nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 21:14:

[...]





Word die meerprijs meegenomen in de koopsom? En dus ook in de hypotheek? Of moet je dat uit eigen middelen betalen?



Het valt me trouwens op dat je veel geld gereserveerd hebt voor de keuken en weinig voor de badkamerDat is omdat er al een standaard badkamer in de koopprijs zit bij ons (dat is vaak het geval). Het genoemde budget is voor upgrades t.o.v. de standaard en niet voor een volledige nieuwe badkamer. De keuken wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 23 mei 2016 @ 23:53:

Dat zal m zijn. Wij tekenen pas in november en de oplevering is juli volgend jaar. Dan heb je het over een hele korte periode. En lijkt het minder.Maar dan betaal je waarschijnlijk wel al meteen een heel groot deel. Vaak is de grond (dat deel wat je als eerste gaat betalen) het duurst, dus dat snoept al het grootste deel van je hypotheekbedrag op. En ik weet niet of ze in november al aan het bouwen zijn? Dan betaal je meteen ook de volgende termijnen, en dus het overgrote deel van je hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Hier inmiddels al veel helder na gesprek met onze adviseur :-)



Wel is het zo dat onze bouwdepot niet hoger kon zijn dan ons maximale leenbedrag. Die is niet ongelimiteerd te nemen want je betaald dat ook gewoon in je hypotheek terug.



Enitreg, wat spannend dan ineens zeg :-) moeten jullie nog veel regelen of is alles al zo goed als in kannen en kruiken?



Wij zitten nu een beetje te verzinnen hoe we van start moeten als de woning opgeleverd wordt.



Eerst plavuizen vloer, dan muur spuiten en dan de keuken. Of eerst de muren dan de plavuizen en dan de keuken???



En tuurlijk de kinderkamers he daar komt behang en megaposter op 1 muur, alleen weet niet voor wat op de vloer? We hebben nl boven ook vloerverwarming overal en mijn gedachten gaan meer naar pvc vloer of vinyl dan laminaat ivm betere warmtedoorlating. Hoe is jullie ervaring hiermee.



Het zal vast wennen zijn dat we geen verwarming tegen de muur meer aan hebben. Alles is nl vloerverwarming behalve op zolder waar we wel een radiator laten plaatsen aangezien wij daar gaan slapen.



Oja nemen jullie een persoon van eigen huis voor controle van de woning of alles oke is of dat er gebrekken zijn of een onafhankelijk iemand? Je leest op internet nl veel negatieve verhalen over vereniging eigen huis
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat t hard met verkoop van ons huis. Veel bezichtigingen en ook al een koper maar die wilde alleen oplevering eind juni.

Dat is niet haalbaar ( zij moeten financiering ook nog rond krijgen)

We hebben ook nog geen vervangende woonruimte. ...valt erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kiezen zoveel mensen toch voor een pvc-vloer? Ik zou dat zelf *klik* nooit doen. In een kinderkamer lijkt het me bovendien een absolute no-go.
Alle reacties Link kopieren
quote:pat78 schreef op 24 mei 2016 @ 10:39:

Hier inmiddels al veel helder na gesprek met onze adviseur :-)



Wel is het zo dat onze bouwdepot niet hoger kon zijn dan ons maximale leenbedrag. Die is niet ongelimiteerd te nemen want je betaald dat ook gewoon in je hypotheek terug.



Enitreg, wat spannend dan ineens zeg :-) moeten jullie nog veel regelen of is alles al zo goed als in kannen en kruiken?



Wij zitten nu een beetje te verzinnen hoe we van start moeten als de woning opgeleverd wordt.



Eerst plavuizen vloer, dan muur spuiten en dan de keuken. Of eerst de muren dan de plavuizen en dan de keuken???



En tuurlijk de kinderkamers he daar komt behang en megaposter op 1 muur, alleen weet niet voor wat op de vloer? We hebben nl boven ook vloerverwarming overal en mijn gedachten gaan meer naar pvc vloer of vinyl dan laminaat ivm betere warmtedoorlating. Hoe is jullie ervaring hiermee.



Het zal vast wennen zijn dat we geen verwarming tegen de muur meer aan hebben. Alles is nl vloerverwarming behalve op zolder waar we wel een radiator laten plaatsen aangezien wij daar gaan slapen.



Oja nemen jullie een persoon van eigen huis voor controle van de woning of alles oke is of dat er gebrekken zijn of een onafhankelijk iemand? Je leest op internet nl veel negatieve verhalen over vereniging eigen huis



Leuk om te horen dat het concreet wordt voor jullie Pat!



Je bouwdepot kan inderdaad nooit boven je maximale leenbedrag uitkomen. Het is gewoon een ophoging van je hypotheek en die moet je natuurlijk wel kunnen betalen. Begrijp ik daarmee goed dat jullie aan jullie maximale hypotheek zitten? Daar hebben jullie vast goed over nagedacht, maar weet je zeker dat jullie het ook nog kunnen betalen als 1 van de 2 zijn of haar baan kwijtraakt?



Ik raad je zeker aan om eerst de wande af te werken, dan de vloer te leggen en dan de keuken te plaatsen (zeker als je plavuizen krijgt). Met het stucen of schilderen hoef je dan niet bang te zijn dat je je vloer besmeurt of beschadigt.



Wij hebben op de bovenverdieping ook vloerverwarming maar leggen daar gewoon laminaat. Ik vind dat mooier en effectief zullen we de verwarming boven bijna nooit aan hebben.



Wij nemen zeker iemand mee van VEH met de oplevering, ik heb me daar een beetje over ingelezen en kan het echt aanraden. Zij kijken met zo'n andere ogen, bijvoorbeeld of je dakpannen er wel goed op liggen en of je ketel goed is geinstalleerd. Ik zie dat echt niet. Lijkt me de €250 meer dan waard
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux, wij overwegen ook PVC, maar het valt me op dat er veel tegenstrijdige informatie op internet te vinden is wat betreft schadelijke stoffen in PVC. Ik ben niet iemand die zomaar iets aanneemt, zowel voor als tegen, maar ik heb geen idee waar ik écht objectieve informatie kan vinden over PVC en over hoe schadelijk weekmakers nou daadwerkelijk zij. Weekmakers zitten tenslotte ook in verpakkingen van eten en drinken, speelgoed, snoeren, toetsenborden, schoenen, telefoonhoesjes etc. etc. en daar kom je ook dagelijks mee in aanraking.
Alle reacties Link kopieren
quote:SantaCruz schreef op 24 mei 2016 @ 11:19:

Bonnieux, wij overwegen ook PVC, maar het valt me op dat er veel tegenstrijdige informatie op internet te vinden is wat betreft schadelijke stoffen in PVC. Ik ben niet iemand die zomaar iets aanneemt, zowel voor als tegen, maar ik heb geen idee waar ik écht objectieve informatie kan vinden over PVC en over hoe schadelijk weekmakers nou daadwerkelijk zij. Weekmakers zitten tenslotte ook in verpakkingen van eten en drinken, speelgoed, snoeren, toetsenborden, schoenen, telefoonhoesjes etc. etc. en daar kom je ook dagelijks mee in aanraking.



Santacruz, je hebt gelijk dat het in zoveel meer zit dan alleen je vloeren, maar ik probeer het op veel andere plekken ook te vermijden. Ik weet dat uitbannen praktisch onmogelijk is, maar het verminderen van het gebruik in mijn eigen huis vind ik een goed begin.



Er zijn wel wat sites waar onafhankelijke info op staat. Die site waar ik net naar linkte heeft veel goeds te melden op dat punt. Ik weet dat er ook veel bangmakende sites zijn, maar zo zijn ze niet. Ze geven gewoon duidelijk aan wat wel en niet slim is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bonnieux schreef op 24 mei 2016 @ 11:40:

[...]





Santacruz, je hebt gelijk dat het in zoveel meer zit dan alleen je vloeren, maar ik probeer het op veel andere plekken ook te vermijden. Ik weet dat uitbannen praktisch onmogelijk is, maar het verminderen van het gebruik in mijn eigen huis vind ik een goed begin.



Er zijn wel wat sites waar onafhankelijke info op staat. Die site waar ik net naar linkte heeft veel goeds te melden op dat punt. Ik weet dat er ook veel bangmakende sites zijn, maar zo zijn ze niet. Ze geven gewoon duidelijk aan wat wel en niet slim is.Je link werkt niet Bonnieux...
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 24 mei 2016 @ 11:53:

Je link werkt niet Bonnieux...

Er ontbreekt een : na de http.



quote:Bonnieux schreef op 24 mei 2016 @ 10:54:

Waarom kiezen zoveel mensen toch voor een pvc-vloer? Omdat die een strakke uitstraling hebben, in verschillende motieven (hout/steen) voorkomen, goed schoon te maken zijn, erg duurzaam zijn, amper slijten en goed op vloerverwarming kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 24 mei 2016 @ 11:53:

[...]





Je link werkt niet Bonnieux...

Sorryyyy....



Nu als het goed is wel
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 24 mei 2016 @ 11:14:

[...]

Wij nemen zeker iemand mee van VEH met de oplevering, ik heb me daar een beetje over ingelezen en kan het echt aanraden. Zij kijken met zo'n andere ogen, bijvoorbeeld of je dakpannen er wel goed op liggen en of je ketel goed is geinstalleerd. Ik zie dat echt niet. Lijkt me de €250 meer dan waard



Wat een goede tip!

Zijn jullie allemaal lid van de VEH?
Alle reacties Link kopieren
Wij twijfelen idd ook ivm de weekmakers over pvc



M1982 idd wat andere ook al zeggen kantje wel hoop mee financieren. Je zult altijd ook wel eigen geld erin moeten stoppen.

Wij willen graag onder nhg kopen waardoor we alleen de uitbouw mee konden financieren.

De rest is allemaal eigen geld. Maar zien we ook al investering. Rente op spaargeld is bijna nihil



Wij zin ook lid geworden van de veh en willen bij oplevering ook iemand van hen mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bonnieux schreef op 24 mei 2016 @ 13:29:

[...]





Wat een goede tip!

Zijn jullie allemaal lid van de VEH?We zijn nog geen lid, dat doen we tegelijk met het boeken van de opleveringsinspecteur.
Alle reacties Link kopieren
@bonnieux: Ik ben deze week lid geworden van de VEH.

@jua: wat fijn dat het zo hard gaat met de verkoop van jullie huis! Dat is een zorg minder!

@pat78: fijn dat het allemaal duidelijker is nu en jullie vragen beantwoord zijn. Waar zitten jullie nu precies in het proces? Hebben jullie al een voorlopig koopcontract getekend? Ik zat zelf ook al een beetje te puzzelen met de planning, eerst de muren of eerst de vloer? Best raar om nu al na te denken over en te plannen voor dingen die pas over een jaar echt gaan spelen.



Ik ben enorm opgelucht want de hypotheek is eindelijk (bijna) rond. Na allerlei vertraging en zogenaamde "systeemfouten" bij de hypotheekverstrekker (volgens mij waren we gewoon per ongeluk in een la of onderop een stapel beland) hebben we nu dan de definitieve offerte in huis en is alles goedgekeurd. Nu alleen nog tekenen en terugsturen. We wachten ook nog op een afspraak met de notaris want ook het bouwrijp maken van de grond heeft klaarblijkelijk wat vertraging opgelopen waardoor de grond nog niet overgedragen kan worden naar de bouwer. Maar dat lijkt dan nu elk moment te kunnen gaan gebeuren! Spannend!
Alle reacties Link kopieren
@SUU393, Nee we hebben niet tot maximaal gedaan maar dat kon.



Artikel vind ik wel oke maar er komt niet echt iets naar voren wat wel veilig zou zijn. Vloerbedekking vind ik zelf waardeloos. Het zal waarschijnlijk ook gewoon laminaat worden. Maar goed dan niet met die groene platen want dat houd de warmte volgens mij erg tegen
Alle reacties Link kopieren
Santacruz, zijn al redelijk ver hoor koopcontract is in okt 2015 getekend en hypotheek in maart 2016.



Over 2 weken heien en week 27 al cascos plaatsen.



Zitten nu op de wachtstoel



Dat wat jij nu neerzet over bouwrijp maken :-0 dat probleem hadden wij ook. Officieel zou de bouw in februari al gaan starten en dat is naar juni verschoven behoorlijke vertraging dus.



Hier ook deze week lid geworden van de VEH.



JUA Spannnend zeg en jeetje juni er al uit moeten. Ze hebben zeker haast. Succes met de verkoop
Alle reacties Link kopieren
@jua, wow! Het loopt nu dus toch met jullie huis? Dat gaat ineens snel zeg. Wat fijn, dan kunnen jullie verder het proces.



@VEH, wij zijn ook lid geworden. Geen idee of we het gaan gebruiken, maar het kost maar een paar tientjes dus waarom niet.



@ hypotheek, wij gaan over een maand ofzo de offerte aanvragen. We willen zo kort mogelijk voor start van de bouw doen ivm geldigheid van de offerte. Onze hypotheek zal grotendeels een bouwdepot zijn, dus wij betalen het begin niet zoveel. We hebben ook nog eens het 'geluk' dat we een deel aflossingsvrij kunnen doen.



Verder ben ik hier even niet zo actief, zit midden tussen de verhuisdozen Nog een goede week en dan gaan we verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
@amby, hoe is het bij jullie? Hebben jullie de vooroplevering al gehad? En hoe staat het met de keuken?
Alle reacties Link kopieren
Morgen hebben we de voorschouw, dus ik zal daarna nog even een update geven. De keuken gaan we nu waarschijnlijk bij Ikea halen, anders moeten we wel heel lang wachten. Verder nog altijd druk bezig met regelen, plannen en inpakken. We willen dat de spullen voor juli over zijn, dus dat wordt 4 weken aanpoten. Maar vervelend is het tot dusver niet, het is fijn na 1,5 jaar eens concreet in actie te kunnen komen.



@jua, fijn dat er schot in de zaak zit!



Naar pvc hebben wij nooit gekeken trouwens, moest per se tegels hebben beneden, voor boven vond ik het te duur. Een vriendin van mij heeft het uiteindelijk idd niet genomen vanwege die weekmakers, ze was bang dat het giftig zou zijn voor haar katten.



Wij zij geen lid van VEH. Als ik advies nodig heb dan bel ik de rechtsbijstand, en ik wilde graag zelf een bouwkundige kiezen voor de oplevering.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet slimmer om de VEH mee te nemen naar de voorschouw ipv de oplevering? Dan kan er toch nog iets aan gedaan worden als dat nodig is?
Alle reacties Link kopieren
Ook na de oplevering worden problemen nog gewoon opgelost hoor. De deskundige van VEH neem je altijd mee naar de definitieve oplevering. Zij schrijven op hun site zelf ook: "Let op: boek geen opleveringskeuring voor een eventuele vooroplevering. Teken dan ook nog niets en neem geen sleutel in ontvangst. Alleen de officiële oplevering is het wettelijke moment waarop u de woning accepteert en u de eigenaar wordt."
Alle reacties Link kopieren
Je neemt inderdaad een bouwkundige mee met de oplevering, alhoewel ik eigenlijk ook niet weet waarom, zo is het nou eenmaal. Wij hebben morgen ook gezamenlijk de voorschouw met 4 andere kavels. Ze sturen je met je tekeningen en een clipboard je huis in en dan keer je maar terug binnen 2,5 uur met je opmerkingen. Met de daadwerkelijke oplevering ga je heel grondig samen met de aannemer door het huis.
Alle reacties Link kopieren
Amby "spannend " de voorschouw morgen....nu komt t wel heel dicht bij.



Hier ons huis nog niet verkocht hoor ( helaas ) maar veel bezichtigingen. .....alleen kijken en niet kopen niks aan natuurlijk. Morgen ook weer 2 en voor volgende week staat er ook alweer 1 gepland.

Alleen 1 juni verloopt wel ons voorbehoud. Hopelijk kunnen we dat een paar weken verlengen. ...of toch ondanks dat ons huis nog niet verkocht is gaan tekenen. ..

Is wel risico natuurlijk. Mijn man wil dat eigenlijk echt niet.
Alle reacties Link kopieren
@jua dat lijkt me stressvol zeg, al die bezichtigingen maar nog geen koper! Zijn er andere gegadigden voor jullie nieuwbouwhuis? Ik hoop dat het lukt om het voorbehoud te verlengen. Met zoveel kijkers moet er toch wel een keer een koper tussen zitten.



@amby veel plezier vandaag met de voorschouw! Het lijkt mij inderdaad ook heerlijk om met concrete dingen bezig te zijn na zo lang te hebben gewacht. Weet jij zo hoeveel je kwijt bent per m2 aan de tegels beneden? Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij tegelzetters maar ze reageren niet op mijn mails. Ik vermoed dat iedereen in die branche het superdruk heeft nu. Ik merk het ook bij de badkamerboer, de keukenboer etc. Vorige keer toen ik een huis kocht, vlak voor de crisis, was de huizenmarkt ook booming en was het ook al zo moeilijk om vakmensen te krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven