Hoe is dat bij andere stellen?

25-05-2016 14:24 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net een topic over een partner met autisme en ik lees daar een paar (pijnlijk) herkenbare dingen. Er is natuurlijk niet een norm/wat normaal is, maar ik vroeg mij af dit gaat bij anderen:

Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Regelt een leuk uitje?

Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

Als hij/zij weekend weg is appt dan?

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?
Mijn vriendin heeft ASS.

Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

Genoeg, wel iets minder vaak dan ik dat doe.

Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Regelmatig snaai haha.

Regelt een leuk uitje?

Niet echt, en ik ook niet. Dat doen we samen, in overleg. Een van ons doet een voorstel, en dan voeren we dat na overleg uit. Zo trakteer ik haar zaterdag op pizza.

Biedt uit uit zichzelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

Soms wel, soms niet.

Als hij/zij weekend weg is appt dan?

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?

Dagelijks appcontact, en ze complimenteert me af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Relatie is zeker werken maar dat is niet altijd makkelijk. Ik ben al bijns 25 jaar samen en we redden het prima. Veel gedoe komt door verwachtingen. Mijn man is wie hij is en sommige dingen doet hij niet om mij dwars te zitten. Hij kán het niet. Dat ik dat anders had verwacht tja soms heel zuur en soms op te lossen. Maar als je achterover leunt en hoopt dat het vanzelf gaat dan gaat het nooit goed
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar lang een relatie gehad met iemand waarvan ik na enige tijd vermoedde dat hij autistisch was. Nooit getest maar ook andere in mijn en zijn omgeving hadden dat vermoeden. Hij wilde er zelf niks van weten en daarom kwam er ook geen test. Hij had "normale" sekslust, maar knuffelen en zomaar een kusje kwam er nooit van zijn kant. Hij kon ook heel slecht over gevoelens praten. Dat is normaal bij mannen, dat weet ik, maar hij vond z'n mening geven en zeggen dat ie van m'n hield al moeilijk, ook bij andere kon hij dat niet. Geen cadeaus en alleen uitjes die hij leuk vond en wat voor hem vertrouwd was. Heel veel respect voor alle vrouwen die met dit soort mannen kunnen leven. Ik kon er na lang proberen echt niet meer tegen en ben heel blij met mijn huidige vriend die elke dag zegt hoeveel hij van me houdt, me altijd knuffelt en waar ik hele leuke en spontane dingen mee onderneem. Ik heb daar heel erg veel behoefte aan en daarom past deze vriend een stuk beter bij mij.

Voor de rest was het een hele lieve jongen trouwens. Heeft nu een nieuwe vriendin die ik hem erg gun, maar vraag me soms wel af hoe zij het volhoud.
Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

Regelmatig, een zoen, hand op mijn been in de auto etc.



Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Vrijwel nooit, ik andersom voor hem ook vrijwel nooit



Regelt een leuk uitje?

Nooit, heeft geen behoefte om uitjes te ondernemen en ik ben een echte regelneef dus hij krijgt de kans ook niet.



Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

Huishoudelijk niet, ziet 'ie namelijk niet. Maar maakt wel mijn hittepit warm, neemt een kopje thee voor me mee etc.



Als hij/zij weekend weg is appt dan?

Ja meerdere keer per dag.



Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?

Ja vaak, kreeg net nog een mailtje dat hij zoveel van me houdt



We zijn 11 jaar samen en hebben 2 kinderen en mijn man heeft Asperger.



Ik las dit stukje van Lux en herken daar het merendeel helemaal niet van. Elke autist is weer anders:

Dingen die me opvallen bij broertje als 'autistisch':

- rare details onthouden, zoals de prijs van een pak melk in verschillende supermarkten

- obsessie met getallen

- obsessie met treinen

- alles super letterlijk nemen. Snapt geen beeldspraak, sarcasme, cynisme, ironie. Of met heel veel moeite

- heel veel moeite hebben met stilzitten en zich 'gedragen' als je met meer dan 2 personen bij hem in de buurt bent, er iets spannends gaande is. Dan gaat hij rare bewegingen maken, in het rond springen, raakt enorm overprikkeld

- geen vriendschappen, alleen een paar zeer moeizame vriendschapachtige banden die grotendeels door mijn moeder onderhouden worden

- snapt niet dat het niet aardig is om iemand anders 'dom' te noemen o.i.d.

- geen enkele behoefte/intentie zich te conformeren aan gangbaar sociaal gedrag

- met onverwachte emoties reageren (huilen omdat Ajax verliest en ontroostbaar zijn, en zeggen 'het zij zo' als een dierbare overlijdt)
Alle reacties Link kopieren
Lux, tsja in het begin noemde hij zijn ouders dom en kon ie kwaad tegen ze doen. Heb een keer gezegd dat ik dat nooit meer wil zien en heb gevraagd of hij weet hoeveel pijn hij ze daar mee doet. Had ie niet echt door.



Lastig punt hoor. Vooral omdat hij bij anderen vaak een rol speelt en sociaal wenselijk gedrag vertoont en later thuis dan mensen thuis bij mij afkraakt.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad nooit uit zichzelf zeggen dat ie van mij houdt of dat ik er leuk uitzie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste man (22 jaar mee getrouwd):

Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact? NOOIT

Brengt een kleinigheidje voor je mee? NOOIT

Regelt een leuk uitje? NOOIT

Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?NOOIT

Als hij/zij weekend weg is appt dan? NOOIT ( appen bestond toen niet, maar belde ook niet)

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen? Is in 22 jaar een keer of 3 gebeurd.



Mijn huidige man (17 jaar relatie mee en 13 jaar getrouwd):

Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact? Ongeveer 10 keer per dag

Brengt een kleinigheidje voor je mee? 1 of 2 keer per maand

Regelt een leuk uitje? Dat regel ik veel liever samen!!

Biedt uit uit zich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen? Iedere dag

Als hij/zij weekend weg is appt dan? Is nooit een weekend weg.

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen? Ongeveer 10 keer per dag.
Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

De hele dag door.

Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Bijna nooit

Regelt een leuk uitje?

Heel soms, maar meestal regel ik iets en dat vindt hij juist ook een van mijn leukste kanten.. ;)

Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

Hij biedt niets aan, doet gewoon veel meer dan ik in huis.

Als hij/zij weekend weg is appt dan?

Jahoor, en sowieso 's avonds even bellen.

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?

Appen sowieso altijd wel een paar keer per dag, soms praktisch, soms gewoon iets liefs.



Hij is verre van autistisch trouwens..
quote:missmadame schreef op 25 mei 2016 @ 14:58:

Lux, tsja in het begin noemde hij zijn ouders dom en kon ie kwaad tegen ze doen. Heb een keer gezegd dat ik dat nooit meer wil zien en heb gevraagd of hij weet hoeveel pijn hij ze daar mee doet. Had ie niet echt door.



Lastig punt hoor. Vooral omdat hij bij anderen vaak een rol speelt en sociaal wenselijk gedrag vertoont en later thuis dan mensen thuis bij mij afkraakt.



Hij kan zich erop laten testen. Alleen als hij dat zelf wil.



Maar ik heb het idee dat veel vermoedens van 'licht autisme' verholpen zouden kunnen worden door een vrouw die haar verwachtingen uitspreekt:



Ik wil een appje als je weg bent. Ik zou het waarderen als je mee eens verrast. Zeg het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Fysiek contact:

Constant. Een kus, een kneepje, tegen elkaar aanliggen, we zijn best klef.



Kleinigheidje:

Regelmatig. Die komt met vanalles aan waarbij hij aan mij moest denken. Dat varieert tot moeilijk te vinden muntendrop en vegan fruitdrankjes tot aan sieraden en lingerie



Uitjes:

We houden beiden van roadtrips maar meestal verzinnen we dat samen. Hij is wel van de surprise weekendjes weg en heeft dan zelfs al mijn afspraken al laten verzetten. Andersom zou ik dat niet durven.



Uit zichzelf iets doen:

Ja het is niet het type om dingen te laten liggen. Als ik later thuis ben is het huis opgeruimd en het eten besteld. Koken doet hij niet.



Weekend weg:

Ja we hebben altijd dagelijks even telefonisch contact en tussendoor tal van huishoudelijke mededelingen en vreemde hersenspinsels



Apje overdag:

Ja geen kusjes en hartjes maar wel pics van dikke dames in tijgerleggings bij de supermarkt en andere bizare zaken die we perse met elkaar willen delen. Of sexy beloftes van wat er die avond te wachten staat.



Heb deze niet voor niks gehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 25 mei 2016 @ 14:37:

Vooral als ik iets doe wat hij vindt dat niet hoort kan hij echt heel boos doen. Bijvoorbeeld als ik een grap maak die hij niet vindt kunnen of als ik in het openbaar een keer moet huilen of hem een zoen wil geven. Ik ben ook redelijk onhandig/beetje lomp af en toe kan ie ook heel boos om worden.



Dit had ik kunnen schrijven. Mijn vriend heeft dit jaren gehad. Achteraf gezien was het zijn eigen frustratie over zijn eigen dingen, die hij dan had opgekropt en wat hij op mij afreageerde. Ik heb ook heel lang gedacht dat het iets van autisme was of dat het misschien toch aan mij lag, want ik ben ook een kluns en chaoot. Ik vond het ook heel vervelend voor hem, dus ging zorgen dat alles op zijn manier ging.



Hij is naar een psycholoog gegaan, heeft leren praten en probleem is nu vreemd genoeg zo goed als opgelost.
quote:momo1980 schreef op 25 mei 2016 @ 14:57:

Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

Regelmatig, een zoen, hand op mijn been in de auto etc.



Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Vrijwel nooit, ik andersom voor hem ook vrijwel nooit



Regelt een leuk uitje?

Nooit, heeft geen behoefte om uitjes te ondernemen en ik ben een echte regelneef dus hij krijgt de kans ook niet.



Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

Huishoudelijk niet, ziet 'ie namelijk niet. Maar maakt wel mijn hittepit warm, neemt een kopje thee voor me mee etc.



Als hij/zij weekend weg is appt dan?

Ja meerdere keer per dag.



Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?

Ja vaak, kreeg net nog een mailtje dat hij zoveel van me houdt



We zijn 11 jaar samen en hebben 2 kinderen en mijn man heeft Asperger.



Ik las dit stukje van Lux en herken daar het merendeel helemaal niet van. Elke autist is weer anders:

Dingen die me opvallen bij broertje als 'autistisch':

- rare details onthouden, zoals de prijs van een pak melk in verschillende supermarkten

- obsessie met getallen

- obsessie met treinen

- alles super letterlijk nemen. Snapt geen beeldspraak, sarcasme, cynisme, ironie. Of met heel veel moeite

- heel veel moeite hebben met stilzitten en zich 'gedragen' als je met meer dan 2 personen bij hem in de buurt bent, er iets spannends gaande is. Dan gaat hij rare bewegingen maken, in het rond springen, raakt enorm overprikkeld

- geen vriendschappen, alleen een paar zeer moeizame vriendschapachtige banden die grotendeels door mijn moeder onderhouden worden

- snapt niet dat het niet aardig is om iemand anders 'dom' te noemen o.i.d.

- geen enkele behoefte/intentie zich te conformeren aan gangbaar sociaal gedrag

- met onverwachte emoties reageren (huilen omdat Ajax verliest en ontroostbaar zijn, en zeggen 'het zij zo' als een dierbare overlijdt)Natuurlijk is iedere autist weer anders maar beeldspraak niet kunnen plaatsen, moeilijk contacten onderhouden, normaal sociaal gedrag moeilijk vinden, moeite met emoties en prikkels hebben en hypergeconcentreerd zijn op een bepaald iets zijn toch wel redelijk kenmerkend autistisch. Dat uit zich natuurlijk op allerlei verschillende manieren, maar aan die verschillende mechanismen waarin het tot uitinf komt ligt dezelfde basis ten grondslag.
Alle reacties Link kopieren
Lux, ik vraag al heel veel. Maar daar begin ik (heel) moe van te worden.
Alle reacties Link kopieren
Indien je het niet leuk vind dat iemand beperkt is in affectie dan begin je toch geen relatie wanneer jij dat wel belangrijk vindt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tsja daar kom je pas later achter, in het begin was het echt een stuk meer dan nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 25 mei 2016 @ 14:54:

[...]

Mijn man ook. 'Zo hóór je geen ui te snijden!' 'Nee, je moet éérst olie heet laten worden.' 'Nee je moet hier linksaf, niet de volgende pas!' (terwijl het allebei kan)



Zo herkenbaar Laatst nog een moppersessie gehad met vriend toen ik hem naar het station bracht. Tomtom zei dat ik rechtsaf moest, dus waarom ben ik dan zo eigenwijs! Ehmmm station was letterlijk aan onze linkerzijde.



is dat dan misschien man-eigen? Want ik herken het van mezelf helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft geen autisme (al zeg ik altijd wel dat hij wat trekjes heeft :P)



Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact? Vaak

Brengt een kleinigheidje voor je mee? Nooit

Regelt een leuk uitje? Heel soms, maar meestal samen

Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen? Biedt het niet aan, doet het gewoon als het nodig is.

Als hij/zij weekend weg is appt dan? Soms, maar meestal alleen als reactie op mij (is sowieso niet zo van het appen)

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen? Ook alleen op reactie van mij (tenzij praktisch).



Volgens mij grotendeels gewoon mannendingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolfijn13 schreef op 25 mei 2016 @ 14:57:

Hij wilde er zelf niks van weten en daarom kwam er ook geen test.Dan was het niet zozeer het (vermoedelijke) autisme, maar het gebrek aan intrinsieke motivatie om te werken aan de relatie waarop jullie relatie gestrand is.
quote:missmadame schreef op 25 mei 2016 @ 15:05:

Lux, ik vraag al heel veel. Maar daar begin ik (heel) moe van te worden.



Tja; een man kan niet ruiken.



Sinds ik gestopt ben met verwachten en gewoon aangeven wat ik wil ben ik erachter dat m'n man echt graag alles uit de kast trekt om mij gelukkig te maken, maar gewoon echt geen idee heeft van mijn verwachtingen.



Dus nu zeg ik gewoon: ik vind het leuk als je soms een bloemetje voor me meeneemt. En dan komt de schat met zonnebloemen aanzetten, omdat hij weet dat dat mijn lievelingsbloemen zijn.

Allebei blij
Hoe vaak zoekt jouw partner zelf fysiek contact?

Heel veel

Brengt een kleinigheidje voor je mee?

Nog nooit gebeurt

Regelt een leuk uitje?

regelmatig :-)

Biedt uit uitzich zelf iets aan om te doen, zonder dat je het zelf moet vragen?

nooit (we latten, dat wel)

Als hij/zij weekend weg is appt dan?

We appen iedere dag een aantal keer

Overdag een keer wat liefs appen/zeggen?

Altijd, iedere dag
quote:Kwejeebo schreef op 25 mei 2016 @ 15:07:

[...]





Zo herkenbaar Laatst nog een moppersessie gehad met vriend toen ik hem naar het station bracht. Tomtom zei dat ik rechtsaf moest, dus waarom ben ik dan zo eigenwijs! Ehmmm station was letterlijk aan onze linkerzijde.



is dat dan misschien man-eigen? Want ik herken het van mezelf helemaal niet.



Ja volgens mij is dat man-eigen. Mijn man legt me regelmatig gepassioneerd uit waarom ik zo'n slechte smaak in films heb/waarom ik zulke slechte routes volg (de TomTom weet het héús wel beter hoor!!)/hoe ik super eigenwijs alles op mijn eigen manier wil doen ipv DE manier.



DE manier heeft iemand ook maar bedacht hè, zeg ik dan om hem te sarren. Daar wordt hij pas echt boos van haha



En tegelijkertijd is hij verre van autistisch en heeft een ontzettend lief en goed hart en heeft hij alles voor me over en houdt zielsveel van me. Alleen hij snapt gewoon niks van vrouwen. Dat roept hij regelmatig ook gefrustreerd:



'Schat kun je niet gewoon even zeggen wat je wil want ik snap er niks van maar ik doe het graag, wat het ook is!'
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 25 mei 2016 @ 14:59:

En inderdaad nooit uit zichzelf zeggen dat ie van mij houdt of dat ik er leuk uitzie.



Het zijn ook jouw verwachtingen en wat jij wilt in een relatie.

Ik kan me best voorstellen dat jij een relatie wilt waarbij iemand wel uit zichzelf lieve dingen zegt, actie onderneemt etc.

Maar óók zonder autisme zijn er mannen die dit niet uit zichzelf zeggen.

Dat je vraagt: "Lief, hou je eigenlijk van me?" en dat ze dan zeggen: "Huhh ja dat wéét je toch?"



Mijn ouders zeggen ook zelden tegen elkaar dat ze van elkaar houden. Als verliefd stel al niet (volgens moeder). Ze vinden het allebei niet nodig, want ze weten het wel. Maar de liefde spat uit hun ogen, dus daar hoe ook niets meer te zeggen. En allebei geen autisme. Maar hun verwachtingen in de relatie zijn gelijk.



Dus ik zou eens met hem gaan praten wat hij precies wil en wat jij van hem verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit vragenlijstje niet. Zijn dat dan de punten waarop je kan indelen in hoeverre je partner autistisch is?
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 25 mei 2016 @ 15:02:

vegan fruitdrankjes



Zijn fruitdrankje niet altijd vegan dan? Anders is het toch een yoghurtdrink bijvoorbeeld?



Wat een prachtvent heb je aan de haak geslagen trouwens
Alle reacties Link kopieren
BlackBerry niet, maar ik wil gewoon weten hoe het bij andere mensen gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven