AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Ik heb gisteren nog kort even op de site van AH gekeken.

Daar is een zaai kalender toegevoegd. Er staan ook meerdere filmpjes van IVN op.

De kalender kan je gratis via mail binnen krijgen. De films vind ik wel leuk om te kijken, maar ik heb ze nog niet allemaal gezien.



Ik heb de planten waar schimmel in dreigde te komen buiten gezet voor meer ventilatie.

De cherry (AH) krijgt een betere kleur dan die binnen staan, maar ik heb wel nog een andere soort. (Ik heb even geen tijd om op te zoeken welke binnen staan, maar ik heb wel een naam. Ook van mijn aardbeien heb ik een naam. Het kan ook een soort zijn die kleine vruchten draagt. Zo groeien in de Ardennen bosaardbeien uit de "muur". Kleine inhammen in bergwanden waar een piepklein zaadje in is gewaaid.)



EDIT: Wonder der natuur. Ik had van iemand een paar zakjes zaad van basilicum gekregen. LET OP! Dat was van de vorige eeuw of van het begin van deze eeuw. Die had dat gekregen als reclame voor een festival of zo.

Een zakje heb ik dus in een petfles gedaan. Een kleine fles in twee delen geknipt. De ribbels gebruikt om ze later weer aan elkaar te bevestigen. (Gezien op youtube.) Onderste deel gevuld met potgrond en zaad er op. Bovenste deel fles weer er op met gesloten dop. Buiten gezet en verder niet naar gekeken. Er zijn nu twee kiemen zichtbaar.

De kiemkracht kan dus langer zijn dan op zak staat. Het zakje gaat kiemen tegen.

Het kweekkas was gesloten en het is dus het zaad.



Rucola doet binnen niets. Die is buiten gezet vanwege de vliegjes die rond beginnen te vliegen.

Heb daar geen passende deksel voor en is afwachten wat het buiten doet. Is met wortels door eierdoos gegroeid.



EDIT 22 mei 2016: Basilicum uit zaad van rond de eeuwwisseling heeft zeker al 6 kiemen. De rozemarijn die 2 jaar geleden is gezaaid doet het ook goed. Het staat zelfs wel erg dicht op elkaar. Dit n.a.v. houdbaarheid waar het een keer over ging.
hoe gaat t met jullie plantjes? (foto's! )
Alle reacties Link kopieren
Geen plakplaatje rechten maar mijn komkommer uit een AH moestuintje groeit heel goed! Er zitten al een paar kleine komkommers aan zelfs!
oh wow! De mijne is pas 30cm ofzo. Cool!
Alle reacties Link kopieren
De mijne staat ook in een kasje, en ik heb ze zelf bevrucht. Het is al een heel grote plant die ik met drie spiralen moet steunen.
Foto's lukt niet. Ik kan wel een paar lijken er veel op plakken.



Hier dus (met dank aan wikipedia.)

BIESLOOK (Bloemen zijn op 3 na allemaal aan het bloeien. Het staat hier in een klein potje met 26 bloemen.

Broccoli van vorig jaar: lijkt er op en staat ook in een kleine pot.

Ik heb er nog een, maar die begint van onder af te sterven. Blad is geel en dat is misschien toch weer bladluis.



EDIT: Niet van AH, maar uit het zaad (Basilicum) van rond de eeuwwisseling, Daar komen steeds meer kiemen tot leven.

EDIT2: Iemand had het over hybride zaden. Ik ben benieuwd als het lukt met dat zaad. Of de soort een andere is. Er zijn ook meerdere soorten broccoli. Ik heb net iets te weinig licht hier en ze groeien dus snel de hoogte in voor meer licht. Daar waar voldoende licht is. Daar is het te warm en te veel zon.



En ik heb er al een, maar deze (30 cm hoog en doorsnede 18 cm is een mooie. (Xala)

Alle zakjes van het oude zaad van Basilicum heeft na ruim 12 jaar nog steeds kiemkracht.

Het bakje, de afwatering en de bescherming tegen opeten en schimmel. Dat maakt bij mij het verschil.



Vanwege de bladluizen zaai ik geen groenten meer. Ik sproei met afwasmiddel de bladeren van de ene broccoli die ook zo heerlijk begon te groeien. Vorig jaar was er iets over de planten heen gegaan. Daar zaten de bladluizen in. Kreeg toen ook verkleurde bladeren. Ik dacht dat het een teken van stikstofgebrek was, maar het bemesten was juist een aanslag op de plant. De bladluizen gaan dan nog meer tekeer.

Bladluizen hebben geen seks nodig om zich voort te planten. Daarom zijn ze een plaag. Ik heb wel lavendel, citroenmelisse en een extra bak bieslook in gezaaid. Dan hebben de bijen en hommels - die hier zo goed bevrucht hebben - hun werk kunnen doen.



O ja, bij de Aldi hadden ze planttunnels voor 10 euro en nog wat andere dingen voor de tuin. Iets van 1,30 m breed. Die doen het goed als kasje om te beschermen tegen kou en slakken. Maar dat moet je zelf even nalezen. Mijn petfleskassen beschermen de jonge planten tegen uitdrogen. Ze krijgen een echte groeispurt, maar is niet altijd goed. Het kan weer te heet worden.

Ook een buienbijenhotel voor ?? ben ik vergeten, maar minder dan 7 euro.

Ik hoop dat mijn radijs van Appie het gaat redden. Die gaat erg langzaam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn plantjes zijn allemaal opgegeten door slakken.
ahh kikkerprinses, zielig!



als je wil- ik heb gisteren extra zaad gekocht, want mijn m2 moestuin was nog niet vol van de AH zaadjes en ik heb de smaak te pakken. Maar nu heb ik 10000 zaadjes. als troostprijs kan ik je wel wat spaanse peper, bieslook, dragon, salie, sperzieboon, sla en wortel toesturen? Stuur me dan een PM.



+ dit

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/slakken
Schelpengruis kunnen ze niet overheen.
Alle reacties Link kopieren
Heel lief aangeboden, *bloem. Maar ik ben er voor nu wel weer even klaar mee. Vond het vooral zielig voor mijn zoontje, die stond erbij te huilen.

Ik hoop dat ik mijn aardbeien wel slakvrij kan houden. Toevallig vanmiddag ook het blog van je link zitten lezen. Morgen maar even mee aan de slag, zodat we wel aardbeien hebben.
Op internet heb ik een tip gelezen voor ronde pot. Een wegwerp badmuts kan je ook gebruiken om een kom af te dekken. Maar hetzelfde effect kan je ook bereiken door magnetronfolie of gewone folie met brede elastiek over een ronde pot te spannen. Elastiek kan wel smelten in de zon.



Bij mij zitten slakken in het groenafval. Dat is dus ook weg nadat het goed verpakt is en aan het gewone afval toegevoegd.
lekker rucola gegeten!
Was het lekker? Ik vind mijn rucola er zo anders uitzien dan in de supermarkt. Ik heb nu hele lange uitschieters met bloemen. Had zeker al gegeten moeten zijn voor die uitschieters met bloemen kwamen of niet?
Alle reacties Link kopieren
Die bloemen kun je eten!
Rucola heb deed ik de laatste zaadjes uit een zakje gedaan in een normaal potje.

Vorig jaar ging die goed. Vorige potjes waren niet diep genoeg. Nu komen er allemaal kiemen.

Ik hoop dat dit potje wel grotere en eetbare bladeren krijgt. Die was gewoon lekker. Wel een beetje taai, maar dan is het al te groot.

Rucola ontkiemt erg snel. Is misschien wel leuk voor huilende kinderen.

Ook de basilicum lukt allemaal als het maar buiten staat en onder een kweekkas..



Ik hoop dat de broccoli opschiet met de zaden. De houwtjes worden groter en de zaden zijn te zien.

Hoe groot ze moeten worden? Ik ben benieuwd.



Ik begrijp niet hoe je meerdere groentes in een keer zonder ervaring doet.



Ik heb van de Action een geperste pak potgrond geweekt. Het is een emmer vol. Er moest wel veel water bij.

Voordeel is dat het begieten niet nodig is. Uit de gewone potgrond krijg ik kleine paddenstoelen.

Daarom maar met andere grond.
quote:rianne323 schreef op 27 mei 2016 @ 23:16:

Was het lekker? Ik vind mijn rucola er zo anders uitzien dan in de supermarkt. Ik heb nu hele lange uitschieters met bloemen. Had zeker al gegeten moeten zijn voor die uitschieters met bloemen kwamen of niet?Ik heb t idd opgegeten toen ie op t punt stond bloemen te gaan ontwikkelen. Ik begreep idd dat ie dan minder lekker wordt. Maar probeer t gewoon! Het smaakte bij mij hetzelfde als in de supermarkt, al waren de blaadjes wel veel groter.
Mijn kruiden zijn nu klein maar beginnen te geuren.

Hoe kleiner het blad hoe zachter en dat vinden de slakken ook.

Zo ook met groenten. Taai blad. Maar dat geldt voor bladgroenten.

Kruiden zijn soms voor het blad, bloemen of zaden. Dus altijd goed in mijn opinie. Maar ik ben een beginnend planter.



Bladluizen zijn er nog, maar ik kan ze tellen. Ik ben dus aan het spuiten met afwasmiddel. De meest aangetaste plant heeft geen bladeren meer, maar wel bloemen.

Ik zag bij Action een fles biologisch spul tegen bladluis en witte vlieg staan. Ik vind het moeilijk om dan in te schatten of het niet ook andere insecten dood maakt terwijl die juist welkom zijn.

Dat is namelijk wel zo met bepaalde lijmvallen. Maar binnen hoef ik geen tuin. GFT trekt ze aan en dus gaat het z.s.m. naar buiten.
O ja, wespen... Er is lokstof te koop voor wespen. Het lokt alleen wespen volgens de informatie.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zag het in combinatie met een echte wespenval.

Suikerwater werkt hier niet.
Dit moestuin-wonder heeft het gepresteerd om 70% van de AH-plantjes te laten sterven. Zo meteen tijd voor een nieuwe (3e) plantronde



Overigens de planten die het bij mij nog wel overleefd hebben staan nu buiten, waarschijnlijk krijgen ze binnen toch te weinig lucht (alles was binnen no time beschimmeld). Wordt vervolgd!



Update: De slamix, tijm, peterselie, venkel, tuinkers, rucola en de doperwten hebben het bij mij definitief niet gered, de rest heeft inmiddels een tweede (of zelfs derde) kans gekregen
Mijn peterselie en maggiplant zijn uitgedund en krijgen bloemen.

Ja, buiten doet alles het veel beter. Alleen de luizen zijn hier nog steeds een probleem.

Hier heeft alleen de andyvie van APPIE het niet gered. Maar ik heb nog een potje.
Alle reacties Link kopieren
@Pumps: tegen bladluizen sprayen met een oplossing van groene zeep (5 ml), spiritus (5 ml) en water (250 ml). Dat hielp hier binnen een week alle bladluisen om zeep!



Asphyxiated, jammer dat zo veel het niet gered heeft!



Hier zit de augurk vol bloemetjes, ben benieuwd of dat ook echt iets op gaat leveren! De courgette had meeldauw, maar lijkt daar door een kuurtje sprayen met verdunde melk aardig overheen te zijn geraakt. De tomaat doet het dit jaar niet zo goed. Ook een ziekte volgens mij. Ik heb 'm verpot en buiten gezet, eens kijken of dat helpt. Uit de paprikazaadjes van vorig jaar (die ik dus echt uit de paprika gehaald heb) groeien nu drie plantjes. Ben benieuwd of dat nieuwe oogst oplevert! Ze hebben er heeeeeel lang over gedaan om te ontkiemen.

De komkommer, sperzieboon en doperwt groeien gestaag. Vooral niet te hard. De rucola en veldsla gaan ook traag dit jaar. Veldsla is uit zaad van de doorgeschoten veldsla van vorig jaar! Slamix begint al kleine plukjes bladeren op te leveren.
Bij mij gaat ook alles gestaag. Nog geen last van insecten of ziektes, alleen wel vrij veel mieren, hoop dat dat niet de spuigaten uit gaat lopen. Vooralsnog denk ik niet dat t kwaad kan.

Erwt heeft wat bloemetjes, aan de sperzieboon en courgette zie ik wat knopjes. Ben wel ontzettend benieuwd hoe groot alles gaat worden. In mijn m2 moestuin. Ik las ergens dat zowel komkommer, augurk als courgette een m2 nodig kunnen hebben, maar ze hebben nu 30x30cm of anders komen de andere vakken in de verdrukking... Ik probeer ze straks maar omhoog en/of opzij te leiden. En als het niet gaat, hoop ik dat ik ze er goed uitkrijg en iemand kado kan doen, of alsnog een pot in.

Heeft iemand anders hier nog een m2 moestuin?
Alle reacties Link kopieren
Geen m2 moestuin, wel enkel potten. En dus ook onvoldoende ruimte per plant. Vorig jaar wel tomaatjes, paprika, wortels, kropsla, rucola en diverse kruiden gekweekt. Dus het kán wel. (Of het was gewoon beginnersgeluk, dat kan ook. )
Hier is door laat zaaien (THT aug. 2015) en nog een warme week in de herfst alles met bloemen terug gekomen wat op tijd is uitgedund tegen de bladluizen.

Vanaf januari begonnen bloemen te komen in groenten. Maar door de week vorst daarna was het hier waarschijnlijk een paradijs (is er leven na zware vorst? Ja.) voor bladluizen. Dus alles waar teveel luis in zat weg gehaald en (ver) weg gegooid.



Ik heb rechthoekige potten van Elho bij de Action gekocht. Die zijn prima. Staan er nu dus bakken om het teveel aan water op te vangen. Er vallen bakken uit de hemel op dit moment. (Ik ga het wel zeven of een koffiefilter gebruiken.) Tijdens zware buien opgevangen water kan ook wat rommel gezeten hebben.

Mijn kruiden staan wel beschut. Gisteren na het water geven ook even wat afwasmiddel gespoten. Bieslook, prei en lente-ui zijn nog gewoon goed. Wel groeien er paddo's nu het zo nat en donker is. Die haal ik er steeds uit met een houten stokje van ijslolly. Het zat waarschijnlijk toch in de biologische potgrond. Theekruiden - die ook in het wild te vinden zijn - doen het wel goed. Omwille van de buren zamel ik alle zaad in. Koriander, dille uit eigen zaad komt gewoon op. Alleen anijs is bij dille terecht gekomen. Is onvindbaar.



De hommel leeft waarschijnlijk ergens in een muur. Dat is op dit moment mijn (tuin) god.



P.S.: Bedankt voor de mengverhouding van de spuit tegen bladluis. Ik hoop dat het lieve heer-beestje ook terug komt. Geen Aziaat, want die vreten ook goede insecten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven