groep 8, hoe laat naar bed?

26-05-2016 23:11 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn oudste de afgelopen twee maanden regelmatig klaagt dat hij niet kan slapen en tot diep in de nacht ligt te spoken (we horen hem nog wel eens na twaalven over de gang lopen voor het zoveelste rondje wc of drinken), vraag ik me af wat een normale bedtijd is voor deze leeftijd.



Hij mag tot negen uur lezen en dan is het licht uit. Ik ken hem niet anders dan als kind dat veel slaap nodig heeft. Verandert dit op deze leeftijd? Verschuiven de bedtijd behoeften en zo ja, wat zijn bij jullie dan de regels? Op eigen slaapkamer lezen of rommelen (hij heeft nog een ouderwetse telefoon zonder whatsapp en internet, dus daar kan hij niet mee opblijven en tablet moet beneden blijven) of bij jullie/jou in de woonkamer tot welke tijd?



En voor ouders met een nog iets ouder kind (middelbare school), veranderen de bedtijdbehoeften dan (tijdelijk) weer naar meer slaap, omdat er ineens veel meer van je kind gevraagd en verwacht wordt? Ik ben een beetje huiverig om nu al toezeggingen te doen voor bepaalde bedtijden om er dan op de middelbare school achter te komen dat mijn kind dit eigenlijk niet goed volhoudt. Dan is een nieuwe regel moeilijker terug te draaien. Ik kan het woordje 'proefdraaien' wel noemen, maar om een of andere gekke reden onthouden ze dan nooit dat 'proef'
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik rond die tijd om half tien naar bed ging, en op de middelbare school werd dat iets onregelmatiger. Als ik dan bijvoorbeeld de eerste twee uur vrij was bleef ik langer op, anders tussen half tien en tien uur. Dat is zo'n tien jaar geleden en volgens mij was ik wel gemiddeld.
Mijn 11-jarige gaat rond 22.30 uur naar bed. Eerder slaapt ze toch niet. Ze slaapt tot ca 7-7.20 uur. Mijn ervaring met mijn oudste, ook een avondmens, is dat ze in het begin van de brugklas wel heel vroeg moe was door de nieuwe indrukken en het fietsen. Toen lag ze regelmatig om 21.30 uur in bed
Ik kan mij herinneren dat ik toen om half 9 naar bed moest. Op de middelbare werd dit opgerekt tot half 10, maar in de derde klas van de middelbare werd het 10 uur. Het is overigens nooit later dan 10 uur geweest dat ik naar bed moest.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dat is laat Minke (en een groot verschil met de mijne). Is je elfjarige dan ook tot die tijd beneden?
Alle reacties Link kopieren
Onze 10-jarige (september) gaat rond 9 uur, 9.15 naar bed. Ligt ie er voor 9.15 in dan mag hij nog even lezen. Ik was voorlopig niet van plan dat te veranderen

Zoon wel maar alleen omdat opblijven leuker is. Slapen doet ie wel.



Weet iemand wanneer het fameuze uitslapen van pubers begint? Deze hier is uiterlijk om 7.10 wakker maar vaak al veel eerder, 6 uur ofzo. Ook na 6 weken laat naar bed in de zomervakantie. Dan is aan alles te merken dat hij slaapgebrek heeft (chagrijnig, in de auto in slaap vallen) maar uitslapen ho maar.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:aquarium schreef op 26 mei 2016 @ 23:22:

Jeetje, dat is laat Minke (en een groot verschil met de mijne). Is je elfjarige dan ook tot die tijd beneden?

Ik ken geen andere 11-jarige die zo laat naar bed gaat. Haar klasgenoten (gr 7/8) gaan rond 21-21.30, sommige zelfs eerder.

Ze is meestal op haar kamer, filmpjes kijken, maar ook wel beneden.
Ik moest toen om 20.15 naar bed. Sliep vaak pas na 11.



Ik verbaas me over deze late tijden!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat mijn twaalf jarige zusje ook 9 uur naar bed. Mag ze nog wel half uurtje lezen maar inderdaad geen tablet oid. Ze heeft haar slaap ook echt nodig, als ze in inderdaad rond elven nog wakker is omdat ze niet kon slapen is ze de volgende ochtend niet het bed uit te krijgen. Zusje van 10 kan daarentegen wel om half elf pas slapen (haar eigen tijd is half 9) en er gewoon vroeg uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom je dochter tot zo laat op is? Ik maak uit de reacties op dat de meeste kinderen van deze leeftijd toch nog een bedtijd hebben van rond negen uur, ook al slapen ze dan niet.



Wat overigens echt irritant is om niet te kunnen slapen. Ik heb zelden een nacht dat ik niet kan slapen, maar als ik die wel heb, duurt het vreselijk lang en tikt de klok de minuten superlangzaam af. Vind dat voor mijn oudste ook geen leuk idee eigenlijk dat hij zo lang moet liggen zuchten en draaien.
quote:aquarium schreef op 26 mei 2016 @ 23:37:

Mag ik vragen waarom je dochter tot zo laat op is? Ik maak uit de reacties op dat de meeste kinderen van deze leeftijd toch nog een bedtijd hebben van rond negen uur, ook al slapen ze dan niet.



Wat overigens echt irritant is om niet te kunnen slapen. Ik heb zelden een nacht dat ik niet kan slapen, maar als ik die wel heb, duurt het vreselijk lang en tikt de klok de minuten superlangzaam af. Vind dat voor mijn oudste ook geen leuk idee eigenlijk dat hij zo lang moet liggen zuchten en draaien.Ze kwam voorheen om de 20 minuten melden dat ze niet kon slapen, en het werden hele drama's. Nu is het kusje en slapen dus voor ons allebei veel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 10 jarigen stuur ik meestal rond 21:00-21:30 naar boven. Mijn dochter gaat dan ook gelijk slapen. Mijn zoon meestal nog niet. De afspraak is dat hij in bed nog mag lezen. Hij slaapt meestal rond 22:00. Hij is meer een avondmens. Mijn dochter heeft trouwens minder slaap nodig maar die staat meestal heel vroeg op. Zeker nu het zo licht is 's ochtends is ze meestal voor 6 uur al beneden.
Mijn zusje (11, november) is nu herstellende van pfeiffer en slaapt nog steeds veel (3/4 uur overdag en 'S avonds om 20:00 naar bed tot 07:00). Toen ze het nog niet had ging ze om 21:30 naar bed tot 07:00. Dit puur omdat ze gewoon echt niet kon slapen. Soms zat ze beneden bij m'n moeder, maar meestal lag ze op haar bed een boek te lezen of vlogs te kijken
Alle reacties Link kopieren
Er zit een behoorlijk verschil tussen de kinderen van deze leeftijd. Hmmm, man en ik moeten het er maar eens over hebben en ook eens vragen wat hij zelf een goede tijd vindt.

Mijn kinderen zijn trouwens geen ochtendmensen. Dus ben ook een beetje bang dat als de bedtijd verlegd wordt (en dus een recht wordt), dat het nog lastiger opstaan is.
Oi. Ik ben wel heel streng geloof ik..

De 11 jarige moet om 20.00 uur naar boven, mag dan tot 21.00 uur lezen.

In het weekend is het meestal tot 22. 00.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 12 (groep 8) gaat om 20:30 uur naar boven, mag van mij tot uiterlijk 21:15 lezen, maar meestal gast rond 21:00 uur het licht uit. Ik moet haar elke ochtend wakker maken, ze heeft haar slaap echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Minke je hebt support. Hier slaapt zoon ook al weinig vanaf zijn geboorte. Hij is nu 11 en gaat er ook om ca 22.15 in doordeweeks, is dan al voor 07.00 wakker. In het weekend gaat hij om 23.00 naar bed. Doe ik hem er eerder in, is hij eerder wakker en ik wil dat hij niet al uren wakker is voordat school begint.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden geen bedtijd. Ging zelf wel naar bed als ik moe was rond die leeftijd. Dat was soms om 21:00u en soms om 22:30uDat werkte overigens prima! Ben niet zo'n avond mens dus bleef echt niet tot 00:00u zitten.
Hier ook een late 11 jarige, ze gaat meestal tegen 22.30 naar bed. Slapen doet ze vaak echter niet voor middernacht. We hebben tegenwoordig een extra bed bij ons op de kamer waar ze na een tijd in kruipt. Meestal ergens zo tussen twaalf en 1. Dorst ze dat niet slaapt ze rond 2 uur nog niet.

Helaas nog geen oplossing kunnen vinden.

Jongste van 9 gaat rond half negen naar bed en slaapt rond 9 uur. Ook in het weekend omdat hij dan ook vroeg op is
Ohja oudste zit trouwens in de brugklas dn ik zie dat de meeste toch echt wel tot half tien op zijn. Oudste maakt vaak al huiswerk tot 8 uur of half negen. Rond toetsweken nog wel wat later. Dan willen ze zich ook nog even kunnen ontspannen voordat ze gaan slapen
quote:streepjessokken schreef op 26 mei 2016 @ 23:29:



Weet iemand wanneer het fameuze uitslapen van pubers begint? Deze hier is uiterlijk om 7.10 wakker maar vaak al veel eerder, 6 uur ofzo. Ook na 6 weken laat naar bed in de zomervakantie. Dan is aan alles te merken dat hij slaapgebrek heeft (chagrijnig, in de auto in slaap vallen) maar uitslapen ho maar.



Die van mij was als peuter altijd tussen 05:30 en 06:00 wakker en heeft dat jaren volgehouden. Maar nu slaapt ze uit, sinds ze op de middelbare school zit.



Groep 8 lag ze doordeweeks meestal rond 21:30 uur in bed.
Alle reacties Link kopieren
mijn oudste (14) gaat om 9 uur naar boven, ligt om 9.30 in bed

mijn jongste (11) gaat om 8.30 naar boven, ligt om 9.00 in bed.

Allebei zijn ze om 6.30 wakker.

De tijden worden bij beide heel langzamerhand wat later, zo nu en dan verschuiven we het een kwartier/half uur. maar mijn kinderen vragen op dit moment niet om een latere tijd, dus dan laat ik het zo.



Verschil tussen middelbare school/ basisschool heb ik niet erg gemerkt. Ik zou van je kind uit gaan, als het weinig slaap nodig heeft dan kun je er in mee gaan. mijn kinderen hebben deze tijden nodig en moeten er vroeg uit om op tijd naar school te gaan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Het vriendje van mijn zoon (bovenbouw lagere school) en oudste van 6 broertjes, gaat serieus samen met de rest op stok om 19 uur (ze eten om 17 uur). Wat heeeeerlijk rustig lijkt me dat



Hier eten we pas rond 19 uur ivm werk en sport en hebben de oudsten geen bedtijd meer en ligt de jongste dus rond 2100 uur in bed. Maar dat kan ook later uitvallen.



Weekend rond 22.30 ofzo.
Ligt ook heel erg aan het kind. Mijn zoon kan heel goed met weinig slaap. Een van mijn dochters is net als ik: heeft dus véél slaap nodig. En weet dat ook! Gaat soms uit zichzelf vroeger naar bed dan de jongste.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoons van 11 gaan rond 22.00 doordeweeks en in het weekend hebben ze geen tijd dat mogen ze dan zelf weten.

Ze zitten altijd rond 6 weer beneden en zijn nooit moe, heb ze nog nooit wakker moeten maken in de ochtend.

Ik vind het best laat om eerlijk te zijn maar ze zijn nooit moe of chagrijnig ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven