gasbrander of multifuel meenemen Ijsland kamperen

24-05-2016 20:50 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb een vraag, van de zomer ga ik kamperen in Ijsland en we gaan vliegen.

Nu wilde ik eigenlijk ook iets van een kooktoestelletje meenemen, bijvoorbeeld van campingaz of een multifuel brander die ook op benzine kan.

Nu hoor ik alleen heel wisselende verhalen over of dit nu wel.of niet mag in het vliegtuig (uiteraard ruimbagage).



Een groep zegt dat het niet mag en de andere groep zegt dat het geen probleem is.

Weet iemand hoe het zit?



Ik zou het graag weten omdat huren duurder is als zelf zoiets aanschaffen.



Oh en mochten mensen nog tips hebben hoe je goedkoop aan zoiets kunt komen in Ijsland (bv tweedehands ofzo, dan hoor ik het ook graag)
Alle reacties Link kopieren
Het kooktoestelletje mag wel mee, je mag alleen geen gasflessen oid meenemen, ook niet in de bagageruimte. Ook moet er niets van oud gas te ruiken zijn aan je kooktoestelletje.

Je kunt ter plekke natuurlijk wel gas kopen, moet je alleen even nakijken of het allemaal aansluitbaar is op jouw kooktoestel.
Je mag het brandertje wel meenemen, maar de brandstof niet. Die koop je daar.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor een coleman brander.

Dan kun je ter plekke multifuel of benzine halen (euro 95)



Werkt als een tierelier
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Of Coleman fuel (misschien bedoel je dat wel Jojanneke, maar noem ik het anders). Het voordeel van fuel is dat het bij veel temperaturen kan branden en gas niet. Ik bedoel deze brandstof. Wel even checken of de brandstof in IJsland te verkrijgen is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
En een tip voor achteraf. Brandstoffles omspoelen met Cola om de benzinegeur eruit te krijgen.



Maar voor brandstof en evt. huren van een brandertje: https://www.iceland-campi ... gas-canister-fuel-iceland



En google bracht mij nog veel meer outdoor shops. Kan me dus niet voorstellen dat je daar niet zal slagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een omnifuel brander van Primus. Dat brandt op alles, zelfs op lampenolie. En ook op gas. De MSR dragonfly wordt ook veel gebruikt.



Gas kan moeilijk verkrijgbaar zijn, al heb je tegenwoordig volgens mij wel branders die zowel op campingaz als op het andere systeem (oa. Primus en coleman gastankjes) passen. Maar ook dan ben je afhankelijk van der verkrijgbaarheid van gastankjes. Dat vonden wij op fietsvakantie in NL soms zelfs al een uitdaging.



Kijk eens op Marktplaats, daar staan met enige regelmaat wel branders op.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van fuel vind ik wel dat het niet zo stinkt. Dat schijnt met benzine nog erger te zijn. Maar check inderdaad even de beschikbaarheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Coleman fuel brandt ook heel schoon, wat fijner is voor je brander. En het brandt snel, dus weinig voorverwarmen nodig. Maar is inderdaad niet overal beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Coleman fuel hebben wij toen in Reykjavik gekocht. De brander ook, maar die was niet goedkoop. Dat was ook niet de bedoeling, maar een essentieel onderdeel van de meegenomen brander ontbrak en was daar niet te krijgen. Dus een nieuwe brander aangeschaft met voldoende brandstof. Ging prima.
Alle reacties Link kopieren
Benzinebrander. Koop bij het eerste tankstation een liter benzine en je kan er makkelijk een week op koken.

Ik zie en ruik nauwelijks verschil tussen benzine en de "officiele" coleman brandstof (wasbenzine).
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe.





Wat ik me wel nog afvraag naar aanleiding van de reacties..



IN de brander zelf(multifuel) blijft dan toch ook een residu achter? en...ze zien dan toch dat ie gebruikt is...zou het erg jammer vinden om een X bedrag uit te geven aan zo'n brander en dat ie dan in beslag wordt genomen op het vliegveld (heen of terugreis).....



Hoe los je dat op dan?



En zijn er nog belangrijke pro's/cons voor gas danwel mulitfuel (in Ijsland?) voordeel multifuel lijkt me mn de verkrijgbaarheid...
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met in de brander? In de fles? Of in de kop?
als je hem nieuw moet kopen voor je reis zit er van de zomer toch nog geen residu op? Of ga je hem eerder ook nog gebruiken?

Ik vind die benzinebranders superhandig met name omdat je overal wel een liter benzine kunt halen. Al moet je je wel ff verdiepen in hoe het werkt, wij hebben de 2 pits en die vind ik toch nog vrij lastig ingebruik. Goed oppompen enzo, anders krijg je blauwe vlammen en zwarte pannen.
Alle reacties Link kopieren
Beeldig: ik bedoel het metalen stuk van de brander, dus waar je het gastankje of brandstofflesje aan koppelt (al dan niet met koppelstuk). Als je alleen de brander mag meenemen, blijft hier toch ook een restje in.



Citronellea: klopt voor de heenreis, maar ik heb geen enkele reis geboekt, ga ook nog terug...en tj dan is ie natuurlijk wel gebruikt....dus vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dus een gebruikte mee naar Ijsland en hebben 2 gebruikte mee terug genomen. Geen probleem met ruimbagage.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka: was dat een gasbrander of multifuel?
Alle reacties Link kopieren
Het was een multifuel die heen en terug mee ging (gebruikt). En een coleman fuel brander die we in IJsland aangeschaft hebben en dus gebruikt mee terug ging). Voor het Ijslands klimaat vond ik benzine branders veel prettiger, gaat lekker snel, ook als het koud is. Heb je snel wat warms binnen als je zelf moe en koud bent. Maar wij waren ook aan het fietsen en lopen, dus konden niet altijd makkelijk beschutting zoeken in een auto of zo. Dus snel warm eten is dan echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sannietje1985 schreef op 26 mei 2016 @ 18:24:

Beeldig: ik bedoel het metalen stuk van de brander, dus waar je het gastankje of brandstofflesje aan koppelt (al dan niet met koppelstuk). Als je alleen de brander mag meenemen, blijft hier toch ook een restje in.



Citronellea: klopt voor de heenreis, maar ik heb geen enkele reis geboekt, ga ook nog terug...en tj dan is ie natuurlijk wel gebruikt....dus vandaar.

Dat kan je leegmaken door zonder fles een paar keer te pompen. Haal het uitelkaar en laat het verdampen.

De fles kan je met wat water en zeep

omspoelen en laten drogen.

Maar ik heb nog nooit problemen gehad

met ruimbagage.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven