Racisme groeit wel degelijk (Pegida en kinderchocolade)

25-05-2016 14:24 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pegida pissig over gezichtjes Kinder Chocolade; maar wie zijn dat eigenlijk?



Het bekende gezichtje op de verpakkingen van Kinder Chocolade heeft in Duitsland (tijdelijk) plaatsgemaakt voor dat van andere kinderen. En geloof het of niet: daar zijn aanhangers van anti-islamorganisatie Pegida behoorlijk pissig over. Op de nieuwe verpakkingen zijn opvallend veel kinderen namelijk donker- of lichtgetint.



Op een Facebookpagina van Pegida werd vorige week een foto geplaatst van twee nieuwe verpakkingen Kinder Chocolade. Op de ene verpakking stond een donkergetinte jongen, op de andere verpakking een lichtgetinte jongen. Het leidde tot enkele woedende reacties. "Ze blijven hun best maar doen om ons te laten geloven dat dit normaal is, arm Duitsland", reageerde iemand. "Dit moet toch nep zijn?!", schreef een ander.

Jeugdfoto's



Wat de Pegida-aanhangers zich niet leken te realiseren, is dat op de verpakkingen de jeugdfoto's staan van internationals van het Duitse nationaal elftal. Kinder heeft die foto's op de verpakkingen gezet in aanloop naar het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk, waar Nederland trouwens niet van de partij is.



De foto's waar de Pegida-aanhangers op los gingen, zijn foto's van Ilkay Gündogan (Borussia Dortmund) en Jerome Boateng (Bayern Munchen).



http://www.rtlnieuws.nl/o ... ar-wie-zijn-dat-eigenlijk (Ook plaatjes te zien van de verpakkingen. Ik kan hier niet plakken)

-----



Dit soort acties waren er vroeger echt niet. Of men werd meteen teruggefloten. Ontkennen dat racisme groeit en zeggen "dat de racismekaart wordt getrokken" is niet lang meer vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Nou fijn voor je. Schrijf je toch niet voor niks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 mei 2016 @ 14:44:

[...]





Tsssk, echt niet dat bijvoorbeeld ten tijde van het EK88, toen Nederland massaal met Gullitkapsel-petjes rondliep, enge fascistische of nationalistische clubjes gingen protesteren omdat "het land verkwanseld werd". Of dat foto's van het Nederlands elftal konden rekenen op duizenden woedende racistische commentaren. Of leuke marketingacties met Duitse voetballers, for that matter.



In die zin is de onverdraagzaamheid en het racisme in heel Europa wel degelijk gigantisch toegenomen.



Inderdaad! Wat een gezeik van Pegida.



Ten tijde van Gullit liep het halve ziekenhuis waar ik toen werkte met operatiemutsjes met wollen rastavlechtjes er aan vast geniet. Niemand die er een probleem van maakte.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 25 mei 2016 @ 17:10:

[...]





Een van die comments daar over de AH die de potten uit de schappen haalt, grappig.



Ik weet ook nog wel deze van Duo Penotti: https://youtu.be/pdWrTt0XSPU In deze versie zit gepofte rijst. En de rijst is dan een Aziatisch jongentje. Vroeger konden zulke reclames gewoon en nu worden ze gezien als racistisch. Dat vind ik wel jammer. Ik zou denken dat de reclame inspeelt op het feit dat in Azie veel vaker rijst wordt gegeten. En dat het dus niet negatief is en vooroordelend. Of ben ik nou zo naief?





nee dat ben je niet. elke reclame hangt aan elkaar van vooroordelen die uitvergroot worden.



nors kijkende grote blanke mannen met rimpels zijn boeren

blonde meiden met rode wangen boerendochters

aziaten eten rijst

antillianen eten kip

marlboro mannen gaan op trektocht

lekkere wijven gebruiken cremes



etc, etc, etc.



dat is heel normaal. maar op de een of andere manier kan het niet meer omdat er meteen racisme!!!!! geroepen wordt.



2 kleuren in een pottie en dan een donker en een licht kind. ik vind het echt leuke reclames en heb nooit gedacht dat dat ook maar iets met racisme te maken heeft.



misschien ook maar een petitie starten omdat de (donkere) kastanjechampignons duurder zijn dan de witte. waarom zijn die witte minder waard? het is racisme!!!!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:bethweeter schreef op 25 mei 2016 @ 20:20:

[...]





Nee, niet vanwege de chocola maar vanwege het afkeuren van een product omdat er niet-blanke mensen op de verpakking staan. Waar jij de moslims vandaan haalt vraag ik me dan weer af. Voor zover ik weet zijn moslims nog altijd geen ras.



dit is toch juist perfect? ja natuurl9ijk is pgida racistisch, maar dan is het toch juist supergrappig dat ze zó vooringenomen en dom zijn dan ze als vereniging openbaar gaan huilen om die verpakkingen zonder dat ze ff checken hoe het in elkaar zit?



het bewijst gewoon dat het losers zijn. en losers hoeven we niet serieus te nemen
En doooooor!
quote:broadway schreef op 26 mei 2016 @ 14:12:

[...]





dit is toch juist perfect? ja natuurl9ijk is pgida racistisch, maar dan is het toch juist supergrappig dat ze zó vooringenomen en dom zijn dan ze als vereniging openbaar gaan huilen om die verpakkingen zonder dat ze ff checken hoe het in elkaar zit?



het bewijst gewoon dat het losers zijn. en losers hoeven we niet serieus te nemenLosers hoeven we niet serieus te nemen? Hoeveel aanhangers heeft Pegida?
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 26 mei 2016 @ 14:09:

[...]





nee dat ben je niet. elke reclame hangt aan elkaar van vooroordelen die uitvergroot worden.



nors kijkende grote blanke mannen met rimpels zijn boeren

blonde meiden met rode wangen boerendochters

aziaten eten rijst

antillianen eten kip

marlboro mannen gaan op trektocht

lekkere wijven gebruiken cremes



etc, etc, etc.



dat is heel normaal. maar op de een of andere manier kan het niet meer omdat er meteen racisme!!!!! geroepen wordt.



2 kleuren in een pottie en dan een donker en een licht kind. ik vind het echt leuke reclames en heb nooit gedacht dat dat ook maar iets met racisme te maken heeft.



misschien ook maar een petitie starten omdat de (donkere) kastanjechampignons duurder zijn dan de witte. waarom zijn die witte minder waard? het is racisme!!!!Maar chocolade pasta associëren met de huidskleur van iemand slaat toch nergens op? Het is geen slim bedachte reclame en ook niet grappig. Althans, ik vind het niet grappig. Niet omdat het racistisch is, maar omdat ik het spotje onzinnig vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 26 mei 2016 @ 09:39:

[...]





Inderdaad! Wat een gezeik van Pegida.



Ten tijde van Gullit liep het halve ziekenhuis waar ik toen werkte met operatiemutsjes met wollen rastavlechtjes er aan vast geniet. Niemand die er een probleem van maakte.



Dat is omdat het voor een leuk doel was.

Ik zie nu hier en daar weleens een t-shirt met de woorden "boef" geschreven. Het lijkt alsof het arabisch is, maar dat is het niet. Vind ik geen leuke shirts. Die gaan we ook niet massaal dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 26 mei 2016 @ 14:45:

[...]





Losers hoeven we niet serieus te nemen? Hoeveel aanhangers heeft Pegida?dat ligt eraan. bedoel je in totaal of bedoel je alle losse onderdeeltjes die als los zand aan elkaar hangen en samen niks voor elkaar krijgen omdat het een organisatorisch zooitje is?
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 26 mei 2016 @ 15:59:

[...]





Maar chocolade pasta associëren met de huidskleur van iemand slaat toch nergens op? Het is geen slim bedachte reclame en ook niet grappig. Althans, ik vind het niet grappig. Niet omdat het racistisch is, maar omdat ik het spotje onzinnig vindt.



ze hadden ook een blond en een donker kind kunnen nemen.



of 1 met een zwarte jas en 1 met een witte.



maar ze hebben hiervoor gekozen. "gezellig samen in een pottie" geen ruzie, geen gedoe. de hele wereld zou duo penotti moeten zijn!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 26 mei 2016 @ 16:09:

[...]





ze hadden ook een blond en een donker kind kunnen nemen.



of 1 met een zwarte jas en 1 met een witte.



maar ze hebben hiervoor gekozen. "gezellig samen in een pottie" geen ruzie, geen gedoe. de hele wereld zou duo penotti moeten zijn!Nee sorry vind ik onnodig voor chocoladepasta. Verzin dan iets anders zou ik zeggen.
Mevrouw Simons kan er nog wel bij, in de tweede kamer. Met haar goedkope manier van zieltjes winnen zal het haar misschien nog lukken ook. Maar ik denk dat de positionering van een aantal minderheden, door die minderheden zelf, het "probleem" alleen maar groter maken. Dat "probleem" is segregatie. Omdat integratie niet lukt, er ontbreekt immers ook vaak de wil daartoe, of de noodzaak, of de dwang voor mijn part. Maar gerelateerd aan de problemen in de wereld zijn onze (!) minderheden dan zo slecht af? Het is juist de ontevredenheid en de segregatie die weerstand oproept bij de allochtone bevolking, niet de toenaderingspogingen tot onze cultuur en waarden, al zijn die pogingen helaas schaars. De beweging "Denk" is de zoveelste, die bovenstaande ontwikkeling in de hand werkt en de verhoudingen op scherp stelt. In dat licht gezien roepen de minderheden zelf de negatieve reacties op.
quote:broadway schreef op 26 mei 2016 @ 16:07:

[...]





dat ligt eraan. bedoel je in totaal of bedoel je alle losse onderdeeltjes die als los zand aan elkaar hangen en samen niks voor elkaar krijgen omdat het een organisatorisch zooitje is?Ik bedoel dat er veel mensen zijn die Pegida's visie steunen.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 26 mei 2016 @ 16:12:

[...]





Nee sorry vind ik onnodig voor chocoladepasta. Verzin dan iets anders zou ik zeggen.Uhh.. huh? Jij vind dat onnodig voor chocoladepasta? Kijk je uberhaupt wel eens reclame? De link tussen een reclame en het product zelf zijn soms mijlenver te zoeken, maar bij deze reclame vind ik het juist een hele logische. Precies zoals Broadway zegt: bruin en wit gezellig samen in een potje. Of vind jij het stiekem toch racistisch?
Pegida komt voort uit de onvrede van de voormalige Oost-Duitsers in de huidige Bondsrepubliek. Stelselmatige achterstelling op alle gebieden zorgt voor onvrede tegenover en angst voor de "anderen".
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 26 mei 2016 @ 15:59:

[...]



Maar chocolade pasta associëren met de huidskleur van iemand slaat toch nergens op? Het is geen slim bedachte reclame en ook niet grappig. Althans, ik vind het niet grappig. Niet omdat het racistisch is, maar omdat ik het spotje onzinnig vindt.Maar welke reclame is nou niet onzinnig? Genoeg reclames die nergens op slaan. De link van Duo Penotti met 2 kleuren kinderen snap ik nog wel. Je zegt zelf al dat deze reclame niet racistisch is, dan is er geen probleem lijkt me. Behalve dan dat deze reclame jou niet aanspreekt, maar ik ken wel duizenden reclames die mij niet aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 26 mei 2016 @ 16:12:

[...]



Nee sorry vind ik onnodig voor chocoladepasta. Verzin dan iets anders zou ik zeggen.Onnodig omdat? Omdat je bang bent dat het toch racistisch is?
quote:broadway schreef op 26 mei 2016 @ 14:12:

[...]





dit is toch juist perfect? ja natuurl9ijk is pgida racistisch, maar dan is het toch juist supergrappig dat ze zó vooringenomen en dom zijn dan ze als vereniging openbaar gaan huilen om die verpakkingen zonder dat ze ff checken hoe het in elkaar zit?



het bewijst gewoon dat het losers zijn. en losers hoeven we niet serieus te nemenOp het moment dat je meent andersdenkenden te mogen negeren, zet je een bijl aan de wortels van onze democratie.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het IQ van een garnaal.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 26 mei 2016 @ 17:31:

Pegida komt voort uit de onvrede van de voormalige Oost-Duitsers in de huidige Bondsrepubliek. Stelselmatige achterstelling op alle gebieden zorgt voor onvrede tegenover en angst voor de "anderen".Ik denk dat je daarin gelijk hebt.

Maar is er alleen racisme bij Pegida?



AD.nl

Egyptische moslims belagen christelijke vrouw (70)

Bewerkt door redactie

26-5-16 - 19:25 bron: ANP

Minya in Egypte. © ap.



Woedende moslims hebben in Minya in het zuiden van Egypte huizen van christenen in brand gestoken en een zeventigjarige vrouw naakt door de straten gejaagd, omdat boze tongen beweerden dat haar christelijke zoon een affaire had met een moslimvrouw. De politie heeft vijf verdachten opgepakt en zoekt nog achttien anderen.



De man vluchtte al op 19 mei, samen met zijn vrouw en kinderen. Zijn ouders bleven achter en gingen naar de politie, omdat ze voor hun leven vreesden.



De volgende dag verzamelde zich een menigte van ongeveer driehonderd man voor hun huis, dat in brand gestoken en geplunderd werd. De vrouw des huizes werd op straat uitgekleed en beschimpt. Ook zes andere huizen werden leeggeroofd en in de fik gestoken, zeiden ooggetuigen.



Veroordelen

President Abdel Fattah al-Sisi veroordeelde het geweld donderdag. Hij droeg de lokale autoriteiten en het leger op alle schade binnen een maand te repareren.



Orthodoxe kopten zijn de grootste christelijke gemeenschap in het Midden-Oosten. Ze vormen ongeveer 10 procent van de Egyptische bevolking van 90 miljoen mensen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal! Wat een domme mensen dan, ineens geconfronteerd met je eigen vooroordelen. Tegen je eigen voetbalfavoriet.



Ik maak me ook wel een beetje zorgen over racisme. Ik probeer me niet al teveel zorgen te maken over de conflicten in de wereld, ik probeer zelf een vredelievend mens te zijn. Da's al lastig genoeg in mijn eigen omgeving.



Er woont in onze straat 1 Marokkaanse familie en 1 Turkse. Met beide gezinnen hebben wij prettig contact, af en toe een praatje maken enzo. Vorig jaar hebben we 1 gezin een fiets gegeven die mijn vriend niet meer gebruikte omdat we zagen dat hun zoon op een barrel naar school moest rijden. De moeder heeft ons wel drie keer een bord vol zelfgebakken koekjes gegeven daarvoor. Het gaat ook wel eens goed he. Dat mag ook worden gezegd, vind ik.



Maar ik weet niet hoe de andere buren met ze omgaan, ik kan niet in hun hoofd kijken om te zien of ze vinden dat autochtonen ze racistisch benaderen. Ik probeer gewoon iedereen hetzelfde te behandelen, dat kan ik namelijk wel doen. Hopelijk vinden ze me geen racist maar daar heb ik weinig controle over. Alleen over mijn eigen handelen.



In het negatieve blijven praten, heeft weinig zin, vind ik want niemand gaat winnen hoor. Niemand gaat toegeven dat ze veel te kort door de bocht gaan. En niemand gaat toegeven dat ze misschien te weinig aandacht hebben voor bepaalde problemen in Nederland. Iets is pas een probleem, als jij vindt dat het een probleem is. Maar je kunt ook kijken naar de andere kant, de oplossingen. Vind ik nuttiger, persoonlijk. Ja, racisme is springlevend maar wat gaan we daaraan doen? Blijven discussieren, het leidt nergens toe.



Maar wel een leuk verhaal. Sorry maar ik moet erom lachen. Echt een verhaal.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 05 juni 2016 @ 14:59:

Wat een verhaal! Wat een domme mensen dan, ineens geconfronteerd met je eigen vooroordelen. Tegen je eigen voetbalfavoriet.



Ik maak me ook wel een beetje zorgen over racisme. Ik probeer me niet al teveel zorgen te maken over de conflicten in de wereld, ik probeer zelf een vredelievend mens te zijn. Da's al lastig genoeg in mijn eigen omgeving.



Er woont in onze straat 1 Marokkaanse familie en 1 Turkse. Met beide gezinnen hebben wij prettig contact, af en toe een praatje maken enzo. Vorig jaar hebben we 1 gezin een fiets gegeven die mijn vriend niet meer gebruikte omdat we zagen dat hun zoon op een barrel naar school moest rijden. De moeder heeft ons wel drie keer een bord vol zelfgebakken koekjes gegeven daarvoor. Het gaat ook wel eens goed he. Dat mag ook worden gezegd, vind ik.



Maar ik weet niet hoe de andere buren met ze omgaan, ik kan niet in hun hoofd kijken om te zien of ze vinden dat autochtonen ze racistisch benaderen. Ik probeer gewoon iedereen hetzelfde te behandelen, dat kan ik namelijk wel doen. Hopelijk vinden ze me geen racist maar daar heb ik weinig controle over. Alleen over mijn eigen handelen.



In het negatieve blijven praten, heeft weinig zin, vind ik want niemand gaat winnen hoor. Niemand gaat toegeven dat ze veel te kort door de bocht gaan. En niemand gaat toegeven dat ze misschien te weinig aandacht hebben voor bepaalde problemen in Nederland. Iets is pas een probleem, als jij vindt dat het een probleem is. Maar je kunt ook kijken naar de andere kant, de oplossingen. Vind ik nuttiger, persoonlijk. Ja, racisme is springlevend maar wat gaan we daaraan doen? Blijven discussieren, het leidt nergens toe.



Maar wel een leuk verhaal. Sorry maar ik moet erom lachen. Echt een verhaal.



+1



Puntje bij paaltje zijn we allemaal maar mensen met goede en minder goede eigenschappen. Ik kan me voorstellen dat je dingen uit andere culturen niet begrijp of je er misschien zelfs aan ergert omdat sommige aspecten je tegen staan. Persoonlijk verdiep ik me er dan in om het proberen te begrijpen maar ik kan me ook indenken dat niet iedereen die behoefte heeft. Wel vind ik dat het een stuk prettiger leven zou zijn als men zich bedenkt dat hetzelfde ook omgekeerd geldt en dat als jij waarde hecht aan het mogen hebben van je eigen mening een ander dat ook mag.
Alle reacties Link kopieren
ik ga me intussen een beetje zorgen maken om reversed racism.
Alle reacties Link kopieren
En toen werd weer bevestigd wie Pegida echt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven