Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken - gewichtstoename

28-05-2016 11:35 17 berichten
Ruim 4 maanden geleden ben ik gestopt met roken. Dit is op zichzelf redelijk probleemloos verlopen en ben er dan ook erg blij mee!



Heb niet het idee dat ik anders of meer ben gaan eten, geen rare snaaiacties, hooguit een wijntje meer af en toe (eerlijk is eerlijk).



Feit is helaas wel dat ik overduidelijk aangekomen ben, waar ik me helemaal niet lekker bij voel. Geen idee hoeveel; ik heb geen weegschaal thuis om goede redenen. In ieder geval is het zoveel dat ik niet meer in mijn zomerkleding van vorig jaar pas. Niet een beetje niet, gewoon echt niet!



Zijn er meer met die ervaring in zo'n korte tijd?

Ik probeer in ieder geval regelmatig te bewegen en (nog) bewuster te eten.

Maar als iemand tips heeft heel graag, wil alles (nou ja, veel) proberen. Voel me hier gewoon niet goed bij.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat komt doordat je stofwisseling sneller gaat als je rookt.

Gewoon gezond blijven leven.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Wat is 'regelmatig bewegen'? Ik ben ooit gestopt met roken en tegelijkertijd gaan trainen voor de 10km hardlopen. 2 tot 3x p/w hardlopen + 1x krachttraining, bijvoorbeeld in de vorm van bootcamp of fitness. Niet echt aangekomen, mijn lijf werd er strakker van. Nooit de slankste geweest, maar door het sporten zijn m'n vormen erg ok. Door het stoppen met roken is sporten ook veel fijner, is mijn ervaring.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Roken is in ieder geval bewezen een oorzaak van vroegtijdig overlijden en 10 kilo boven ideaal gewicht niet.

De keuze is vroegtijdig slank sterven of langer leven met wat kilo's meer.



Dat was mijn overweging toen ik stopte met roken. Dat je je nu niet lekker voelt is psychisch, bij een roker kan het een serieuze lichamelijke klacht zijn.



Ik ben niet eens zoveel bijgekomen toen, dat heb ik er later weer vanaf gesport. Op dit moment ben ik snel veel aangekomen doordat ik niet meer kan sporten (en teveel tijd over heb om te snoepen), dus dat heeft weer een andere oorzaak.



Blijf lekker bewegen dan komt het lichamelijk wel weer goed.
Hier 15kg aangekomen. Grotendeels eigen schuld. Ipv peuk , snoep ijs chocolade gegeten. Achteraf stom want tja die 15kg gaan er niet makkelijk af. Nu zwanger dus kijk in 2017 wel hoe eeg de schade is en dan flink trainen gezond eten on t er af te krijgen
Jolandje, ben me er van bewust dat het niet ongewoon is, maar dit is wel echt schrikken na 4 maanden. Blijf ook zeker zo gezond mogelijk leven.



Tovergieter, hardlopen doe ik ook, 2 x p/w (5 -7 km nu). Daarnaast 1 x p/w groot stuk wandelen of skaten.

Dat is toch wel regelmatig, in mijn beleving in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Doemijdiemaardan ik schrok toen ook heel erg, maar je bent op de goede weg! Super dat je gestopt bent, hou vol en het volgende project is afvallen
Alles komt goed
Parbleumondieu, dank voor je nuchtere post.

Is ook precies waar ik het voor doe hoor, ik wil graag ook nog even blijven en graag zo gezond mogelijk.

Misschien hoort dit gevoel er ook bij, maar het voelt nu of ik er helemaal geen grip op heb. En daar ben ik niet zo dol op.
Gefeliciteerd SuperWijf, wat leuk!

Die extra kilo's zijn dan zeker iets waar je je nu helemaal niet druk over moet maken.

Even hele andere belangen nu. Geniet ervan.
Ik ben nu ook 4 maanden gestopt en een kilo of 5 a 6 aangekomen ondanks dat ik niet meer ben gaan eten of snoepen.
Alle reacties Link kopieren
Als je grip en controle wilt, dan geldt nog steeds het spreekwoord 'meten is weten'.

Oftewel, het gevoel 'dat je niet zoveel hebt verandert, hooguit een extra wijntje' testen aan de realiteit en precies bijhouden wat je eet. Je gevoel is namelijk notoir onbetrouwbaar als het gaat om wat je denkt te eten.

Je kunt natuurlijk ook gewoon 'gezond eten' zoals je denkt dat goed is, maar dan heb je grotere kans dat je onbewust toch meer/anders eet dan je zou willen.



Mocht bijhouden te intensief zijn (geen weegschaal i.v.m. neiging tot obsessief bezig zijn met gewicht?), dan is een optie natuurlijk: accepteren hoe het nu is. Zeker als je gewicht nog in de gezonde kaders valt, is dat een aanrader. Dat accepteren kan je doen door te relativeren, door veel te bewegen zodat je je fit voelt, en door je niet blind te staren op wat je niet mooi vindt.
What a nuanced anxiety
Maar kom je dan zoveel kilo's aan na het stoppen met roken, als je alleen een keer een wijntje extra neemt? Of eet/snaai je ook meer?

Dit kan toch niet alleen aan de stofwisseling liggen?
Dank tyche, je hebt gelijk hoor.

Ik heb het idee dat er niet zoveel is veranderd in mijn eetpatroon en -gewoonten, maar het is wel wijs dat toch eens bij te gaan houden. Die weegschaal is inderdaad geen optie om door jou genoemde reden. Gewoon eens een tijd eerlijk bijhouden wat ik eet, misschien is dat een eerste stap.



Het klopt dat ik nogal eens kan verzanden in obsessief gedrag. In die periodes ben ik niet altijd even goed in staat te relativeren.

Feit is hoe dan ook dat die kilo's er bij zijn gekomen. Natuurlijk zit er niet anders op dan dat voor nu te accepteren, maar wil er ook graag weer vanaf.
quote:gizzmo-returns schreef op 28 mei 2016 @ 14:21:

Maar kom je dan zoveel kilo's aan na het stoppen met roken, als je alleen een keer een wijntje extra neemt? Of eet/snaai je ook meer?

Dit kan toch niet alleen aan de stofwisseling liggen?

Heb dus zelf het idee van niet, maar zoals gezegd misschien wel wijs om dat eens bij te gaan houden. Ben heel blij dat ik gestopt ben met roken, maar dat ik gewoon niet meer in mijn kleding van vorig jaar kom is echt even flink slikken.

En heb al zo de pest aan broeken kopen
Alle reacties Link kopieren
quote:doemijdiemaardan schreef op 28 mei 2016 @ 11:59:

Jolandje, ben me er van bewust dat het niet ongewoon is, maar dit is wel echt schrikken na 4 maanden. Blijf ook zeker zo gezond mogelijk leven.



Tovergieter, hardlopen doe ik ook, 2 x p/w (5 -7 km nu). Daarnaast 1 x p/w groot stuk wandelen of skaten.

Dat is toch wel regelmatig, in mijn beleving in ieder geval Dat is zeker regelmatig! Ik zou er alleen dan wel een keer krachttraining bij doen, is echt goed voor je verbranding. En verder, je bent gestopt met roken, wees ook trots op jezelf!
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Mja, gezondheid is natuurlijk niet de enige reden waarom je de kilo's eraf wil houden.

Van welk formaat je ook bent, het is heel vervelend om het figuur te verliezen waar je aan gehecht en gewend bent. We willen er ook nog een beetje leuk uitzien.

Bij mij helpt sporten (2-3x in de week 10km hardlopen) en "natuurlijke stoelgang" thee van zonnatura (ik kwam er overigens pas achter dat meer mensen dit middeltje gebruiken, nadat ik zelf het spul zag staan in de supermarkt en besloot het te kopen! toen dacht ik echt, yes, dit moet wel werken!)

Niet naar de wc kunnen is echt funest voor hoe je je in je vel voelt.



Ik ben ook gaan fietsen in plaats van dat ik met het openbaar vervoer of de auto ga, ik neem vaker de trap ipv de lift en ik maak vaker mijn huis schoon. Je zou kunnen kijken hoe je een iets actievere leefstijl aan kan nemen, zonder dat je meteen je trainingsbroek aan hoeft te trekken.



Ik ben overigens nog onder de 25 jaar en heb een gezond gewicht, het is niet alsof ik altijd last heb gehad van kilo's ofzo.



Houd moed, wees slimmer dan je verslaving (niet sterker), tel je zegeningen en probeer naar je lichaam te luisteren (niet eten als je geen honger hebt, kijk waar je gelukkig van wordt op de langere termijn dan de impulsieve).
Ik ben ook 4 maanden gestopt met roken. Heb dit niet vervangen met eten en daarnaast gewoon normaal blijven eten. Wel ook gestopt met alcohol drinken, kon gerust een fles wijn op een avond in het weekend weg slobberen.

Niks aangekomen.

Je stofwisseling veranderd inderdaad iets wordt gezegd maar daar kom je echt geen 5/6 kilo van aan hoor als je verder gewoon normaal blijft eten. En als je al aankomt dan val je het er daarna weer af omdat die stofwisseling op een gegeven moment ook stabiliseert.

Dus toch maar op eetpatroon/beweging letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven