Geld & Recht alle pijlers

Hoe ver ga je om achterstallige alimentatie te krijgen?

23-05-2016 22:22 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuwe nick aangemaakt aangezien ex mijn andere nick weet en dus ook wel eens mee leest. Dit houd ik liever even privé.



De situatie is als volgt. Ben een tijdje getrouwd geweest met mijn ex en samen hebben we 3 kinderen. Ik heb uit het huwelijk schulden meegekregen waar ex aan mee zou moeten betalen, maar dat niet doet. Hij zou alimentatie moeten betalen, maar ook dat laat hij afweten. Lbio er op gezet, maar daar zijn nu een aantal jaren overheen gegaan en er is nog niet heel veel bereikt. Ex verandert regelmatig van baan zodat ze hem weer een paar maanden kwijt zijn, en hij krijgt veel zwart uitbetaald. Oftewel, er blijft dan niet veel meer over voor de kinderen.



Nu is er een alimentatieachterstand van zo'n €30.000. Een mooi bedrag waar ik mijn schulden mee af kan lossen en dan nog een lekker spaarcentje overhoud. Alleen, op papier heeft ex niks behalve een koophuis. Er zou beslag gelegd kunnen worden op het koophuis. Maar moet je zo ver gaan? Hij woont er zelf niet maar verhuurd het. Alleen het is zo dat zijn ouders getekend hebben voor dat huis. Ik zou er dus niet alleen mijn ex mee hebben, maar ook zijn ouders. Nou heb ik geen band meer met hen dus dat is het probleem niet. Maar wil ik zelf zo ver gaan?



Ik heb regelmatig op het punt gestaan om het gewoon op te geven, ik heb het alleen zo hard nodig. Ben ook aan het kijken hoe ik meer inkomsten kan krijgen. Misschien dat het tijd is om het te laten gaan, mijn wonden te likken en door te gaan. Maar aan de andere kant, het is wel geld voor de kinderen en daarmee wordt ons leven een stuk makkelijker. Wat zouden jullie doen? Hoe ver zouden jullie gaan om achterstallige alimentatie te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MRengine schreef op 25 mei 2016 @ 00:12:

[...]





Zo slecht zal de man niet zijn hoor, ze heeft tenslotte 3 kinderen samen met hem genomen. Nogmaals er zitten altijd twee kanten aan een situatie.

Gelukkig weet jij niet het hele verhaal. Want dit stukje is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Maar denk ongeveer in de richting van mij verlaten terwijl ik hoogzwanger was voor een ander, ondertussen bedreigen en in mijn buik slaan, huiselijk geweld tegen mij waar kinderen bij waren in de kraamweek, vooral niks voor de kinderen regelen/ betalen tot aan agressief gedrag/ schelden en alcoholmisbruik wederom waar de kinderen bij zijn/ waren. En alles wat daar tussenin zit.



Nu ongeveer een beeld met wat voor man je te maken hebt? Of zal ik het politierapport van de aangiftes even hier voor je neer zetten? Kan je het zelf controleren. Je hoeft bij mij iig niet aan te komen met: die man zal zo slecht niet zijn, ik weet wel beter.



Maar daar gaat het hier niet om. Dit stuk heb ik afgesloten en probeer zo goed mogelijk, zonder ruzie, met hem om te gaan. het gaat nu puur om de alimentatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ervianne schreef op 25 mei 2016 @ 00:46:

[...]



Gelukkig weet jij niet het hele verhaal. Want dit stukje is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Maar denk ongeveer in de richting van mij verlaten terwijl ik hoogzwanger was voor een ander, ondertussen bedreigen en in mijn buik slaan, huiselijk geweld tegen mij waar kinderen bij waren in de kraamweek, vooral niks voor de kinderen regelen/ betalen tot aan agressief gedrag/ schelden en alcoholmisbruik wederom waar de kinderen bij zijn/ waren. En alles wat daar tussenin zit.



Nu ongeveer een beeld met wat voor man je te maken hebt? Of zal ik het politierapport van de aangiftes even hier voor je neer zetten? Kan je het zelf controleren. Je hoeft bij mij iig niet aan te komen met: die man zal zo slecht niet zijn, ik weet wel beter.



Maar daar gaat het hier niet om. Dit stuk heb ik afgesloten en probeer zo goed mogelijk, zonder ruzie, met hem om te gaan. het gaat nu puur om de alimentatie.



Jij hoeft je hier toch niet te verantwoorden tegenover zo iemand die dingen erbij gaat halen waar je vraag helemaal niet over ging?



Ik vind dat zo irritant als mensen dat doen, invullen voor anderen waar ze het fijne niet van weten.

Jou vraag ging over de alimentatie en hoe of wat de reden is dat jullie zijn gaan scheiden, dat doet er voor je vraag eigenlijk totaal niet toe.

Maar goed dat is nogal offtopic. Wilde het wel eventjes kwijt.



Verder: informeer/laat je goed informeren bij het LBIO, bel eventueel naar het juridisch loket of zij wat tips of ideeën hebben waar mogelijkheden liggen. Ga proberen te krijgen waar je recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:womansintuition schreef op 25 mei 2016 @ 08:39:

[...]





Jij hoeft je hier toch niet te verantwoorden tegenover zo iemand die dingen erbij gaat halen waar je vraag helemaal niet over ging?



Ik vind dat zo irritant als mensen dat doen, invullen voor anderen waar ze het fijne niet van weten.

Jou vraag ging over de alimentatie en hoe of wat de reden is dat jullie zijn gaan scheiden, dat doet er voor je vraag eigenlijk totaal niet toe.

Maar goed dat is nogal offtopic. Wilde het wel eventjes kwijt.



Verder: informeer/laat je goed informeren bij het LBIO, bel eventueel naar het juridisch loket of zij wat tips of ideeën hebben waar mogelijkheden liggen. Ga proberen te krijgen waar je recht op hebt.

Nou, juf, wanneer je de OP leest vraagt TO zich af hoe ver ze moet gaan. Ze heeft geen juridische vraag, maar een ethische. Je 'advies' is van kleuterschoolniveau en je morele oordeel over de andere forummers daarbij dus tenenkrommend misplaatst en meer egopoetserij voor jezelf dan enige hulp voor TO.

Maar goed dat is nogal offtopic. Wilde het wel eventjes kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me dan afvraag hoe is het mogelijk als er zoveel sprake is van huiselijk geweld etc. Je 3 kids met die vent hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 25 mei 2016 @ 22:07:

[...]



Nou, juf, wanneer je de OP leest vraagt TO zich af hoe ver ze moet gaan. Ze heeft geen juridische vraag, maar een ethische. Je 'advies' is van kleuterschoolniveau en je morele oordeel over de andere forummers daarbij dus tenenkrommend misplaatst en meer egopoetserij voor jezelf dan enige hulp voor TO.

Maar goed dat is nogal offtopic. Wilde het wel eventjes kwijt.

Ik heb jouw posts nog eens gelezen Amand, en ik neem sowieso jouw advies ter harte. Ik zal echt niet over 1 nacht ijs gaan, en uitgebreid informatie inwinnen mocht het zo ver komen.



Wat ik me wel afvraag, gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat zou jij doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:laura23 schreef op 25 mei 2016 @ 22:23:

Wat ik me dan afvraag hoe is het mogelijk als er zoveel sprake is van huiselijk geweld etc. Je 3 kids met die vent hebt.Is dat van belang om te weten?
quote:Ervianne schreef op 25 mei 2016 @ 22:25:

[...]



Wat ik me wel afvraag, gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat zou jij doen?

Het maakt niet uit wat ik zou doen. De vraag die je jezelf zou moeten stellen is of je kunt overzien of het geld je de stress waard is die het nemen van de stappen die je overweegt met zich meebrengt.



Ook al voelt het onrechtvaardig dat hij er (nu) mee weg komt om niet te betalen, jouw eigen welzijn is veel belangrijker. Gezien de historie met je ex kan ik me voorstellen dat je die stress niet meer wilt. Maar goed, dat kan ik niet voor je inschatten. Misschien voel je je sterk en krijg je niet de bibbers elke keer dat er een (onverwachte) brief (met onbekende inhoud) van een (onbekende) (officiële) betrokken partij op de mat valt. Misschien ook wel.
Beslaglegging op een huis in verhuurde kan verkeerd uitpakken, puur omdat zo'n huis bij veiling (mocht het zover komen) veel minder opbrengt. Is er nu een overwaarde op het huis, weet je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:laura23 schreef op 25 mei 2016 @ 22:23:

Wat ik me dan afvraag hoe is het mogelijk als er zoveel sprake is van huiselijk geweld etc. Je 3 kids met die vent hebt.Drieling?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_267933 wijzigde dit bericht op 26-05-2016 09:32
Reden: Bij nader inzien de discussie niet waard
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 25 mei 2016 @ 22:36:

[...]



Het maakt niet uit wat ik zou doen. De vraag die je jezelf zou moeten stellen is of je kunt overzien of het geld je de stress waard is die het nemen van de stappen die je overweegt met zich meebrengt.



Ook al voelt het onrechtvaardig dat hij er (nu) mee weg komt om niet te betalen, jouw eigen welzijn is veel belangrijker. Gezien de historie met je ex kan ik me voorstellen dat je die stress niet meer wilt. Maar goed, dat kan ik niet voor je inschatten. Misschien voel je je sterk en krijg je niet de bibbers elke keer dat er een (onverwachte) brief (met onbekende inhoud) van een (onbekende) (officiële) betrokken partij op de mat valt. Misschien ook wel.

Ik ben het met je eens dat mijn eigen welzijn veel belangrijker is, en dat van mijn kinderen. Daarom heb ik ook altijd de lieve vrede bewaard. Zodra ik dat niet doe dan gaat hij door het lint. Nog niet zo lang geleden ging het weer een keer mis. Ik gaf weerwoord, en dat heeft mijn deur geweten. Ik ben dan wel vrouws genoeg om hem mijn huis uit te zetten terwijl hij zo dreigend tegen me op aan het botsen is.



Maar aan de andere kant geeft schuld hebben ook ontzettend veel stress. Slapeloze nachten zelfs. En als ik dan ook nog eens zie dat de kinderen alledrie schoenen/kleren nodig hebben dan slaat de lichte paniek toe. Hoe moet ik dat allemaal doen.



Vandaar ook een tweestrijd.
Ik weet hoe je gebukt kunt gaan onder geldzorgen. Vooral als je kinderen hebt, die wil je toch het beste geven. Ik vond het slopend. Dus, je hebt twee keuzes. In deze slopende situatie blijven zitten, of het gevecht voor het geld aangaan en daarna deze periode af sluiten. Aan hem heb je nu toch al niets, dus je gaat hem straks ook niet missen. Het is niet dat er nog iets te redden valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ervianne schreef op 26 mei 2016 @ 10:39:

[...]



Ik ben het met je eens dat mijn eigen welzijn veel belangrijker is, en dat van mijn kinderen. Daarom heb ik ook altijd de lieve vrede bewaard. Zodra ik dat niet doe dan gaat hij door het lint. Nog niet zo lang geleden ging het weer een keer mis. Ik gaf weerwoord, en dat heeft mijn deur geweten. Ik ben dan wel vrouws genoeg om hem mijn huis uit te zetten terwijl hij zo dreigend tegen me op aan het botsen is.



Maar aan de andere kant geeft schuld hebben ook ontzettend veel stress. Slapeloze nachten zelfs. En als ik dan ook nog eens zie dat de kinderen alledrie schoenen/kleren nodig hebben dan slaat de lichte paniek toe. Hoe moet ik dat allemaal doen.



Vandaar ook een tweestrijd.



Met zo'n ex zal je altijd op je tenen moeten lopen, altijd toegevingen doen om de lieve vrede te bewaren. Bij mijn ex is dat net zo. Zolang ik me 'gedraag' gaat alles goed. Maar zodra het op geld aan komt, ben ik de laatste in het rijtje. En zal hij ruzie zoeken om zo onder zijn verplichtingen uit te komen, ook al heeft het een niets met het ander te maken.



Mijn ervaring is dus dat je beter kan gaan voor waar je recht op hebt. De 'goede relatie' is toch zo fragiel. Jij kan wel je best doen. Op een dag doe je toch weer iets dat in zijn ogen niet kan. En zo houdt hij altijd macht over je.



Waarom probeer je het niet eerst via een aangetekend schrijven van een advokaat? Die hem op zijn plichten wijst en op de eventuele consequenties als hij die niet na komt. Misschien is dat al genoeg (net zoals bij mij, zie mijn post van gisteren)
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ik zou het doen voor de kinderen, het is zo'n enorm bedrag.

Zijn ouders heb je niets mee te maken. Dat kan je ex prima met hun oplossen, hij woont er zelf bij in.



Voor je gemoedsrust en het verbreken van de banden zou je na het innen van de achterstand af kunnen zien van het maandelijks bedrag.
Alle reacties Link kopieren
informeer bij lbio of ze beslag willen/ kunnen leggen, bij mijn ex hebben ze en loonbeslag gelegd en beslag op zijn voorlopige terug en toeslagen van de belasting.



je ex klinkt als mijn ex. wijkagent op de hoogte stellen dat wanneer het escaleert bij je aan de deur of in huis dat ze je voorrang geven als je heen belt. ik had op den duur de 06 van de wijkagent. geeft voor zelf een stukje rust.



als jullie niet met elkaar hierover kunnen praten kun je altijd het ons ( ouderschap na scheiding) traject gaan doen of via mediation.



succes met alles
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb ik zoiets van waar ben jij mee bezig en klopt het wel. Iedereen hier zegt dat je maar gewoon beslag moet laten leggen etc etc. Nog vraag ik mij af wat de andere kant van het verhaal is. Jij hebt zelf schulden uit je huwelijk, waarvan jij vindt (?) dat hij daar "eigenlijk" aan mee zou moeten betalen. Misschien vindt hij dat wel niet, en met reden? Waarschijnlijk betaalt hij jou daarom ook geen alimentatie meer. Hij weet natuurlijk dat jij dat enorme bedrag aan alimentatie wat eigenlijk voor de kinderen is bedoelt, gaat gebruiken om JOUW schulden af te lossen, waarvan jij vindt dat hij maar mee moet betalen. Er gaat dus bijna niks van naar de kinderen, terwijl die ervan hadden kunnen studeren.

Wat zijn het voor schulden en hoe hoog is het bedrag? Wat is nou de echte reden dat hij niet wil meebetalen aan de schulden die JIJ uit het huwelijk hebt meegenomen? Ik weet niet of jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Het wordt hier gewoon 'aangenomen' dat dat zo is. Als dat wel zo is, zijn het dan misschien persoonlijke schulden die je niet had hoeven maken en makkelijk had kunnen voorkomen? Of gaat het om destijds door jou nieuw gekochte dure inboedel wat voor hem niet hoefde, niet zijn keuze was, zoiets? Er is in ieder geval meer aan de hand das me wel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het hele idee van een forum als deze is dat je anoniem je verhaal kan doen en dat houdt automatisch in dat je als lezer dus nooit de andere kant van het verhaal hoort. Als je alleen een verhaal gelooft als je de andere kant ook kent, dan zit je hier verkeerd. Elk topic hier kan in principe compleet verzonnen zijn.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirby schreef op 27 mei 2016 @ 18:58:

Het hele idee van een forum als deze is dat je anoniem je verhaal kan doen en dat houdt automatisch in dat je als lezer dus nooit de andere kant van het verhaal hoort. Als je alleen een verhaal gelooft als je de andere kant ook kent, dan zit je hier verkeerd. Elk topic hier kan in principe compleet verzonnen zijn.Durf idd wel te wedden dat er hier dagelijks bepaalde 'sensationele' topics worden verzonnen om veel lezers te trekken. Veel zijn te ongeloofwaardig om als waarheid aan te nemen (daar bedoel ik niet dít topic mee trouwens, tis wel duidelijk dat dit een echt verhaal is) en als je oplet zijn er steeds weer topics die in dezelfde soort schrijfstijl worden gepost.
Ja, en chemtrails bestaan echt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 mei 2016 @ 19:17:

Ja, en chemtrails bestaan echt!Ja, ook dat van die chemtrails geloof ik.
Ik zou er achter aan gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MRengine schreef op 27 mei 2016 @ 18:08:

Eigenlijk heb ik zoiets van waar ben jij mee bezig en klopt het wel. Iedereen hier zegt dat je maar gewoon beslag moet laten leggen etc etc. Nog vraag ik mij af wat de andere kant van het verhaal is. Jij hebt zelf schulden uit je huwelijk, waarvan jij vindt (?) dat hij daar "eigenlijk" aan mee zou moeten betalen. Misschien vindt hij dat wel niet, en met reden? Waarschijnlijk betaalt hij jou daarom ook geen alimentatie meer. Hij weet natuurlijk dat jij dat enorme bedrag aan alimentatie wat eigenlijk voor de kinderen is bedoelt, gaat gebruiken om JOUW schulden af te lossen, waarvan jij vindt dat hij maar mee moet betalen. Er gaat dus bijna niks van naar de kinderen, terwijl die ervan hadden kunnen studeren.

Wat zijn het voor schulden en hoe hoog is het bedrag? Wat is nou de echte reden dat hij niet wil meebetalen aan de schulden die JIJ uit het huwelijk hebt meegenomen? Ik weet niet of jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Het wordt hier gewoon 'aangenomen' dat dat zo is. Als dat wel zo is, zijn het dan misschien persoonlijke schulden die je niet had hoeven maken en makkelijk had kunnen voorkomen? Of gaat het om destijds door jou nieuw gekochte dure inboedel wat voor hem niet hoefde, niet zijn keuze was, zoiets? Er is in ieder geval meer aan de hand das me wel duidelijk.

Jemig wat een hoop aannames in 1 post. En ik kan je vertellen er klopt geen hout van. We waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Het zijn onze schulden, samen gemaakt, maar stonden op mijn naam. En waarom hij geen alimentatie betaald mag Joost weten. Zoals al eerder gezegd betaal ik al jaren alles voor de kinderen. Als hij gewoon zijn deel van de kinderen had betaald was ik nu van de schulden af. En verder ga ik nergens meer op in.



Als je me niet gelooft dan verzin je toch zelf een eigen kant van het verhaal. Blijk je heel goed in te zijn in dit topic. Heb alleen nog maar aannames voorbij zien komen van jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ervianne schreef op 27 mei 2016 @ 23:41:

[...]



Jemig wat een hoop aannames in 1 post. En ik kan je vertellen er klopt geen hout van. We waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Het zijn onze schulden, samen gemaakt, maar stonden op mijn naam. En waarom hij geen alimentatie betaald mag Joost weten. Zoals al eerder gezegd betaal ik al jaren alles voor de kinderen. Als hij gewoon zijn deel van de kinderen had betaald was ik nu van de schulden af. En verder ga ik nergens meer op in.



Als je me niet gelooft dan verzin je toch zelf een eigen kant van het verhaal. Blijk je heel goed in te zijn in dit topic. Heb alleen nog maar aannames voorbij zien komen van jou.Maar op echt goede raad van mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt ga je ook niet verder in. Ik heb 2 x gereageerd, helaas zonder enige respons van jouw kant...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven