Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meeschrijven! Vriend en ik zijn op zoek naar een huis in Haarlem. Budget is 200.000 en we willen iig een tuin en twee slaapkamers. Situatie is wat anders dan de meeste hier, schoonouders willen een huis voor ons kopen die wij huren. Dus met een hypotheek hebben we niets te maken in de zin dat schoonouders die afsluiten en ook het bod gaan uitbrengen. En wij mogen er een uitzoeken. Voelt nog allemaal een beetje onwerkelijk nu.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Koettie! En een mooie constructie met je schoonouders



Toiletrol: qua ruimte kan je natuurlijk altijd wat dingen weggooien en handige opbergruimte creëeren. Als je niet ineens de helft kleiner gaat wonen moet dat wel lukken denk ik.



Ik meld me hier ook weer eens. Rond december een bod gedaan op een huis waar we niet uit zijn gekomen uiteindelijk. In de tussentijd is er niets naar onze wens te koop gekomen. Op 1 huis na dat binnen een dag verkocht was. Nu zijn we vandaag gaan kijken naar een huis en ik ben een beetje verliefd geworden... Helemaal niet handig. Normaal ben ik vrij rationeel namelijk. We hadden altijd rond de 250000 in ons hoofd misschien 260 als het echt een heel mooi huis zou zijn. Dit huis is 275000. We kunnen meer lenen, maar toch voelt het als een hele klap geld. Ik heb eea bij het kadaster opgevraagd en deze mensen hebben het huis in 2007 voor 270 gekocht en er wel wat aan verbouwd (oa een prachtige nieuwe keuken). Maar dat vind ik tegelijk het lastige, de huizenprijzen zijn natuurlijk behoorlijk gekelderd sindsdien en is het dat geld het waard? Het huis heeft alles wat we zoeken, wel 'maar' 3 slk. Dat is prima, maar kan anderen misschien tegenhouden als ze 2 kinderen hebben bijvoorbeeld.

Verder staat het in een erg gewilde straat en is het huis ook echt af.



Dus wat nu te doen? Gewoon 260000 bieden?

Of meer? Ik vind het vooral eng dat wij het geld er nu voor over hebben, maar krijg je het ook over 10 jaar verkocht.



En ook de lasten. We hebben het laten berekenen en komen op 1000 netto uit. We verdienen ongeveer €5000 netto per maand. Nu dus helemaal prima te doen. Maar we willen ook kinderen en dan beiden 32 uur werken. Dan wordt het netto ongeveer €3850 plus kinderopvangkosten. Ik vind het heel moeilijk in te schatten of we het hiermee redden. Waarschijnlijk wel, genoeg mensen die het met minder doen, ik ben me echt bewust van onze luxepositie. Nu hoeven we namelijk nooit rekening te houden met onze uitgaven.
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 22-05-2016 00:02
Reden: Eea verwijderd ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang staat het te koop Gemini?



Of je het voor dezelfde prijs weer verkocht krijgt, weet je echt nooit. Ik hebme daar ook deuk over lopen maken, maar das echt best wel zinloos, want niemand kan voorspellen wat er met de huizenprijzen gaat gebeuren de komende jaren.

Is de keuken de enige echt waardevermeerderende aanpassing die ze hebben gedaan? Dan is 275 wel aande prijs, denk ik. Hoewel dat ook afhangt van de staat van onderhoud waarin ze het gekocht hebben en hoe het er nu aan toe is. Als je het teveel geld vindt, kun je ook 250 bieden. Kijken wat er gebeurt. Maar als het pas net te koop staat zullen ze daar niet op in gaan.



Toiletrol, het huis met de tuin klinkt wel erg goed! Wij zijn eigenlijk ook iets kleiner gaan wonen maar met veel meer buitenruimte (en een grote schuur) gaat prima!



Koettie, weet je zeker dat dit de handigste constructie is? Ik neem aan dat je schoonouders ook al een eigen huis hebben, dus dan krijgen ze (volgens mij) geen hypotheekrente-aftrek op de hypotheek van jullie huis. Als jullie de hypotheek één op één aan hen overmaken, ben je dus duurder uit dan met een eigen hypotheek.. Misschien kunnen ze jullie op een andere manier helpen, bijv door een deel van het huis te financieren (ik ga er nu even vanuit dat jullie op eigen kracht niet genoeg hypotheek kunnen krijgen)?

2 ton is niet heel veel voor in Haarlem met jullie eisen denk ik, heb je al wat kanshebbers gezien?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 21 mei 2016 @ 23:19:



Koettie, weet je zeker dat dit de handigste constructie is? Ik neem aan dat je schoonouders ook al een eigen huis hebben, dus dan krijgen ze (volgens mij) geen hypotheekrente-aftrek op de hypotheek van jullie huis. Als jullie de hypotheek één op één aan hen overmaken, ben je dus duurder uit dan met een eigen hypotheek.. Misschien kunnen ze jullie op een andere manier helpen, bijv door een deel van het huis te financieren (ik ga er nu even vanuit dat jullie op eigen kracht niet genoeg hypotheek kunnen krijgen)?

2 ton is niet heel veel voor in Haarlem met jullie eisen denk ik, heb je al wat kanshebbers gezien?

Wij hoeven de hypotheek niet aan ze te betalen, zij draaien daarvoor op. Wij betalen hypotheek rente + beetje meer volgens mij. Ze hebben veel spaargeld dus de hypotheek die ze willen is niet zo groot en al goedgekeurd door de bank. In principe is alles rond en berekend en mogen wij gewoon kiezen.

Zelf hadden we de gedachten nog niet eens. Ik studeer nog, vriend verdiend minimumloon. Schoonouders waren al tijdje bezig met bedenken wat ze gingen doen met spaargeld vanwege de lage rente en dit hebben ze eerst helemaal uitgedacht en uitgezocht voor ze het voorgesteld hebben. We hebben er zelf ook een tijdje over gedacht want is nogal een aanbod natuurlijk. Maar huren in Haarlem is helemaal duur dus huren van schoonouders is sowieso goedkoper dan we nu hebben.



En voor Haarlem niet inderdaad, zijn we ons ook van bewust. Het geeft ook niet groot of heel luxe, er is geen kinderwens dus extra slaapkamers ofzo hoeft ook niet. Liefst twee slaapkamers, een van ons een een logeer/studeerkamer en een klein tuintje. Verder hoeven we ook niet in het centrum (wonen we nu). Na wat zoeken vooral gekomen op huisjes van zo'n 60m2. Prima, nu zitten we iets kleiner en dat gaat ook prima verder. Nu drie bezichtiging gepland, maar meer om even te kijken wat er allemaal op de markt is. Wel spannend hoor!
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je reactie Moosey. Huis staat een week te koop, maar er is veel animo. Huis was eerst verkocht onder voorbehoud, is op t laatste moment afgeketst. Ik heb het idee dat ze er wel 265/270 voor kunnen krijgen. Ondertussen met veel familieleden en vrienden gepraat en ik denk dat we gewoon gaan bieden. Het voelt goed en rationeel is het ook goed. Behalve dan dat ik het gewoon doodeng vind, maar dat komt vooral omdat we nu heel goedkoop huren en het ineens zo'n groot bedrag is.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn onze zoektocht opnieuw gestart nadat hij een tijdje stil gelegen heeft (heb in het begin van dit topic eventjes mee geschreven). Ik heb inmiddels duidelijkheid over werk, vast contract gekregen. En qua gezondheid is er ook iets meer duidelijk (nog steeds ook veel niet), vandaar dat we besloten hebben in principe een woning te zoeken met max 1 trap en bij grote voorkeur met een toilet en wasmachine-aansluiting boven.

Nu zag ik donderdag een woning te koop staan in buurt waar wij graag zouden willen wonen, met al het bovenstaande, ruim binnen ons budget (dat voor deze regio niet erg groot is). Qua interieur niet helemaal onze smaak maar dat valt altijd aan te passen op termijn. Vrijdag gebeld of we zaterdag konden bezichtigen, kon helaas niet. Eerstvolgende moment dat voor ons kon was morgen, worden we vandaag gebeld dat de woning al is verkocht :(

Dat wordt weer heel lang wachten tot een dergelijke woning beschikbaar komt en dan zo snel mogelijk bezichtigen (wat lastig is als je beide werkt en verschillende dagen hebt die lastig vrij te krijgen zijn). Of toch maar een aankoopmakelaar alvast inschakelen.. merk dat ik dat een lastige beslissing vind, doe je dat pas als je een woning hebt gevonden waar je na bezichtiging nog steeds interesse in hebt of al veel eerder dan dat.

Merk dat veel van de wat kleinere woningen hier verkocht worden met erfpacht-regelingen, iets wat wij niet willen. Daardoor is de keus in woningen een stuk beperkter.
Alle reacties Link kopieren
Lovejewelry, is het een idee om voortaan niet samen te kijken maar te zorgen dat alvast één van jullie zo snel mogelijk gaat kijken. Dan kun je alvast een bod uitbrengen indien nodig terwijl de ander een paar dagen later gaat kijken.
Alle reacties Link kopieren
@Hamer, ja misschien is dat wel nodig ja want het gaat zo snel de laatste tijd. Vind het lastig merk ik aangezien vriend en ik wel echt verschillende dingen belangrijk vinden. Ik zal het uiteindelijk alleen kopen maar we gaan er wel samen wonen dus wil uiteraard dat vriend zich er ook happy mee voelt.

Misschien ben ik ook gewoon en te grote twijfelkont om zo snel zo'n grote beslissing als een bod neerleggen te doen, hadden we dit voor willen zijn hadden we namelijk vrijdag moeten bellen, bezichtigen en bod uitbrengen. Maar ik heb eerder begrepen dat als je een aankoopmakelaar hebt ze vaak ook al eerder kunnen laten weten dat huis te koop komt dan dat het op funda komt. Heeft iemand daar ervaring mee? Dat zou ook kunnen schelen natuurlijk.
Ik meld me ook weer even. Wij hebben een huis gekocht!! Eisen flink bijgesteld en nu is het dan toch gelukt.



Ik besef het pas als de financiering rond is. We zien als een berg op tegen alle 'regel-dingen' die nu gaan komen en ik zie nu door de bomen het bos al niet meer
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Kenau!



Ik ben ook aan het regelen (hypotheek, aannemer, vragen van notaris, verhuizer)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd DeKenau! en ik geloof meteen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Alle reacties Link kopieren
Even tijdje druk geweest, maar het is hier enorm spannend geweest! Uiteindelijk brachten we ons eindbod uit van 230K (zaterdag voor Pinksteren). Dinsdagavond nog niks gehoord. Woe-ochtend gebeld; eigenaren waren er nog over aan het denken. Dit vonden we positief! Benadrukt dat we flexibel zijn / er snel inkunnen. Makelaar had eigenaren avond ervoor nog aan lijn gehad maar ging nu weer bellen. Zou meteen terugbellen. Niets meer gehoord, wij vrijdagochtend teruggebeld. Nog geen nieuws. Toen vonden we het wel goed geweest, en zeiden uiterlijk morgenvroeg iets te willen horen. Makelaar ging "zijn best voor ons doen".

Uiteindelijk de dinsdag erna nogmaals gebeld (maandags waren we niet in het land en zaterdag kregen we de makelaar er niet aan) en toen zei de makelaar dat hij nog steeds niet wist maar ze direct ging bellen. Vijf minuten later worden we teruggebeld: ze doen het niet. 240K was het minimum en ons eindbod was 230K. De vraag kwam nog of we "die kant op konden bewegen" maar dit hebben we stellig afgeketst. Ons eindbod is echt ons eindbod. We begrijpen er niet heel veel van: het huis staat ruim 2 jaar te koop, géén bezichtigingen, veeeeeel werk en alleen het tuinonderhoud (kunnen ze niet meer zelf, besteden ze uit...) kost al een fortuin. Ons eindbod lag 12% onder de vraagprijs...



We vinden het nu wel goed geweest met deze verkopers en hebben ons losgemaakt van het huis. Dat is moeilijk maar we zijn blij dat we het afgesloten hebben. Op naar het volgende



En nu ga ik effe alles bijlezen :D
Alle reacties Link kopieren
Kenau, jeetje, wat goed! Ben wel héél benieuwd waar jullie op uitgekomen zijn.

En Sjoes, knap gedaan. Blijft raadselachtig inderdaad, maar heel goed dat jullie je niet gek hebben laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Sjoes, jammer dat het niets is geworden. Maar wel heel goed van jullie om bij jullie eindbod te blijven. Zinloze missie met zulke niet realistische eigenaren.

Vreemd wel, inderdaad, dat ze zo vasthouden aan dat bedrag. Maar sommigen eigenaren zijn niet realistisch.

Ik ben benieuwd wat er nu op jullie pad gaat komen!



DeKenau... gefeliciteerd! En sterkte met alle regelzaken. Stap voor stap maar, dan lukt het wel!



Hamer, jij ook sterkte met alle drukte en het geregel. Het is de moeite waard!
Is dit topic alleen voor kopers?



Mijn huis gaat binnenkort in de verkoop, en ik vind het enorm spannend allemaal.
@Sjoes: Herkenbaar. Zo frustrerend als ze niks willen. Maar idd: loslaten maar.



@DeKenau: Gefeliciteerd!





Hier kan nu eindelijk alles rondom hypotheek de deur uit. Het was wachten op taxatierapport. Dat vonden we best spannend, want is ongeveer het enige wat je niet onder controle hebt. Maar vandaag een bericht dat het getaxeerd is, precies gelijk aan de aankoopsom. Wat een toeval Het enige spanningspuntje is nu nog dat we de offerte moeten verlengen, 2 maanden, dus hopen dat de rente gelijk blijft of nog eens naar beneden gaat.
Ik ben gisteren voor t eerst een huis wezen kijken, een huis met enorm veel potentie maar waar ook ontzettend veel aan gedaan moet worden. Vooral in sloopwerkzaamheden, werkelijk de hele tuin is volgebouwd met gamelle hutjes en zo is helaas ook een van de aanbouwen van het huis. We zijn nu hard aan het bedenken of wij dit aankunnen. De locatie en het oude gedeelte van het huis zijn prachtig, daar hoeft ook weinig aan te gebeuren maar de rest... Zucht moeilijk hoor
Alle reacties Link kopieren
Hier gister ook gekeken. Leuk en potentie. Maar wel duur voor wat er allemaal moet veranderen. Hm. Volgende week nog maar eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad frustrerend, maar we zien het nu vooral een beetje als hun verlies. Al vinden we het heel jammer, ik kijk gewoon elke dag weer op Funda of er iets leuks voorbij komt



@Mirrevd: Fijn dat alles loopt! Hopelijk gaat de rente niet stijgen, maar dat zal wel loslopen



@ballys: Succes met de overwegingen. Zou voor mij klinken als een 'doen!' als de locatie en originele woning geweldig zijn. Maar e.e.a. zou natuurlijk wel te maken hebben met de prijs. Zijn jullie 'klussers'?



@Koettie: Leuk! Succes met de tweede bezichtiging!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirrevd schreef op 26 mei 2016 @ 13:45:



Hier kan nu eindelijk alles rondom hypotheek de deur uit. Het was wachten op taxatierapport. Dat vonden we best spannend, want is ongeveer het enige wat je niet onder controle hebt. Maar vandaag een bericht dat het getaxeerd is, precies gelijk aan de aankoopsom. Wat een toeval



Dat was hier ook het geval. Hypotheekadviseur vertelde mij dat het bijna altijd zo gaat als de koopsom als realistisch wordt ervaren door de taxateur.



Wel fijn voor ons allebei. Als de taxatie (veel) lager uitkomt, hadden we eigen geld moeten inleggen of meer rente moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Sjoes, wat goed dat jullie bij jullie standpunt blijven. Lesje voor verkopers en makelaar!



Hier zijn alle stukken voor de hypotheekaanvraag verzameld en deze wordt vandaag verstuurd.

Nu nog de aannemer achter de vodden zitten voor de offerte. Pas als ik met hem tot akkoord komt (hij is goed en heeft al eerder klussen voor mij gedaan) durf ik offertes van verhuisbedrijven te vragen. Ik wil namelijk de spullen gaan opslaan als er eerst wordt gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Zoo. Voor woensdag ook weer een bezichtiging. Leuk huis, mooie tuin. Een slaapkamer en prima locatie. Iets kleiner dan waar we naar keken maar wel potentie!
Alle reacties Link kopieren
Koettie,



Als je een blij gevoel krijgt van een huis, is het een potentiële nieuwe woning heb ik gemerkt. Van de acht huizen waar ik binnen ben geweest, kreeg ik dit gevoel bij twee huizen. Eén ervan ben ik nu aan het kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 30 mei 2016 @ 14:33:

Zoo. Voor woensdag ook weer een bezichtiging. Leuk huis, mooie tuin. Een slaapkamer en prima locatie. Iets kleiner dan waar we naar keken maar wel potentie! Wat leuk! Succes alvast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven