Werk & Studie alle pijlers

ZZP-topic

13-07-2015 18:45 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),



Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.

Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.



Wie haakt aan?
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine tip di veel geld bespaart. Zeker als starter. Denk heeeel ged na over arbeidsongeschiktheid verzekering. Wij leven in een land waar we alles willen verzekeren en denken dat dat slim is.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt zwaar overschat. Je betaald heel veel premie. Je hebt heel veel uitsluitingen. En dan met name de dingen waar je echt lang voor thuisloopt zoals burn-out en overspannen etc.

Als ik mijzelf wil verzekeren en het moet een klein beetje betaalbaar zijn moet ik een wachttijd van 6 maanden aanhouden. Zelfs een been breken duurt niet zo lang.

Bedenk vooraf bij jezelf, wat moet je mankeren om je vak niet meer uit te kunnen voeren. Kort door de bocht gezegd. Als tekstschrijver moet je een helder hoofd hebben en 2 vingers om te typen. Hoe groot is de kans dat je zo zwaar (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt? (niet letterlijk nemen dit voorbeeld uiteraard)

Mijn advies, zorg dat je heel snel spaart de eerste 2/3 jaar. In die tijd moet een spaarrekening hebben waar je ca 1 jaar je vaste kosten van kan betalen.

Zolang je er geen aanspraak op je spaarrekening maakt spaar je automatisch voor je pensioen. Heb je meer dan 1 jaar buffer? Ga dan kijken hoe je meer rendement kan krijgen op je geld door te investeren.