Schoonmaken

28-05-2016 12:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel topics deze week van mij.



Ik heb ocd en een lichte vorm van smetvrees.

Ik maak iedere dag alles schoon en stofzuig en dweil iedere dag. Maar altijd als je het heb schoon gemaakt en ik er met mijn handen langs ga zijn er weer kleine stofplekjes of haartjes of een weet ik veel stofje



Nu wil ik het houden op 1x per dag en niet echt doordraven zeg maar.



Daarom graag advies gevraagd misschien maak ik wel op de verkeerde manier schoon.



Stofdoekje van de action neem ik eerst de tafels en kast af en het raamkozijn af. Deuren deurklinken. Daarna maak ik een sopje en maak ik het schoon ik heb het zowel gepobeerd met oplaten drogen aan de lucht als met een doek gelijk droog maken.



Daarna de wc insprayen inclusief de douche wanden.



Stofzuigen woonkamer slaapkamer keuken en hal en toilet. Daarna pak ik de mopset en vul hem in de douche met heet water en schoonmaakmiddel. Dan maak ik gelijk de douche schoon. Dan vloertje dweilen en als dat gedaan is spoel ik het water weg in de douche en maak de vloer schoon in de douche. Dan de wc aan de beurt. Als ik eenmaal klaar ben en een wasje wil aanzetten zit er op het raamkozijn gewoon weer stof wat uit de lucht komt of zo of uit de tuin die ligt vol zand..



Geen geld om dat aan te pakken.



Maar als ik tips kan krijgen voor misschien betere schoonmaakmiddelen hoor ik het graag. Want nu voelt het nooit schoon en dat vind ik niet prettig..



En ja ik heb hulp voor mijn problemen
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:06:

[...]





Wat is obsessief aan schoonmaken? Beter dat je te veel schoonmaakt dan helemaal niet.Obsessief is wat TO doet. En als ze daar geen hulp bij krijgt, zou het zomaar kunnen dat ze de hele dag bezig is met schoonmaken. Maar gelukkig heeft ze al hulp en wordt het hopelijk niet nog erger.
Life is short. Eat dessert first.
To ik zou geen mopset meer gebruiken. In een mop zitten de meeste bacteries. Ik doe het op de ouderwetse manier met een theedoek. En gooi die daarna gelijk in kookwas. Ik gebruik qua schoonmaakmiddelen dettol, ajax,cif, mr muscle groene zeep, glorix. En zorg dat je na het douchen de boel gelijk droogt scheelt je echt heel veel werk probeer een soort routine dat je alles meteen opruimt als je klaar bent. Dan heb je ook veel vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ttass, doe dit alsjeblieft niet! Dit helpt TO echt niet, dit maakt het erger.
Life is short. Eat dessert first.
quote:doornroosje9 schreef op 28 mei 2016 @ 13:18:

Ttass, doe dit alsjeblieft niet! Dit helpt TO echt niet, dit maakt het erger.Heb je de OP wel gelezen ze vraagt om advies en die geef ik. Overdrijven is ook een vak.
Alle reacties Link kopieren
Het houdt gewoon nooit op met poetsen. Dus beter accepteer je dat er altijd wel wat ligt, het heeft mij 16 jaar gekost om dat te leren en het was verspilde tijd. Ik maak nog steeds schoon hoor, maar het geobsedeerde is er af. Alleen met de keuken heb ik het nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:19:

[...]





Heb je de OP wel gelezen ze vraagt om advies en die geef ik. Overdrijven is ook een vak.Dan weet jij toch ook dat wanneer je in de ochtend poetst er een paar uur later weer nieuwe stof ligt? Laat gewoon liggen, mag je tamara weer.
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken is ook ondankbare werk , want het blijft simpelweg niet schoon.

Je leeft in je huis, stof blijft door de lucht dwarrelen,wc, keuken, badkamer worden dagelijks herhaaldeijk gebruikt.

Kortom, het is niet realistisch dat het schoon blijft.



Wat je zou kunnen leren is tevreden zijn met wat je hebt gedaan , en accepteren dat wat je hebt gedaan niet zo blijft.



Ik zou een dagelijkse routine, en wekelijks schema hanteren die realistisch is en dan is het goed is goed.



Obsessies zijn enigszins te beteugelen door jezelf te begrenzen. En echt, dit gaat wennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:19:

[...]





Heb je de OP wel gelezen ze vraagt om advies en die geef ik. Overdrijven is ook een vak.Je weet wat OCD is? Je weet wat smetvrees is?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:wyandotje schreef op 28 mei 2016 @ 13:30:

[...]



Dan weet jij toch ook dat wanneer je in de ochtend poetst er een paar uur later weer nieuwe stof ligt? Laat gewoon liggen, mag je tamara weer.Dat weet ik dat er weer stof ligt. Je kan niet vechten tegen stof. Voor mij is schoonmaken ook niet mijn leven. Het is een routine.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf er ook beter in kunnen begrenzen.

En ja, ik heb ook nog met regelmaat mijn baalmomenten dat het niet zo schoon blijft als dat mijn hoofd zou willen.

Maar ik heb in inmiddels een redelijk acceptabele manier van huishouden doen voor mijzelf.

Want een slaaf zijn van je eigen huis is best zonde van de tijd die je aan andere dingen kan besteden.
Alle reacties Link kopieren
Afstoffen ná het stofzuigen, tot 30min na het stofzuigen dwarrelt het stof nog in de lucht en dat moet eerst zakken, daarna heeft afstoffen pas zin. Tenminste, dat is wat mijn longarts beweert.
Alle reacties Link kopieren
Schema's zijn fijn, als ik alles afgevinkt heb mag ik vrij zijn van mezelf. Met de was en de strijk erbij poets ik nog maar 3 uurtjes per dag, en in de nacht ga ik ook niet stiekem meer poetsen. Dat deed ik vroeger wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 28 mei 2016 @ 12:43:

[...]



Dus als jij 8 vrienden op bezoek hebt en het is gezellig krijgen ze hun drankje/koffie in een plastic bekertje? Laat me raden ...... Je wilt niet dat ze uit jouw glazen/kopjes drinken, want dat worden die vies. Als ik ergens kom en ik krijg mijn drankje uit een plastic bekertje hoeft het voor mij niet meer (tenzij het een groot tuinfeest is met 45 mensen, dan is het logisch dat er niet genoeg glazen/kopjes zijn voor iedereen).



Je schrijft dat je het niet overdreven vindt ..... nou, ik vind plastic bekertjes voor 8 mensen echt wel overdreven. Kregen ze hun koekje/snack ook op een plastic bordje?



Ik heb maar een set van 6 glazen.. Ik heb geen smetvrees dat ze niet uit glazen mogen drinken het is makkelijker dat er pastic bekertjes worden gepakt omdat er vaak vam alles om gaat en anders blijf ik nieuwe glazen kopen. En aangezien ze van ales drinken zijn bekertjes handiger dan steeds af te spoelen



Ik heb een appartementje van 35m2 geen mega groot huis mer keuken waar je u tegen zegt gewoon bescheiden spulletjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 28 mei 2016 @ 12:39:

[...]





Dit heb je nog nooit eerder gehoord?Nee
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:15:

To ik zou geen mopset meer gebruiken. In een mop zitten de meeste bacteries. Ik doe het op de ouderwetse manier met een theedoek. En gooi die daarna gelijk in kookwas. Ik gebruik qua schoonmaakmiddelen dettol, ajax,cif, mr muscle groene zeep, glorix. En zorg dat je na het douchen de boel gelijk droogt scheelt je echt heel veel werk probeer een soort routine dat je alles meteen opruimt als je klaar bent. Dan heb je ook veel vrije tijd.Nee gadverdamme. De theedoeken zijn voor de afwas niet voor de vloer... Gadverdamme heb al eens eerder een vloerwisset gebruikt gadver wat goor. Gebruik mij mn mop set maar die staat ook gewoon in kokend water dus net zo hygienisch als jij de theedoek vind...
Alle reacties Link kopieren
Dit is zo ongeveer hoe ik het doe.



Elke dag,

Beneden Stofzuigen en stoffen.

De wc's schoonmaken

Vuilniszak verversen, vuilnisbak schoonmaken.

Fornuis schoonmaken na het koken, de aanrecht doe ik een paar keer per dag( na gebruik)

Badkamer met de Franse slag.

De was.

Het opgeruimd houden.



Om de maandag ( na de dagen dat alle kids er zijn geweest) en elke vrijdag pak ik het groter aan.

Keuken van binnen en buiten.

Koelkast uitzoeken en schoonmaken.

Badkamer goed schoonmaken .

Boven stoffen en stofzuigen

Deurklinken schoonmaken ( al doe ik dat ook weleens tussendoor)



Dweilen, ramen zemen, deuren zemen, vriezer schoonmaken doe ik als ik zie dat het moet gebeuren.

Dat is wisselend.



Ik heb overigens wel een slordigheidspuntje, en dat zijn mijn kasten.

Die moet ik zo nu en dan opnieuw opruimen, maar sluipt er altijd wel in dat dit chaos wordt.



Verder is het voor mij routine om rondslingerden spullen op te ruimen.

Dit soms wel met de nodige frustratie gezien ik een aantal dagen per week een huis vol pubers heb,waarbij opruimen elke keer weer in het woordenboek opgezocht moet worden wat dat ook alweer betekent





Dit in grote lijnen.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 13:55:

[...]





Nee gadverdamme. De theedoeken zijn voor de afwas niet voor de vloer... Gadverdamme heb al eens eerder een vloerwisset gebruikt gadver wat goor. Gebruik mij mn mop set maar die staat ook gewoon in kokend water dus net zo hygienisch als jij de theedoek vind...Het zijn oude theedoeken die gebruik absoluut niet voor de vaat.
Je hebt maar zes glazen? Ik zal maar niet zeggen hoeveel ik er heb. Als er zestig man over de vloer komen en ik Schenk wijn, bier en fris dan nog heb ik schone glazen in de kast.



Ik vind plastic bekers zo ongastvrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 13:51:

[...]





Ik heb maar een set van 6 glazen.. Ik heb geen smetvrees dat ze niet uit glazen mogen drinken het is makkelijker dat er pastic bekertjes worden gepakt omdat er vaak vam alles om gaat en anders blijf ik nieuwe glazen kopen. En aangezien ze van ales drinken zijn bekertjes handiger dan steeds af te spoelen



Ik heb een appartementje van 35m2 geen mega groot huis mer keuken waar je u tegen zegt gewoon bescheiden spulletjesEn zijn die bekertjes niet minder stabiel dan glazen, zodat die automatisch makkelijker omvallen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:34:Voor mij is schoonmaken ook niet mijn leven. Het is een routine.Wie probeer je nou voor de gek te houden? Als jij meteen nadat je seks hebt gehad je beddengoed wilt wassen en je vriend meesleurt onder de douche en dagelijks het milieu verziekt met een overdaad aan chloor en Dettol heb je zelf ook smetvrees hoor. De ene smetvrezer die de andere tips geeft, daar kan niets goeds uit voortkomen (behalve nóg meer onrealistische angst voor stof en vuil).
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 13:51:

[...]





Ik heb maar een set van 6 glazen.. Ik heb geen smetvrees dat ze niet uit glazen mogen drinken het is makkelijker dat er pastic bekertjes worden gepakt omdat er vaak vam alles om gaat en anders blijf ik nieuwe glazen kopen. En aangezien ze van ales drinken zijn bekertjes handiger dan steeds af te spoelen



Ik heb een appartementje van 35m2 geen mega groot huis mer keuken waar je u tegen zegt gewoon bescheiden spulletjes



Ik had op mijn studentenkamer nog meer glazen.

Glazen kun je gewoon omspoelen en schoonmaken.

Stuk beter voor het milieu ook dan die plastic dingen.

Plastic valt sneller om dan glazen.

Een glas gaat echt niet snel stuk. Je zegt dan blijft ik glazen kopen maar nu blijf je toch juist plastic bekers kopen? Ben je in verhouding veel duurder uit.



Als ik op visite graag wil ik niet graag uit plastic moeten drinken.

Of ik moet een feest hebben met veel mensen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Nee want het valt uit handen wegens onhandigheid sinds ik hier woon al tig keee nieuwe glazen moeten kopen dus dat vertik ik bij druk gezelschap die aan de meegenomen wijn gaat zitten ;)



Ik heb geen genoeg plek om veel op te bergen en ben vaak alleen dan zijn 6 glazen voldoende
Alle reacties Link kopieren
Als ik weinig mensen op bezoek heb is het gewoon glazen maar de bekertjes zijn over van verjaardag. Het is niet zo dat ik bekertjes koop omdat bezoek geen glazen mag dat is alleen nu deze week wegens verjaardag..



Ik had voorheen bijna elke week wel een gesneuveld glas
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 28 mei 2016 @ 14:08:

[...]





Ik had op mijn studentenkamer nog meer glazen.

Glazen kun je gewoon omspoelen en schoonmaken.

Stuk beter voor het milieu ook dan die plastic dingen.

Plastic valt sneller om dan glazen.

Een glas gaat echt niet snel stuk. Je zegt dan blijft ik glazen kopen maar nu blijf je toch juist plastic bekers kopen? Ben je in verhouding veel duurder uit.



Als ik op visite graag wil ik niet graag uit plastic moeten drinken.

Of ik moet een feest hebben met veel mensen.Ik had er vroeger ook veel meer nu is het kiezen tussen glazen of spulletjes om te koken dan kies ik het laatste
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 14:08:

Nee want het valt uit handen wegens onhandigheid sinds ik hier woon al tig keee nieuwe glazen moeten kopen dus dat vertik ik bij druk gezelschap die aan de meegenomen wijn gaat zitten ;)



Ik heb geen genoeg plek om veel op te bergen en ben vaak alleen dan zijn 6 glazen voldoende



Heb je zulke onhandige vrienden?

Vasttapen aan de handen met ductape
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven