Wat te doen met etens resten?

25-05-2016 00:04 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag, waar laat je jouw etens resten?

Ik had tomatensaus gemaakt, maar te veel dus dat moet weg "t was wel heel lekker, maar te weinig om te bewaren.

Ik gooi dit dus in de wc, en mijn wc ruikt nu naar tomaat, knoflook en basilicum Ik denk dat de bacteriën in de afvalzuivering weer eens wat anders kunnen eten

Grote droge stukken zoals gekookte aardappels doe ik in een leeg pak melk, zo ook botjes van carbonade.

Maar wat doe je met jus, of saus die je over heb? Giet je dat door de gootsteen, wc of in de groenebak?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:47:

[...]





Dat wéét ik. En van de Grolsch.

Ik wou discreet zijn, ja. Niet je privé gegevens op het forum gooien zoals je altijd met mij doet als je me bij mijn achternaam noemt.Vrouw Wijnstekers!!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Hier, zuur wijf. Om je zure sloot op peil te jouden.



Zure Karbonade





Zure Karbonade is ook weer een van vroeger uit, uit nood geboren recept. Als het varken werd geslacht kon je natuurlijk nooit alles in één keer opeten dus werd er veel ingemaakt, ook vlees dat dan 8 weken langer houdbaar was. Zure Karbonade wordt tegenwoordig in Twente vooral nog gegeten tijdens oud en nieuw als lekkernij.





Benodigdheden: 8 karbonades het liefst schouderkarbonade, niet zo heel dik, zout, peper, 1 liter witte azijn, 8 dl vleesbouillon, 2 flinke uien, 20 peperkorrels, 10 blaadjes laurier, 10 kruidnagels, 14 blaadjes witte gelantine.





Bestrooi de karbonade goed in met zout en peper en laat deze een poosje afgedekt op een koele plaats staan. Breng de azijn met de bouillon, de gesneden uien, de peperkorrels, de blaadjes laurier en de kruidnagels aan de kook. Laat dit mengel even goed trekken.





Leg nu de karbonades erin en laat ze zolang doorkoken tot ze gaar zijn, (niet te gaar, ze mogen beslist niet uit elkaar vallen). Haal de karbonades uit het vocht en los dan in het vocht de geweekte en uitgeknepen blaadjes gelatine op en leg dan de karbonades er weer in. Proef even of het zout genoeg is en laat dan de karbonades in het vocht koud worden. Serveer de karbonades koud met iets van het vocht erbij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:48:

[...]



Vrouw Wijnstekers!!Ssssst.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:50:

[...]





Ssssst.

Olé dan maar.



En hopen op een goeie afloop!



Nou ja, alles in het voetbal is nu in de war, door die kut KNVB.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Zure karbonade, goddelijk! Exyasman maakt dat vaak, zalig!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:53:

Zure karbonade, goddelijk! Exyasman maakt dat vaak, zalig!Is dat echt lekker? Zijn ze niet heel bleek, die karbootjes?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:55:

[...]





Is dat echt lekker? Zijn ze niet heel bleek, die karbootjes?

Dat is echt heerlijk!

Ze zijn bleek, allicht, maar de smaak maakt alles goed.

Ik doe er dan ook altijd wat maggi op, jammie.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:50:

Hier, zuur wijf. Om je zure sloot op peil te jouden.



Zure Karbonade





Zure Karbonade is ook weer een van vroeger uit, uit nood geboren recept. Als het varken werd geslacht kon je natuurlijk nooit alles in één keer opeten dus werd er veel ingemaakt, ook vlees dat dan 8 weken langer houdbaar was. Zure Karbonade wordt tegenwoordig in Twente vooral nog gegeten tijdens oud en nieuw als lekkernij.





Benodigdheden: 8 karbonades het liefst schouderkarbonade, niet zo heel dik, zout, peper, 1 liter witte azijn, 8 dl vleesbouillon, 2 flinke uien, 20 peperkorrels, 10 blaadjes laurier, 10 kruidnagels, 14 blaadjes witte gelantine.





Bestrooi de karbonade goed in met zout en peper en laat deze een poosje afgedekt op een koele plaats staan. Breng de azijn met de bouillon, de gesneden uien, de peperkorrels, de blaadjes laurier en de kruidnagels aan de kook. Laat dit mengel even goed trekken.





Leg nu de karbonades erin en laat ze zolang doorkoken tot ze gaar zijn, (niet te gaar, ze mogen beslist niet uit elkaar vallen). Haal de karbonades uit het vocht en los dan in het vocht de geweekte en uitgeknepen blaadjes gelatine op en leg dan de karbonades er weer in. Proef even of het zout genoeg is en laat dan de karbonades in het vocht koud worden. Serveer de karbonades koud met iets van het vocht erbij.



O getver, dit doet me denken aan een vakantie in België. Gezellig dineren in een restaurant. Op de kaart stond " Vlaams vleespotje". O jippy, stoofvlees! Mooi niet. Ik kreeg een koude, grijze, drillende kledder voor m'n neus met brokken erin. Heldhaftig nam ik toch een hap: zuur!!

Ondanks 3 glazen Leffe niet weg te krijgen. Maar ach, Leffe vult ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 01:58:

[...]





O getver, dit doet me denken aan een vakantie in België. Gezellig dineren in een restaurant. Op de kaart stond " Vlaams vleespotje". O jippy, stoofvlees! Mooi niet. Ik kreeg een koude, grijze, drillende kledder voor m'n neus met brokken erin. Heldhaftig nam ik toch een hap: zuur!!

Ondanks 3 glazen Leffe niet weg te krijgen. Maar ach, Leffe vult ook.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 01:58:

[...]





Maar ach, Leffe vult ook.





En gemaakt van graan. Dus eigenlijk net brood.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 02:00:

[...]







En gemaakt van graan. Dus eigenlijk net brood.Inderdaad, best gezond eigenlijk. Net zoals wijn. Da's fruit. Dan kom je al een heel end met de schojf van 5.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:01:

[...]





Inderdaad, best gezond eigenlijk. Net zoals wijn. Da's fruit. Dan kom je al een heel end met de schijf van 5.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:01:

[...]





Inderdaad, best gezond eigenlijk. Net zoals wijn. Da's fruit. Dan kom je al een heel end met de schojf van 5. Godzijdank.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:01:

[...]





Inderdaad, best gezond eigenlijk. Net zoals wijn. Da's fruit. Dan kom je al een heel end met de schojf van 5. Zullen we een nieuw dieet verzinnen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als daar mijn reuzel met hagelslag onderdeel van is
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 02:03:

[...]





Zullen we een nieuw dieet verzinnen?

Sherry is al passé. Been there done that.



Rode wijn?

Zonder kooliedraden?

Vegannnn?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:04:

Alleen als daar mijn reuzel met hagelslag onderdeel van is
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 02:05:

[...]



Sherry is al passé. Been there done that.



Rode wijn?

Zonder kooliedraden?

Vegannnn?Rode wijn is vegan, biologisch, halal, kosjer, zonder koolhydraten, gluten, zit vol fruit en water. Harstikke gezond dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:04:

Alleen als daar mijn reuzel met hagelslag onderdeel van isUiteraard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En nu ga ik naar bed, voordat ik de pan koude aardappelen die in de koelkast staat te lijf ga.

Truste!
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:09:

[...]





Rode wijn is vegan, biologisch, halal, kosjer, zonder koolhydraten, gluten, zit vol fruit en water. Harstikke gezond dus.Dan zijn we eruit. No further questions, red wine it is.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:11:

En nu ga ik naar bed, voordat ik de pan koude aardappelen die in de koelkast staat te lijf ga.

Truste!Ik ook. Bye!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Soep en saus als het dun is in de gootsteen, maar wel door een zeef, zodat de vaste delen in de groenbak kunnen. Dikke saus in een bakje af laten koelen en dan alsnog in de groenbak of met bakje en al bij het restafval.



Ik bewaar allerlei bakjes met deksels voor dit doel. Dan gaat zo'n bakje niet bij het plastic een keer, maar dat vind ik minder erg dan verstopping.



Verder kook ik vrij afgepast dus nooit veel over. En het meeste vries ik dan nog in voor later gebruik. 10 restjes spaghettisaus is samen weer een keer gemakseten voor een heel gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees zoveel mensen die het in de gft dien, maar dat heb ik eens gedaan en toen hadden we een invasie van maden in de tuin.

Grootste nachtmerrie ooit, ze zaten overal.



Dus soep gaat door de wc en de rest gewoon in een pakje of potje of gewoon zo in de afvalbak. Ook in de afvalbak alles goed in zakjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven