Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
Hier moet het 'gezond' zijn en bij twijfel gaat het mee naar huis. Kan je als ouder bepalen. Heel goed vind ik.



Verder knutsel ik soms best graag en bak ook nog eens heerlijke gezonde dingen zonder kokosbloesemsuiker btw ... maar alleen als dochter iets heeft bedacht en zelf meehelpt. En dat aftroeven zit in je hoofd. Dat ligt gewoon aan hoe je als persoon in het leven staat. Lijkt me erg vermoeiend dat je bij alles denkt dat doet iemand om beter te lijken.



Ik zie ook wel eens van die traktaties of feestjes dat ik denk zozo. Die laat ze hangen maar verder ga ik daar mijn traktaties of feestjes enz niet vanaf laten hangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2016 @ 23:20:

[...]





Ik heb wel eens een barbekeutje gegeven op het schoolplein. Gewoon; even een kwartiertje antrekoowtjes laten bakken door Herman de BlijkerT.Dit jaar komt mijn goed vriend Gordon Ramsay koken voor het grut. Dochter heeft gepocheerde kaviaar, tartelettes du pommes en haricots jeunes et verts gekozen. Lekker.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 28 mei 2016 @ 09:46:

[...]





Dit jaar komt mijn goed vriend Gordon Ramsay koken voor het grut. Dochter heeft gepocheerde kaviaar, tartelettes du pommes en haricots jeunes et verts gekozen. Lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 28 mei 2016 @ 09:44:

Hier moet het 'gezond' zijn en bij twijfel gaat het mee naar huis. Kan je als ouder bepalen. Heel goed vind ik.



Verder knutsel ik soms best graag en bak ook nog eens heerlijke gezonde dingen zonder kokosbloesemsuiker btw ... maar alleen als dochter iets heeft bedacht en zelf meehelpt. En dat aftroeven zit in je hoofd. Dat ligt gewoon aan hoe je als persoon in het leven staat. Lijkt me erg vermoeiend dat je bij alles denkt dat doet iemand om beter te lijken.



Ik zie ook wel eens van die traktaties of feestjes dat ik denk zozo. Die laat ze hangen maar verder ga ik daar mijn traktaties of feestjes enz niet vanaf laten hangen.Precies. Die ouders zijn helemaal niet bezig met andere ouders, maar met hun jarige kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:14:

Maar dat gesprek heeft een hoog via/via gehalte lijkt me. Het zijn neefjes van een vriendin, die dus ook niets met school te maken heeft en er waarschijnlijk nooit komt. Dus dikke kans dat het allemaal wat genuanceerder ligt.





+ 1

Leuke gespreksstof voor vriendinnen, wat er op school van neefjes vriendin gebeurd.

Het zou me niet boeien, verhalen over mensen / kinderen die je niet kent en via à via worden verteld.

Schijnbaar interesseert het jou wel.

Zo komen de roddels in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist in de Lidl herinner ik me weer een traktatie.

Mini-stroopwafels met een suikerfiguurtje er opgeplakt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 13 jaar en hoewel hij dol is op cola en andere zooi is hij blij dat er nog altijd "kleuterrozijntjes in een doosje" in de auto liggen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 28 mei 2016 @ 08:42:

Hier een kind met glutenintolerantie, niet vanwege de hype maar de ' echte ziekte'.

Ze heeft op de basisschool jaren een trommeltje in de klas gehad. Hetzelfde is dat echter niet. Je kunt alleen verpakte snoepjes erin doen, zakje beertjes bv. Toen ze kleiner was gaf ik aan het begin van het jaar een brief mee aan de ouders om uit te leggen wat ze heeft en een lijst met producten die ze wel mocht. Er waren maar weinig ouders die erbietd met deden. Prima ze had haar bakje maar het is gewoon rot als er zakjes chips getrakteerd worden en tegen de tijd dat ze bij haar zijn alle naturel op zijn en paprika mag ze niet. Wat is de moeite om 1 vooraf te reserveren?Raar dat een juf dat niet doet.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 28 mei 2016 @ 06:23:

[...]





Ik snap echt niet waarom je op vlees zou gaan trakteren, ik heb dat nooit meegemaakt en het lijkt me ook onwijs smerig. (Heel de dag ligt het ergens buiten de koeling en dan gaat de jarige het trakteren zonder de handjes te wassen en ligt het op een tafel met bacteriën)



Volgens mij hebben de meeste kinderen verder ook geen allergieën maar is het meer dat ouders meedoen aan voedselhypes.Jij denkt bij halal/koosjer/vegetarisch/veganistisch enkel aan vlees? Ook heel veel snoepjes met gelatine vallen dan af.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we via rozijntjes, popcorn nu bij de chips beland. Popcorn in een gezellig bakje met sticker erin, chips in een uitdeelzakje en een raar gummetje en een potlood geloof ik.

Wat een ander doet moet ie helemaal zelf weten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bij mijn kinderen op school viel het wel mee maar ik heb inderdaad wel verhalen gehoord van een bevriende kleuterjuf. Het toppunt vind ik nog steeds de ouders die met 25 happy meals aan kamen zetten. Toen zijn er wel strengere regels gekomen over traktaties want dat slaat natuurlijk nergens meer op. Aangezien ze de traktatie om tien uur als ze in de kring gingen zouden brengen en niet gezegd hebben wat het was kon de juf het ook niet maken het te weigeren zeker omdat de kinderen het hadden gezien, maar goed die aten geen fruit/koek meer en nauwelijks lunch natuurlijk..



Ik ken een kdv waar ze alle eten behalve groenten of fruit (eten ze tijdens het groenten/fruit moment) mee naar huis geven zodat de ouders kunnen beslissen of ze het willen geven. Wel een wijk waar veel linksdraaiende bio types wonen en mensen ook allerlei bezwaren tegen rozijntjes hebben en een rolberoerte krijgen als er een danoontje (dood en verderf in een vrolijk potje, echt hoor!) binnen de straal van een meter bij hun wonder komt.



Ik deed meestal niet moeilijk, ijsje, zakje popcorn met een strik, een rozijnen/dummie doosje versieren, dat soort dingen. Soms een creatieve au-pair die dan iets freubelde omdat ze het leuk vond, dan was het wat origineler, de kinderen maakte het weinig uit. Ik ergerde me vooral aan kleine prullen die ze er bij kregen, niet werkende mini jojo's en kleine poppetjes enz. Langzaam loopt je hele huis vol met die troep.



@ moeder van kind met coeliakie, echt belachelijk dat de juf niet oplet dat je dochter eerst chips mag kiezen. Zou ik iets van zeggen, kan ze eens wel normaal meedoen kan het niet door onoplettendheid, toch jammer.
quote:gemini2009 schreef op 27 mei 2016 @ 23:11:

Op onze school mag niet meer getrakteerd worden. Vind ik en andere ouders heel fijn.

De verjaardag wordt wel gevierd, er wordt gezongen en het gaat om het kind NIET om de traktaties.Op de school waar ik werk gaat dat volgend schooljaar ingevoerd worden. Ik vind dat goed. Ik werk op een basisschool in een achterstandswijk. De tractaties zijn niet buitensporig gelukkig, maar verre van gezond. Een ander probleem is dat er kinderen zijn die geen tractatie meekrijgen van thuis. Ouders die de cultuur van tracteren op school (nog) niet kennen, ouders met schulden en andere problemen. Nu vangen wij dat nog op met een snoepkast (meestal zakjes haribo of chips). Maar we worden nu een gezonde school dus dat past niet meer. We gaan lessen over gezonde voeding verzorgen voor de leerlingen en kookworkshops voor ouders. Ook wordt er weer een vakleraar voor gym aangenomen en wordt het schoolplein vergroot.
quote:lisbeth schreef op 28 mei 2016 @ 08:42:

Toen ze kleiner was gaf ik aan het begin van het jaar een brief mee aan de ouders om uit te leggen wat ze heeft en een lijst met producten die ze wel mocht. Er waren maar weinig ouders die erbietd met deden.



Dat zou bij mij totaal niet blijven hangen, tenzij mijn kind in de eerste week van het schooljaar jarig is. Ik ga niet voor een traktatie in mijn mailbox zoeken. Sowieso delen mijn kinderen maar iets kleins uit (1 snoepje of zo), daar mis je weinig aan.

Ik vraag me wel af wat er dan op zo'n lijst staat. Als het iets is als 'mag geen snoepje maar wel een zelfgebakken muffin zonder ingrediënten x en y' dan ga ik daar echt niets mee doen
quote:mwcactus schreef op 28 mei 2016 @ 13:08:



Ik ken een kdv waar ze alle eten behalve groenten of fruit (eten ze tijdens het groenten/fruit moment) mee naar huis geven zodat de ouders kunnen beslissen of ze het willen geven. Wel een wijk waar veel linksdraaiende bio types wonen en mensen ook allerlei bezwaren tegen rozijntjes hebben en een rolberoerte krijgen als er een danoontje (dood en verderf in een vrolijk potje, echt hoor!) binnen de straal van een meter bij hun wonder komt.Ik was het alweer vergeten, maar inderdaad, dat deden ze op ons kdv ook. Dat vond ik op zich wel oké, sommige ouders gaven zakjes snoep mee als traktatie en dat is voor een 1- of 2-jarige in mijn ogen te veel. Ik weet nog wel hoe verbaasd ik was dat mijn kind van 3 maanden oud in haar tweede week op het kdv al een traktatie mee naar huis kreeg. Ik had geen idee dat dat zo jong al speelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 28 mei 2016 @ 13:09:

[...]





Op de school waar ik werk gaat dat volgend schooljaar ingevoerd worden. Ik vind dat goed. Ik werk op een basisschool in een achterstandswijk. De tractaties zijn niet buitensporig gelukkig, maar verre van gezond. Een ander probleem is dat er kinderen zijn die geen tractatie meekrijgen van thuis. Ouders die de cultuur van tracteren op school (nog) niet kennen, ouders met schulden en andere problemen. Nu vangen wij dat nog op met een snoepkast (meestal zakjes haribo of chips). Maar we worden nu een gezonde school dus dat past niet meer. We gaan lessen over gezonde voeding verzorgen voor de leerlingen en kookworkshops voor ouders. Ook wordt er weer een vakleraar voor gym aangenomen en wordt het schoolplein vergroot.Vraagje, lokt zo'n snoepkast niet uit dat ouders denken laat maar zitten school regelt het wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 28 mei 2016 @ 08:42:

Hier een kind met glutenintolerantie, niet vanwege de hype maar de ' echte ziekte'.

Ze heeft op de basisschool jaren een trommeltje in de klas gehad. Hetzelfde is dat echter niet. Je kunt alleen verpakte snoepjes erin doen, zakje beertjes bv. Toen ze kleiner was gaf ik aan het begin van het jaar een brief mee aan de ouders om uit te leggen wat ze heeft en een lijst met producten die ze wel mocht. Er waren maar weinig ouders die erbietd met deden. Prima ze had haar bakje maar het is gewoon rot als er zakjes chips getrakteerd worden en tegen de tijd dat ze bij haar zijn alle naturel op zijn en paprika mag ze niet. Wat is de moeite om 1 vooraf te reserveren?

Ik heb zelf een kind dat niet alles mag maar ik zou het echt niet weten hoor als ik een brief kreeg aan het begin van het jaar. Of ik moet het kind in kwestie vaker zien.

Wat er in sep meegegeven word weet ik in feb bv echt niet meer.

En die moeite? Die zal de juf dan moeten doen. Dat kun je niet van ouders verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:shisensa schreef op 28 mei 2016 @ 08:45:

Nou ik herken het wel hoor. Geen tokkieschool hier maar gewoon uitsloverige ouders die voor mijn gevoel (door de traktatie zo te maken dat het kind een deel mee naar huis moet nemen) toch echt wel aan iedereen laten zien dat 'Pietje' jarig was.

Dat uitte zich bijvoorbeeld in groot dik plastic sorbetglas gevuld met snoep en foto van de jarige. De foto en het glas kwamen natuurlijk mee naar huis. Naast zo'n tractatie komt het zakje chips toch wel wat armoedig over.

Hetzelfde overigens bij het laatste schoolfeest (werd een groepje kinderen gebracht in een limousine) en cadeautjes op het einde van het jaar voor de juf. Ik heb er nooit aan mee gedaan en kinderen worden toch niet gepest maar leuk is anders.En als jouw kind nou niet van chips houd, moet het daar dan maar op tracteren? Die plastic glazen kosten geen drol en snoepjes van de lidl ook niet. Ik printte ook altijd een kaartje er bij met foto en hoera jarig oid. Kost niet veel en is toch feestelijk.

En ik ben echt geen fröbelaar die er uren aan wil besteden dus voor mij is zo'n beker snoep makkelijk, goedkoop en snel.

Waarom jij dat dan een hoogstandje zou vinden geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 28 mei 2016 @ 09:41:

[...]

. (Als je kind gluten intolerant is, en op school koekjes bakken, met meel op tafel geen probleem is, dan valt het kennelijk wel mee.)

Verder vind ik het ook een taak van de leerkracht om te regelen dat jou kind dan eerst zou mogen kiezen. Geen koek en brood wil niet altijd zeggen gluten intolerant. Mijn zoon kan écht niet tegen granen . Een broodje is een ramp met uren op de wc en soms tripje ziekenhuis.

Hij heeft geen last van kruisbesmetting en mag met sint ook best één pepernootje proeven of ze gelukt zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind als "ze" hem volstoppen omdat hij blijkbaar geen last heeft.

Ik , nou ja zoon, zit dan met de gebakken peren eh pijn in zijn buik.

Dus ik vind zo'n aanname van "hij mag wel eens een frikandel dus dat broodje mag hij ook" nogal belachelijk.

Het is in een aantal gevallen een opeenstapeling en niet zoals coeliakie een directe reactie.
Mijn kind zit nog maar op de peuterspeelzaal maar heb niet de indruk tot nu toe dat een ouder bezig is de ander te overtreffen met traktaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 27 mei 2016 @ 22:17:

[...]



Niet 'naturel': paprika of 'gewoon'... Hier idem dito :-)
quote:Zwartvlekje schreef op 28 mei 2016 @ 13:36:

[...]

Vraagje, lokt zo'n snoepkast niet uit dat ouders denken laat maar zitten school regelt het wel?Nee, deze ouders denken sowieso niet veel aan school. Sommige ook niet aan hun kind. Het zijn ouders met schulden, verslavingsproblematiek, psychische problemen enz. Het zijn natuurlijk geen slechte mensen, maar mensen die heel veel op hun bordje hebben om te verstouwen. Tractaties hebben niet hun prioriteit. Sommige kinderen krijgen ook geen cadeau voor hun verjaardag van hun ouders. Dat krijgen ze dan weer niet van school, al bloedt mijn hart wel voor zulke kinderen. Vooral omdat je soms zo goedkoop op Koningsdag of Hemelvaartsdag leuk speelgoed kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2016 @ 23:20:

[...]





Ik heb wel eens een barbekeutje gegeven op het schoolplein. Gewoon; even een kwartiertje antrekoowtjes laten bakken door Herman de BlijkerT.Toch wel met slade met bownuh van hak he?
Moet ik me nu met terugwerkende kracht gaan schamen voor mijn moeder die voor de hele klas knuffelberen had zitten naaien om uit te delen op mijn verjaardag?

Of handpoppen, of etuitjes met de namen vd kinderen?

Elk jaar bedacht mijn moeder weer iets. Vond ze zelf gewoon heel leuk om te doen. Een soort hobby. Was naar mijn idee niet bedoeld als uitsloverij. Geen idee of andere ouders daar ook zo over dachten...
quote:south schreef op 28 mei 2016 @ 15:11:

Moet ik me nu met terugwerkende kracht gaan schamen voor mijn moeder die voor de hele klas knuffelberen had zitten naaien om uit te delen op mijn verjaardag?

Of handpoppen, of etuitjes met de namen vd kinderen?

Elk jaar bedacht mijn moeder weer iets. Vond ze zelf gewoon heel leuk om te doen. Een soort hobby. Was naar mijn idee niet bedoeld als uitsloverij. Geen idee of andere ouders daar ook zo over dachten...



Van mij hoef jij je niet te schamen.

Leuk dat je moeder dat deed.

Ik moet er niet aan denken maar wat mij betreft is het geen uitsloverij hoor, zelf weten allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 28 mei 2016 @ 15:11:

Moet ik me nu met terugwerkende kracht gaan schamen voor mijn moeder die voor de hele klas knuffelberen had zitten naaien om uit te delen op mijn verjaardag?

Of handpoppen, of etuitjes met de namen vd kinderen?

Elk jaar bedacht mijn moeder weer iets. Vond ze zelf gewoon heel leuk om te doen. Een soort hobby. Was naar mijn idee niet bedoeld als uitsloverij. Geen idee of andere ouders daar ook zo over dachten...

Wat leuk.

Mijn vader deed zulke dingen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven