Kind vond zijn eigen feest niet leuk

26-05-2016 09:22 205 berichten
Gisteren feestje van zoon (7) gehad en het was geen succes. Ik wist van tevoren dat er een jongen mee ging die letterlijk om zich gaat slaan en schoppen als hij zich in het nauw gedreven voelt. En dat gebeurde ook, vanwege twee andere jongens die in groepsverband druk bezig met: wie is er de baas/leider?

Ik ken ze alleen van één op één contact met mijn zoon, bij het thuis spelen en dan is er meestal geen vuiltje aan de lucht.

Ik heb mij behoorlijk verkeken op de sociale interactie in groepsverband.

Mijn zoon barstte vier keer flink in huilen uit, vanwege het ruwe, soms wat treiterige spel en de harde opmerkingen over en weer. Hij wil nog spelen op kleuterniveau: gemoedelijk, zonder haantjesgedrag, dat boeit hem niet.

Ik heb het onderschat en zit nu met een kater op de bank.

Ik had een toplocatie voor zoon uitgezocht, maar het liep nogal anders dan verwacht. Herkenbaar voor sommigen?
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 27 mei 2016 @ 18:18:

[...]





Er is ook nog een andere manier: het gaat namelijk niet altijd 'het vervelendste kind' maar ook vaak om het kind wat sociaal niet handig is, niet bijdehand genoeg, misschien niet het hipst erbij loopt, verlegen, het pispaaltje, de stotteraar enz. Dat zijn vaak genoeg kinderen die er niet bijhoren en niet of weinig gevraagd worden. Ik zie niet in wat er mis aan is om je kind bewust te maken dat het fijn kan zijn iets aardigs voor een ander te doen. Vaak blijkt het dan gewoon een leuk te gaan en zet de deur open voor meer.



Dat is toch iets anders dan de z.g. aartsvijand van je kind op zijn/haar eigen feestje uit te nodigen.



Jong geleerd is oud gedaan. Je kunt wel zèggen dat je aardig voor elkaar moet zijn maar als je het niet in praktijk brengt en ervaart is het toch weinig waard.Oh maar bij de andere meisjes die elk jaar komen zitten ook verlegen kinderen, arme kinderen en kinderen die niet goed kunnen lopen bij hoor. Maar ik ga niet een kind uitnodigen waardoor mijn kind avond aan avond heeft gehuild om haar lange haren.
Alle reacties Link kopieren
Dit schreef ik in reactie op jouw stelling dat 'de school handelingsonbekwaam is en daar komen ze nu pas achter':



??? Een school moet met 'harde bewijzen' komen (lees: ellenlang dossier) om handelingsonbekwaamheid of handelingsverlegenheid aan te tonen.

Passend onderwijs is overigens gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het heeft geen hol te maken met leuke ideetjes over integratie of acceptatie.



Jouw reactie hierop was:



Precies, en dat heeft school dus niet gedaan. En nu mag het meisje ineens niet mee. Ik vermoed dat de wil er niet echt was.

Je hoeft mij niet te vertellen dat PO gewoon een bezuinigingsmaatregel is waarvan kinderen en onderwijzers de dupe zijn. Wat wij, als samenleving over pakweg 10-15 jaar gewoon op ons bordje krijgen overigens. Dat gaat ons nog veel centjes kosten.



Waarop ik weer reageerde (vetgedrukt) op 'Precies, en dat heeft school niet gedaan'.



Dat kun je dus helemaal niet weten welke afspraken daar zijn gemaakt, welk dossier daar ligt op die school en of er eventueel een uitspraak ligt van een verwijzingscommissie. Je kunt niet eens zeker weten of het inderdaad pas 'een week van tevoren' was besloten. Dat is namelijk nog steeds dezelfde kant van het verhaal.

Wellicht dat ik volgens jou niet kan lezen, misschien kun jij niet precies schrijven wat je dan wel bedoelt te zeggen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Heus een school zegt niet zomaar "een dag van te voren" dat een kind niet mee kan. Daar is echt een hoop overleg en denkwerk aan vooraf gegaan. Dat komt in dit verhaal er niet uit, maar ik ken leerkrachten die vaker met dit bijltje hebben gehakt.



Maar dit SBS televaag verhaal veroordeelt indirect gelijk de school. De school, die terecht het 'weerwoord' uit de media wil houden. Vanwege het kind. En de ouders.
quote:simbalabimba schreef op 27 mei 2016 @ 18:17:

Als de school zich geschikt vindt om dit meisje op school te hebben, moet ze gewoon mee kunnen doen met zoiets belangrijks als de jaarafsluiting.



Wie zegt dat school zich geschikt vindt? Zat ouders die hun kind niet naar speciaal onderwijs willen hebben. Kind moet kosten wat het kost op de reguliere school blijven.

De beslissing om een kind niet mee te laten gaan is niet makkelijk, dat doe je niet zo maar.
quote:lemoos2 schreef op 27 mei 2016 @ 18:40:

Dit schreef ik in reactie op jouw stelling dat 'de school handelingsonbekwaam is en daar komen ze nu pas achter':



??? Een school moet met 'harde bewijzen' komen (lees: ellenlang dossier) om handelingsonbekwaamheid of handelingsverlegenheid aan te tonen.

Passend onderwijs is overigens gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het heeft geen hol te maken met leuke ideetjes over integratie of acceptatie.



Jouw reactie hierop was:



Precies, en dat heeft school dus niet gedaan. En nu mag het meisje ineens niet mee. Ik vermoed dat de wil er niet echt was.

Je hoeft mij niet te vertellen dat PO gewoon een bezuinigingsmaatregel is waarvan kinderen en onderwijzers de dupe zijn. Wat wij, als samenleving over pakweg 10-15 jaar gewoon op ons bordje krijgen overigens. Dat gaat ons nog veel centjes kosten.



Waarop ik weer reageerde (vetgedrukt) op 'Precies, en dat heeft school niet gedaan'.



Dat kun je dus helemaal niet weten welke afspraken daar zijn gemaakt, welk dossier daar ligt op die school en of er eventueel een uitspraak ligt van een verwijzingscommissie. Je kunt niet eens zeker weten of het inderdaad pas 'een week van tevoren' was besloten. Dat is namelijk nog steeds dezelfde kant van het verhaal.

Wellicht dat ik volgens jou niet kan lezen, misschien kun jij niet precies schrijven wat je dan wel bedoelt te zeggen.



Als je het teveel moeite kost om fatsoenlijk terug te lezen reageer dan a.u.b. niet op mij.

Nogmaals: je leest niet.
quote:reisa1978 schreef op 27 mei 2016 @ 19:53:

[...]





Wie zegt dat school zich geschikt vindt? Zat ouders die hun kind niet naar speciaal onderwijs willen hebben. Kind moet kosten wat het kost op de reguliere school blijven.

De beslissing om een kind niet mee te laten gaan is niet makkelijk, dat doe je niet zo maar.



Behalve dat het zo niet werkt. Kinderen moeten juist zo lang mogelijk op het regulier onderwijs blijven. Dat noemt men 'passend onderwijs' tegenwoordig.



Een school kan om verschillende redenen een leerling verwijderen. Bijvoorbeeld als:

- de school een leerling niet de nodige speciale zorg kan bieden;

- de leerling zich voortdurend agressief gedraagt;

- er ernstige ruzies zijn (ook als de ouders daar betrokken bij zijn).



Eerst moet het schoolbestuur naar het verhaal van ouders en de leerkracht luisteren. Dan pas mag de school beslissen over de verwijdering van een leerling.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 27 mei 2016 @ 20:07:

[...]





Als je het teveel moeite kost om fatsoenlijk terug te lezen reageer dan a.u.b. niet op mij.

Nogmaals: je leest niet.



Jij hebt het over fatsoen? Ik reageer waar ik op wil reageren. Het staat jou ten alle tijden vrij om die reacties te negeren.



En ook al hoef ik jou schijnbaar niet te vertellen dat Passend Onderwijs een bezuiningsmaatregel is, een school kan wel degelijk verplicht worden om bepaalde onderdelen van het curriculum aan te bieden aan een leerling, omdat de handelingsverlegenheid niet groot genoeg is. Dat betekent dus in voorkomende gevallen niet het gehele curriculum aanbieden zoals een schoolkamp. Of een schoolreisje. Daarvoor heb je inderdaad bewijzen nodig. Alleen mag je dat natuurlijk niet op Facebook plempen of een verhaaltje doen voor de camera van SBS6 als school zijnde. Dus nogmaals, je weet het niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:damocles schreef op 27 mei 2016 @ 20:14:

[...]





Behalve dat het zo niet werkt. Kinderen moeten juist zo lang mogelijk op het regulier onderwijs blijven. Dat noemt men 'passend onderwijs' tegenwoordig.



Een school kan om verschillende redenen een leerling verwijderen. Bijvoorbeeld als:

- de school een leerling niet de nodige speciale zorg kan bieden;

- de leerling zich voortdurend agressief gedraagt;

- er ernstige ruzies zijn (ook als de ouders daar betrokken bij zijn).



Eerst moet het schoolbestuur naar het verhaal van ouders en de leerkracht luisteren. Dan pas mag de school beslissen over de verwijdering van een leerling.Ik werk op een basisschool, ik weet hoe het werkt. Ik heb er twee in de klas die ergens anders beter op hun plek zouden zijn en die daar ook terecht konden, in beide gevallen houden ouders het tegen.
quote:wyandotje schreef op 27 mei 2016 @ 18:24:

[...]



Oh maar bij de andere meisjes die elk jaar komen zitten ook verlegen kinderen, arme kinderen en kinderen die niet goed kunnen lopen bij hoor. Maar ik ga niet een kind uitnodigen waardoor mijn kind avond aan avond heeft gehuild om haar lange haren.



Begrijpelijk na je uitleg.

Ik zou meegaan met dochter haar gevoel en haar dwingen tot meer dan normaal dagelijks sociaal contact doet dan tekort aan dochters gevoel.

Als dochter zelf het niet zo erg had gevonden was het anders.
quote:reisa1978 schreef op 27 mei 2016 @ 20:28:

[...]





Ik werk op een basisschool, ik weet hoe het werkt. Ik heb er twee in de klas die ergens anders beter op hun plek zouden zijn en die daar ook terecht konden, in beide gevallen houden ouders het tegen.Fijn, nog iemand die er iets van weet. In jouw het geval van die kinderen is het dus niet zo dat school ze niet kan bieden wat ze nodig hebben. Ik neem aan dat ze niet bij voorbaat al worden uitgesloten van uitjes. Dat is toch wel een stap verder. Natuurlijk zijn er ouders die hun kop in het zand steken er zijn echter ook ouders die heel goed weten waar hun kind het beste af is. En dan kan het dus best zijn dat dat afwijkt van wat school denkt.
quote:damocles schreef op 27 mei 2016 @ 20:36:

[...]





Fijn, nog iemand die er iets van weet. In jouw het geval van die kinderen is het dus niet zo dat school ze niet kan bieden wat ze nodig hebben. Ik neem aan dat ze niet bij voorbaat al worden uitgesloten van uitjes. Dat is toch wel een stap verder. Natuurlijk zijn er ouders die hun kop in het zand steken er zijn echter ook ouders die heel goed weten waar hun kind het beste af is. En dan kan het dus best zijn dat dat afwijkt van wat school denkt.??? Dat is er nou juist wel aan de hand, school kan ze niet bieden wat ze nodig hebben, waarom denk je dat ze ergens anders een plekje hadden, dat krijg je niet zo maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 27 mei 2016 @ 20:55:

[...]





??? Dat is er nou juist wel aan de hand, school kan ze niet bieden wat ze nodig hebben, waarom denk je dat ze ergens anders een plekje hadden, dat krijg je niet zo maar.Amen
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 26 mei 2016 @ 09:28:

Ah wat sneu! Daarom sturen wij moeders bij met het kiezen van kinderen die uitgenodigd worden.



'Wij moeders'??

Ik ben de tijd van de kinderfeestjes net voorbij; maar heb hier werkelijk nooit in gestuurd. Dochter heeft altijd gevraagd wie zij wilde.



Ik vond vroeger mijn kinderfeestjes ook vreselijk; zat ik alleen in de tuin te huilen. Ik speelde liever met 1 ander kind; met groepsgedoe had ik niks.
Ik zou mijn kind nooit dwingen om een kind uit te nodigen waar ze echt ruzie mee heeft, of die haar in haar ogen ïets heel ergs"heeft aangedaan. Dat een kind dat de vlecht van dochter heeft afgeknipt niet wordt uitgenodigd begrijp ik volkomen.

feestje is er in eerste instantie toch voor de jarige, en niet als sociaal experiment om zielige kindjes uit te nodigen.

En nogmaals ik wss zelf ooit dat sociaal onhandige kindje dat bijna nooit werd uitgenodigd, maar juist die keren dat ik van een kind te horen kreeg dat ik was uitgenodigd omdat dat moets van haar/zijn moeder, nam het kind wraak door mij tijdens het feest of achteraf te treiteren en pesten met het groepje "echte vriendinnen". uiteindelijk wilde ik niet eens meer. helemaal omdat ik dan van mijn moeder die trutten ook moest uitnodigen omdat ze mij uitgenodigd hadden.



Dus als je toch besluit om je kind te dwingen om een sociaal onhandiger kind uit te nodigen, zie er dan op toe dat dat kind ook echt plezier heeft, en niet, zoals ik, uit beleefdheid zegt dat het leuk was, terwijl de nagelkrassen in haar armen staan en ze minder haren op haar hoofd heeft als toen ze binnenkwam.
Ik beaam volledig wat forumfossiel schrijft . Goeie post. En zo heb ik het als kind ook ervaren. De achterbaksheid op dat soort feestjes waar je gedwongen werd uitgenodigd was groot.
Alle reacties Link kopieren
Shit happens..

Meer meisjes uitnodigen
quote:forumfossiel schreef op 28 mei 2016 @ 15:40:

Ik zou mijn kind nooit dwingen om een kind uit te nodigen waar ze echt ruzie mee heeft, of die haar in haar ogen ïets heel ergs"heeft aangedaan. Dat een kind dat de vlecht van dochter heeft afgeknipt niet wordt uitgenodigd begrijp ik volkomen.

feestje is er in eerste instantie toch voor de jarige, en niet als sociaal experiment om zielige kindjes uit te nodigen.

En nogmaals ik wss zelf ooit dat sociaal onhandige kindje dat bijna nooit werd uitgenodigd, maar juist die keren dat ik van een kind te horen kreeg dat ik was uitgenodigd omdat dat moets van haar/zijn moeder, nam het kind wraak door mij tijdens het feest of achteraf te treiteren en pesten met het groepje "echte vriendinnen". uiteindelijk wilde ik niet eens meer. helemaal omdat ik dan van mijn moeder die trutten ook moest uitnodigen omdat ze mij uitgenodigd hadden.



Dus als je toch besluit om je kind te dwingen om een sociaal onhandiger kind uit te nodigen, zie er dan op toe dat dat kind ook echt plezier heeft, en niet, zoals ik, uit beleefdheid zegt dat het leuk was, terwijl de nagelkrassen in haar armen staan en ze minder haren op haar hoofd heeft als toen ze binnenkwam.



Dit herken ik helemaal niet. Waar was die moeder dan in hemelsnaam als jij toegetakeld werd?

Wellicht is dat ook een verschil tussen jongens en meisjes. Als ik zie hoe geniepig en krengerig dat queen bee gedrag af en toe is van meisjes.... Dat zie ik hier met de jongens helemaal niet terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 28 mei 2016 @ 16:13:

[...]





Dit herken ik helemaal niet. Waar was die moeder dan in hemelsnaam als jij toegetakeld werd?

Wellicht is dat ook een verschil tussen jongens en meisjes. Als ik zie hoe geniepig en krengerig dat queen bee gedrag af en toe is van meisjes.... Dat zie ik hier met de jongens helemaal niet terug.Lees de OP eens: jongetjes kunnen net zo goed vervelend zijn, treiteren en het bloed onder elkaar's nagels vandaan halen.
quote:Defietsboer schreef op 28 mei 2016 @ 16:36:

[...]





Lees de OP eens: jongetjes kunnen net zo goed vervelend zijn, treiteren en het bloed onder elkaar's nagels vandaan halen.Zucht, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat ik denk dat er wel degelijk verschil zit in hoe jongens en meisjes met elkaar omgaan in zijn algemeenheid. Dat dat mijn ervaring is.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 28 mei 2016 @ 16:44:

[...]





Zucht, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat ik denk dat er wel degelijk verschil zit in hoe jongens en meisjes met elkaar omgaan in zijn algemeenheid. Dat dat mijn ervaring is.Het topic gaat nota bene gaat over jongens die om leiderschap streden en treiterig gedrag vertoonden op een feestje. Hierna gaven ook anderen voorbeelden van zowel jongens als meisjes dat niet-leuk gedrag hebben vertoond. Dat verschil tussen jongens en meisjes daarin valt dus wel mee.
quote:Defietsboer schreef op 29 mei 2016 @ 01:03:

[...]





Het topic gaat nota bene gaat over jongens die om leiderschap streden en treiterig gedrag vertoonden op een feestje. Hierna gaven ook anderen voorbeelden van zowel jongens als meisjes dat niet-leuk gedrag hebben vertoond. Dat verschil tussen jongens en meisjes daarin valt dus wel mee.Ga jij mij nu vertellen wat mijn persoonlijke ervaring is?
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 27 mei 2016 @ 18:17:

Als de school zich geschikt vindt om dit meisje op school te hebben, moet ze gewoon mee kunnen doen met zoiets belangrijks als de jaarafsluiting.Je hebt als school alleen niet zo veel te willen. Ze mogen het kind niet thuis laten zitten. En ze zijn dus verplicht zo'n kind op school te houden tot ze een vervangende plek hebben gevonden. Als er geen een school is die zegt wij nemen haar wel, dan moet ze daar dus gewoon blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 27 mei 2016 @ 18:18:

[...]





Er is ook nog een andere manier: het gaat namelijk niet altijd 'het vervelendste kind' maar ook vaak om het kind wat sociaal niet handig is, niet bijdehand genoeg, misschien niet het hipst erbij loopt, verlegen, het pispaaltje, de stotteraar enz. Dat zijn vaak genoeg kinderen die er niet bijhoren en niet of weinig gevraagd worden. Ik zie niet in wat er mis aan is om je kind bewust te maken dat het fijn kan zijn iets aardigs voor een ander te doen. Vaak blijkt het dan gewoon een leuk te gaan en zet de deur open voor meer.



Dat is toch iets anders dan de z.g. aartsvijand van je kind op zijn/haar eigen feestje uit te nodigen.



Jong geleerd is oud gedaan. Je kunt wel zèggen dat je aardig voor elkaar moet zijn maar als je het niet in praktijk brengt en ervaart is het toch weinig waard.Maar NIET op je verjaardag, dat feest dat maar één keer per jaar plaatsvind. Doe dat dan anders, een keer na school, weekend etc Maar niet die ene speciale dag verpesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 27 mei 2016 @ 18:20:

[...]



Hij heeft dus wel een gedeelte meegemaakt, hij mocht wel mee.En ook een aantal jaar helemaal niet.
quote:nina1966 schreef op 29 mei 2016 @ 01:27:

[...]



Maar NIET op je verjaardag, dat feest dat maar één keer per jaar plaatsvind. Doe dat dan anders, een keer na school, weekend etc Maar niet die ene speciale dag verpesten.'Verpesten'... werkelijk? Door een extra kind uit te nodigen dat wat minder populair is om de redenen die ik eerder gaf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven