Werk & Studie alle pijlers

Blijven jullie nog hangen op het werk

24-05-2016 15:11 317 berichten
Toch even nieuwsgierig of ik de enige ben die stipt op tijd naar huis gaat.





Veel collegas's blijven altijd hangen, maar ik ga stipt op tijd naar huis. Ik begin 5 min van te voren al met opruimen, en aanstalten maken om naar huis te gaan.



Zijn er meer mensen die dat ook doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 27 mei 2016 @ 13:09:

[...]





Dan nog hebben mensen met kinderen geen voorrang omdat ze kinderen hebben en ze moeten echt naar huis. Mensen zonder kinderen willen net zo goed op tijd naar huis.



Mensen die in de opvang werken ook.



Ik snap je punt wel hoor, ouders moeten er nooit vanuit gaan dat een ander het na werktijd wel opvangt. Maar daarnaast hebben we gewoon niet altijd een keuze. En kennelijk zijn we dus vreselijke collega's omdat we minder flexibel zijn, maar als we stoppen met werken worden we afgebrand want we zijn niet onafhankelijk. Zal ik mijn kinderen maar op marktplaats zetten dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook allemaal wel,maar mensen met kinderen roepen meestal heel snel.

Bij ons gaat er misschien wat veranderen kwa planning maar dat is nog helemaal niet zeker.

En dan word er al heel hard door sommige geroepen: "ik kan niet want ik heb kinderen". Terwijl ze nog helemaal nog niks weten hoe of wat. En dan nog vind ik niet dat de kinderlozen daar dan voor op moeten draaien. Iedereen moet mee veranderen met de planning en niet de mensen zonder kinderen. En anders blijven ze thuis,hoeven ze ook niet naar de creche enz.



Nee hoor ze hoeven niet op marktplaats
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 27 mei 2016 @ 13:27:

Ik vind het wel raar als mensen standaard na 7 uur en 55 minuten weggaan. Als ik dan een mail krijg beantwoord ik die toch echt wel even.Ik vuur juist vaak aan het eind van de dag nog wat mailtjes eruit voor ik naar huis ga, met de gedachte dat de lezer ze dan mooi de volgende ochtend kan lezen en beantwoorden. Ik verwacht niet dat men dan langer blijft werken alleen maar om mij antwoord te geven. Als iemand je 5 minuten voor einde werkdag mailt, sluit diegene vaak zelf daarna zijn computer af om naar huis te gaan, dat mailtje beantwoorden kan dan echt wel wachten tot de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sofief schreef op 27 mei 2016 @ 13:30:

[...]





Mensen die in de opvang werken ook.



Ik snap je punt wel hoor, ouders moeten er nooit vanuit gaan dat een ander het na werktijd wel opvangt. Maar daarnaast hebben we gewoon niet altijd een keuze. En kennelijk zijn we dus vreselijke collega's omdat we minder flexibel zijn, maar als we stoppen met werken worden we afgebrand want we zijn niet onafhankelijk. Zal ik mijn kinderen maar op marktplaats zetten dan?



Er is een verschil in je uren werken of overwerken vind ik. Ook als je kinderen hebt hoor je gewoon je uren te werken. Je gaat een contract aan en daarbij heb je verplichtingen, als dat niet kan door kinderen moet je op zoek gaan naar een andere oplossing. Overwerken is een extra die je doet en snap dat je met kinderen minder flexibel bent. Maar vind dat je niet omdat je kinderen hebt meer recht hebt op dingen omdat anderen ze niet hebben. Maar ik denk dat als je laat zien dat je er waardering voor hebt en het niet als van zelfsprekend ziet, net als Bv op vakantie gaan in de zomer vakantie, de ergernissen niet zo snel zullen ontstaan.

Bij mij in ieder geval dan, gun elkaar ook gewoon iets en leef je in een ander in. Dan is er veel mogelijk voor beiden 'partijen' denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweethome schreef op 27 mei 2016 @ 13:48:

[...]





Er is een verschil in je uren werken of overwerken vind ik. Ook als je kinderen hebt hoor je gewoon je uren te werken. Je gaat een contract aan en daarbij heb je verplichtingen, als dat niet kan door kinderen moet je op zoek gaan naar een andere oplossing. Overwerken is een extra die je doet en snap dat je met kinderen minder flexibel bent. Maar vind dat je niet omdat je kinderen hebt meer recht hebt op dingen omdat anderen ze niet hebben. Maar ik denk dat als je laat zien dat je er waardering voor hebt en het niet als van zelfsprekend ziet, net als Bv op vakantie gaan in de zomer vakantie, de ergernissen niet zo snel zullen ontstaan.

Bij mij in ieder geval dan, gun elkaar ook gewoon iets en leef je in een ander in. Dan is er veel mogelijk voor beiden 'partijen' denk ik.Sluit ik me bij aan
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 27 mei 2016 @ 13:44:

Nee hoor ze hoeven niet op marktplaats Gelukkig maar
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 27 mei 2016 @ 12:13:

Ik heb al een hele dag op zitten. Ik blijf echt niet langer dan nodig.Ik vind het belachelijk dat als je betaald wordt om tot 15 uur te werken je om 14:50 niet eens meer een e-mail kunt versturen omdat je om 14:55 al je jas wilt aantrekken zodat je klokslag drie uur kunt wegstuiven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tigerlily75 schreef op 27 mei 2016 @ 13:46:

[...]





Ik vuur juist vaak aan het eind van de dag nog wat mailtjes eruit voor ik naar huis ga, met de gedachte dat de lezer ze dan mooi de volgende ochtend kan lezen en beantwoorden. Ik verwacht niet dat men dan langer blijft werken alleen maar om mij antwoord te geven. Als iemand je 5 minuten voor einde werkdag mailt, sluit diegene vaak zelf daarna zijn computer af om naar huis te gaan, dat mailtje beantwoorden kan dan echt wel wachten tot de volgende dag.Herkenbaar Ik bedoel meer dat ik het fijn vind om het dan ook maar gelijk voor mezelf af te ronden, ik verwacht dan ook geen reactie meer. Maar het is niet zo dat ik denk: ik heb 7.58 uur gewerkt, dat mailtje doe ik niet meer.
quote:Orphan_Black schreef op 24 mei 2016 @ 15:19:

Als mijn werk het toe laat ga ik ook gewoon lekker na mijn 8uur werken naar huis. Soms lukt dat niet omdat iets af MOET dan blijf ik zitten tot het af is. IK ga met het OV naar mijn werk dus ja houd wel altijd rekening met mijn trein tijden.hetzelfde hier
Alle reacties Link kopieren
Mijn nieuwste medewerker is er eentje van doorwerken zonder op de klok te kijken. Daarom heb ik nu aangegeven dat ze van mij best stipt om 5 uur naar huis mag als ze 's ochtends (als gewoonlijk) bijna een uur te vroeg is. Maar handiger lijkt me (en dat vond ze ook wel een goed idee) om 's ochtends 5 minuten te laat te komen (scheelt haar 3 kwartier reistijd) omdat ze verder op de dag dat toch ruimschoots goed maakt. Op diezelfde manier gun ik haar haar rookpauze's ook (en van een andere medewerker niet, die zit als eerste aan de lunchtafel, gaat als laatste weg en gaat daarna pas een sigaret roken, dat is pas demotiverend zeg!)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hangt het van de locatie van het werk af. Ik zit voor mijn werk veel op locaties in het buitenland. Als ik daar ben maakt het me niet uit tot hoe laat ik op kantoor zit; in de avonden heb ik daar toch niet veel te doen. Dit compenseer ik vaak wel als ik weer een weekje in Nederland werk, dan ga ik wel op tijd of wat eerder weg als het werk dat toelaat. Sowieso is er in onze projectorganisatie geen 9 tot 5 cultuur, er worden ook regelmatig meetings na 5en of 6en nog gepland waar ik dan wel geacht wordt bij aanwezig te zijn of in te bellen. Afgelopen jaar had ik een project in de VS waardoor vanwege de verschillende tijdzones veel meetings pas laat in de middag, begin van de avond gepland konden worden. Ook dan zit ik tot laat op kantoor en dit hoort gewoon bij mijn werk. Daarentegen doet niemand moeilijk als ik eens een uur of paar uur eerder naar huis ga of later begin, ik heb erg veel zelfstandigheid in mijn werk en niemand zit op mijn uren te letten. Ik denk dat als die wederkerigheid er niet zou zijn, dat ik dan minder geneigd zou zijn zelf dat stapje extra te zetten.



Maar over het algemeen hangt er bij onze locaties in Nederland wel een redelijke 9 tot 5 cultuur, zelfs bij 1 vestiging ooit meegemaakt dat ik om 17.04 bijna opgesloten was op het parkeerterrein omdat iedereen al naar huis was en het hek werd gesloten. En in zijn algemeenheid als ik de Nederlandse arbeidsmentaliteit vergelijk met onze vestigingen elders in Europa en de VS, valt het wel op dat men hier echt waarde hecht aan om 8.30 beginnen en om 17.00 weer weggaan, in ieder geval is dit wel zo in het bedrijf waar ik voor werk.

Daar heb ik op zich ook geen problemen mee, maar op 1 van de locaties in Nederland heb ik een collega die vanaf 16.50 niets meer doet, die zit dan standaard op nieuwsites te kijken, en om stipt 16.59 pakt hij zijn tas en loopt het gebouw uit (zodat hij wel om 17.00 op de parkeerplaats staat). Je kunt er de klok op gelijk zetten. Hier erger ik me dan wel weer aan, maar dat komt misschien ook omdat dit in het algemeen niet de meest gemotiveerde persoon is.
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 26 mei 2016 @ 18:16:

[...]



Per saldo wordt je dus betaald voor je meer uren werk: enerzijds door compensatie in vrije uren/dagen, anderzijds door loon en bonus.

Voldoening, waardering en energie hebben vlgs mij weinig te maken met hoeveel meeruren je standaard maakt. Het egenovergestelde (geen voldoening, geen energie enz.) als je doorgaans zo ongeveer 36 uur werkt is toch ook niet het geval?



Het klopt dat ik er voor wordt betaald, maar dat staat in geen verhouding tot wat ik voor mijn contracturen wordt betaald. Ik compenseer ongeveer een kwart van de uren die ik extra werk denk ik en het is de vraag heoveel ik van die bonus niet zou krijgen als ik die uren nie tmaak.



Je laatste opmerking zet me wel aan het denken. Ik denk dat het klopt dat ik ook uit 36 uur heel veel voldoening zou halen, dus dat het in principe niet nodig is om extra te werken. Aan de andere kant, ik vind werken echt leuk om te doen, dus waarom zou ik er geen tijd aan besteden.



quote:IBAOHI schreef op 26 mei 2016 @ 19:51:

[...]





Dat is precies mijn punt. Ik vind mijn werk ook leuk, maar mijn leven daarnaast ook. Als ik dan alles af heb en ook goed plan, wat heel goed te doen is in mijn functie, waarom zou ik dan met de nek aangekeken worden of irritatie bij een ander opwekken als ik mooi op tijd naar huis vertrek? Dan is het toch voor de show! Want voor het werk dat af moet is het immers niet, dat is af.



En daarnaast als je structureel je werk niet af hebt, is er iets uit balans. En dat is voor mij reden om met mijn werkgever om de tafel te gaan om een oplossing te zoeken en niet om structureel langer te werken.



Want daar gaat het hier wel om, structureel dagelijks langer werken. Niet om incidenteel overwerk wanneer er nood aan de man is.



Dat is dan misschien wel een verschil, want mijn werk is nooit af, er lopen altijd zoveel projecten tergelijkertijd en er is altijd iets wat ik nog wel even kan doen, wat ik ook niet erg vind, want ik vind mijn werk leuk en ik haal er erg veel voldoening uit.



Ik heb ook geen flauw idee of ik me erger aan het bericht zoals in de OP. Ik geloof dat ik me er meer over verwonder. Ten eerste omdat ik me niet meer voor kan stellen hoe het is om te werken in een omgeving waar je wordt afgerekend op je aanwezigheid (inclusief vaste begin en eindtijd) en niet op je behaalde resultaten en omdat ik het sneu voor iedereen vind die blijkbaar zo op de klok aan het kijken is dat ze merken dat het 10 voor 5 is en dat ze dus over 10 minuten eindelijk eens naar huis mogen. Want dat is het beeld wat het bij mij heel erg oproept.
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 27 mei 2016 @ 09:43:

[...]

Dus je leeft om te werken?



Je kan ook wat aan je privéleven doen zodat je daarin gelukkiger wordt.



Ik leef om een leuk leven te hebben, en een onderdeel daarvan is dat ik super leuk werk heb waarik voldoening uit haal op een manier dat ik dat niet kan realiseren in mijn privé leven.



Mijn privéleven is hartstikke leuk. Ik heb namelijk heel veel energie voor mijn privé leven omdat mijn werk me energie oplevert in plaats van kost. Dat is dus wat ik al de hele tijd probeer te vertellen, maar ik blijkbaar niet goed genoeg kan uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 28 mei 2016 @ 08:49:

[...]





Mijn privéleven is hartstikke leuk. Ik heb namelijk heel veel energie voor mijn privé leven omdat mijn werk me energie oplevert in plaats van kost. Dat is dus wat ik al de hele tijd probeer te vertellen, maar ik blijkbaar niet goed genoeg kan uitleggen.Dat is ideaal! Ik ben jaloers :-)
Ik vind mijn werk best leuk, maar werk niet meer over, wel gedaan, maar bij gebrek aan waardering mee gestopt.. Ik ga niet stipt op tijd weg, wordt meestal wel een minuut of 10 later, max een kwartier.. Ik heb persoonlijk een hekel aan collega's die stipt op begintijd binnenkomen (en moeten dus alles nog opstarten) en die 5 minuten voor tijd al op gaan ruimen.. Kost toch zo 10 minuten per dag van de baas zijn tijd...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ponnie83 schreef op 28 mei 2016 @ 10:47:

Ik vind mijn werk best leuk, maar werk niet meer over, wel gedaan, maar bij gebrek aan waardering mee gestopt.. Ik ga niet stipt op tijd weg, wordt meestal wel een minuut of 10 later, max een kwartier.. Ik heb persoonlijk een hekel aan collega's die stipt op begintijd binnenkomen (en moeten dus alles nog opstarten) en die 5 minuten voor tijd al op gaan ruimen.. Kost toch zo 10 minuten per dag van de baas zijn tijd...Hoort je computer opstarten en afsluiten etc niet gewoon bij je werk? Waarom zou je dat in je vrije tijd moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 28 mei 2016 @ 08:46:

[...]

omdat ik het sneu voor iedereen vind die blijkbaar zo op de klok aan het kijken is dat ze merken dat het 10 voor 5 is en dat ze dus over 10 minuten eindelijk eens naar huis mogen. Want dat is het beeld wat het bij mij heel erg oproept.Dat is meestal gewoon een soort biologische klok hoor, na 8 uur werken ben je moe en krijg je trek etc, waardoor je automatisch op de klok kijkt en het bijna tijd is om naar huis te gaan. Ik word s ochtends ook meestal een paar minuten voor mijn wekker gaat wakker, je lichaam went aan dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom binnen wanneer ik wil (ergens tussen half 8 en 9 uur) en ga ook weg wanneer ik wil (ergens tussen half 4 en 5). Wij hebben een kloksysteem, dus het kan niemand wat schelen hoeveel minuten je er precies bent, als je te weinig werkt gaat je klok in de min en zul je dat weer in moeten halen. Als je teveel werkt kun je een keer een middagje vrij nemen.

Perfect systeem vind ik. Ik zou ook echt slecht kunnen werken op vaste tijden.



Ik vind trouwens opstarten en afsluiten wel onder werktijd horen.
Alle reacties Link kopieren
[img]null[/img]quote:CarrieM schreef op 28 mei 2016 @ 11:59:

Ik kom binnen wanneer ik wil (ergens tussen half 8 en 9 uur) en ga ook weg wanneer ik wil (ergens tussen half 4 en 5). Wij hebben een kloksysteem, dus het kan niemand wat schelen hoeveel minuten je er precies bent, als je te weinig werkt gaat je klok in de min en zul je dat weer in moeten halen. Als je teveel werkt kun je een keer een middagje vrij nemen.

Perfect systeem vind ik. Ik zou ook echt slecht kunnen werken op vaste tijden.



Ik vind trouwens opstarten en afsluiten wel onder werktijd horen.Lijkt me inderdaad ideaal, zou ik ook wel willen.
quote:tigerlily75 schreef op 28 mei 2016 @ 11:53:

[...]





Hoort je computer opstarten en afsluiten etc niet gewoon bij je werk? Waarom zou je dat in je vrije tijd moeten doen?Vind ik niet, je kunt immers pas beginnen met werken als je opgestart bent.. Daarbij vind ik dat het gewoon een beetje 2 kanten op moet werken. Als je bij ons met zo'n instelling werkt als jij, dan krijg je weinig gedaan..
Alle reacties Link kopieren
quote:Ponnie83 schreef op 28 mei 2016 @ 10:47:

Ik vind mijn werk best leuk, maar werk niet meer over, wel gedaan, maar bij gebrek aan waardering mee gestopt.. Ik ga niet stipt op tijd weg, wordt meestal wel een minuut of 10 later, max een kwartier.. Ik heb persoonlijk een hekel aan collega's die stipt op begintijd binnenkomen (en moeten dus alles nog opstarten) en die 5 minuten voor tijd al op gaan ruimen.. Kost toch zo 10 minuten per dag van de baas zijn tijd...5 minuten eerder beginnen en later weggaan kost toch mooi 10 min van mijn eigen tijd! De baas betaald mij om van 9 tot 5 aanwezig te zijn. En die 10 min per dag zijn gewoon ruim twee uur op maand basis. Tijd kost nou eenmaal geld. En opstarten hoort bij het werk trouwens anders kun je je werk niet doen. Dan moet de baas er maar voor zorgen dat alles gebruiksklaar is.
quote:cookiedevil schreef op 28 mei 2016 @ 15:41:

[...]





5 minuten eerder beginnen en later weggaan kost toch mooi 10 min van mijn eigen tijd! De baas betaald mij om van 9 tot 5 aanwezig te zijn. En die 10 min per dag zijn gewoon ruim twee uur op maand basis. Tijd kost nou eenmaal geld. En opstarten hoort bij het werk trouwens anders kun je je werk niet doen. Dan moet de baas er maar voor zorgen dat alles gebruiksklaar is.Wat een instelling.. Heb je verder een beetje lol in je werk?
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 27 mei 2016 @ 10:15:

[...]





Met deze reactie heb ik persoonlijk erg veel moeite. Ik werk namelijk in de zorg en ik zorg dat ik ga als het tijd is. Het zit namelijk zo. 15 minuten koffie pauze ken ik niet, 30minuten lunch pauze, ben je mal. De zorg is een 24 uurs bedrijf waar alles altijd doorgaat. Je kan je er gigantisch op stuklopen. Als mijn tijd er op zit neemt een collega het over (ik kijkt echt niet op 5 minuten en laat echt geen clienten/patient aan hun lot over) genoeg is genoeg.

Oh maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat je je niet stipt op het eind van je dienst omdraait en wegloopt. Maar dat jij (of wie dan ook) kan gaan als het kan. Is je collega er, prima, neemt die de dienst over en ga je. Ben je net een gesprek aan het afronden is het toch gek als je collega het halverwege overneemt



Ik weet en begrijp heel goed dat juist de zorg heel veel geeft
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweethome schreef op 27 mei 2016 @ 11:45:

[...]





Ik vind dit echt de grootste onzin. Je krijgt een contract voor bepaalde uren ongeacht in welke sector je werkt en wat je privé leven ook is. Op je werk wordt je betaald voor die uren en hoor je daaraan te voldoen. Als je kinderen krijgt wordt je niet opeens een andere werknemer die aan andere eisen moet voldoen of andere rechten heeft (op ov etc na).



En ja tuurlijk komt het in bepaalde sectoren vaker voor. Ik werk in de zorg en vond dit er vaak bijhoren. Maar sinds de waardering weg is, het alleen maar geven is van mijn kant (overuren mogen niet meer opgeschreven worden, keertje wanneer het kan iets later beginnen/eerder weg kan niet meer) ben ik ook geneigd niet meer over te werken. Dan moet mijn werkgever maar of zorgen dat alles goed geregeld is, of het moet weer geven en nemen worden.

Schijnbaar uit ik mezelf niet heel duidelijk. Ik bedoel dus zeker niet dat mensen met kinderen niet langer danwel korter zouden moeten werken dan dat er in je contract staat. Ik zeg alleen dat ik begrijp dat overwerken niet altijd mogelijk is als je kinderen (of je hond, kat of konijn) moet ophalen van de opvang.



Als ik weet dat ik op tijd bij de opvang moet zijn en dus niet langer door kan gaan terwijl het wel mega druk is op het werk dan werk ik sowieso mijn pauze door en begin ik eventueel eerder. Maar blijven hangen op het werk kan dan gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:CrepeDeFromage schreef op 28 mei 2016 @ 18:08:

[...]



Schijnbaar uit ik mezelf niet heel duidelijk. Ik bedoel dus zeker niet dat mensen met kinderen niet langer danwel korter zouden moeten werken dan dat er in je contract staat. Ik zeg alleen dat ik begrijp dat overwerken niet altijd mogelijk is als je kinderen (of je hond, kat of konijn) moet ophalen van de opvang.



Als ik weet dat ik op tijd bij de opvang moet zijn en dus niet langer door kan gaan terwijl het wel mega druk is op het werk dan werk ik sowieso mijn pauze door en begin ik eventueel eerder. Maar blijven hangen op het werk kan dan gewoon niet.En wát als de klant om 14.00 uur belt, beslissing is erdoor, en de totale projectbeschrijving en bevestiging moet dezelfde middag nog uit. Want dat speelt bij ons op de zaak vaak. Kan zomaar gebeuren. En dan zijn het 9 van de 10 keer de mensen zonder kinderen die dan maar moeten inspringen om het te doen, want tja, Fleur en Martijn staan om 16.00 uur bij de opvang op de stoep en dus...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven