Gespaarde geld vakantie gestolen :(

28-05-2016 03:09 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi nachtbrakers (of alvast goedemorgen),



Gisteravond toen ik op de bank zat, dacht ik gerommel aan mijn voordeur te horen. Ineens hoorde ik de deur open gaan en stond ik oog in oog met een man van een jaar of 21/22. Hij zei dat hij iets kwam bezorgen bij mijn bovenburen, maar dat er niet werd opengedaan. Zonder pardon liep hij naar boven (via mijn etage kan je bij mijn bovenbuurmeisje komen).



Ik durfde hem, vanwege zijn langere postuur, de situatie en omdat ik alleen thuis was, niet tegen te houden en weg je proberen te jagen. Binnen no time was hij weer beneden. 'Ik ben de cokedealer' vertelde hij zonder blikken en blozen. Hij nam plaats op de stoel in mijn woonkamer en vroeg wie ik was. en nog wat onnozele dingen. Uiteindelijk stond ik op en hij ook. Hij kwam gevoelsmatig te dichtbij en om hem 'af te leiden' vroeg ik 'wilt u wat drinken?'

Hij zei dat hij wel wat wilde en ik was blij dat ik even weg kon lopen. Hij volgde mij meteen. Hij dronk zijn water voor de helft op en vroeg nog of ik hem een knuffel wilde geven (de brutaliteit!), dus ik 'ik ben niet zo van het knuffelen, maar een hand is prima.'



De man is toen gewoon vertrokken en heeft mij dan ook niets aangedaan. Natuurlijk heb ik uiteindelijk de politie gebeld en ze vonden het wel zaak dat er even iemand langs zou komen.



Ondertussen belde ik mijn huisgenoot (die natuurlijk zo snel mogelijk naar huis wilde komen, ze was zich doodgeschrokken) en rende ik naar haar etage om te kijken of haar laptop er nog lag, of dat er iets te zien was. Dit was op het eerste oog niet zo.



Uiteindelijk kwamen er twee agenten en heb ik een verklaring afgelegd. Ze hebben uiteindelijk het glas waar de man uit heeft gedronken meegenomen voor eventuele vingerafdrukken.



Het was een nare ervaring en ik dacht dat het met een sisser was afgelopen, maar deze avond zag ik tot mijn schrik dat er 400 of 450 uit een envelopje was gehaald. Dit was al het geld wat ik had gespaard voor een reis naar Azie (tickets hadden we al).



Omdat mijn inboedelverzekering niets dekt als er geen sprake is van zichtbare inbraaksporen bij de deur, kan ik sowieso fluiten naar mijn gespaarde geld.



Het probleem is dat het mij absoluut niet gaat lukken om in 2,5 maanden tijd minstens 1000 euro opzij te gaan leggen. Ik kan elke maand maar een beetje opzij zetten en aangezien mijn wasmachine ook al ernstige kuren begint te vertonen, staat er ook nog een grote uitgave op de planning.



Ik wil altijd een buffer hebben voor onvoorziene zaken en ik kan dus niet mijn spaarrekening volledig gaan plunderen. Wel een beetje, maar ik wil geen onverstandige dingen doen, omdat ik zo nodig op vakantie wil.



Hoewel ik hoop een oplossing te bedenken, zit het er misschien wel in dat ik de reis niet ga kunnen bekostigen. Dat is natuurlijk superjammer, maar wat ik het allerergste vind is dat ik met mijn beste vriendin ga en ik haar dus enorm ga teleurstellen. Ze is 6 dagen in de week zoet met school/werk en heeft bijna geen vrije tijd en kijkt natuurlijk enorm uit naar de vakantie.



Ik voel mij er zo verschrikkelijk naar om. Ze logeert vandaag bij mij en weet nog niet dat er een kans is dat ik de reis noodgedwongen moet cancelen. Ik kan er maar niet van slapen en ben klaarwakker.



Ik heb wel een annuleringsverzekering, misschien kan ik het volledige bedrag of een groot deel van de tickets nog terugkrijgen? Ga het morgen allemaal uitzoeken.



Sorry, ik wil gewoon even mijn hart luchten.
test
Alle reacties Link kopieren
Dahlia: Bedankt voor je reactie, ik kijk het inderdaad nog even aan. Of het verhaal ongeloofwaardig is, tja, het is inderdaad wel heel vreemd, dat snap ik zelf ook wel. Persoonlijk als ik aan iemands verhaal zou twijfelen, zou ik diegene even hebben geloept om te kijken of diegene nog meer vreemde en opvallende verhalen heeft geschreven.

Ik zou niet zomaar het risico willen nemen om iemand die iets vervelends heeft meegemaakt, een leugenaar te noemen/belachelijk te maken.



Vraag me af of het bij sommige mensen geen een keer door het hoofd is gegaan dat het verhaal misschien wel waar is en hoe lullig en respectloos een dergelijke reactie dan is. Het mag dan wel internet zijn, maar dat geeft je geen vrijbrief om je onbehoorlijk te gedragen.



En zouden er mensen zijn die na het lezen van mijn reacties denken; 'hmm, volgens mij heb ik mij vergist?'

Ik vraag mij af of die mensen openbaarlijk hun excuses aan zouden bieden.

Net zoals ik dat heb gedaan nadat ik een aantal vrouwen heb beschuldigd van het zijn van een ongestelde kutbitch.



Enfin, het zal ook wel een 'opvoedingdingetje' zijn of zo. M.i. is het nooit te laat om terug te komen op iets wat je achteraf misschien anders had kunnen doen.



Dana: Bedankt voor je reactie Ik zal het zeker in overweging nemen. En Viva-amber heeft ook wel gelijk: een gesprek is sowieso misschien wel slim.



Sinnombre: Ik vind het een ontzettend lief gebaar, maar het was oprecht niet mijn doel om een inzameling uit te lokken of zo. Ik wilde enkel even mijn verhaal doen en een luisterend oor.



Een reis naar Thailand maken is natuurlijk geen eerste levensbehoefte en ik had het heus wel overleefd als deze niet door zou gaan, maar jammer zou het zeker zijn geweest.
test
Alle reacties Link kopieren
Heb je ondertussen al iets gedaan aan de beveiliging, ipv alleen maar aan die vakantie te denken en hier op het forum te hangen? Ik vind je behoorlijk naief overkomen, net als je buurvrouw trouwens.

Dus een wildvreemde kan zomaar binnen komen, niet alleen in jouw gedeelte, maar ook in dat van je buurvrouw. Jij kan ook zo naar je buurvrouw lopen, en zij naar jou. Meneer de inbreker heeft gezien wat er allemaal te halen valt, en kan dus elk moment weer op je stoep staan. Zet het water vast koud....

Misschien moet je je waardevolle dingen ook een beter plaatsje geven, je geld niet in een enveloppe waarop staat wat er in zit bijvoorbeeld. Ik zou eerst eens naar de bouwmarkt rijden voor een extra slot, en een kettinkje op de deur of iets in die richting.

Gaat er helaas nog meer van je vakantiebudget af.
Alle reacties Link kopieren
laat maar.
test
Wow, de verhalen worden steeds spannender.



Wanneer er bij een ongenodigde gast mijn woonkamer binnenstapt dan vraag ik hem niet of ie iets wilt drinken , dan bel je de politie of je werkt hem het huis uit.
Pikkie schrijft het misschien niet heel aardig op, maar ik vind het dus ook vreemd dat je afwacht wat de woningbouw gaat doen aan het slot. Ik zou echt niet meer mijn huis uit durven of fijn binnen zitten als iemand zomaar naar binnen kan, mijn eerste doel zou zijn om mijn deur te beveiligen. Ik snap echt niet dat je dat niet doet, en ik bedoel het niet vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Excuses? Neu, ik vind je nog steeds dom en zodanig dat het verhaal ongelofelijk is.



Je wil over 2 maanden naar Azië en hebt het geld hiervoor nog niet bij elkaar. Geen buffer, niks.

Men kan zo je huis in. En als ze dat doen, verwelkom je ze met water en een handje. En vervolgens ga je je afvragen wat de verzekering gaat vergoeden omdat je dan toch maar niet op vakantie kan.



Ga eens wat doen aan je veiligheid, je naiviteit en wellicht ook aan je weerbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
De cokedealer voor je bovenbuurmeisje, heb je haar al aangesproken hierover?
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik niet zo bang als ik zou moeten zijn, maar als de woningbouw het gauw in orde kan maken dan ben ik tevreden en die paar dagen zonder extra sloten overleef ik wel. Toch neem ik het niet ten harte wat hier gezegd wordt; wilde dit even voorleggen aan mijn vader en kijken of hij hier wat in kan betekenen voor mij. Hij is wel vrij handig. Nam helaas niet op, dus probeer het later nog eens.



Trouwens, toen de man naar binnen kwam had ik de deur maar op een slot. Ik sluit de deur altijd pas volledig af als ik ga slapen of weet dat ik echt niet meer naar buiten ga. Kan de deur ook nog met twee extra knippen dichtdoen. Volgens de agent alsnog niet voldoende, maar dat bemoeilijkt het natuurlijk wel een beetje voor inbrekers.
test
Alle reacties Link kopieren
Oh en dan ook nog je werk, niet echt een vast gebeuren als gastouder. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt geen inkomsten. Je hoeft maar ziek te worden, of neergeslagen te worden door een inbreker ofzo. Je koopt dus tickets voor een vakantie waar je het geld nog niet eens voor bij elkaar hebt. Als ik je reisgenoot was had ik nog niet eens geboekt naar Texel met jou.
Alle reacties Link kopieren
Je vindt mij dom, wauw. Gelukkig weet ik dat er helemaal niets mis is met mijn intelligentie en inschattingsvermogen.

Het is dat ik me uit principe niet naar jou toe wil verdedigen, maar anders had ik je haarfijn uitgelegd hoe ik het financieel voor me zag. Wil je nu s.v.p. uit mijn topic blijven?
test
Alle reacties Link kopieren
quote:ErnstigeSchade schreef op 28 mei 2016 @ 12:58:

Misschien ben ik niet zo bang als ik zou moeten zijn, maar als de woningbouw het gauw in orde kan maken dan ben ik tevreden en die paar dagen zonder extra sloten overleef ik wel. Toch neem ik het niet ten harte wat hier gezegd wordt; wilde dit even voorleggen aan mijn vader en kijken of hij hier wat in kan betekenen voor mij. Hij is wel vrij handig. Nam helaas niet op, dus probeer het later nog eens.



Trouwens, toen de man naar binnen kwam had ik de deur maar op een slot. Ik sluit de deur altijd pas volledig af als ik ga slapen of weet dat ik echt niet meer naar buiten ga. Kan de deur ook nog met twee extra knippen dichtdoen. Volgens de agent alsnog niet voldoende, maar dat bemoeilijkt het natuurlijk wel een beetje voor inbrekers.

HALLOHOOOOOO Er is net een vent bij je in huis geweest, die gezien heeft dat er nog zeker 2 laptops te halen zijn en dat je lekker meewerkt. En jij maakt je geen zorgen om je veiligheid?



Wacht jij lekker op de woningbouw joh....of bel slachtofferhulp!
Alle reacties Link kopieren
quote:ErnstigeSchade schreef op 28 mei 2016 @ 13:00:

Je vindt mij dom, wauw. Gelukkig weet ik dat er helemaal niets mis is met mijn intelligentie en inschattingsvermogen.

Het is dat ik me uit principe niet naar jou toe wil verdedigen, maar anders had ik je haarfijn uitgelegd hoe ik het financieel voor me zag. Wil je nu s.v.p. uit mijn topic blijven?



Lastig he, kritiek
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, zou je alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn om niet meer te reageren? Ik vind je een naar mens en volgens mij kunnen wij niets voor elkaar betekenen.
test
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het ligt natuurlijk ook aan mezelf want ik hap natuurlijk ook wel lekker vandaag, praat vooral verder, maar vanaf nu praat je tegen een muur. Dikke doei! <3
test
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Op zich is de reactie van TO helemaal niet zo raar hoor. Mensen willen altijd heel graag geloven dat zij onmiddellijk een mes zouden pakken/ iemand de deur uit zouden zetten/ weet ik veel. Omdat dat ze een gevoel van veiligheid geeft. Dat hen zoiets dus nooit zou kunnen overkomen. Uit de realiteit blijkt dat dat de meeste mensen die dingen helemaal niet doen, en inderdaad min of meer verstijven en meegaan met wat er gebeurt. Dat is overigens vaak ook een stuk verstandiger. Als ik een mes uit de keuken ga halen, is de kans groter dat ik uiteindelijk door datzelfde mes gewond raak, dan dat een overvaller er van onder de indruk is.



Ik vind mezelf best assertief, maar heb ook wel eens iets bizars meegemaakt. Ik woon alleen, en werd op een bepaald moment s ochtends wakker van stemmen die klonken alsof ze op mijn benedenverdieping waren. Ik was niet eens bang, alleen verbaasd. Heb even een joggingbroek aangedaan, en ben de trap afgelopen. Waar ik een man tegenkwam die even hoi zei en gewoon weer doorliep. Echt, ik was alleen maar heel erg verbaasd. Gelukkig kwam meteen erna de buurman langs lopen, die wel schrok toen hij mij zag. Bleek dat de buren enorme lekkage hadden, en deze man was de loodgieter. Ze dachten dat het via een schacht in mijn huis liep, hadden aangebeld en gebeld, maar ik deed niet open en nam niet op. Klopt, mijn telefoon lag beneden en de bel was heel zacht. Omdat ze de sleutel hadden en de lekkage echt groot was, zijn ze naar binnen gegaan. Normaal had dat niet gekund, als ik thuis was zat er altijd een haak op de deur, maar blijkbaar was ik die juist die nacht vergeten.

Buurman heeft zich honderd keer verontschuldigd, ik moest er wel om lachen.



Gelukkig was het bij mij echt de loodgieter, maar als er een envelop op tafel had gelegen, had hij daar best een greep in kunnen doen. Dat kan bij TO natuurlijk ook he, dat iemand niet van plan was om in te breken, maar toen de gelegenheid zich voordeed, daar wel gebruik van maakte. Of het verhaal van TO waar is, kan niemand hier weten, maar totaal ongeloofwaardig is het echt niet hoor. Zowel het verhaal als de reactie daarop.



Enige wat voor mij echt bizar is, is dat je dan maar meteen om 400 euro een verre reis af wil zeggen. Maar wellicht dat dat toch een beetje de schrik was, daar gaan mensen wel vaker tot in het extreme praktisch van denken. Inmiddels lijkt TO dat ook al weer zo te zien.



Blijft over: de reactie op de veiligheid van de deur is wel erg laconiek. Als iemand blijkbaar zomaar bij me binnen zou kunnen komen (zonder buurman met sleutel dus), zou ik daar wel meteen iets aan willen doen. Dan zou ik niet gaan zitten wachten of de woningbouw misschien volgende week nog eens op een mail reageert. Je hoeft er niet meteen een kluisdeur in te zetten, maar even een of twee extra haken tot de de boel beter beveiligd hebben lijkt me geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heb ik ook weleens van dit soort maffe situaties meegemaakt, maar ik zat toe wel in een bepaald wereldje.



TO gaat dit verhaal dieper dan wat jij hebt opgeschreven. Ik bedoel als een gast zich mijn huis inwerkt door het slot te forceren, doorloop naar het bovenbuurmeisje, dan was ik toch echt mijn huis uitgelopen en had ik 112 gebeld dat er ingebroken wordt.



Begrijp dat jij je aangevallen voelt, maar het verhaal is echt heel bizar, je klinkt zelf niet echt stabiel, zit er meer achter dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Hoewel er nog geen antwoord is op de vraag hoe het kan dat de enveloppe zo snel is gevonden, wil ik wel zeggen dat er twee dingen zijn die ik wat anders zie dan de meesten hier.



In de eerste plaats zijn werkelijk gebeurde verhalen niet altijd de meest voor de hand liggende gebeurtenissen, en soms zijn ze gewoon te onwaarschijnlijk om een boek van te maken. Wie een paar maanden geleden een boek had gelezen over een DJ die geen kinderen kon krijgen, toen toch vader bleek te worden, van een tweeling nog wel, dat volop op de radio bracht, waarop bleek dat hij toch de vader niet was, had waarschijnlijk het boek dichtgeklapt met een verzuchting dat het wel een beetje een gezocht verhaal was.



In de tweede plaats lees ik op dit forum altijd een enorme vermeende assertiviteit in onverwachte en bedreigende situaties. Dan wordt de minder assertieve reactie van TO bespot omdat men zelf zeker anders zou reageren. Ik vind dat kortzichtig. Vaak gebeuren dingen inderdaad heel snel en zit er een glijdende schaal in die gebeurtenis. Veel mensen doen wel open voor vreemden, en er zijn mensen die ze wel binnen laten. Als je bang voor iemand bent, is het ook niet raar als je aan zijn redelijke verzoek meewerkt, of zelfs iets als een glas water gaat aanbieden. Je bent nerveus, niet iedereen blijft dan "cool".
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37, Ik denk dat hier niet echt veel achter zit hoor. Op het moment ben ik -door dit voorval- echter wel een onwijs labiele muts en sla ik mezelf inderdaad voor de kop dat ik niet als de wiedeweer het huis uit was gerend. Op zich vind ik dat ik voor de rest niet eens zo gek heb gehandeld (ook al zullen er vast mensen zijn die het absoluut anders zouden hebben gedaan).



In wat voor wereldje zat je toen? Ik bevind me volgens mij in een normaal wereldje. Leuke familie, genoeg vrienden, baan waar ik het naar mijn zin heb en ik woon -al zou je het niet denken- in een nette buurt.



@Nausicaa: Achteraf denk ik ook wel 'waarom had je niet zus of zo gedaan', maar op het moment is het blijkbaar dus heel anders. In ieder geval geldt dit voor mij.



Het staat natuurlijk buiten kijf dat dit niet een schoolvoorbeeld is van hoe je zou moeten handelen in een noodsituatie als deze, maar volgens mij heb ik er wel goed aan gedaan door kalm te blijven, rustig met de man in gesprek te gaan en het verder niet op de spits te drijven.



Die vakantie afzeggen is inderdaad niet aan de orde. Ik was gewoon in paniek die avond. Neemt niet weg dat het lastig (maar niet onhaalbaar) zal zijn om in zo'n korte periode nog 1000 (in plaats van 600) euro te sparen. Maar goed, ik ga ervoor!
test
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heeft niemand je geweld aangedaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pikkie22 schreef op 28 mei 2016 @ 13:01:

[...]



HALLOHOOOOOO Er is net een vent bij je in huis geweest, die gezien heeft dat er nog zeker 2 laptops te halen zijn en dat je lekker meewerkt. En jij maakt je geen zorgen om je veiligheid?



Wacht jij lekker op de woningbouw joh....of bel slachtofferhulp! de deur zat maar op 1 slot.....okeeee........kwam ie door de brievenbus
Alle reacties Link kopieren
Eens met Batjang: je weet niet altijd vooraf hoe je reageert in een onverwachte situatie.

Daarbij heeft TO eigenlijk heel goed gehandeld. Als ze had geprobeerd de indringer met fysiek geweld de deur uit te werken, was het waarschijnlijk geëscaleerd en had ze kappen gekregen. Zo'n indringer anticipeert daar namelijk zelf ook op, en is daar dus op voorbereid. Door hem iets te drinken aan te bieden bracht ze hem waarschijnlijk in verwarring, waardoor hij niet agressief werd, en zonder verdere problemen wegging.

(In beide gevallen zou bij heus dat geld wel hebben meegenomen.)



TO, ik denk dat je instinctief juist gehandeld hebt. Je hebt zelfs, midden in deze bizarre situatie, je eigen grens aangegeven: geen knuffel, wel een hand.



Ja, het is een raar verhaal. Maar beter een raar verhaal, dan een geloofwaardige variant met geweld.



Laat je niet gek maken door reacties van anderen.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ongestelde kutbitches? Waarom vertel je dIT verhaal hier? Ook vreemd..huisgenoten, ouders, vriendinnen en dan ga je hier je verhaal vertellen. Je zuurverdiende spaargeld ligt op tafel. Je hebt het geld nog niet bij elkaar voor je reis. Je moest sowieso nog 600..



Waarom haal je je geld niet weg? Of had je vannacht zelf teveel gesnoven? Je kunt eigenlijk niet op vakantie als je het geld nog niet heBT..
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 28 mei 2016 @ 14:10:

Ongestelde kutbitches? Waarom vertel je dIT verhaal hier? Ook vreemd..huisgenoten, ouders, vriendinnen en dan ga je hier je verhaal vertellen. Je zuurverdiende spaargeld ligt op tafel. Je hebt het geld nog niet bij elkaar voor je reis. Je moest sowieso nog 600..



Waarom haal je je geld niet weg? Of had je vannacht zelf teveel gesnoven? Je kunt eigenlijk niet op vakantie als je het geld nog niet heBT..Wat is dit nou weer voor een kutopmerking...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet gewoon echt even niets meer hierop te zeggen. Laat maar of zo.
test

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven