Geld & Recht alle pijlers

Studenten spaarsaldo

25-05-2016 00:19 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Een discussie die vaak onder mijn leeftijdsgenoten wordt gehouden (18/19 jaar) en allemaal Hbo-student. Wat is nou een normaal spaarsaldo voor een student? Ik vind het gek dat er vaak mensen in mijn groep het maximale lenen, maar het toch voor elkaar krijgen om 0 saldo te hebben op betaal én spaar voordat het eind van de maand in zicht is.



Disclaimer: natuurlijk kan dit ook aan mij liggen, mij is altijd geleerd om voldoende te sparen voor later, maar natuurlijk wel gewoon te 'leven'



Zijn er dus meer studenten op dit forum met spaargeld? En zo ja, om hoeveel gaat dit ongeveer. Totaal niet om te showen, maar ik ben gewoon benieuwd of alle studenten forever blut zijn.



Deze studenten lenen overigens niet voor hun studie, waar het geld wel naar toe gaat is een raadsel.

Voor de nieuwsgierige, inclusief ikzelf naar anderen, ik heb zelf zo'n 7 duizend euro gespaard. Op mijn betaalrekening staat meestal rond de 300 euro.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik leen net niet maximaal en nu zo'n 600. Maar dat komt door vakantiegeld. En tja, sparen. Lijkt me heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
€15.000 hier, gaat een mooie en nuttige start zijn binnen enkele jaren
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op het hbo zat en 20/21 was had ik ongeveer 3000 euro spaargeld en op de uitgeefrekening stond gemiddeld circa 1500 euro.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog studeerde had ik maximaal 1500 euro op mijn spaarrekening. Betaalrekening was afhankelijk van wat voor kosten ik had die maand (buiten vaste lasten). Ik kan me maanden herinneren dat ik een dag of 2-3 op pasta en tomaten-uit-blik heb geleefd omdat ik een duur studieboek moest kopen en ik het eindelijk onzin vond om dan geld van mijn spaarrekening te halen voor 10 euro boodschappen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ier een dochter ban 18 met 5000 euro. Doet mbo, wordt niet geleend maar heeft nog geen rijbewijs. Dat moet er nog van af dus.
Even de rekeningen waarop door anderen voor mij gespaard wordt daargelaten: zo'n €4000,- op mijn spaarrekening. Op mijn betaalrekening staat meestal ergens tussen de €100 en €500, afhankelijk van de tijd van de maand en hoeveel ik gewerkt heb die maand.

Ik leen alleen mijn stufi, dus zo'n €280,-/maand en dat gaat ook wel echt op bij mij. Wat ik er daarnaast bij werk wordt gespaard of gaat in leuke extra'tjes zitten (shoppen, uiteten, weekendje weg).



Ik heb inderdaad ook van die vrienden die maximaal lenen en ik weet precies waar dat in gaat zitten: feestjes, kleding en vakanties. Ik vind dat zelf zó ontzettend dom. Ik vraag me wel eens af of deze mensen doorhebben dat al die overbodige luxe waar ze nu hun geld aan uitgeven allemaal terugbetaald moet worden...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad! Van die mensen die over 30 jaar oa. Hun geleende biertjes terug moeten betalen. Ik denk dan dat ik er liever voor werk in het nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond als student tijdens mijn eerste studie standaard 2000 gulden rood. Leende niks, kreeg wel max aanvullende beurs en ging zeker niet veel naar feestjes, kocht weinig kleding of ging op vakantie in een klein tentje.
Ik heb meestal een bedrag rond de 1000 euro erop staan.
Geld lenen om je studie te bekostigen vind ik al weer wat anders dan lenen om iedere pauze eten te halen in het restaurant, meerdere keren per week uit (eten) te gaan, drank te drinken of op vakantie te kunnen. Je huur er van betalen zou ik ook niet nodig vinden als de afstand tussen je ouderlijk huis en school niet te ver is.



Ik leen ook niet en heb meer dan jij. Maar ben ook wel wat ouder, doe er geen 'gekke' dingen mee en heb altijd gewerkt naast mijn studie.
Alle reacties Link kopieren
Ik had meestal tussen de 500 en 1000 op mijn spaarrekening voor noodgevallen en mijn betaalrekening stond rond het eind van de maand meestal tussen de 0,- en de 10,-.

Ik leende wel voor leuke dingen, heel bewust ook. Ik wilde graag veel leuke dingen doen tijdens mijn studie, waaronder een half jaar in een (dure) buitenlandse stad wonen, en een leuk verenigingsleven hebben.

Daardoor had ik 20.000 schuld, waarvan ik nu, 2jaar later, met weinig moeite al 8.000 heb afgelost. Terwijl ik nu nog steeds genoeg op vakantie kan en in een heerlijk huurhuis woon.

Voor mijn 30ste zal ik mijn schuld weggewerkt hebben. Ik heb nergens spijt van en zou het achteraf precies hetzelfde doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond tijdens mijn studententijd standaard rood..ik leende ook flink bij om mijn studie, kamer, zorgverzekering en af en toe ook weleens vakantie te bekostigen. Spijt? Geen haar op mijn hoofd! Ik moest alles zelf betalen en daar kon ik met die paar euro per uur als loon niet tegenop werken.



Inmiddels heb ik 12.000 euro afgelost, nog 20.000 euro te gaan. Ik heb een goed salaris, een mooi huis en kan die euro's per maand nu veel beter missen dan vroeger.



Ik heb er een mooie tijd door gecreëerd waar ik met goede herinneringen aan terugdenk. Nu betaal ik dat netjes terug.
Hier €44.000,= spaarsaldo waarvan €10.000,= laten beleggen in aandelen en obligaties.

Nu ik samenwoon met mijn vriend gaat het sparen niet meer zo hard, maar mijn spaarrekeningen aanspreken hoef ik gelukkig niet.

Soms heb ik vrienden die weer eens geen geld hebben, ik snap dat écht niet. Hóe dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap juist niet hoe mensen zoveel kunnen sparen. Ik werk, school en stage. Heb huur, betaal school en alles zelf. Zoveel blijft er niet over hoor.
Toen ik studeerde leende ik niet en had ik een paar duizend euro spaargeld. Ik werkte toen wel 20 uur in de week voor mijn studie en kreeg op zondag toeslag.



Maar daarvoor werkte ik ook al waardoor ik een aardig zakcentje kon opbouwen.
anoniem_284827 wijzigde dit bericht op 25-05-2016 15:38
Reden: Bedrag verwijdert ivm herkenning
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:ducktape schreef op 25 mei 2016 @ 08:53:

Hier €44.000,= spaarsaldo waarvan €10.000,= laten beleggen in aandelen en obligaties.

Nu ik samenwoon met mijn vriend gaat het sparen niet meer zo hard, maar mijn spaarrekeningen aanspreken hoef ik gelukkig niet.

Soms heb ik vrienden die weer eens geen geld hebben, ik snap dat écht niet. Hóe dan?



Hoe krijg je als beginnende student 44000 euro op je spaarrekening? Ik werkte vanaf mijn 13, maat met een uurloon van 3,- per uur tot iets meer oplopend tot het minimumloon had ik tot mijn 20e niet eens 44.000 bij elkaar gewerkt. En toen was ik al zeker halverwege mijn studie.



Hóe doe je dat zonder hulp van anderen of een erfenis ofzo?
quote:ducktape schreef op 25 mei 2016 @ 08:53:

Hier €44.000,= spaarsaldo waarvan €10.000,= laten beleggen in aandelen en obligaties.

Nu ik samenwoon met mijn vriend gaat het sparen niet meer zo hard, maar mijn spaarrekeningen aanspreken hoef ik gelukkig niet.

Soms heb ik vrienden die weer eens geen geld hebben, ik snap dat écht niet. Hóe dan?



Je kunt niet begrijpen dat sommige mensen tijdens hun studie alles zelf moeten betalen, niet meer thuis wonen, etc? Sparen is dan echt niet mogelijk hoor. Tenminste, niet als je ook nog een beetje een fatsoenlijk leven wil.



Ik heb ook wel vriendinnen met heel veel spaargeld. Altijd zuinig geleefd, niet op vakantie, nooit uit eten, altijd janken als er iets nieuws gekocht moet worden, al jaren dezelfde kleren aan, etc. Zo zou ik dan weer niet willen leven, dan maar geen spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn studententijd had ik ongeveer tussen de 8.000 en 10.000 euro spaargeld. Van dat geld heb ik na mijn afstuderen meubels en dergelijke gekocht voor ons appartement en nu ben ik weer bezig die rekening aan te vullen.
quote:kiwi87 schreef op 25 mei 2016 @ 09:14:

[...]





Je kunt niet begrijpen dat sommige mensen tijdens hun studie alles zelf moeten betalen, niet meer thuis wonen, etc? Sparen is dan echt niet mogelijk hoor. Tenminste, niet als je ook nog een beetje een fatsoenlijk leven wil.



Ik heb ook wel vriendinnen met heel veel spaargeld. Altijd zuinig geleefd, niet op vakantie, nooit uit eten, altijd janken als er iets nieuws gekocht moet worden, al jaren dezelfde kleren aan, etc. Zo zou ik dan weer niet willen leven, dan maar geen spaargeld.Ik woonde ook op mijzelf. Leefde zeer zuinig, ging bijna niet op vakantie en dacht altijd goed na voordat ik wat kocht. En ja collegegeld moest ik zelf betalen en andere studiegerelateerde materialen. Maar ik werkte er ook zoveel mogelijk naast om toch zoveel mogelijk te kunnen sparen. En toch heeft die levensstijl mij niet tegen gestaan
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook en ga niet op vakantie. Maar zoveel sparen is me niet gelukt hoor. Vind het iig knap, ik doe het je niet na.
Ik vind vooral raar dat je je daar druk om maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een paar duizend op mijn spaarrekening meestal. Ik leende meestal niet bij - een paar keer eenmalig een klein bedrag omdat ik dan klem zat met rekeningen die elkaar kruisten, maar niet structureel. Toen ik nog thuis woonde en nog veel werkte, tikte het wel aan. Ik had een studie met weinig contacturen, dus ik werkte op een gegeven moment 40 uur. Ik betaalde wel mijn eigen kosten, maar nauwelijks kostgeld, 50 euro per week. Ik had toen op mijn 'hoogtepunt' 12000 euro op de spaar. Toen heb ik in het buitenland gestudeerd en daarna ging ik op kamers, mijn spaarsaldo is daar nooit meer van hersteld. Op jezelf wonen is duur, zelfs als je werkt en weinig uitgeeft. Behalve die buitenlandperiode ging ik nooit op vakantie, ik kocht weinig kleding, alle boeken tweedehands en werden later weer verkocht, ik deed voor een euro of 60 per maand boodschappen.
quote:ducktape schreef op 25 mei 2016 @ 08:53:

Hier €44.000,= spaarsaldo waarvan €10.000,= laten beleggen in aandelen en obligaties.

Nu ik samenwoon met mijn vriend gaat het sparen niet meer zo hard, maar mijn spaarrekeningen aanspreken hoef ik gelukkig niet.

Soms heb ik vrienden die weer eens geen geld hebben, ik snap dat écht niet. Hóe dan?

Ik snap juist niet hoe je zoveel spaargeld kunt hebben als student?



Edit: ik zie het al. Thuis blijven wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven