Baby in een lat-relatie: hoe financieel

28-05-2016 11:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1,5 jaar een scharrelrelatie met R. Door omstandigheden waren we in het begin beide niet toe aan een relatie. Laatste half jaar is het wel meer geworden dan een scharrel maar officieel hebben we geen relatie.



Nu ik zwanger ben en we hebben besloten er samen voor te gaan. Willen we ook richting de serieuze relatie maar beide willen we niet opeens gaan samen wonen.



Gister is voor het eerst echt het financiële deel besproken. Tja hoe kunnen we dit het beste doen? Mensen die hier ervaring mee hebben?



Situatie schets:

Ik ben een alleenstaande moeder die verschillende uren werkt. Heb een 24/28 uur contract bij mijn vader. Daarnaast heb ik een 0 uren contract bij mijn moeder. Het aantal uren bij mijn moeder is heel verschillend, winters bijna niet , zomers zouden we nog werk moeten weigeren als we 24/7 werken.



Ben een alleenstaande moeder van een zoontje. Zijn vader heeft periodes dat hij wel in zoons leven wil zijn en andere periodes wil hij dat niet. Nu heeft hij een periode dat hij dat niet wil. Denk eerlijk gezegd dat hij de komende tijd ook niets van zich gaat laten horen. Hij is nogal heel boos op mij. We hebben het toen bijna voor een rechter uitgevochten en dam had hij wel een heel groot probleem gehad.

Kortom ex betaald niets en hij zal dit waarschijnlijk ook niet gaan doen.

Ik hou maandelijks zo'n €250.- over en heb een leuke spaarrekening. Als ik alle babyspullem zal kopen zal de laatste dingen wel 2de hands worden.



R is ZZP'er en verdiend leuk. Hij heeft een nieuwbouwhuis die bijna klaar is. Zijn oude woning is al weg. Geen kinderen.

Hij geeft aan gemiddeld €800.- over te houden, dan rekenend hij zijn nieuwe huis mee. Hij zit nu in een proces dat hij beter werk kan krijgen. Dan wil hij minder werken zodat hij een dag vrij is.



Zijn voorstel : babyspullen 50/50. Als de baby er is dat hij maandelijks X bedrag overmaakt.
Ik weet niet wat je vriend gaat betalen natuurlijk, dus ook niet of dat genoeg is. Heb je een berekening gemaakt van de maandelijkse kosten (kinderopvang is de eerste tijd de grootste kostenpost, als je dat nodig hebt)? Neem aan dat jij daarnaast de kinderbijslag ontvangt? En eventuele KOT?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel fair.

Je kan dan toch ook gewoon nog opvangtoeslag etc etc aanvragen dus jij lekker aan het werk blijven.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zijn voorstel : babyspullen 50/50. Als de baby er is dat hij maandelijks X bedrag overmaakt.Dit lijkt me een goed voorstel. Alles wat je erbij haalt (hoeveel en waar je werkt, dat je een alleenstaande moeder bent, dat je ex niets bijdraagt, hoe de woonsituatie van je vriend is etc. etc. etc.) doet niet terzake als jullie toch blijven latten. Of had je zelf een ander idee?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ook dat jij toeslagen gaat krijgen en kinderbijslag.



En: als je de financiën bespreekt blijft het toch niet bij d'r aanschaf van babyspullen? Dat is pas het begin.
Het Nibud geef veel info: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/



Het Nibud heeft ook een boekje uitgegeven met rekentabellen om dit soort zaken goed te berekenen:



https://winkel.nibud.nl/consumenten/gel ... limentatie



Misschien kun je die bestellen en dan samen gaan rekenen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kinderen in een LAT-relatie (wij hebben al negentien jaar een LAT-relatie). Het voorstel van je vriend lijkt me prima. Wij doen het ook ongeveer zo.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt ook af van hoe X zich verhoudt tot de kosten die je meer hebt minus de toeslagen die je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Is de baby nu van scharrel/vriend? Ik begrijp je niet zo goed.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon per aanschaf delen? Goh kind heeft nieuwe schoentjes nodig die halen we samen.

En aan luiers ed weet je met een week of wat wel wat je daar aan kwijt bent en dat zou je door twee kunnen delen .

Bij iedere nieuwe fase gewoon samen overleggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 28 mei 2016 @ 11:30:quote:Zijn voorstel : babyspullen 50/50. Als de baby er is dat hij maandelijks X bedrag overmaakt.Dit lijkt me een goed voorstel. Alles wat je erbij haalt (hoeveel en waar je werkt, dat je een alleenstaande moeder bent, dat je ex niets bijdraagt, hoe de woonsituatie van je vriend is etc. etc. etc.) doet niet terzake als jullie toch blijven latten. Of had je zelf een ander idee?



Ze zegt het niet, maar ik krijg het idee dat het TO voornamelijk gaat over die 50/50 voor de babyspullen. Aangezien ze zegt dat zij maar 250 per maand overhoudt en hij 800.



Ik vind zijn voorstel prima klinken trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Maar het is niet alleen de aanschaf van spullen. Je moet een slaapkamertje verwarmen, je zal vaker de auto pakken, ga je minder werken? En idd kinderopvang, een keertje een oppas
Alle reacties Link kopieren
Als jullie samen voor een baby gaan, zou ik ook willen weten wat hij na de aanschaf van babyspullen wil bijdragen. Een x-bedrag per maand klinkt leuk, maar ik zou dan wel willen weten wat dat bedrag is. Alles wat nodig is voor baby 50/50 bijvoorbeeld. Met in achterhoofd dat jij kinderbijslag krijgt ed. Misschien is een gezamenlijke rekening voor kind een idee? Dat jullie allebei daar elke maand een x-bedrag voor opzetten voor de baby. Alles kan dan daarvan betaald worden.



Hebben jullie ook al nagedacht over hoe jullie het gaan doen met welke dagen de baby waar is?
quote:zapppie schreef op 28 mei 2016 @ 12:05:

Als jullie samen voor een baby gaan, zou ik ook willen weten wat hij na de aanschaf van babyspullen wil bijdragen. Een x-bedrag per maand klinkt leuk, maar ik zou dan wel willen weten wat dat bedrag is. Alles wat nodig is voor baby 50/50 bijvoorbeeld. Met in achterhoofd dat jij kinderbijslag krijgt ed. Misschien is een gezamenlijke rekening voor kind een idee? Dat jullie allebei daar elke maand een x-bedrag voor opzetten voor de baby. Alles kan dan daarvan betaald worden.



Hebben jullie ook al nagedacht over hoe jullie het gaan doen met welke dagen de baby waar is?Klinkt leuk, zo'n rekening, maar lijkt me niet praktisch.
Als ik jou was zou ik babyspullen verduidelijken.

Sommigen vinden een kinderwagen van 1500 heel normaal en kinderkleding van de h&m ordinair, anderen kopen daar een hele uitzet van.

Ik zou op nibud kijken en ook dingen meenemen als sparen voor studie etc.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben ook een lat-relatie en een zoontje van bijna 2 jaar. Ik betaal bijna alles zelf. Heel soms betaalt hij de luiers en de gastouder betalen wij allebei. Maar kleding, speelgoed, voeding, verzorgingsspullen betaal ik. En de kinderwagen en de babykamer heb ik ook betaald van mijn spaarrekening. Ik ontvang ook de toeslagen en hij verdient ook niet meer als mij dus ik heb er voor nu wel vrede mee.
Ik vind 'babyspullen door de helft' eigenlijk maar gek.



Je hebt toch in beide huizen babyspullen nodig? Dus 2 babykamers, 2 maxicosy's enzovoorts?!



Dus koop beiden zelf je spullen en de dingen specifiek voor de kraamtijd deel je 50/50, maar dat is haast niks.



Of komt de baby niet bij hem thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:kahlua schreef op 28 mei 2016 @ 13:25:

Mijn vriend en ik hebben ook een lat-relatie en een zoontje van bijna 2 jaar. Ik betaal bijna alles zelf. Heel soms betaalt hij de luiers en de gastouder betalen wij allebei. Maar kleding, speelgoed, voeding, verzorgingsspullen betaal ik. En de kinderwagen en de babykamer heb ik ook betaald van mijn spaarrekening. Ik ontvang ook de toeslagen en hij verdient ook niet meer als mij dus ik heb er voor nu wel vrede mee.'Vrede mee' lijkt me niet een fijne basis en het goed geregeld.
quote:Dubbz schreef op 28 mei 2016 @ 13:37:

Ik vind 'babyspullen door de helft' eigenlijk maar gek.



Je hebt toch in beide huizen babyspullen nodig? Dus 2 babykamers, 2 maxicosy's enzovoorts?!



Dus koop beiden zelf je spullen en de dingen specifiek voor de kraamtijd deel je 50/50, maar dat is haast niks.



Of komt de baby niet bij hem thuis?Dat vroeg ik.me ook af.
quote:SallySpectra schreef op 28 mei 2016 @ 12:33:

[...]



Klinkt leuk, zo'n rekening, maar lijkt me niet praktisch.



Mij ook niet. Sta je elke keer apart je luiers en eigen shampoo af te rekenen of het telkens overschrijven. Als het kind groter wordt moet je gaan berekenen hoeveel sneetjes brood en plakjes kaas enz een kind eet en dat van de rekening halen nadat je boodschappen voor het gezin hebt gedaan. Dat schiet toch niet op.



Ik denk dat in dit geval een alimentatie berekening wel handig is als leidraad. Eventueel kun je afspraken maken over het delen van grote uitgaven. Dat heb ik bij gescheiden koppels wel gehoord en dat werkt goed mits je goed met elkaar overweg kunt en financieel een beetje hetzelfde denkt. Wat de aanschaf van spullen betreft zou ik de kosten van spullen die beide gebruiken door twee delen. Ik neem aan dat de baby ook naar de vader gaat(?) dus dan heeft hij ook een bedje/kinderstoel/box enz nodig bijvoorbeeld, die koop je dan ieder voor zich. Als jullie de wagen/maxicosi meenemen heb je er maar een nodig dan deel je die kosten. Ik zou kleine dingen ieder voor zich doen want anders krijg je een eindeloos gedoe met bonnetjes en betalingen, dezelfde reden dat een gezamenlijke rekening me lastig lijkt.
Nu is het babygerief. Maar daar stopt het niet bij.

Rond zijn 3de heeft kind toch echt een "echt" bed nodig, een fiets, de rekening van de kinderopvang, vervolgens de schoolrekening, hobby's, speelgoed, kleding, ... om over eten en vaste kosten maar te zwijgen (je supermarktrekening gaat sowieso omhoog gaan en een extra kind betekent bijvoorbeeld op termijn meer waterverbruik).



Ik zou toch echt meer op papier willen hebben.

Ofwel alles omrekenen naar een soort alimentatie.



Gaat je partner overigens elke keer naar jou / jullie komen?

Of gaat kind ook soms bij je partner blijven slapen?

Want dan moet daar dus ook een bed zijn, wat reservekleding kan ook handig zijn, speelgoed zodat niet alles elke keer over en weer moet, ...

En hoe reken je dat weer om? (korting op de alimentatie? en hoeveel?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven