Lijf & Lijn alle pijlers

SCD Dieet

28-05-2016 07:45 106 berichten
Ik wil de oorlog verklaren aan mijn Colitis Ulcerosa en de prednison en daarom wil ik overstappen op het SCD Dieet (Specific Carbohydrate diet). Zijn er mensen hier die dit dieet ook volgen? Wat zijn je ervaringen? Ik heb tevens drie kleine kinderen. Kunnen zij gewoon mee-eten of moet ik verschillende maaltijden gaan maken? Ik heb inmiddels het boek van Elaine Gotschall besteld en ik ben van plan om straks op mijn vakantie in Nederland te beginnen met het introductiedieet.

Mensen met ervaringen??
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 13:11:

Ach ja, ik ha het boek eens lezen en iig ook aan de visolie (en gewone vis, zalm lekker) en aan de wijn zodat ik hopelijk die 35 doosjes Prednison zo snel mogelijk kan vergeten



In ieder geval bedankt voor al jullie input!

Hier kun je prednison in de sterkte 30mg verkrijgen, daar niet? Dat scheelt vast al een vracht doosjes



Succes met dit dieet Liubi, los van de vraag of het wat voor je darmen doet ziet het er iig gezond uit en dus kan het absoluut geen kwaad om het te proberen (kost je hoogstens wat tijd).
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 14:04:

@Marana, ik snap het wel. Maar het roept best emoties op.



RA heb ik trouwens ook als bij-effect van Colitis. Dat is dan ook het enige goede van de Prednison. Ik heb al weken geen last van gewrichtsklachten.Dat snap ik ook wel. Ik hoop gewoon dat je door de onzin heen kunt prikken, dat is alles wat ik je probeerde bij te brengen. Ik hoop dat je niet de verkeerde informatie van leken gaat opvolgen. Dat betekent dus niet dat je wat ik beweer voor waar moet aannemen want ik ben ook geen dietist. Zoek naar info van mensen die er aantoonbaar wel voor geleerd hebben.
Liubi, ik geloof dat Discovery het een tijdje heeft gedaan met goed resultaat.

Ze is nu op reis in zuid-amerika, maar via de WW kun je haar het wel vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zharon09 schreef op 28 mei 2016 @ 12:29:

[...]





De signaalsubstantie serotonine, welke zich voor meer dan 90% in de darm bevindt en verder met name in de hersenen, speelt een zeer belangrijke rol bij de regulatie van de signaaloverdracht tussen darmen en hersenen. Een veranderde activiteit van serotonine kan daarom stoornissen veroorzaken zowel in de darm- als in de hersenfunctie. Dit verklaart ook het verband tussen psychische problemen (bijvoorbeeld depressie en paniekstoornis) en darmklachten.



http://www.darmgezondheid ... ndheid/darm-en-brein.html

Ja, maar de serotonine die in de hersens nodig is (en die dus bij depressies een rol speelt of lijkt te spelen) komt niet vanuit de darm, maar moet in de hersens zelf gemaakt worden, omdat het niet vanuit het bloed in de hersens kan worden opgenomen.

Dus de serotonine in de darmen staat los van de serotonine in de hersens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maar buiten de vreemde predikaten die de bedenken toekent aan het dieet is het eten dat wordt voorgeschreven toch niet slecht? Zeker niet om tijdelijk te proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Als TO er baat bij heeft boeit het toch niet hoe het dieet heet.
quote:Marana_ schreef op 28 mei 2016 @ 14:04:

[...]



Hier kun je prednison in de sterkte 30mg verkrijgen, daar niet? Dat scheelt vast al een vracht doosjes



Succes met dit dieet Liubi, los van de vraag of het wat voor je darmen doet ziet het er iig gezond uit en dus kan het absoluut geen kwaad om het te proberen (kost je hoogstens wat tijd).Nee, helaas alleen in 5 mg
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig zijn sneller koolhydraten in vrijwel alle diëten ten strengste verboden, vergif bijna.

Met wat voor reden je dan ook een dieet gaat doen, trage koolhydraten zijn altijd beter.

Behalve dus blijkbaar in dit geval.



Ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik heb er minstens mijn vraagtekens bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoi Liubi,

Ik heb ook CU en tijdens een opvlamming helpt het dieet echt. Wat ik ook doe is onbewerkte kokosolie gebruiken om het eten mee te bereiden en honing gebruiken als zoetstof heeft ook zin.

Ik probeer dan zoveel mogelijk de producten waar tarwe in zit te vermijden, maar eet wel havermout. Dat schijnt ook helend te zijn voor de darmwand. In plaats van brood neem ik dan roggeknackebrot, die van Fjord. Kost geen drol en valt bij mij goed. Wil je meer informatie over dit dieet en andere tips, kan ik je de site Ihaveuc aanraden. Is in het Engels maar er staat heel veel informatie op waar je wat aan kan hebben.

Als je opvlamming onder controle is, kun je best af en toe zondigen. Ik kan me voorstellen dat je de prednison zat bent.

Het is gewoon een rotaandoening, veel mensen kennen het ook niet. Dat kan lastig zijn als je op je eten moet letten en je bent ergens op visite.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 28 mei 2016 @ 14:44:

Hoi Liubi,

Ik heb ook CU en tijdens een opvlamming helpt het dieet echt. Wat ik ook doe is onbewerkte kokosolie gebruiken om het eten mee te bereiden en honing gebruiken als zoetstof heeft ook zin.

Ik probeer dan zoveel mogelijk de producten waar tarwe in zit te vermijden, maar eet wel havermout. Dat schijnt ook helend te zijn voor de darmwand. In plaats van brood neem ik dan roggeknackebrot, die van Fjord. Kost geen drol en valt bij mij goed. Wil je meer informatie over dit dieet en andere tips, kan ik je de site Ihaveuc aanraden. Is in het Engels maar er staat heel veel informatie op waar je wat aan kan hebben.

Als je opvlamming onder controle is, kun je best af en toe zondigen. Ik kan me voorstellen dat je de prednison zat bent.

Het is gewoon een rotaandoening, veel mensen kennen het ook niet. Dat kan lastig zijn als je op je eten moet letten en je bent ergens op visite.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat! Waar haal jij die fjord? Ik kan ze nergens meer krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 28 mei 2016 @ 14:00:

[...]



Hey ik beweer helemaal niets mbt de ontstoken darm, ik wijs je er alleen maar op dat iedereen hier van alles roept waarvan je niet kunt controleren of dat klopt. Als jouw arts honing aanraadt dan is dat heel goed, en dan moet je dus niet uitgaan van wat iemand hier zegt. Vandaar ook mijn advies om een deskundige op dit gebied te raadplegen als je hier in Nederland bent (aangezien je aangaf dat de diëtiste daar er niet genoeg vanaf weet).Honing word niet aangeraden als je MOET gebruiken zoveel gram per dag. Een beetje zoet is gewoon lekker zo af en toe en dan is echte honing gewoon beter dan suiker. En dan dus niet de supermarkt potjes.
Alle reacties Link kopieren
Nina, ik haal de Fjord knackjes bij de Dekamarkt. Geen idee of die ook in jouw woonplaats te vinden is....
@Tuingravin, dank je!! Ik wil deze opvlammi g zo graag onder controle hebben. Hij begon begin december en bij de colonscopie in mei was alles ontstoken. Super bedankt nogmaals en ik ben blij dat het ten minste bij een opvlamming bij jou werkt! Ik zal ook de site lezen.
quote:Solomio schreef op 28 mei 2016 @ 14:35:

Tegenwoordig zijn sneller koolhydraten in vrijwel alle diëten ten strengste verboden, vergif bijna.

Met wat voor reden je dan ook een dieet gaat doen, trage koolhydraten zijn altijd beter.

Behalve dus blijkbaar in dit geval.



Ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik heb er minstens mijn vraagtekens bij.



Monosaccharides worden door de kapotte darmwand beter opgenomen. Een ander doel is dat ik moet aankomen want nog een keer zo'n opvlamming en mijn gewicht gaat onder de grens van 55 kg. Maar ik wil wel verantwoord aankomen.



Ik snap dat jij specifiek getriggerd wordt door het autisme-verhaal maar aangezien daar bij mij geen sprake van is maar ik wel heel graag van 6 maanden Prednison afwil valt het te proberen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Heel naar, als alles zo ontstoken is. Ik ben er ook flink ziek van geweest. Met een dieet kun je veel bereiken, maar iedereen reageert anders... Je zult voornamelijk zelf moeten uitvogelen wat voor jou werkt, en wat niet. Ik ben gelukkig niet lactose intolerant, dat scheelt al een hoop...

Er zijn een paar dingen die ik altijd vermijd, en een daarvan is margarine/ halvarine. Dat schijnt echt funest te zijn, zelfs mijn mdl arts die niet zo is van dieet zei dat. Nu kun jij waarschijnlijk geen roomboter verdragen, maar je kunt ook kokosolie op je knäckebrödje smeren als vervanging van boter.

Vermijd koffie en alcohol, witte suiker en tarwe en je bent al een heel end op weg!
@Tuingravin, super!! Nog een vraagje, maak jij je eigen yoghurt of niet? Want dat is dan wel weer een hoop werk. Ik ben nu een gerecht met ei aan het maken en voor de kinderen vul ik het aan met pasta.



Ik ben me ervan bewust dat het streng is maar ik ben bereid alles te proberen en daarna de teugels wat laten vieren. In Saoedie Arabie moet ik de wijn maar vervangen door druivensap.



Ik kom 19 juni in Nederland aan en dan ligt hey boek te wachten. Dan eerst het introductiedieet en dan beginnen. Er wordt trouwens wel gewaarschuwd dat bij CU de succesrate maar ongeveer 70% is dus ik hoop dat ik daar dan bij zit. Want ik heb allemaal visioenen van infusen, biologicals en algehele darmverwijdering
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 28 mei 2016 @ 11:00:

@Winkelfanaat, bedankt voor de link. Met de visolie kwam de arts hier ook op de proppen. Misschien is dat eerst een idee ipv dieeten.

Voordat je visolie gaat aanschaffen is dat ook nog wel een studie apart. Er is veel slechte visolie op de markt, want tja de vis is ook niet zo heel schoon meer. Maar er is gelukkig nog wel gezonde visolie te koop. Ik heb er eens een topic over geopend. Ik weet niet hoe je hier een linkje kan plaatsen van een topic maar als je googlet op: viva visoliecapsules, welke slik jij en waarom? dan vind je hem.



Ook kokosolie wat iemand hier schreef is een goede keus om te eten. Ook hierbij is het belangrijk welke kokosolie je koopt. De onbewerkt (extra virgin staat er dan op de pot) is het beste, de goede stoffen zijn dan niet verloren gegaan.



Mijn man is havermoutpap (met water en banaan in stukjes, geen melk!!!) met een schepje kokosolie voor ontbijt gaan eten. Zijn darmen zijn zo ontzettend opgeknapt. Hij heeft eindelijk vaste ontlasting. Hij heeft bijzonder gevoelige darmen en allergisch voor veel dingen.
quote:winkelfanaat schreef op 28 mei 2016 @ 18:17:

[...]



Voordat je visolie gaat aanschaffen is dat ook nog wel een studie apart. Er is veel slechte visolie op de markt, want tja de vis is ook niet zo heel schoon meer. Maar er is gelukkig nog wel gezonde visolie te koop. Ik heb er eens een topic over geopend. Ik weet niet hoe je hier een linkje kan plaatsen van een topic maar als je googlet op: viva visoliecapsules, welke slik jij en waarom? dan vind je hem.



Ook kokosolie wat iemand hier schreef is een goede keus om te eten. Ook hierbij is het belangrijk welke kokosolie je koopt. De onbewerkt (extra virgin staat er dan op de pot) is het beste, de goede stoffen zijn dan niet verloren gegaan.



Mijn man is havermoutpap (met water en banaan in stukjes, geen melk!!!) met een schepje kokosolie voor ontbijt gaan eten. Zijn darmen zijn zo ontzettend opgeknapt. Hij heeft eindelijk vaste ontlasting. Hij heeft bijzonder gevoelige darmen en allergisch voor veel dingen.



Zeker waar! Er moet ook altijd op staan dat het gezuiverd is, anders doet het meer slecht dan kwaad.



Wat fijn van je man! Misschien moet ik havermout ook eens proberen. Maakt het dan nog uit wat voor havermout, of is het gewoon die goedkoopste van basic? En dan gekookt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zharon09 schreef op 28 mei 2016 @ 19:27:

[...]





Zeker waar! Er moet ook altijd op staan dat het gezuiverd is, anders doet het meer slecht dan kwaad.



Wat fijn van je man! Misschien moet ik havermout ook eens proberen. Maakt het dan nog uit wat voor havermout, of is het gewoon die goedkoopste van basic? En dan gekookt?Gewoon de basic van bijvoorbeeld AH, kost geloof ik 40ct. Je kunt de havermout in een magnetronbakje met water (of melk/soya) gewoon in de magnetron op de hoogste stand voor bijvoorbeeld 3 minuten doen. Goed opletten of het niet overkookt. Daarna banaan in stukjes erdoor, doorroeren, beetje kaneel er over en klaar. (of nog wat honing/zoetstof)
Alle reacties Link kopieren
klik



Hier iemand met dezelfde aandoening als jij TO!
Alle reacties Link kopieren
Liubi, je vraagt of ik zelf yoghurt maak. Nee, nog nooit gedaan. Dat lijkt me een enorm karwei! Ik neem volle Griekse yoghurt.

Ik weet wel dat er yoghurtmachines verkrijgbaar zijn, maar heb er dus zelf geen ervaring mee.

Heel veel andere dingen maak ik wel zelf, zonder toevoeging van pakjes en zakjes.

Ik heb het idee dat veel gemaksvoer niet zo best is... De rest van het gezin eet het wel eens, zoals diepvriespizza uit de supermarkt ( yuk). Wanneer ik zelf pizza maak vinden ze dat ook lekker, maar de heren lusten ook graag troep. Ik heb het voor hen wel in huis.

Ik heb geen kleine ukkies meer, ze zijn volwassen. Die krijg ik niet meer aan een gezondere manier van eten, ze maken hun eigen keuzes. Ze eten overigens wel alles wat ik kook, ik pas mijn manier van koken niet aan voor de rest van het gezin. Als ze geen zin hebben in mijn eten, maken ze zelf maar iets klaar.

Ik snap dat dat in jouw geval nog niet aan de orde is!

Gelukkig passen kinderen zich vrij snel aan, en heb je het koken van alternatieven een beetje onder de knie, is er een dikke kans dat ze het heel lekker vinden.
Zelf yoghurt maken is met een yoghurt maker niet super veel gedoe! En als je het dus 24 uur laat ''fermenteren'', dan is alle lactose eruit.
quote:winkelfanaat schreef op 28 mei 2016 @ 21:42:

[...]



Gewoon de basic van bijvoorbeeld AH, kost geloof ik 40ct. Je kunt de havermout in een magnetronbakje met water (of melk/soya) gewoon in de magnetron op de hoogste stand voor bijvoorbeeld 3 minuten doen. Goed opletten of het niet overkookt. Daarna banaan in stukjes erdoor, doorroeren, beetje kaneel er over en klaar. (of nog wat honing/zoetstof)Thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 28 mei 2016 @ 16:35:

Nina, ik haal de Fjord knackjes bij de Dekamarkt. Geen idee of die ook in jouw woonplaats te vinden is....Nee geen deka. Ah verkoopt ze al jaren niet meer en d vd broek ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt maken is helemaal niet zo veel werk hoor.

Net als soep Opzetten en wegzetten



Recept



•Schenk een liter melk in een pan en verwarm deze tot het kookpunt. Dit om de foute bacterieen te elimineren. Zet het dan snel uit zodat het niet overkookt.

Laat de melk afkoelen tot kamertemperatuur (onder de 42 graden), TIP: Vul een grotere pan met koud water en zet de pan met melk in deze pan. Wacht tot het water opgewarmd is en vul het dan weer met koud water. Zo koelt de melk erg hard af. Luchtkoeling versus Waterkoeling.

Neem nu wat van deze melk en doe het in een beker, voeg 60 ml van de commerciele yoghurt toe en meng deze goed.

Gooi daarna de inhoud van deze beker weer bij de melk

Goed alles doorroeren . De inhoud van de pan zeven door een vergiet/zeef met schone theedoek erin.

Plaats de pan met melk-yoghurt mengsel in de oven (met theedoek afdekken) of giet het in de container van een yoghurt machine

Laat het nu 24-29 uur lang op een temperatuur van 40 graden fermenteren (gewoon stil laten staan). LET OP: Als de temperatuur te hoog is, dan sterven de bacterieen en als de temperatuur te laag is, dan werken de bacterieen zeer traag. In beide gevallen zal de yoghurt niet goed zijn en nog steeds laktose bevatten.

Na die 24-29 uur de yoghurt even af laten koelen in de gootsteen met koud water, daarna 8 uur in de koelkast plaatsen, om na te rijpen .



Het kan anders als je soja niet erg vind.

yoghurt van sojamelk

Je moet wel eerst sojayoghurt kopen om te starten.

3 lepels in een kom

roer een soeplepel sojamelk erdoor

en dan een de hoeveelheid melk voor de yoghurt die je wil maken.

(

36 uur later staan op kamertemperatuur

alles moet goed rein zijn.



Je kunt zo'n yoghurtmaker kopen maar om te kijken of het wel wat is zou je de snelle soja eens kunnen proberen.

Culturen kun je ook kopen
Alle reacties Link kopieren
http://scdiet-kookboek.tripod.com/id26.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven