Werk & Studie alle pijlers

ZZP-topic

13-07-2015 18:45 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),



Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.

Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.



Wie haakt aan?
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine tip di veel geld bespaart. Zeker als starter. Denk heeeel ged na over arbeidsongeschiktheid verzekering. Wij leven in een land waar we alles willen verzekeren en denken dat dat slim is.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt zwaar overschat. Je betaald heel veel premie. Je hebt heel veel uitsluitingen. En dan met name de dingen waar je echt lang voor thuisloopt zoals burn-out en overspannen etc.

Als ik mijzelf wil verzekeren en het moet een klein beetje betaalbaar zijn moet ik een wachttijd van 6 maanden aanhouden. Zelfs een been breken duurt niet zo lang.

Bedenk vooraf bij jezelf, wat moet je mankeren om je vak niet meer uit te kunnen voeren. Kort door de bocht gezegd. Als tekstschrijver moet je een helder hoofd hebben en 2 vingers om te typen. Hoe groot is de kans dat je zo zwaar (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt? (niet letterlijk nemen dit voorbeeld uiteraard)

Mijn advies, zorg dat je heel snel spaart de eerste 2/3 jaar. In die tijd moet een spaarrekening hebben waar je ca 1 jaar je vaste kosten van kan betalen.

Zolang je er geen aanspraak op je spaarrekening maakt spaar je automatisch voor je pensioen. Heb je meer dan 1 jaar buffer? Ga dan kijken hoe je meer rendement kan krijgen op je geld door te investeren.



Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen, belangenorganiasties etc het niet eens zijn met deze methode. Maar dat komt voor uit onze rare alles-willen-verzekeren-cultuur. Want stel je voor dat er wat gebeurt.......... Dan moet je heel hard knokken en moeilijk doen om je geld te krijgen waar je jaren premie voor betaaldt heb.



Dat van lage uurtarieven ben ik met je eens. Niet in het lage segment. Dan moet je heel veel uren maken met weinig rendement en je komt eerder over als een beun de haas ipv een proffessional.
@buurenbuur, ik kan je redenering volgen en denk ook dat ik het met je eens ben. Ik begrijp dat de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen sowieso enorm duur zijn. Maar dan nog. Om in 2/3 jaar een reserve voor 1 jaar op te bouwen moet je wel heel veel klussen hebben. En dat is meestal aan het begin nou juist niet het geval.



@saywhat, goed om te horen dat jij wel goede ervaringen hebt met platforms als upwork. Als jij daar zelf klussen uitbesteed, heb je dan niet de behoefte om op een gegeven moment met min of meer vaste mensen te werken? Ik kan me voorstellen dat als je via upwork een opdrachtnemer hebt leren kennen waar je tevreden over bent, je die de volgende keer gewoon rechtstreeks benadert buiten upwork om. Dan zit je ook niet met het probleem van steeds weer nieuwe mensen die het wiel moeten uitvinden. Op die manier zou upwork ook kunnen werken als een opstap voor beginnende ZZP'ers.
Buurenbuur: ik begrijp wat je zegt over het afsluiten van een AOV, maar denk daar toch anders over! In mijn vakgebied heb ik dan wel het geluk dat ik meestal een klus heb voor langere periode van minimaal 4 dagen per week. Hierdoor kan ik een goeie buffer opbouwen. Tóch heb ik bij de start van mijn ZZP-schap een AOV afgesloten, een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje al denk je vaak dat het jou niet zal overkomen. Mijn motto is nl. als je iets doet, doe het dan goed.



In mijn ogen is een AOV onlosmakelijk met het zelfstandig ondernemerschap verbonden, zeker als je, net als ik, afhankelijk bent van 1 inkomen. Zo ben ik bijvoorbeeld een aantal jaar geleden simpel uitgegleden en heel ongelukkig gevallen, resultaat, schouder uit de kom én gebroken! De pech dat het ook nog eens mijn dominante kant betrof, waardoor ik van de 1 op de andere dag compleet afhankelijk en totaal gehandicapt was. Na de operatie ontwikkelde ik ook nog een frozen shoulder, waardoor ik 2,5 jaar in totaal uit de running ben geweest! Binnen een paar seconden is je leven totaal anders.



Hierbij had ik het 'geluk' dat het een bedrijfsongeval was en mijn opdrachtgever aansprakelijkheid heeft erkend, dus alle onkosten werden betaald, maar stel dat dit gewoon op straat was gebeurd, dan had het er heel anders uitgezien. Dan had je wel een hele grote buffer moeten hebben om je hypotheek en vaste lasten te kunnen betalen! Daarnaast kun je financiële problemen er helemaal niet bijhebben als je aan het revalideren bent, dit is nl al zwaar genoeg.



Ik ben dus wél voor een AOV als is de premie best hoog. Ik zie binnen mijn netwerk nog steeds veel ZZP'ers die alleen maar Eurotekens in hun ogen hebben. Grote leasebak onder hun kont, erop los leven, want het geld stroomt binnen. Totdat hen iets overkomt of zij geen nieuwe klus kunnen vinden. Maandelijks honderden euros moeten betalen voor die leasebak, de vaste lasten amper kunnen betalen, maar geen AOV hebben want "dat is zo duur". Sorry, maar dan neem je het ZZP-schap in mijn ogen écht niet serieus.
Ik ben zzp-er. Jaren als projectleider binnen bank- en verzekeringswezen maar mistte het echte ondernemen. Nu dus echt voor mezelf
Alle reacties Link kopieren
Bij ondernemen hoort ook risico nemen. Daarnaast is het een kwestie van rekensommen maken. En dan is het niet alleen ene kwestie van geen verzekering afsluiten omdat de premie hoog is. Dat is ook kijken, ik betaal veel premie, wat krijg ik er voor terug als ik er aanspraak op wil maken. Ik zit in de bouw en woninginrichtershoek, en geloof me, dan kost een premie op jaarbasis een vermogn bij een wachttijd van 6 maanden. En van die verzekering krijg ik een tegemoetkoming in de kosten want ik kan echt mijn vaste lasten er niet van betalen. Ik ben in dat geval toch verplicht om naar alterntieve inkomsten te zoeken en omdat ik ondernemer ben, ben ik er van overtuigt dat dat lukt (plan B ligt gewoon op de plank).

Ik zeg daarnaast niet dat je van de premie die je uitspaart door niet een AOV af te sluiten, deze uit geven aan dure leasebak of andere (te) dure luxe, maar dat je beter kunt investeren in iets met een hoger rendement dan een spaarrekening of een verzekering. Rendement van je bedrijfsresultaat maken is ook een kwestie van ondernemen.

Een ongeluk zit voor iedereen in een klein hoekje, zeker in mijn vakgebied (maar ook daarbuiten) het is ook een kwestie van ALTIJD met gezond verstand omgaan met je lijf en geest en geen ondoordachtig risico's nemen. En dan nog zeg ik niet dat het mij nooit zou overkomen. Maar een AOV levert voor MIJ (kan dus voor iemand anders, anders zijn) absoluut geen meerwaarde op. En misschien zie ik mezelf ook meer als ondernemer dan ZZP-er dan andere. Ik ben voor mezelf begonnen voor het ondernemersschap in een vakgebeid wat ik leuk vind en niet uit noodzaak of om een andere reden. En geloof me, ik neem het ondernemersschap zeer serieus, in tegenstelling met een bepaalde groep zzp-ers.

In het kort (voor mij), geen AOV is zeker een geldkwestie, maar hoofdzakelijk omdat je er te weinig voor terugkrijgt in vergelijking met de premie. Dan zijn er betere investeringen.
Ik ben al heel lang aan de slag met mijn eerste opdrachtgever. Het duurt steeds een paar weken voordat ze reageert op mijn teksten. Ik heb dus ook nog steeds niet gefactureerd aan haar, terwijl die opdracht inmiddels al een paar maanden loopt. Ik weet dat ze heel druk is, maar ik wil het nu eigenlijk weleens afronden. Lastige is dat ik best veel aan haar te danken heb en we in elkaars sociale netwerk zitten. Onaardig wil ik dus ook niet worden. Hoe gaan jullie met dit soort gevallen om?
quote:Skaep schreef op 01 juni 2016 @ 14:48:

Ik ben al heel lang aan de slag met mijn eerste opdrachtgever. Het duurt steeds een paar weken voordat ze reageert op mijn teksten. Ik heb dus ook nog steeds niet gefactureerd aan haar, terwijl die opdracht inmiddels al een paar maanden loopt. Ik weet dat ze heel druk is, maar ik wil het nu eigenlijk weleens afronden. Lastige is dat ik best veel aan haar te danken heb en we in elkaars sociale netwerk zitten. Onaardig wil ik dus ook niet worden. Hoe gaan jullie met dit soort gevallen om?Ik zou daar toch zakelijk mee omgaan! Hoe hebben jullie de facturering afgesproken? Betaling na goedkeurig eind opdracht of hanteer je een uurtarief? Als je nl een uurtarief hanteert, dan zou ik per maand de gewerkte uren factureren, goedgekeurde teksten of niet. Je hoeft niet onaardig te doen om zakelijk te blijven
Uurtarief. En ja, je hebt gelijk. Vind het gewoon lastig. Kan nu sowieso even niet factureren, want mijn laatste werkzaamheden zijn alweer meer dan 14 dagen geleden. Ze heeft aangegeven komend weekend op mijn teksten te reageren. Dat wacht ik dus nog maar even af.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze je uberhaupt weleens betaald?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kopjekoffie70 schreef op 01 juni 2016 @ 20:53:

Heeft ze je uberhaupt weleens betaald?Nog niet. Maar mijn eerste factuur heb ik pas ruim een week geleden aan haar verstuurd. Dat ze uiteindelijk betaalt, daar heb ik wel vertrouwen in. Maar ze is niet de meest georganiseerde en stipte persoon die ik ken. Ik hoop dus maar dat ze een boekhouder heeft...
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek nog weleens termijnen af. Bij een grotere klus op nacalculatie bijvoorbeeld elke week de uren achteraf factureren. Ook krijgen de mensen weleens een factuur als aanbetaling. Maar ik weet niet of dat in jullie branche gebruikelijk is.

Ook heb ik voor sommige klanten verzamelbonnen als het elke keer om kleine klusjes gaat. Die mensen krijgen 1x per maand of 2 maanden een verzamelfactuur.

Voor deze klant wellicht lastig om daar nog afspraken over te maken. Zeker over het werk dat je al geleverd hebt. Maar voor de volgende keer wellicht een idee om het daar vooraf over te hebben. Kun je een betaling afspreken waar je het samen in kunt vinden.

Ik sta elke keer weer versteld hoeveel geld er open staat bij klanten, binnen betalingstermijn. Dat loopt hard op.
@buurenbuur, dit is voor mij inderdaad een les dat ik hier vooraf afspraken over moet maken. Zakelijk zijn vind ik nog best lastig. Maar ik ervaar nu wel meteen dat dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd, je kunt beter vooraf over geld praten/discusieren dan tijdens of achteraf. Voor beide partijen duidelijk. Als je zakelijk en duidelijk bent krijg je ook in eventuele familie/vriendschaps relalties geen last mee. Als ik voor familie werk krijgen die ook gewoon een rekening. Dan sta je nooit bij elkaar in het krijt. Hetzelfde geldt met collega's matsen. Dat kan, maar altijd met een factuur, met een van tevoren afgesproken (uur)tarief.

Maar ik heb ook weleens een klant gehad die vanwege tegenvallende inkomsten uit zijn bedrijf mij niet (op tijd) kon betalen. Uiteindelijk alles in termijnen betaald gekregen, maar met een achterstand van ca 6 maanden. En dat ging om serieus veel geld (ong. 9 weken arbeid a 40 uur en hetzelfde bedrag aan materiaal). Dat was mijn leermomentje
Ik sluit me ook graag aan bij dit topic! Ik ben sinds januari zzp-er. Ik verkoop geen uren, maar ik ben bezig om een online product te verkopen. Ik zit nog vol in de ontwikkeling dus nog geen inkomsten helaas. Hopelijk komt daar snel verandering in!



Ik werk daarnaast nog in de online marketing bij een bureau, waar ik eigenlijk in loondienst doe wat veel zzp-ers doen. Voornamelijk contentmarketing. De meeste klanten halen wij van de lokale netwerkevenementen. Dan niet van die avondjes, maar waar je elke week met hetzelfde clubje bij elkaar komt. Afschuwelijk vond ik dat (ik doe niet meer het netwerkgedeelte), kost een smak geld maar dat hebben wij er dik en dubbel uitgehaald.
Hoera, het is goed gekomen met mijn eerste opdrachtgever! Ze heeft gereageerd op mijn teksten en gisteren is de factuur de deur uit gegaan. Een eerdere factuur heeft ze deze week betaald. Een zorg minder en een les erbij



@pangea, welkom hier! Spannend om een eigen product te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is goed nieuws Skaep.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het goed is afgelopen. En zeker als het goed gekomen is zonder dat de relatie met je opdrachtgever eronder geleden heeft.

@pangea, welkom. En gooi vooral je ideeen, goede en slechte ervaringen hier opo het forum. Kunnen we met zn allen van leren. Succes met de zaken.
Ik ben mijn website aan het professionaliseren en ik zit enorm te dubben of ik bezoekers met 'u' of met 'je' zal aanspreken. Mijn klanten zijn organisaties, andere ZZP'ers en bedrijven (geen particulieren dus). Ik vind 'u' nogal afstandelijk, maar 'je' ook wel weer wat raar of brutaal. Ik kan er natuurlijk ook omheen proberen te schrijven, maar dat wordt waarschijnlijk wat te gekunsteld. Wat doen/vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor type klant is het, van de oude stempel of jongere hippe ondernemers en zzp'ers?

Als de meeste klanten van de eerst categorie zijn dan zou ik voor u gaan.



Je zou ook op hun sites kunnen kijken. Spreekt het merendeel van u, dan vinden ze dat waarschijnlijk gepast om ook te lezen op jou site.



Past u helemaal niet bij jou, omdat jij zo'n leuke hippe moderne ondernemer bent, zou je gewoon je en jou kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Kijk inderdaad naar het jezelf, en het type klant. Als jij altijd strak in (mantel)pak op besprekingen verschijnt is u een betere vorm dan je/jij.

Wanneer je altijd casual bent, joviaal ouwe jongens krentebrood, dan is je/jij een betere vorm.

Persoonlijk houdt ik wel van een stukje zakelijke afstand en gebruik ik in een eerste kennismaking, offertes en mail-verkeer altijd u. Het kan best zijn dat in de loop der tijd de relatie met de klant iets verandert waardoor je overgaat op je/jij.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

hoe is het met jullie? Alweer een tijdje terug dat hier is geschreven en ben heel benieuwd hoe de zaken gaan!



Hier gaat het erg goed. Ik verdubbel m'n omzet nog ieder jaar en heb inmiddels een aantal 'freelancers' in dienst. Dat wil zeggen, we stellen samen een overeenkomst op en zij werken 10 maanden aan een project voor mij. Werkt erg goed. Vind het ook prettig om samen met deze 'collega's' te sparren i.p.v. alles altijd maar alleen te doen.



Lopen jullie nog tegen bepaalde dingen aan?
Goed om te horen Floor dat het zo goed met jou en je bedrijf gaat! Sparren met anderen is altijd heerlijk, vind ik ook.



Met mij gaat ook alles goed, op dit moment opdracht aan het afronden en weer beetje aan het netwerken om een nieuwe opdracht te bemachtigen! Altijd weer spannend, maar ook erg leuk
Alle reacties Link kopieren
Pas je wel op dat je geen verkapt dienstverband verweten kan worden Floor? Zo klinkt het namelijk wel en dat kan je een bak geld kosten op een moment dat het je niet best uitkomt.. Ik denk dat de Belastingdienst de komende tijd nog wel vrij coulant gaat zijn wegens het aflopen van de VAR, maar het doel daarvan is juist het minder mogelijk maken van verkapt dienstverband. Dus toch oppassen daarmee.
Alle reacties Link kopieren
Al mensen hier die wat met modelovereenkomsten hebben gedaan? Het is mij nog wat onduidelijk allemaal, net weer even zitten Googlen en het lijkt erop dat die contracten vanuit de opdrachtgever voorgelegd moeten worden. Nou zijn de opdrachtgevers in mijn branche meestal niet de meest boekhoudkundig onderlegden, maar ik vraag me af wat ik dan het best kan doen als zij niet met een overeenkomst over de brug komen. Volgens mij ligt het grootste financiële risico wel bij de opdrachtgever (achteraf toch loonheffing moeten betalen omdat de Belastingdienst de opdracht beoordeelt als dienstverband) maar je wilt toch niet degene zijn die je opdrachtgever in de problemen brengt.. Ik denk dat ik sowieso weinig risico loop aangezien ik minstens 20 verschillende opdrachtgevers per jaar heb, dus alleen al op die grond kan men me lastig een dienstverband aansmeren, lijkt me. Maar ik wil het toch graag wat helderder hebben. Van de week de boekhouder maar ns bellen. Als ik toch met de BTW-aangifte aan de slag ga
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 11 oktober 2016 @ 10:23:

Pas je wel op dat je geen verkapt dienstverband verweten kan worden Floor? Zo klinkt het namelijk wel en dat kan je een bak geld kosten op een moment dat het je niet best uitkomt.. Ik denk dat de Belastingdienst de komende tijd nog wel vrij coulant gaat zijn wegens het aflopen van de VAR, maar het doel daarvan is juist het minder mogelijk maken van verkapt dienstverband. Dus toch oppassen daarmee.Snap dat je dat zegt nu ik m'n bericht terug lees. Maar nee daar lijkt het niet op, ik werk met zzp'ers die meer dan 30 opdrachtgevers per jaar hebben en heel erg hun eigen onderneming. Ze zitten dan weer in een totaal andere branche dan ik dus we maken samen een project maar dit project valt meestal onder mijn bedrijfsnaam (ik zit op meerdere locaties in deze regio) en ook onder mijn leiding. Maar ze hebben allemaal hun eigen onderneming en werken daar hard aan. Dus ik vind zelf dat het niet lijkt op een verkapt dienstverband. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven