelen, als hij dat wil. En dat mag hij ook doen omdát hij Zwarte Piet in de huidige vorm nu racistisch vindt. Ik vind het raar en niet goed dat mensen hier dan kwaad om worden en hem in het meest extreme geval zelfs 'landverrader' gaan noemen. Of ik het met hem eens ben of niet is een andere vraag.



Wat betreft de hele ZP-situatie: ik ben blij dat alle drie mijn kinderen nog gewoon Sinterklaas hebben kunnen vieren, zonder deze hele discussie. Ik vind dingen zoals die in Utrecht zijn gebeurd (kinderen en hun ouders uitgescholden en geïntimideerd door actievoerders) schandalig. Plus, en dat zeg ik al sinds het begin van dit hele gedoe, het feest is nu besmet en kan al niet meer leuk worden. En misschien had dat ook voorkomen kunnen worden door de voorstanders van ZP, door in het begin niet de hakken zo in het zand te zetten maar meer gematigd te reageren. Geen -ZP moet blijven-facebookpagina bijvoorbeeld. Beide partijen/kanten hebben dus schuld aan deze escalatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jennifer1972 schreef op 29 mei 2016 @ 09:55:

Ik vind dat Erik van Muiswinkel gewoon mag stoppen met Hoofdpiet spelen, als hij dat wil. En dat mag hij ook doen omdát hij Zwarte Piet in de huidige vorm nu racistisch vindt. Ik vind het raar en niet goed dat mensen hier dan kwaad om worden en hem in het meest extreme geval zelfs 'landverrader' gaan noemen. Of ik het met hem eens ben of niet is een andere vraag.



Wat betreft de hele ZP-situatie: ik ben blij dat alle drie mijn kinderen nog gewoon Sinterklaas hebben kunnen vieren, zonder deze hele discussie. Ik vind dingen zoals die in Utrecht zijn gebeurd (kinderen en hun ouders uitgescholden en geïntimideerd door actievoerders) schandalig. Plus, en dat zeg ik al sinds het begin van dit hele gedoe, het feest is nu besmet en kan al niet meer leuk worden. En misschien had dat ook voorkomen kunnen worden door de voorstanders van ZP, door in het begin niet de hakken zo in het zand te zetten maar meer gematigd te reageren. Geen -ZP moet blijven-facebookpagina bijvoorbeeld. Beide partijen/kanten hebben dus schuld aan deze escalatie.



Met alle respect voor ons land hoor, maar we zijn toch behoorlijk gek geworden. We kunnen niet eens normaal met elkaar praten zonder elkaar uit te schelden. Ik weet niet wat er heerst, maar volgens mij hebben we het te goed.



Een vleugje armoede zou ons een reality check geven en ons weer met beide benen op de grond plaatsen.



Zwarte piet verdwijnt echt wel, daar geloof ik heilig in, maar dat is een proces dat vanzelf gaat, dat hoeft niet geforceerd te worden.Daarmee bedoel ik niet dat er geen dialoog moet zijn.



Wat maakt het nou uit wat voor kleur die man of vrouw heeft,we hebben sinterklaas langer zonder dan met zwarte piet gevierd en de hele discussie is gekaapt door tokkies.Waarom kan piet niet, allerhande kleuren hebben, steeds meer woningen hebben toch geen schoorsteen meer.
quote:MadameHooch schreef op 28 mei 2016 @ 14:54:

Weet je wat ze bij NTR moeten doen? Alle grote mensen uit de denktank over Sinterklaas gooien en het door een groep kinderen van 6 tot 12 laten bepalen. Die hebben beter door waar het om draait dan grote mensen. Mijn zoon wil wel meedenken

Topplan! Volgens mij hebben kinderen nog wel het minste moeite met het precieze uiterlijk van zwarte piet en de eventuele verandering daarvan. En voor wie is dit feest nou helemaal? ... juist. Ik snap echt niet waarom dat gezeik rondom zwarte piet zo lang moet duren en ik snap ook helemaal als bovenstaande heren om deze reden hun rol neerleggen.

Zelf vind ik de roetpieten een topoplossing, geschikt voor alle huidskleuren en doet niks af aan het traditionele verhaal. Het idee van gekleurde pieten snap ik niet helemaal maar ik zou er geen seconde van wakker liggen als we het vanaf volgend jaar met groene, gele en paarse pietjes zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Jezus christus op een houtvlot, begint dat gezeur nu al weer, het is mei! De zomer moet nog komen! Waar hebben we het in godsnaam over?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:nina1966 schreef op 28 mei 2016 @ 14:45:

[...]



Waar héb je het over! Weet jij wel wat sinterklaas inhoud?

NIcolaas was een bestaand persoon, is door de kerk heilig verklaard. En waarom?

Omdat hij zijn hele familie fortuin er aan heeft gegeven om kindslaven vrij te kopen. In die tijd waren dat moren. Moren zijn donker! Als je die chinees wil maken slaat dat echt nergens op.

St nicolaas vieren is het vieren van de strijd TEGEN slavernij.

Ik begrijp echt de totale domheid van die roeptoeters niet die beweren dat het pro slavernij is.

Echt



100% mee eens .

Inderdaad, misplaatste arrogantie durf ik het zelfs te noemen door zich zo achterlijk anti op te stellen..
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Nu stopt Dolores Leeuwin met het Sinterklaasjournaal. Inderdaad, vanwege zwarte Piet. Dorlores, een leuke vrouw met een bijzonder hoog IQ. Waar gaat dit heen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven