Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Help! Een van mijn vijverbakken is schuimig en het lijkt alsof er een olieachtig laagje op drijft. Tips?
Alle reacties Link kopieren
Oei duet ik heb van de week een hele kar met van die eenajarige kleurtjes gehaald

Deze zijn in een kale border gegaan als voorlopige opvulling...
Alle reacties Link kopieren
quote:Noopes schreef op 28 mei 2016 @ 15:03:

Oei duet ik heb van de week een hele kar met van die eenajarige kleurtjes gehaald

Deze zijn in een kale border gegaan als voorlopige opvulling...Zolang je niet verbaasd naar andere klanten met jonge vaste planten in hun kar hebt gekeken is het vast geen probleem
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Nursy, jouw foto van 6.44 uur is karmozijnbes. Dat is echt heel erg giftig. De besjes helemaal, maar die hebben in het najaar zulke prachtige roodpaarse kleuren dat kinderen ervan willen snoepen. Als je kleine kindereen hebt of huisdieren zou ik het eruit halen. Ze hebben een heel diepe penwortel dus dat wordt flink graven.



Ik denk dat ik de daglelies eruit haal, wat onschuldige vervangers neer zet aangevuld met eenjarigen. Dan lijkt het niet zo kaal. Dank Calamity voor je idee. Ik moet er niet aan denken dat ik de dood van de kat op mijn geweten heb. Voor de zekerheid bel ik maandag even de dierenartsenpraktijk en morgen ga ik speuren naar vervangers. Ik wil er drie, geel oranje, op de klei, een zon, 2 halfschaduw, ongeveer 50cm hoog. Ik dacht aan liguria en rudbeckia, maar papaver lijkt me ook wel wat. Het mag er wild uitzien. Hebben jullie nog ideeen?
Ik heb een stel irissen die het niet zo geweldig doen. Ik denk dat ze te droog staan. Voor degene die van die paarse irissen in de tuin hebben, op wat voor grond staan ze en hoe nat/droog,zonnig of niet? Ik wil de mijne gaan verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Vivaeva, denk ook eens aan sleutelbloem, st. janskruid, teunisbloem, havikskruid (oranje). zonnehoed (is er ook in oranje en geel) en duizendblad. Of deze vaste planten allemaal op jouw grondsoort het goed doen weet ik eerlijk gezegd niet, moet je even opzoeken.



Als eenjarige voor de kale plekken na het weghalen van de daglelies is ook Oost-Indische kers perfect. Krijgt prachtige knaloranje en gele bloemen en zowel blad als bloemen zijn eetbaar. Snelle groeier die binnen no-time de hele bodem bedekt. En geeft volop zaad, die je dan het jaar erop weer op kale plekken kan planten. Ook in een pot doen ze het prima.

...
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 28 mei 2016 @ 14:56:

Help! Een van mijn vijverbakken is schuimig en het lijkt alsof er een olieachtig laagje op drijft. Tips?

Het olieachtige laagje, als je je vinger in het water stopt en een beetje beweegt 'valt' het laagje dan uiteen?

Dan is het gewoon stuifmeel, hoef je niets aan te doen, dat gaat vanzelf weer weg.

Als het laagje aaneengesloten rond je vinger blijft 'hangen' dan kan het zijn dat er teveel eiwit in het water zit.

Dit zou ook het schuim kunnen verklaren. Dan misschien even naar een vijverspeciaalzaak voor een oplossing?
...
Bij het scrollen en doorbladeren van dit topic kwam ik prachtige gele rozen tegen van Nursy. Heb je daar veel werk aan ( gehad)?

Ik ben net terug van een klein tuincentrumpje in de buurt en heb een piepklein papaverplantje gekocht die wel hele grote bloemen krijgt maar als nu nog op het plantje uit The little shop of horrors lijkt, een blauwe en een rode Hortensia en Brandende liefde

Jammer dat het nu weer regent maar wel weer positief voor de plantjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 27 mei 2016 @ 21:58:

[afbeelding]



Wie zegt me wat dit is?Misschien dit: Zomerklokje - Leucojum aestivum - Narcissenfamilie
Everything you see I owe to spaghetti!
quote:Calamitycat schreef op 28 mei 2016 @ 17:01:

[...]



Het olieachtige laagje, als je je vinger in het water stopt en een beetje beweegt 'valt' het laagje dan uiteen?

Dan is het gewoon stuifmeel, hoef je niets aan te doen, dat gaat vanzelf weer weg.

Als het laagje aaneengesloten rond je vinger blijft 'hangen' dan kan het zijn dat er teveel eiwit in het water zit.

Dit zou ook het schuim kunnen verklaren. Dan misschien even naar een vijverspeciaalzaak voor een oplossing?Het breekt wel uiteen, maar dan blijft het plakken vormen. Het wordt niet meer een mooi laagje dat aansluit. Ik heb het water vervangen, als het terugkomt moet ik idd naar een speciaal zaak.
Regent het bij jou Velma? Hier is het al de hele dag stralend weer.
Ik heb ook foto's van mijn moeders tuin gemaakt net. Ze is op vakantie met mijn zus,ik pas op de huisdieren van zus en tuin van moeders.

Die kwam nog heel leuk met beginnerstips om haar tuin 3 weken in leven te houden,inclusief uitleg waar ik de tuinslang kon vinden (haar tuin is 3 bij 5 meter). Ik doe dit al jaren als ze weg is.



Ik heb gevraagd of ze alles wilde uitschrijven voor me, toen viel het kwartje.
Alle reacties Link kopieren




Dit is haar tuinslang?

...
Nee,maar dat ding zat al op dezelfde plek toen ik nog thuis woonde



Die tuinslang is wel leuk trouwens! Ik heb net de mijne gemold. Nu komt er op andere plekken water uit dan de bedoeling is
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie foto's heb ik voorbij zien komen!!! Watertanden ..... Wat een ruimte hebben jullie in je tuin.

1 vd hobby's van mevr. Jack is fotograferen?



Vandaag m'n 'afdak' bevestigd. Heb hier ooit 's een foto van een dakplataan geplaatst, die is er een paar jaar geleden uit gegaan en nu heb ik rietmatten om onder in de schaduw te zitten.













Heb achter in de tuin een boom die vorig jaar helemaal terug gesnoeid is, is weer mooi uitgelopen. Maar weer luizen. en ook in de hibiscus.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 28 mei 2016 @ 16:22:

Ik heb een stel irissen die het niet zo geweldig doen. Ik denk dat ze te droog staan. Voor degene die van die paarse irissen in de tuin hebben, op wat voor grond staan ze en hoe nat/droog,zonnig of niet? Ik wil de mijne gaan verplaatsen.Ik heb ze op zandgrond staan in de halfschaduw, niet nat ook niet echt droog. Ze gaan hier heel goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 28 mei 2016 @ 17:25:

Bij het scrollen en doorbladeren van dit topic kwam ik prachtige gele rozen tegen van Nursy. Heb je daar veel werk aan ( gehad)?

Ik ben net terug van een klein tuincentrumpje in de buurt en heb een piepklein papaverplantje gekocht die wel hele grote bloemen krijgt maar als nu nog op het plantje uit The little shop of horrors lijkt, een blauwe en een rode Hortensia en Brandende liefde

Jammer dat het nu weer regent maar wel weer positief voor de plantjes.Ik heb pas net het plaatjesplakrecht. Ik kan me niet herinneren dat ik er gele rozen op heb gezet (heb namelijk alleen maar witte in mijn tuin) sorry.
Duet wat een prachtige tuin!!!



En Simba die klompjes zijn leuk!
quote:nursy schreef op 28 mei 2016 @ 20:13:

[...]





Ik heb pas net het plaatjesplakrecht. Ik kan me niet herinneren dat ik er gele rozen op heb gezet (heb namelijk alleen maar witte in mijn tuin) sorry.Vergissing! Bij het terugscrollen zag ik dat het een foto van Duet was
Alle reacties Link kopieren
Leuke foto's Simbalabimba!



Niemand die de bijen- en hommelstaking die in mijn tuin gaande is kan verklaren?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 28 mei 2016 @ 21:43:

Leuke foto's Simbalabimba!



Niemand die de bijen- en hommelstaking die in mijn tuin gaande is kan verklaren? [afbeelding]Heb je de slagboom open gezet?
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Ja, die staat open. Morgen maar eens mijn tuin betegelen, misschien helpt dat
...
Ik heb ook weinig insecten.
De laatste dagen iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 28 mei 2016 @ 12:39:

Wauw Duet, die kan zo in een tuinmagazine, wat ontzettend mooi!

Wat voor plant is dat met die rode bladeren?Dat is het jonge blad van de catalpa. Ik heb daar een paar maanden geleden een dikke tak afgezaagd, die een beetje buitenboord begon te groeien. Daar komt nu op ooghoogte allemaal jonge aanwas. Een catalpa is net onkruid, daar schieten de jonge scheuten uit terwijl je er naast staat. Het verbaasde mij dat het jonge blad bijna rood aan doet, terwijl straks het volwassen blad heel licht groen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven