Gezondheid alle pijlers

Anticonceptiedrama

25-05-2016 10:51 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben gisteren naar mijn huisarts geweest omdat ik weer met anticonceptie wilde beginnen. Niet eens letterlijk om zwangerschap te voorkomen, maar ivm ernstig bloedverlies en omdat ik in een monster verander twee weken per maand. Had al vanalles geprobeert. Begonnen met Diane 35. Werd ik depressief van. Daarna 10 jaar microgynon 30 geslikt en 10 jaar depressief geweest. Toen ik spontaan een keer stopte kwam ik er achter hoe veel beter ik me voelde zonder. Koperspiraaltjes (2) zakten uit (ligt blijkbaar aan de bouw van je baarmoeder).. Van de nuvaring werd ik ook depressief en ik vond het tromboserisico te eng... Zoely geprobeert..ik voelde me fantastisch maar had non stop bloedverlies elke dag 3 maanden lang... Ik gebruik nu al een hele tijd niets meer met dus als resultaat: twee weken "on top of the world" en twee weken "hell" (huilen, ruzie, agressief), gevolgd door een week kraamverband... Ook niet echt de oplossing...



Na wat googelen was ik geïnteresseert geraakt in Yasmin, maar mijn huisarts wilde die niet voorschrijven want het tromboserisico schijnt daarmee veel hoger te zijn dan met andere pillen. Ok.. Haar oplossing: Weer microgynon maar dan met een slikschema van 24 pillen slikken en een stopweek van 4 dagen... Okee, op zich sta ik overal voor open maar na 10 jaar microgynon klonk het voor mij niet logisch dat ik me nu beter zou voelen dan toen. Ik slikte heb toen regelmatig door, of met een kortere stopweek dus eigenlijk zou het nu geen verschil kunnen zijn denk ik dan...



Andere optie die ze gaf was yaz 24+4. Maar ze dacht dat ik daar ook doorbraakbloedingen bij zou krijgen omdat dit een lichte pil is en ik het bij de zoely ook had. Heb toch gevraagd of ik hem mocht proberen omdat ik het idee had dat ik alles een keer moet proberen omdat ieder lichaam anders is en ik misschien in deze pil "The holy grail" gevonden heb



Kom ik net thuis van de apotheek (waar ik 36 euro af moest rekenen...) lees ik in de bijsluiter dat deze pil net zo'n hoge kans op trombose geeft als de nuvaring, dianepil en de yasmin! Zucht... Om eerlijk te zijn durf ik hem nu niet meer in te nemen.. Hart en vaat-ziekten komen veel voor in mijn familie. Maar op zich ben ik zelf wel gezond. Rook niet, sport veel. Maar ik maak wel veel vliegreizen en een trombosebeen staat niet echt op mijn verlanglijstje... Maar zonder pil is het ook niets...



Heeft er iemand nog een geweldige ingeving? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2016 08:44
Reden: medicijnen aanbieden
% gewijzigd
Is het wat om je baarmoeder na te laten kijken?

Ik heb er wel eens wat over gelezen dat dat geschraapt kan worden oid. Zit er zelf ook aan te denken. Want heb zelf ook zware menstruaties. De buien zijn juist een stuk minder dan tijdens de pil.

In ieder geval korter qua duur. Voedings patroon wijzigen kan ook helpen wbt buien. Geen alcohol cafeïne vetten enz en bewegen. Maar miss heb je dat al voor mekaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies hetzelfde probleem als jij, toen ik geen pil slikte, en slik sinds mijn 11e al Mycrogynon 50mg. Ik slik hem nu al ruim 7 jaar en ben opzich wel tevreden. Wel vroeg mijn dokter pas of ik rook (doe ik niet) omdat je er (icm roken) trombose van kan krijgen. Als je niet rookt, loop je niet veel risico zei hij. En verder hoor ik altijd dat het niet de meest ideale pil is om langdurig te slikken, aan gezien het volgens mij de zwaarste is die er is..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zo'n derde generatiepil als Yas of Yasmin niet willen slikken, te veel alarmerende verhalen over gelezen. Wat bij mij uiteindelijk de oplossing was, is de 3-fasenpil. En ja, die kan je tegenwoordig ook doorslikken. Niet iedere pil heeft evenveel hormonen erin, en dat hielp bij mij.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
tvp, zelf ook op zoek naar iets anders dat dit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je de Zoely geslikt?



Ik heb de eerste 3 maanden ook regelmatig (nog net niet aanhoudend) blv tussendoor gehad. Stond op punt van opgeven en stoppen, was het helemaal zat. Maar na 3 maanden werd het minder en na 3,5-4 maanden ging het toch goed! (had meerdere ervaringen gehoord/gelezen, dus toch maar volgehouden).

Misschien toch weer een overweging waard als je 'm max 3 maanden hebt geslikt? Misschien net iets te vroeg gestopt.....?



En anders inderdaad een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog.
Prikpil?
Alle reacties Link kopieren
Implanon. Staafje in je bovenarm. Geen risico op trombose.
En een gewone Mirena spiraal? Die is ook anders van vorm dan de meeste koperspiralen. Ik heb ook last gehad van depressie tijdens de Microgynon 30, dus wilde toen ik stopte met de pil eigenlijk geen hormonen weer. Maar na overleg met de Gyn die wist te vertellen dat de hormonen die in de Mirena zitten (dat is maar 1 soort, en geen twee zoals in de pil) meestal niet de veroorzaker is van de depressies e.d. Ik vertel het in een notendop, als je meer wil weten kan ik je de uitgebreide versie wel vertellen. Maar al met al; Sinds ik de Mirena heb voel ik mij echt ontzettend goed, merk niks van de hormonen en ben ook echt een ander persoon geworden; vrolijker. En nog een heleboel andere positieve veranderingen :-)
Alle reacties Link kopieren
hier ook alleen maar positieve ervaringen met Mirena! Geen menstruatie, heel veel minder pms/buien/stemmingswisselingen/hoofdpijn, en volgens mijn man ben ik een stuk vrolijker :-)
Alle reacties Link kopieren
Ja om eerlijk te zijn heb ik na twee spiraaltjes laten plaatsen en verwijderen een beetje een spiraal-trauma. Het plaatsten deed bij mij erg zeer en het verwijderen ook... Omdat mijn baarmoeder blijkbaar erg heftig reageert op iets "lichaamsvreemds" is de kans volgens mijn dokter vrij groot dat de mirena ook verplaatst. Om het nou nog een keer te ondergaan voor niets...



Zoely heb ik iets meer dan 3 maanden volgehouden. Het zou inderdaad het proberen waard zijn om het langer te proberen... Maar echt vrolijk wordt ik er niet van. Ook niet echt fantastisch voor je seksleven als je tot 4 maanden aan 1 stuk bloedverlies hebt. Tenminste ik voelde me er niet fijn bij.



Geeft implanon/prikpil geen verhoogde kans op depressies? Ik lees ook twee opties, of géén bloedverlies, of constant een beetje.. Dat laatste zou wel rot zijn omdat je zo'n staafje er niet 1 2 3 weer uit haalt.. En de prikpil moet je ook een flink aantal weken uitzitten als het vervelende bijwerkingen geeft...
Maar wat voor koperspiraal had je? Zoiets als de Gynefix? Dat zijn staafjes met een haakje die echt in het baarmoederslijmvlies/wand ingebracht moeten worden, dat doet erg veel pijn en vallen er vaak idd weer uit. Bij het plaatsen van de Mirena heb ik bijna niks gevoeld. Ik snap dat dat voor iedereen anders is en ik ken wisselende verhalen, maar misschien toch het overwegen waard? Het Mirena spiraal is in de vorm van een ankertje en wordt 'vastgeklemd' zeg maar :-) En is piepklein. Nog kleiner dan een euromuntstuk.



Begrijp me niet verkeerd; Ik wil je nergens toe overhalen of ergens in praten wat je niet wil natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Vraag naar Cerazette (degestrel). Dat is een minipil en moet je dus elke dag slikken zonder stopweken. Ik heb deze ook genomen om mijn hormonen in toom te houden. Ik was echt ruim een week zwaar depressief. Zo erg dat ik zelfs voor het raam heb gestaan om naar beneden te springen. Toen echt besloten er iets aan te doen. Dacht probeer het gewoon met de minipil.



Ik mag niet aan de normale pil omdat ik factor V leiden (stollingsneiging, dus heel veel kans op trombose. heb in het verleden ook trombose gehad) heb en homozygoot (zware vorm) heb en dus geen normale pil mag hebben. 1 groot voordeel ik word nu bijna helemaal niet meer ongesteld. 2 maanden geleden "ongesteld" geweest. Wel 1 hele dag.



Ik moet zeggen het werkt echt goed voor mijn hormonen.
Cerazette idd. Geslikt ivm borstvoeding en daarna nog lang doorgeslikt. Op een gegeven moment gestopt omdat ik steeds doorbraakbloedingen kreeg. Maar tot die tijd was ik er erg tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie de Yaz wel proberen? Of vinden jullie het risico op trombose te groot? Hoe zit dat trouwens met dat risico? Als je gezond bent, niet te dik, niet rookt enz. Is de kans dan kleiner?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nergens last van met Implanon.



Over trombose risico kan je beter aan je huisarts vragen. Ik vind het prettig dat ik geen extra risico heb op trombose met Implanon omdat ik door een andere aandoening wel een hoger risico op trombose heb.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er bij jou een verhoogd risico op trombose? Was benieuwd gezien je angst (en blijkbaar ook die van je huisarts) hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een persoonlijk verhoogd risico, maar in principe is het advies aan de huisartsen in Nederland om alleen in uiterste gevallen middelen uit de derde en vierde generatie voor te schrijven (o.a. yasmin, yaz, nuvaring, evra pleister) in verband met een veel hoger tromboserisico dan bij pillen uit de tweede generatie (microgynon)



Dus ze zijn bij iedereen terughoudend met die pil en ik heb hem nu op m'n nachtkastje liggen. Dan denk ik wel even "is niet meer menstrueren, meer vrijheid en een leuker humeur het risico waard op een trombosebeen, of zelfs mogelijk een longembolie of hersenbloeding..."



Ik dacht nog even "maar ik rook niet, ben slank, sport veel en ben nog jong dus dan valt het wel mee met dat risico" maar inmiddels al legio verhalen gelezen van jonge gezonde meisjes met tromboses door de pil...



Ja ik ben een beetje een schijterd haha... Te veel verhalen gelezen. Maar aan de andere kant, ze niet lezen, gewoon slikken en dan sterven aan onwetendheid is ook niet echt ok
Alle reacties Link kopieren
Ik had de yasmin,en daar kreeg ik migraine van alleen in de stopweek verder geen problemen.
Kan het me voorstellen als je al die negatieve verhalen gaat lezen over trombose, dat je daar van schrikt. Misschien maar zwanger worden ben je ook een hele poos niet ongesteld.



Ik heb zelf trombose gehad en mag alleen het mirena spiraaltje gebruiken. Dus misschien is dat dan toch het overwegen waard, al heb je een slechte ervaring met het koperspiraal. Ik zou niet anders meer willen. Maar ook de mirena was voor mij eerst doorzetten en daarna er plezier van hebben. De eerste maanden ook continue minimaal bloedverlies. Daarna heel soms een druppel.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij van jezelf dan al een verhoogd tromboserisico? De kans is anders echt klein hoor. Ik ben een soort Yaz-evangelist, ben heel blij met deze pil. Heb ook microgynon geslikt, jarenlang, en voelde me daar veel minder fijn bij als bij Yaz. Ik heb nergens last van, sterker nog: mijn acne is er zelfs door verdwenen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Heb het nog even nagezocht: bij de 2e generatie (oa microgynon) krijgt 3 a 4 op de 10.000 trombose, bij de 4e (oa Yaz) is dat 6 a 7 op de 10.000.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een implanon gehad, maar daar had ik ook erg last van, hormonaal gezien. Enorme stemmingswisselingen. Na een jaar heb ik hem laten verwijderen, wat ook geen pretje was. Arts kon hem eerst niet vinden. Heeft ruim een uur in mn arm zitten wroeten en toen moest ik naar het ziekenhuis om hem te laten lokaliseren dmv echo. Daarna was ie er na een half uur uit.

Toen de implanon er uit was, had ik al snel geen last meer van stemmingswisselingen ed. Ik gebruik nu helemaal niks hormonaals meer en dat bevalt me goed, maar begrijp dat dat voor jou geen optie is.

De eerder genoemde Cerazette heb ik ook gehad tijdens de borstvoeding en nog een tijd daarna. Die beviel mij ook heel goed. Succes met je keuze/zoektocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven