Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:noekie84 schreef op 25 mei 2016 @ 08:51:

Nee, ben er nog niet uit of ik überhaupt een GBP wil... Plus ik hecht meer waarde aan een ervaring

Ik lees zoveel verschillende verhalen over de GBP, veel complicaties of problemen met de darmen/stoelgang. Maar ik weet ook dat de mensen waar het niet goed gaat, dat je die vooral ziet op een forum natuurlijk.



Ik weet niet hoeveel er in dit topic zitten met een GBP, maar mag ik jullie een paar vragen stellen? Ik wil je topic niet overnemen hoor Marels, dus als je dit vervelend vindt, gil je maar ff.



Vragen die ik bijvoorbeeld heb:

Hoe lang heb je je GBP en zou je het weer doen nu je weet hoe en wat het is? Dit jaar 12 jaar en ja, ik zou het weer doen

Hoe is de stoelgang bij een GBP? Prima, soms verteren dingen niet goed en dat zie je dan of de ontlasting is wat vettig en dan moet je 4x doortrekken en emmeren met wcpapier zodat 'de boot' zinkt

Heb je complicaties gehad? Nee, soms moet ik ijzer slikken of een extra stoot b12

Kun je nog genieten van eten? Uit eten gaan bijvoorbeeld ook? Absoluut! Ik ben een enorme fan van Tapas inmiddels. Ik moet wel keuzes maken. Ik kan niet een 3 gangenmenu op. Dus meestal alleen een hoofdgerecht en een gedeeld toetje. En dat is prima

Hoeveel woog je toen je besloot voor een GBP te gaan en heeft het gebracht wat je wilde? Ik woog 157 kg bij 181cm. Ik woog op mijn lichtst 71 kilo maar toen zag ik er heul ziek uit. Nu weeg ik onder de 90 en dat lukt best goed. Het liefst zou ik er nog 10 kilo af hebben maar ik vind het zo ook prima



Nouja, meer kan ik even niet bedenken nu.Hey Noek
Alle reacties Link kopieren
@ Smearl: Wauw! Je smelt weg! Je ziet er goed uit



@ Calvijn: Over werk: Ik ben ook na 2 weken gestart, 2,5 week, met halve dagen. Ik had kantoorwerk en binnen 2 weken werkte ik FT. Bij mij ging dat prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 24 mei 2016 @ 22:21:Ik haal ze overigens wel weer weg dus snel kijken

Weet je dat ze er nog staan? Voor mij wel fijn, want nu kon ik ze ook nog even zien. Het gaat echt hard, goed hoor!

(zo, en dit is meteen een tvp, ik vond het al zo rustig de laatste weken, tot bleek dat ik het nieuwe topic nog niet in mijn favorietenlijstje had staan)
Alle reacties Link kopieren
@single: ik weet het nog niet zeker, maar heb me er veel in verdiept en denk dat dit de enige oplossing is om echt van mijn extreme overgewicht af te komen. Ben al steeds meer bezig met gezonder eten enzo, alleen ik heb de hele dag trek, zit nooit vol eigenlijk en dat maakt het zo moeilijk. Maar heb dus besloten om iig de boel op te starten en dan nav alle gesprekken en voorlichting een goede definitieve keuze te kunnen maken.



@Pilou: Tnx voor je antwoorden! Als ik vroeger de juiste keuze had gemaakt, had ik nu al 9 jaar een GBP en was ik waarschijnlijk allang al veel dunner dan dat ik nu ben. Maar helaas... Jij deed nu Cambridge toch? Dat is dus nog steeds nodig om af te vallen met een GBP?
I'm not myself, I'm a replica of me
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is nog steeds nodig om op te letten. Dus nieuwe verkering, meer uiteten, vakanties met lekkere hapjes en wijntjes, helaas.... dat blijft nog steeds op de heupen plakken
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk blijft het een levenslang gevecht.

Het is nou niet echt dat een GBP een quick fix is... Absoluut niet. Je gaat sowieso de rest van je leven op je eten moeten letten, nog veel meer als voor de GBP. Na de operatie ben je, in elk geval de eerste maanden, toch echt wel voortdurend met je voeding bezig.

Het beheerst je leven, maar op een andere manier dan vroeger.



Maar het gaat nooit zomaar allemaal vanzelf, en de operatie is dus zeker geen makkelijk middel om maat 36 te krijgen en de rest van je leven moeiteloos te houden.



Dames, vertellen jullie mij eens iets verstandigs. Of stel me gewoon even gerust ofzo.

Ik maak me altijd te snel druk

Heb al een paar dagen gigantisch buikpijn. Echt kramp in mijn darmen. Het komt en gaat. Nu is het weer redelijk oké, maar ik heb ook enorme vlagen van buikpijn, die echt niet zo heel grappig zijn.

Ook al een dag of wat diarree en snel pijn van vanalles wat ik eet. Het lijkt wel een soort PDS 2.0 ofzo.



Vraag me af of dat gewoon normaal is en een fase kan zijn of dat ik toch eens aan de bel moet trekken in het ziekenhuis als het maandag nog niet over is.

Ik lees over darmhernia's maar die pijn moet volgens mij nog veel erger zijn dus daar maak ik me niet direct druk om, maar ik vraag me wel af of het kwaad kan en of het GBP gerelateerd is...

Vanmorgen kreeg ik eerst belachelijk veel buikpijn van een banaan, en daarna na een bakje kwark, waarvan je van allebei zou zeggen dat het toch niet echt gekke dingen zijn....



Tis zo gewoon niet leuk meer want ik moet eten en aan mijn zes eetmomenten komen, maar alles wat ik eet doet zeer :(

Iemand ervaring of iets verstandigs te zeggen?
668, the neighbour of the Beast
Is het geen verstopping Marels? Ben je wel goed naar de wc geweest afgelopen dagen. Een flinke verstopping kan veel pijn geven.
Alle reacties Link kopieren
Yup, ik heb al een dag of wat diarree dus dat kan het niet zijn....



Ook echt buikpijnaanvallen waarbij ik moet maken dat ik op de wc ben, zeg maar, dus verstopt kan ik me niet voorstellen.
668, the neighbour of the Beast
Misschien heb je gewoon buikgriep? Het heerst wel namelijk.



Oh en een vriendin van mij os een week of 6/7 geleden geopereerd. Die blijkt na de operatie lactoseintolerant te zijn. Zou dat het kunnen zijn?
anoniem_193615 wijzigde dit bericht op 28-05-2016 16:16
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van buikgriep zou ik wel zieker zijn...

Ik ben verder niet ziek, alleen die steken in mijn buik elke keer...
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 28 mei 2016 @ 16:18:

Van buikgriep zou ik wel zieker zijn...

Ik ben verder niet ziek, alleen die steken in mijn buik elke keer...Daar zou ik me ook zorgen om maken ja. Is er een dienstdoende arts die je kan bellen in zo'n geval?
Als je je ongerust maakt zou ik in ieder geval de huisartsenpost even bellen om te overleggen wat wijsheid is. Better safe than sorry!
Alle reacties Link kopieren
Als het echt erger wordt bel ik de HAP wel.

Voorlopig was ik van plan om tot maandag te wachten, en als het dan nog niet over is even het zkh rechtstreeks te bellen. Die weten toch beter hoe of wat dan de HAP.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het de laatste maanden ook maar meestal na een paar dagen weer over. Geen idee wat het is. Op het moment dat ik denk 'ik ga er werk van maken', dan zakt het weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook wel dat het geen quick fix is. Maar opletten en Cambridge is wel een groot verschil vind ik, dus daar was ik verbaasd over.



Zou ook even de hap bellen, al zal die wellicht niet zoveel weten over GBP, als het daar al mee te maken heeft.
I'm not myself, I'm a replica of me
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, net als elk normaal mens komt iemand met een GBP zeker na verloop van tijd ook gewoon aan als ie niet op let.

Dus ja, dan zul je net als een normaal mens ook met momenten de teugels aan moeten halen en weer op dieet moeten.

Het verschil is dan alleen dat je (normaal gesproken) niet meer zo'n enorm overgewicht hebt als voor je begon aan het operatief traject.



Ploes, heb jij ook het idee dat het samenhangt met eten?

Bij mij komt de pijn vaak als ik iets gegeten heb... En soms ook gewoon uit het niets trouwens.

Nou ja, ik kijk maandag nog wel aan als het niet al te veel erger wordt en dan bel ik de verpleegkundige wel even.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Marels, heb je je galblaas nog?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Last time I checked nog wel



Kan idd ook nog, een galsteen.

Ook geen zin in.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
ik heb het met tijden namelijk ook en aangezien ik in het verleden galstenen heb gehad en toen dezelfde pijn had, zit ik daar aan te denken. En die pijn komt ook gelijk met/na het eten en het maakt ook niet heel veel uit wat ik dan eet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Oh, das wel een goeie Roos.

Ik heb het inderdaad na het eten Marels. (nu ook, soep en een broodje kaas)



@Noekie: Ik heb nu 2x cambridge gedaan voor een kickstart, dat is voor mij heel fijn. Even een reset en rust qua eten in het hoofd. Dat werkt voor mij prima. De 1 laat er weer 30/40 kilo aankomen en piept dat een gbp niet helpt, de ander hoeft alleen een beetje op te letten en een ander doet even een paarweekjes CB en is dan weer klaar. Niks geks aan. Het is aan jezelf hoever je je gewicht laat oplopen en of je dat acceptabel vindt.
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames allemaal. Ik heb geen overgewicht maar ik vind jullie allemaal zo dapper en zou ook zeker zo'n operatie hebben gewild als ik wel overgewicht zou hebben (als ik dat zou durven)



Allemaal veel succes en op naar een gezond, mooi leven
Marels, een vriendin van mij heeft ook een gbp gehad en dezelfde klachten als jij. Die had een darmhernia. Niet om je bang te maken hoor.
Ik denk als je gaat voor een GBP gaat de begin kilo``s er makkelijk er af vliegen maar dat het daarna toch ook mindset is om zelf verder te gaan of het te houden op het gewicht waar je op dat moment bent.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik hier geklaagd heb over mijn buikpijn is het weer iets minder

Tis zeurend op de achtergrond aanwezig maar net gebakken varkenshaaspuntjes gegeten met salade en (nog) geen last.

Appel vanmiddag ging redelijk, wel wat steken maar op de achtergrond aanwezig.



Cupcake; darmhernia geeft idd dezelfde klachten ongeveer en galstenen ook. Maar het kan vanalles zijn en is waarschijnlijk niks.

Maar irritant is het wel.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Heb het soms ook Marels. Soms in mijn mag heel hoog, soms weer huist richting baarmoeder. Heb geen darmhernia of gal/nierstenen. Dan schijn je ook dubbel te slaan van de pijn.

Verstopping is vaak wel het probleem bij mij. En dan kun je ook diarree hebben, Google maar eens op 'overloop diarree'. Maar bij twijfel altijd even bellen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven