Simpele eenpersoonrecepten met groente

26-05-2016 20:10 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al.

Wat is jullie favo eenpersoonsrecept met groente?

Ik kom even niet verder dan aubergine, paprika, tomaatjes, knoflook in een pan bakken.

Penne erbij en geraspte parmezaanse kaas erbij.

kip kan erbij, voor de rest eet ik momenteel, als ik alleen eet dan, vegetarisch
De verse walnoten pasta van AH. Met een groente/room sausje.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak wel eens spaghetti van courgette (courgetti of zucchetti genoemd) en daar kan je dan bijvoorbeeld nog wortel, komkommer of kool en weet ik veel wat voor groente bij doen.

Ik heb eens gewogen wat ik dan aan groente at, het was 500 gram.

Ik doe er meestal ook nog gewoon 100 gram echte spaghetti bij, anders heb ik zo weer honger (en toch zo mager als een lat, maar ik beweeg ook erg veel).



Je eet al vegetarisch zeg je, dan eet je toch automatisch veel meer groente?

Ik eet nu meestal vegetarisch en wat ik daar vooral van geleerd heb is dat je went aan veel groente eten, ik koop en kook nu ook met veel meer verschillende groentes in één gerecht.



De Indiase keuken bevat ook veel vegetarische gerechten, als je eenmaal de basis kruiden kent kan je bijna overal wel wat van maken.
quote:Monatala schreef op 26 mei 2016 @ 21:06:

[...]





Dan eet je dus niet vegetarisch



Als ik de OP goed interpreteer bedoelde TO met vega 'zonder veel vlees/met veel groente' en niet per se ècht vega (klinkt dat logisch? )



Ik gebruik ze iig ook vaak door elkaar, dan roep ik wel; oh, ik kook vega vanavond, maar dan zit er vaak toch vleesbouillon, vissaus of bijvoorbeeld dierlijk vet door of overheen (uiteraard nooit als er echt principiële vegetariërs mee-eten ).
Ik heb laatst de gegrilde groenten (diepvries) van Bonduelle ontdekt. Echt heerlijk! Met gebakken aardappeltjes en vis, of met pasta en kaas. Wat ik ook vaak maak is noedels met wokgroente, gekruide tofublokjes en woksaus. Gefruite uitjes erover, altijd lekker. En ik ben ook dol op alle röstivarianten, met gemengde (wok-) groente en tofublokjes of gemarineerde garnalen.
Venkel in schijfjes snijden en in een ovenschaal doen, opbakbroodjes in stukjes snijden en over schaal verdelen, blauwe kaas er overheen brokkelen en alles 20 minuten in de oven op 180 graden.



Maak een woksaus van sherry, Japanse ketjap en wat basterdsuiker (naar smaak kun je nog wat verse rode peper & knoflook, of gedroogde mix van peper/knoflook/Citroën/zout toevoegen), dan een zakje oosterse wokgroenten (AH) in de wok, woksaus erbij en een glas water, en op hoog vuur in laten dampen. Ondertussen Lassie 1-minuutje in de magnetron klaar maken, en daarna bij de wokgroenten kiepen. Lekker met een gebakken eitje erbij (of met een ossenhaasje in stukjes, met wat verse knoflook en Japanse ketjap).



Courgette uithollen tot je twee "bootjes" hebt, en deze in een ingevette ovenschaal leggen. Het vruchtvlees in stukjes snijden. Walnoten in een pannetje roosteren en apart leggen, dan een uitje en het vruchtvlees van de courgette aanfruiten met wat tijm/zout/peper, een klein handje rozijnen en de walnoten toevoegen, nog even meefruiten en dan apart zetten. De halve courgettes vullen met het mengsel, wat geroosterd brood eroverheen kruimelen, en daaroverheen nog wat dunne plakjes (echte) boter leggen. Vervolgens afbakken in de oven: 20 min op 160 graden.
Champignon+spinazie in de wok. Gorgonzola erbij, evt zalm. Serveren met tagiatelle. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 26 mei 2016 @ 20:43:

Mijn go-to eenpansgerecht vega gerecht is Pad Thai: omelet bakken en in reepjes snijden, in dezelfde pan zo'n klein bakje taugé en een paar sprieten in schijfjes gesneden bosui kort aanbakken, dan een schepje sambal, kneepje knoflookpulp (zo'n tube: ideaal), wat soja-saus, wat vissaus, handje pinda's en woknoedels meebakken. Omeletreepjes weer toevoegen, halve limoen over uitknijpen en optioneel nog wat van die crunchy gebakken uitjes en/of koriander toevoegen.



Kost me nog geen 15 minuten in totaal en is heerlijk! zo'n klein bakje taugé is misschien 100 gram? en dan nog een bosuitje... het klinkt best lekker hoor, maar om nou te zeggen dat het een groenterecept is...
Alle reacties Link kopieren
Ui bakken, beetje knoflook bakken. 4 tomaten erbij in stukjes. Veel zwarte peper en wat zout. En dan met pasta.

Soms gooi ik er nog een blikje tonijn door.

En op je bord nog afmaken met een scheutje olijfolie.
Alle reacties Link kopieren
mijn makkelijke favo's:

gegrilde groente uit de oven (bv. courgette, aubergine, wortel, knolselderij, bloemkool etc. of een mengsel) mengen met olijfolie en kruiden/specerijen naar smaak. Je kunt er daarna nog wat brie of andere kaas over laten smelten en bv. wat walnoten over strooien, of serveren met hummus en gebakken ui



geroosterde bloemkool met kikkererwten uit de oven, een mosterddressing erdoorheen scheppen en amandelschaafsel eroverheen strooien



curry met diverse soorten groente, ofwel op basis van een blik tomatenblokjes (en allerlei specerijen/kruiden zoals knoflook, gember, peper, laos, kurkuma, komijn, koriander, venkelzaad etc), ofwel op basis van een blik kokosmelk (= romiger maar ook calorierijker). Serveren met rijst, en eventueel cashewnoten. Of linzen door de curry, is ook een goede eiwitbron



ratatouille met couscous en gebakken/gegrilde halloumi



quinoasalade met doperwten, radijs, paprika, bosui, feta, gedroogde cranberries en walnoten



pastasalade met kortgekookte broccoliroosjes, paprika, zongedroogde tomaten, pompoenpitten en een citroen-olijfoliedressing
Alle reacties Link kopieren
Oo en het verse currypakket van de ah vind ik lekker. Die eet ik in mijn eentje.

Maar dan zonder kip of rijst ofzo. Ik eet alleen de groente curry. Er zit een minibloemkool in, heel geschikt voor je eenpersoonsportie.
Pasta met spinazie, champignons, pijnboompitten en Boursin.
Champignons in stukjes aanstoven, rode paprika in blokjes erbij en sojascheuten (en wat sojasaus en peper en zout)

Serveren met rijst en eventueel wat koude curry.



Ik eet hem meestal zonder iets, maar je kan er ook quornblokjes of kip bijkiepen.

Of ananas.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriet: rode ui bakken, kikkererwten en 1 of 2 tomaten erbij. Vult goed, smaakt goed en is gezond. Kikkererwten kun je ook vervangen door linzen of bruine bonen. Lekker!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 26 mei 2016 @ 20:15:

Mijn favoriet: tuinbonensalade met spekjes, citroensap, avocado, koriander en basilicum. Kan nog vanalles bij maar dit is de basis.Dit klinkt erg lekker, dank voor het recept!
Alle reacties Link kopieren
Courgette grillen. Groene asperges met ui wokken. Hier knoflook overheen persen en oregano aan toevoegen.

Penne koken. Groente erbij met een lepeltje rode pesto, zongedroogde tomaten en walnoten. Heerlijk gezond en vegan.
Ik kook bijna elke dag voor 1p en met veel groenten.u

Een paar snelle favorieten:



*Gegrilde seizoens groenten uit de oven met gesmolten kaas en evt wat aardappeltjes

*Bulgur met tomaat, ui, kort geblancheerde doperwt, rucola en wat ik op dat moment nog in huis heb.

*Gegrilde groene asperges met tomaat, champignons en ui met verse fetakaas en kiemgroenten.

*Rode linzenpasta (biowinkel) met gegrilde courgette, ui, roomkaas en pijnboompitten.

* Gewokte groenten met wilde rijst en zelfgemaakte notenpasta.

*Pannenkoekje van kikkererwtenmeel (verbazingwekkend makkelijk en lekker) met guacamole.

*Puree van doperwt smaakt ook bij veel dingen en is gezond. Doperwten uit de vriezer vijf minuten koken (evt met bouillonblokje), fijnmalen met de staafmixer. Voor een romig effect nog mengen met een halve el yoghurt/creme fraîche/room.

*Linzensoep met tomaat en kokos.

*Plaattaart, (blader)deeg beleggen met groenten en in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Chili con carne is wel een heel grote groentenverzameling. Bonen, mais, tomaten, paprika, pepers, ui, knoflook. Volgens mij kan het ook (bijna) vleesloos. Specerijen en kruiden: komijnpoeder, paprikapoeder, evt fenegriek, chilipoeder of sambal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 26 mei 2016 @ 23:41:

Chili con carne is wel een heel grote groentenverzameling. Bonen, mais, tomaten, paprika, pepers, ui, knoflook. Volgens mij kan het ook (bijna) vleesloos. Specerijen en kruiden: komijnpoeder, paprikapoeder, evt fenegriek, chilipoeder of sambal.Het kan inderdaad 100% vleesloos. Dan noemen we het chili sans carne . Met de juiste kruiden, nog steeds een heerlijk gerecht.
quote:gemberpannekoek schreef op 26 mei 2016 @ 22:16:

[...]





zo'n klein bakje taugé is misschien 100 gram? en dan nog een bosuitje... het klinkt best lekker hoor, maar om nou te zeggen dat het een groenterecept is...



Nee, ik noem het een 'vega' eenpansgerecht, geen groentengerecht. Maar even uit nieuwsgierigheid: waarom pik je deze er precies uit? De hele eerste pagina staat vol met gerechten waar zelfs maar 1 groentensoort in het recept zit en dan niet als hoofdonderdeel van de maaltijd (gestoomde broccoli met aardappelen, vispakketjes met sperziebonen). 't Is geen aanval oid, gewoon oprechte verbazing.



En sorry, TO, voor het kapen van je topic, hier nog een excuusrecept om het goed te maken:

fruit een uitje en wat knoflook, voeg daar willekeurig fijngesneden groenten aan toe (van die voorgesneden zakjes zijn handig, maar restjes of een diepvriesmix kunnen bijvoorbeeld ook) en bak mee totdat ze gaar zijn. Schep de groenten in een (bij voorkeur diepe), kleine ovenschaal. Klop 2 a 3 eieren op met zout en peper en giet over de groenten. Sijd 1 a 2 aardappels in dunne (!) schijven en verdeel dakpansgewijs bovenop de ovenschaal. Maak af met wat zout, peper en olijfolie. Bak 30 minuten in de oven op 180 graden (of totdat de aardappelen goudbruin zijn en het ei gestold).

Door te variëren met kruiden en specerijen kan je nog een beetje variëren in de smaak (bijvoorbeeld met rozemarijn, peterselie, pittige paprikapoeder, etc.)
Alle reacties Link kopieren
Een halve broccoli in stukjes snijden en een moot zalm in blokjes. Olie in een wok, broccoli roerbakken, zalmblokjes erbij en een halve citroen uitknijpen boven de pan (let op de pitjes). Vuur lager draaien, blijven roerbakken totdat de zalm mooi rozen en de broccoli gaar is. Een a twee eetlepels sojasaus erbij en klaar. Ik eet er meestal noodles bij.



Als je een klein ovenschaaltje hebt: laagje plakjes tomaat, laagje gegrilde aubergine plakken, laagje tomaat. Tomato fritto eroverheen, plakjes mozarella en in de oven. Na een half uurtje op 200 graden garneren met wat blaadjes basilicum. Lekker met een ciabattobroodje.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 27 mei 2016 @ 07:34:

[...]





Het kan inderdaad 100% vleesloos. Dan noemen we het chili sans carne . Met de juiste kruiden, nog steeds een heerlijk gerecht.ik doe er dan geruld tahoe doorheen, door de bonen en mais en tomaten saus. en lekker kruiden met komijn en chilipoeder.
Uitje fruiten, 2 in stukjes gesneden knoflook erbij dan een eetlepel Madras curry 1 minuutje laten meebakken en vervolgens 100ml kokosmelk en 400 gram kikkererwten ( uitgelekt ) en 400 gr. tomatenblokjes ( ook uitgelekt, toevoegen. Vijftien minuten laten pruttelen zonder deksel. Peper & zout naar smaak. Lekker met (bloemkool) couscous en gemarineerde kipfilet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/rec ... italiaanse-biefstuksalade



deze kun je vast ook met kip klaarmaken, of gerookte kip
En heb je nog wat aan alle tips TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 29 mei 2016 @ 12:29:

En heb je nog wat aan alle tips TO?Ik in elk geval wel. Dank allen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven