Werk & Studie alle pijlers

Blijven jullie nog hangen op het werk

24-05-2016 15:11 317 berichten
Toch even nieuwsgierig of ik de enige ben die stipt op tijd naar huis gaat.





Veel collegas's blijven altijd hangen, maar ik ga stipt op tijd naar huis. Ik begin 5 min van te voren al met opruimen, en aanstalten maken om naar huis te gaan.



Zijn er meer mensen die dat ook doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 25 mei 2016 @ 23:12:

[...]





Mwah, ligt aan je baan denk ik. Als jij het hebt over ordernummers en afdeling A enzo, dan kan ik me rijkelijk voorstellen waar die gedachtegang vandaan komt, want persoonlijk ligt dat soort werk mij niet zo, maar in mijn baan kan ik mij hobbymatig behoorlijk uitleven.Ik ook. Maar ik heb gelukkig meer liefhebberijen dan mijn werk. En daar heb ik ook graag tijd voor.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 25 mei 2016 @ 23:12:

Wat onzinnig dat als je stipt op tijd naar huis gaat geassocieerd wordt met "je vindt je werk niet leuk" ik vind mijn werk hartstikke leuk. Ik heb er geen behoefte aan om langer dan de uitbetaalde tijd te blijven.Dat snap ik ook. Ik vind dat gezeik hier over mensen die stipt 8 uur werken ook altijd een beetje aanstelleritis en opschepperij.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik meer uren werk dan in mijn contract staat heeft niet zoveel te maken met loyaliteit aan mijn werkgever. Die gevoelens heb ik namelijk helemaal niet voor mijn werkgever. Ik ben ook niet onmisbaar uiteraard.

Mijn loyaliteit zit meer bij mezelf (ik vind mijn werk heel leuk), mijn directe collega's (met wie ik vaak samen werk aan projecten) en mijn studenten. Ik doe regelmatig wat extra's voor mijn studenten of steek meer tijd in begeleiding oid dan in mijn contract staat. Natuurlijk is het heel fijn voor mijn werkgever dat ik dat doe maar ik doe het niet voor de werkgever. Dat doe ik dan voor die student.



Verder werk ik sowieso niet zo op vaste tijden. Ik ga ook regelmatig eerder weg of werk vanuit huis of begin laat. Maar daar staat tegenover dat ik ook regelmatig in het weekend werk of 's avonds. Daarnaast hebben we toch wel heel erg te maken met piekbelasting. Dus je hebt soms weken van 60-70 uur maar dat maak je dan weer goed door af en toe ook eens een week van 30 uur te draaien bijvoorbeeld. Het is dus ook lastig uitrekenen hoeveel je overwerkt.



Daarnaast wat is werk en wat is privé? Ik doe rustig privé dingen op werk (hier op het forum zitten, even boodschappen bestellen, een telefoontje, facebook) en ik doe ook heel veel werk dingen thuis. Het loopt in elkaar over. Ik doe ook regelmatig allerlei dingen die niet direct in mijn contract staan maar toch wel te maken hebben met werk: lezingen bezoeken, lezingen geven, vakliteratuur lezen, aan projecten meewerken met buitenstaanders, artikelen reviewen.... soms zijn die zaken betaald, soms ook niet. Het is vooral voor mezelf dat ik dat doe en voor mijn carrière maar uiteraard heeft de werkgever daar ook profijt van.



En ik vind mijn werk echt oprecht heel interessant en ik heb er dus ook geen enkel probleem mee om er wat meer tijd aan te besteden.



Ik vind wel dat flexibiliteit van twee kanten moet komen. Als de werkgever weinig flexibel is dan zou ik dat als werknemer ook niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:14:

[...]





Ik ook. Maar ik heb gelukkig meer liefhebberijen dan mijn werk. En daar heb ik ook graag tijd voor.Dat snap ik. Bij ons kun je je op behoorlijk veel gebieden uitleven, dat is het leuke aan mijn werk. Werk en privé zijn bij mij ook wel behoorlijk verstrengeld moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk nooit. Alleen als ik een bus moet halen of een belangrijke afspraak heb oid. Verder altijd even gauw iets afmaken of blijven kleppen
Als je je werk echt leuk vindt, dan maal je niet om een half uur langer.

Ik maak mij er ook totaal niet druk om.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:12:

[...]





Als ik morgen de loterij wil, houd ik ook echt niet op met werken. Heb er plezier in.



Tegelijkertijd denk ik dat veel mensen hun werk belangrijker vinden dan hun privéleven en/of hun privéleven ondergeschikt maken aan hun werk. En dan is de balans zoek, vind ik.



Je werkt om je privéleven gestalte te kunnen geven, lijkt me.



Eh, ik kan me niet helemaal voorstellen wat je bedoeld met gestalte geven aan mijn privéleven. Wat bedoel je daarmee?



Maar ik heb in mijn leven een aantal behoeftes die ik thuis vervul (liefde, een fijn huis, een sportief leven, tijd doorbrengen met familie en vrienden) en behoeftes die ik op mijn werk vervul. Samen maken die dingen mijn leven leuk! Ik maak misschien ook wel wat minder onderscheidt in werk en privé dan jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 mei 2016 @ 23:24:

[...]





Eh, ik kan me niet helemaal voorstellen wat je bedoeld met gestalte geven aan mijn privéleven. Wat bedoel je daarmee?



Maar ik heb in mijn leven een aantal behoeftes die ik thuis vervul (liefde, een fijn huis, een sportief leven, tijd doorbrengen met familie en vrienden) en behoeftes die ik op mijn werk vervul. Samen maken die dingen mijn leven leuk! Ik maak misschien ook wel wat minder onderscheidt in werk en privé dan jij.Kan. Maar werk is voor mij geen privé, en omgekeerd. Tijd die ik besteed aan werk, kan ik niet besteden aan privé. Tijd die ik aan mijn werk besteed, of op kantoor, kan ik niet doorbrengen met partner of familie of vrienden. Dus voor mij is die grens er.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:26:

[...]





Kan. Maar werk is voor mij geen privé, en omgekeerd. Tijd die ik besteed aan werk, kan ik niet besteden aan privé. Tijd die ik aan mijn werk besteed, of op kantoor, kan ik niet doorbrengen met partner of familie of vrienden. Dus voor mij is die grens er.



Maar wat is gestalte geven aan je privé leven nou?



Ik kan mijn tijd ook maar 1 keer besteden, maar doe dat bewust aan mijn werk omdat dat me gelukkig maakt. Gelukkiger dan meer tijd besteDen aan privé zelfs.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 25 mei 2016 @ 23:22:

Als je je werk echt leuk vindt, dan maal je niet om een half uur langer.

Ik maak mij er ook totaal niet druk om.



Ik vind mijn privéleven ook erg leuk, en dat weet mijn werkgever. Maar die zegt ook niet "Joh, als jij je privéleven leuk vindt, dan maak ik me er niet druk om als je elke dag een half uur korter werkt".



Nou, en ik vind mijn werk ook leuk, maar zie dús niet in waarom het dan wel logisch zou zijn dat ik elke dag een half uur langer werk. Want dat gaat dan weer af van mijn privéleven. En dat vind ik toevallig ook belangrijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 mei 2016 @ 23:29:

[...]





Maar wat is gestalte geven aan je privé leven nou?



Ik kan mijn tijd ook maar 1 keer besteden, maar doe dat bewust aan mijn werk omdat dat me gelukkig maakt. Gelukkiger dan meer tijd besteDen aan privé zelfs.Precies
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 mei 2016 @ 23:29:

[...]





Maar wat is gestalte geven aan je privé leven nou?



Ik kan mijn tijd ook maar 1 keer besteden, maar doe dat bewust aan mijn werk omdat dat me gelukkig maakt. Gelukkiger dan meer tijd besteDen aan privé zelfs.Kan. Eerlijk gezegd vind ik mensen die buiten hun werk geen leven hebben, een beetje triest. Maar je kan ervoor kiezen. Het is dus alleen mijn keuze niet. Want ik heb wél een leuk privéleven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb leuk werk en een leuk privéleven. Het kan ook allebei hè
Alle reacties Link kopieren
quote:Sommar schreef op 25 mei 2016 @ 23:33:

Ik heb leuk werk en een leuk privéleven. Het kan ook allebei hèKan. Heb ik ook. Alleen kan je de tijd die je aan je werk besteed, dus niet aan je privéleven besteden. Als je 70 of 80 uur per week op je werk zit en alle prioriteit bij je werk legt, is er toch een deel dat aan het kortste eind trekt, of niet? Kan je alsnog best een leuk privéleven hebben voor jouw gevoel in de 10 uurtjes per week die dan overschieten, maar die balans kan ook anders.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb thuis vooral verplichtingen Op mijn werk krijg ik tenminste de waardering waar elk mens behoefte aan heeft. Maar mijn belangrijkste verantwoordelijkheden liggen dan weer thuis.

Ik vind het prima als mensen meer willen werken dan waarvoor ze betaald worden, maar ergens wel zot dat je je werkgever zoveel cadeau geeft, elke week weer. Als iedereen meer moet werken dan zijn contracturen, zijn er gewoon te weinig medewerkers in dienst.
Alle reacties Link kopieren
quote:tortoise schreef op 25 mei 2016 @ 19:19:

Ik ben doorgaans om 17u weg. Enerzijds omdat ik mijn OV-aansluiting mis als ik vijf over vijf pas het kantoor verlaat, en ik dan net zo goed een half uur langer kan blijven zitten tot ik de volgende aansluiting kan halen. En daar heb ik geen zin in Jammer dan als anderen zich daar aan ergeren.



Anderzijds omdat ik een manager heb die veel belang hecht aan de werk-privébelans. Mijn manager komt serieus vragen wat ik nog op kantoor doe als ik daar om 17:30 nog zit en schopt me vervolgens hoogstpersoonlijk de poort uit. Dat was in het begin wennen want ik kwam uit een bedrijf waar je raar werd aangekeken als je een keertje "al" om 17u durfde te vertrekken. Maar ik moet zeggen dat het me goed bevalt en ik heb geleerd mijn werk zo in te plannen en af te handelen dat ik het in de tijd die mij daarvoor gesteld is kan afronden, tussen 9u en 17u dus. Volgens mijn manager doe je ook structureel iets verkeerd als dit je niet lukt. Overigens werk ik als het het nodig is natuurlijk wel eens over maar dit komt zelden voor.Ik was op mijn werk de nieuweling die altijd op tijd naar huis ging ipv langer bleef werken, wat toen de standaard was. Mooi dat ik degene was die na een jaar promotie maakte tot teammanager, omdat ik zo snel en efficiënt werkte De baas zag in wat echt belangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er echt van te kijken hoeveel mensen langer blijven normaal vinden. Ik heb heel veel plezier in mijn werk, maar uit principe werk ik niet veel extra onbetaald. Simpelweg omdat ik vind dat werkgevers uren moeten uitdelen evenredig aan het werk of je voor meer dan n 40 urige werkweek moeten betalen als t werk 60u p.w. in beslag neemt.



Dat heeft niks te maken met ongemotiveerd zijn, maar tijd is geld. En tijd moet gewoon betaald worden. Tenzij je je werk enkel als hobby ziet, maar dan snap ik niet waarom je naast je werk niet ook zelfstnandige zou worden in de sector.
Alle reacties Link kopieren
quote:wijzehamster schreef op 26 mei 2016 @ 07:37:

Ik sta er echt van te kijken hoeveel mensen langer blijven normaal vinden. Ik heb heel veel plezier in mijn werk, maar uit principe werk ik niet veel extra onbetaald. Simpelweg omdat ik vind dat werkgevers uren moeten uitdelen evenredig aan het werk of je voor meer dan n 40 urige werkweek moeten betalen als t werk 60u p.w. in beslag neemt.



Dat heeft niks te maken met ongemotiveerd zijn, maar tijd is geld. En tijd moet gewoon betaald worden. Tenzij je je werk enkel als hobby ziet, maar dan snap ik niet waarom je naast je werk niet ook zelfstnandige zou worden in de sector.Mee eens. Ik maak echt wel even snel wat af na 17 uur als het echt moet en niet te lang duurt, maar dat incidenteel en verder gewoon niet. Werk is werk. Ik doe het zo goed mogelijk en lummel niet tijdens werktijd, maar werk ook niet in mijn eigen tijd zonder compensatie.
Mijn baas kijkt niet naar uren, maar kijkt of ik mijn targets haal. Daarnaast heb ik geen kantoortijden. Dus heb ik vanavond een brainstormsessie met een nieuwe opdrachtgever, dan kan ik er voor kiezen om morgenmiddag eerder te stoppen. Als er veel druk ligt op een project, dan schrijf ik overuren (in overleg).



Blijven hangen op mijn werk is onzinnig. Ik rond mijn werk op een logisch moment af. Soms is dat 17.05, soms is dat 16.30. En soms pak ik mijn boel op en ga thuis in het zonnetje werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:30:

[...]

Ik vind mijn privéleven ook erg leuk, en dat weet mijn werkgever. Maar die zegt ook niet "Joh, als jij je privéleven leuk vindt, dan maak ik me er niet druk om als je elke dag een half uur korter werkt".



Nou, en ik vind mijn werk ook leuk, maar zie dús niet in waarom het dan wel logisch zou zijn dat ik elke dag een half uur langer werk. Want dat gaat dan weer af van mijn privéleven. En dat vind ik toevallig ook belangrijk.



Maar nou weet ik nog steeds niet wat "gestalte geven aan je privé leven" is. Heb je daar nog een antwoord op voor mij?



Ik vind mijn privéleven ook belangrijk, maar ik kan dus prima wat langer werken en nog steeds sporten, afspreken met vrienden, tijd besteden aan mijn vriend en en mijn hobby's.



quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:32:

[...]

Kan. Eerlijk gezegd vind ik mensen die buiten hun werk geen leven hebben, een beetje triest. Maar je kan ervoor kiezen. Het is dus alleen mijn keuze niet. Want ik heb wél een leuk privéleven.



Want jij doet hier opnieuw alsof je niet beiden kan hebben, maar dat kan dus wel. En het lukt me blijkbaar nog steeds niet om je ervan te overtuigen dat iets meer tijd besteden aan mijn werk me zoveel energie, plezier, voldoening enzovoort oplevert dat daardoor mijn hele leven meer betekenis heeft en dat dus een positief effect heeft op mijn privéleven.



quote:pejeka schreef op 25 mei 2016 @ 23:37:

[...]



Kan. Heb ik ook. Alleen kan je de tijd die je aan je werk besteed, dus niet aan je privéleven besteden. Als je 70 of 80 uur per week op je werk zit en alle prioriteit bij je werk legt, is er toch een deel dat aan het kortste eind trekt, of niet? Kan je alsnog best een leuk privéleven hebben voor jouw gevoel in de 10 uurtjes per week die dan overschieten, maar die balans kan ook anders.



Dat komt natuurlijk ook omdat je het in extremis trekt. De meesten hebben het niet over structureel 70 of 80 uur werken. De meeste mensen hebben het over tot een half uur blijven zitten omdat gene waar je mee bezig bent af te maken en met een voldaan gevoel terug te kijken op een dag. Dan gaat het dus over 44,5 uur werken in plaats van 40. Dan blijven er echt meer dan 10 uurtjes over voor je privéleven.



Ik maak wat meer uur, maar daar kies ik zelf voor. Ik heb een contract voor 36 uur, werk meestal tussen de 36 en 42 uur en af en toe maak ik een uitschieter van richting de 50. En als ik die uitschieters maak dan komt in het overleg met mijn leidinggevende vaak voorbij hoe ik dat compenseer. Door een dagje eerder naar huis, door een dagje vrij of door een extra dagje aan mijn vakantie geplakt.



En dat levert mijn werkgever wat op, namelijk dat er meer werk wordt gedaan. Maar het levert mij zeker zoveel op, namelijk elk jaar een flinke loonsverhoging en bonus. Al gaat het mij meer om de voldoening, de waardering die ik krijg en de energie die ik van mijn werk krijg. Ik zit nu thuis met zwangerschapsgerelateerde klachten en ik mis mijn werk echt verschrikkelijk. Omdat ik het dus oprecht het leukste vindt om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 25 mei 2016 @ 23:22:

Als je je werk echt leuk vindt, dan maal je niet om een half uur langer.

Ik maak mij er ook totaal niet druk om.Onzin. Ik vind mijn werk hartstikke leuk. Daarentegen vind ik mijn partner, mijn katten, lekker lang in bad gaan na een werkdag en samen eten nog veel leuker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sofief schreef op 26 mei 2016 @ 07:57:

[...]





Mee eens. Ik maak echt wel even snel wat af na 17 uur als het echt moet en niet te lang duurt, maar dat incidenteel en verder gewoon niet. Werk is werk. Ik doe het zo goed mogelijk en lummel niet tijdens werktijd, maar werk ook niet in mijn eigen tijd zonder compensatie.Dus als een klant ergens op zit te wachten is het "Nou doei he, morgen misschien"?
Alle reacties Link kopieren
Overigens vond ik mijn vorige werk super leuk. Klein team waar ik echt waardering kreeg. Daar deed ik nooit moeilijk over iets. Deed ook dingen vanuit huis.



Nu werk ik ergens waar het sowieso anders is. Hoef en kan thuis ook niet werken, maar ik heb veel minder hart voor de zaak.

Waardering voel ik niet. Ik vind dat dat van twee kanten moet komen.



En als laatste vind ik prive nog altijd belangrijker dan werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 mei 2016 @ 09:00:

[...]



Ik maak wat meer uur, maar daar kies ik zelf voor. Ik heb een contract voor 36 uur, werk meestal tussen de 36 en 42 uur en af en toe maak ik een uitschieter van richting de 50. En als ik die uitschieters maak dan komt in het overleg met mijn leidinggevende vaak voorbij hoe ik dat compenseer. Door een dagje eerder naar huis, door een dagje vrij of door een extra dagje aan mijn vakantie geplakt.



En dat levert mijn werkgever wat op, namelijk dat er meer werk wordt gedaan. Maar het levert mij zeker zoveel op, namelijk elk jaar een flinke loonsverhoging en bonus. Al gaat het mij meer om de voldoening, de waardering die ik krijg en de energie die ik van mijn werk krijg. Ik zit nu thuis met zwangerschapsgerelateerde klachten en ik mis mijn werk echt verschrikkelijk. Omdat ik het dus oprecht het leukste vindt om te doen.

Per saldo wordt je dus betaald voor je meer uren werk: enerzijds door compensatie in vrije uren/dagen, anderzijds door loon en bonus.

Voldoening, waardering en energie hebben vlgs mij weinig te maken met hoeveel meeruren je standaard maakt. Het egenovergestelde (geen voldoening, geen energie enz.) als je doorgaans zo ongeveer 36 uur werkt is toch ook niet het geval?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ook niet van stipt op de klok.

Ik merk ook dat ik me ook al wat erger als ik lees dat mensen om 5 minuten voor tijd al de computer uitdrukken. Ergens roept dat blijkbaar ergenis bij me op, waarom weet ik eigenlijk niet eens precies.



Het doet me denken aan de type medewerker die enorm zit op zijn rechten, ipv balans in rechten en tegelijk je plichten. Degene die precies 5 minuten voor tijd zijn computer uitdrukt: doe je nooit iets privé op je werk? Privé apje sturen? Privé telefoontje? Privé mail? Roken buiten je pauze? Compenseer je die tijd van de baas wel? Want ook die tijd kost geld.



Ik ken ook mensen die al enorm zuchten het enorm druk hebben gehad:PAS 18:00 thuis, ipv 17;30. Poeh poeh denk ik dan, wat een flexibiliteit.



Zal wel met gewenning te maken hebben en bedrijfscultuur. Maar ik houd als werkgever van een wederkerige relatie. Als iemand precies op de minuten zit, dan roept dat andersom dit gedrag ook op: benut jij dan alle 7,50 X 60 minuten productief?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven