Incest ... en wat nu ?

23-05-2016 11:22 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of 10 was ben ik misbruikt door mijn broer die 4 jaar ouder is dan ik.

Ik heb dit altijd geheim gehouden omdat ik bang was voor wat er ging komen. Hij heeft mij ook meerdere keren mishandeld in het verleden.



In 2011 heeft hij me zwaar mishandeld, zonder enige reden, ik heb toen al mijn moed bij elkaar geraapt en hiervoor aangifte gedaan mede omdat mijn ouders 'achter me stonden' na dit gebeuren, wat achteraf behoorlijk tegenviel. Hij heeft hiervoor een taakstraf gehad. Ik heb omdat ik zo'n angst voor m had de politie niets verteld over het misbruik van vroeger, wel had ik verteld dat hij me vaker had mishandeld.



Sinds de mishandeling kwam de ellende die ik vroeger had meegemaakt naar boven en ik heb hiervoor hulp gezocht. Ik ben naar Maatschappelijk werk gegaan. Maatschappelijk werk heeft me geholpen door me te helpen met een huisje te zoeken, hulp met financien ed, waardoor ik op een gegeven moment m'n eigen plekje kreeg en weg uit de thuissituatie was. Ook hadden ze mij doorverwezen naar een psycholoog , waar ik EMDR therapie heb gehad.



In de tijd dat ik EMDR therapie had voelde ik sterker. Na weer rotopmerking van mijn broer te krijgen van ; 'Ik snap echt niet waarom je zo raar en boos tegen me doet hoor ' , heb ik alle moed bij elkaar verzameld en mijn broer met hetgeen wat er is gebeurd geconfronteerd, ook heb ik dit tegen mijn andere broer en mijn moeder verteld. Ik kreeg daarop een antwoord van mijn moeder ; 'we gaan dit niet tegen je vader vertellen, want er is al genoeg ellende momenteel.

(broer zou huis kopen van overleden oma, maar kon het niet betalen, gezeur met fam. vaderskant)



Tot op de dag van vandaag is er nooit meer over gepraat, althans niet met mij. Ik denk zelfs dat mijn vader dit nog steeds niet weet.



Ik ben weer hulp gaan zoeken , ik sta op de wachtlijst bij een psycholoog, ik vindt dit heel erg lastig om hier mee om te gaan. Ik zou hier over in gesprek willen gaan met mijn familie, maar naar mijn idee lijkt het alsof er toch niet naar me geluisterd wordt, en vooral na die ene keer.



Ik heb ook het idee dat mijn moeder mijn broer op de een of andere manier beschermd. Ze doet alles voor hem, maar met mij kan ze nog niet eens een normaal gesprek aangaan.

Het huwelijk tussen mijn ouders is naar mijn idee ook niet echt normaal. Ik heb genoeg meegemaakt met die twee, en daar wil ik ook over gaan praten met de psycholoog. Mn broer woont nog steeds thuis, hij is 31. Mn andere broer van 33 woont officieel ook nog thuis.



Maar wat vinden jullie hier nou van? Wat zou je doen in zo'n situatie?

Soms denk ik, is het gewoon niet beter om het te laten gaan, het contact te verbreken.

Maar dan denk ik ook weer van ik heb nog niet alles geprobeerd om dingen op te lossen, terwijl hun dat eigenlijk helemaal niet doen.



Wat moet ik nou eigenlijk?
De verjaring bestaat niet meer.



https://www.rijksoverheid ... eel-misbruik-van-kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie. Wat een nare familie.



Ik hoop dat je samen met je psycholoog een plan kan maken voor jezelf, wat goed zal zijn voor jou en hoe je je tegenover je familie kan opstellen en handelen.

Ook hoop ik dat je je eigen familie hebt gecreëerd met fijne mensen/vrienden/collega's om je heen.



Alle reacties Link kopieren
Doe wat jou het gelukkigst zou maken. Als het jou rust geeft om het contact volledig te verbreken (en dat zal in eerste instantie misschien niet zo zijn, want het verbreken zelf is iets waar je dan nog doorheen moet en dat gaat niet zonder slag of stoot, maar ik bedoel op de langere termijn) dan moet je dat doen. Je hoeft je echt niet verplicht te voelen om er nog harder aan te trekken. Ik denk dat het belangrijk is om met jezelf af te spreken dat jij nu eindelijk een keer aan de beurt bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare familiesituatie en wat heb jij een slechte start van het leven.





Jij eindigt je post met de vraag: "Wat moet ik nou eigenlijk?"



Heel simpel; Niks! jij moet niks. Jij hebt tot nu toe je hele leven al gemoeten, weinig keuzes gehad en bent door personen en omstandigheden richtingen ingestuurd die je niet in wilde. Jij hebt dingen mee moeten maken die je je grootste vijand niet gunt, dus het enige wat jij vanaf vandaag nog 'moet', is niks meer moeten! Je mag voor jezelf kiezen.



En in alle eerlijkheid denk ik dat dat heel beangstigend voor je is. Het feit dat je je eigen leven in de hand kan nemen, keuzes mag maken en zelf richtingen bepalen is, zeker met jouw achtergrond best wel ingewikkeld en eng.



De allerbelangrijkste stap heb je eigenlijk al gezet en dat is de psycholoog. Dat is namelijk echt voor jezelf. Je kan nu voor jezelf gevoelens, gebeurtenissen en emoties een plek gaan geven. Dat helpt je in de toekomst bij het maken van de juiste keuzes.



Daarnaast is het misschien raadzaam om de keuzes waar je voor staat, en de vragen die je voor jezelf beantwoord wil zien, op papier te zetten en wekelijks of maandelijks eens terug te lezen, waarbij je jezelf iedere keer weer de vraag gaat stellen of deze nog valide zijn en of je al toe bent aan een antwoord of beslissing.



Keuzes hebben gevolgen en sommige van die gevolgen zijn nadien niet meer terug te draaien. Doe je aangifte, dan wordt je broer vervolgd. Dat betekend een rechtzitting waarbij rechter en officier ook aan jou vele, gedetailleerde vragen gaan stellen. Waar was je? Wat had je aan? Waar raakte je broer je aan? Hoe? Deed het pijn?

Zijn advocaat gaat nog verder; Liep je elke avond in je onderbroekje je broer uit te dagen? Gaf je aanleiding? Was je zelf ook niet nieuwsgierig? vond je het lekker? Weet je wel zeker dat het misbruik was of zijn het fantasieën van jezelf?

Ik schrijf dit bewust zo hard op. Want dit is wat je te wachten staat.



Wat verwacht jij?



Wil je je broer gestraft zien? Wil je excuses? Wil jij erkenning voor hetgeen jouw gebeurd is? Wil je erkenning en respect van jou moeder/ouders?



Dus vraag jezelf af wat je nu eigenlijk wil, en zoek naar het middel dat jouw doel het beste benaderd. Misschien is een gezamenlijke therapie met het gezin wel een beter middel. Anderzijds kan aangifte en vervolging, en alle contact met je familie verbreken ook een middel zijn om jouw doel te bereiken.



Formuleer je wensen en keuzes, samen met de psycholoog. Probeer vanuit je eigen emotie te vinden wat je zelf wil, en baseer daarop pas je keuzes.



Verscheidene reacties op je post suggereren dat je het contact met je familie zou kunnen/moeten verbreken. Realiseer je daarbij een aantal dingen heel goed;

Misschien ben jij wel niet het enige slachtoffer van de ontwrichte familie-situatie maar zijn dat er meer? Goed praten met elkaar doen jullie niet.

De mededeling naar je moeder omtrent misbruik door jouw broer, is voor jouw moeder heel erg confronterend geweest. Je hebt haar namelijk feitelijk gezegd dat ze als moeder gefaald heeft, en niet in staat is geweest jou te beschermen. Dat zou ook een reden kunnen zijn voor haar reactie.

Gooi geen deuren op slot die je later niet meer kan openen. Besef je dat wanneer je nu afstand neemt van bijvoorbeeld je moeder, je daar misschien nooit meer op terug kan komen. Daar kan je spijt van krijgen.



Het liefst zou ik je vastpakken en een enorme knuffel geven maar er zit een toetsenbord en een beeldscherm in de weg, dus dat wordt wat lastig. Ik hoop en wens dat het jou over een aantal jaren goed gaat, en dat jij je gelukkig voelt.

Het gaat tenslotte vanaf nu alleen nog maar om jou. Jouw leven en jouw geluk.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een mooie post, 2 east! Echt, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb zelf het contact verbroken maar wie weet is er voor To wel winst te maken door nog te blijven praten. Bedankt voor je input, doet me nadenken. Daar hou ik van.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve mensen,

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie berichten, dit doet mij erg goed!



Wat ik jullie wil vertellen is dat ik afgelopen week achter meer dingen ben gekomen waar ik heel erg van ben geschrokken en nu helemaal twijfel aan alles heb hoe en wat!!!



Ik ben afgelopen week een gesprek aangegaan met mijn moeder over het misbruik.

Uit dit gesprek is naar buiten gekomen dat mijn moeder wel wist wat er gaande was en nog veel langer ook zelfs!!! (terwijl ze in 2012 zei dat ze dit nooit had geweten.)

Ze vertelde mij verhalen die waren gebeurd, toen ik vier was, ja vier!

Ik vertelde mijn moeder dat ik hiervan niks meer kan herinneren, en wel dingen van rond mijn 10e.



Ik vertelde haar dat ik er bang voor ben dat er ook wat met een vriendinnetje van mij is gebeurd. Ik heb eens in het verleden gehoord van me neefje dat hij vertelde dat mijn broer met dat vriendinnetje in de sloot ging ######, hierop reageerde mijn moeder gelijk dat er dus weleens een moeder van een ander meisje naar haar is gekomen met hetzelfde verhaal. (waar hij dat dus mee had gedaan)

Er zijn dus nog meer slachtoffers!!



Wat ik dus niet begrijp is, dat waarom mijn moeder geen hulp heeft gezocht. Ze zegt dit wel met mijn vader te hebben besproken. Maar ik weet het niet meer hoor. Daarom ik heb ik besloten om nu die beerput open te gaan halen, voor mezelf om dit te verwerken. Ik ga vanavond met mijn vader in gesprek. Ik wil weten wat hij weet .



Mijn moeder vertelde mij mijn broer er vaker op gewezen te hebben om hulp te zoeken , dit wijst hij af, en zegt; ik hou toch mijn mond dicht. Mijn oude dokter weet ervan, omdat ik toendertijd een verwijsbrief heb moeten krijgen voor de EMDR therapie. Ik heb deze man gebeld en ga er volgende week mee in gesprek. Ik wil eigenlijk eisen dat hierover gepraat gaat worden met het gezin en die dokter erbij en mijn bedoeling daarmee is dat mijn broer toch echt hulp moet hebben en de rest vh gezin ook.

Mochten ze hier niet mee instemmen is het voor mij klaar en sluit ik het hoofdstuk af.



Ook ga ik de zedenpolitie inlichten en vragen wat ik hiermee moet, ik denk toch aangifte te gaan doen. Niet om hem kwaad te doen, maar om mezelf verder te helpen en hem ook en mijn ouders en andere broer. En overigens zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als er nog van dit soort dingen gebeuren.



Ook heb ik mijn vriendinnetje van vroeger een bericht gestuurd en ga met haar in gesprek volgende week, ze reageerde echter niet vreemd nadat ik vroeg of ze er voor openstaat om met mij over vroeger te praten...



Sommige van jullie zullen wel denken, waarom doe je al die moeite? Maar ik denk dat dit toch wel goed is voor mijn verwerking omdat ik er heel erg mee zit hoe het er nu aan toe gaat.

Wat hij bij mij gedaan heeft , daar heb ik vrede mee, alleen zijn er nog zoveel vragen.

En die ga ik hem ook zeker stellen, want ik wil antwoorden.



Iemand van 8 jaar doet zulke dingen niet uit zichzelf, ik denk dat hij dit aangeleerd is door iemand, maar wie? Ik heb bijna medelijden met m, zo triest en dat je gewoon je leven verder kan voortzetten, alsof er niets gebeurd is. Hij moest eens weten hoe ik nu in het leven sta, en misschien andere ook en dat ga ik hem ook zeker vertellen.
Whut? Je moeder wist 't al die tijd en heeft het lijdzaam aangezien? Groot gelijk dat je naar de zedenpolitie gaat, ik hoop dat het in ieder geval het gewenste resultaat heeft. Vreemde ogen dwingen zegt men, maar idd als een buitenstaander duidelijk moet maken dat het een ziek patroon is en dat het strafbaar is, dan moet het maar.



Onbegrijpelijk wat je moeder heeft uitgespookt ( en ook misschien je vader), haar zoon er op wijzen dat hij hulp nodig heeft is heel wat anders dan je zoon dwingen hulp te zoeken als hij incest heeft met zijn zusje.



Ga vooral zo verder, ga naar de zedenpolitie hou je taai. Je bent heel dapper bezig.
Alle reacties Link kopieren
Je bent dapper To, maar let goed op dat jij je familie niet gaat verzorgen.

Jij bent hun hulpverlener niet. Je ouders zijn op z'n zachts gezegd ernstig te kort geschoten als ouders en als mens in het algemeen.



Jou broer ook al is hij misschien ook een slachtoffer is een roofdier. Een roofdier wat zelfs buiten zijn veilige huis iemand lastig viel en dat al op jonge leeftijd.



Je broer verdiend dat je aangifte doet. Ik vind het dapper dat jij de verantwoordelijkheid neemt die je ouders laten liggen hebben.
Het laatste wat ik denk is "waarom al die moeite". Je hebt besloten om terug te vechten, om niet verder het willoze slachtoffer te zijn maar iemand die nu de kracht heeft om de boel recht te zetten. Dit is zo'n grote stap om je eigenwaarde terug te nemen die je is afgepakt, ik vind dit zo razend knap van je dat ik er bijna emotioneel van wordt. Eindelijk gaat het nu een keer om jou draaien, je angst voor je broer heeft geen vat meer op je en dat is al een geneesmiddel op zich.



Voel je niet schuldig met wat er met je familie zal gebeuren. het feit dat je ouders hier van wisten maakt hun tot medeplichtigen, en ook al zijn het je ouders en broer, en ook al voelt het tegennatuurlijk en zou je het liever anders zien, zij hebben toen en nu weer voor zichzelf gekozen en niet voor jou. Probeer ook niet te begrijpen wat ze bezield heeft want dan ga je het proberen te begrijpen, je zoekt een verklaring, maar soms is het een soort foutje van de natuur en is hun bedrading niet goed. Richt je op jezelf en hoe jij het een plaats gaat geven in jouw leven, waar jij verantwoordelijk voor bent en ga die van hun er niet bij proberen te dragen.



Lieverd, schrijf echt ergens voor jezelf op, "als mijn broer en mijn ouders door justitie vervolgd gaan worden, het hele gezin overhoop wordt getrokken en mijn andere broer ook kwaad op mij wordt, dan mag ik mij niet schuldig voelen. het is mijn recht om hun te laten zien en voelen dat ze iets hebben gedaan of hebben toegelaten zonder te denken aan mij". Het feit dat je de samenleving en misschien wel meer slachtoffers van je broer, kan behoeden voor nog meer verkrachting en geweld, en je ouders het oogluikend toestaan is een enorme bonus waar ik je persoonlijk al enorm dankbaar voor ben.



En al zou justitie niets doen of is de uitkomst slechts een tik op zijn vingers, je bent voor jezelf opgekomen en hebt hun getoond dat ook jij een mens bent mens gevoelens en rechten en dat je je niet zomaar opzij laat duwen. Ik vind je een topper
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:orleander schreef op 27 mei 2016 @ 20:14:

Je bent dapper To, maar let goed op dat jij je familie niet gaat verzorgen.

Jij bent hun hulpverlener niet. Je ouders zijn op z'n zachts gezegd ernstig te kort geschoten als ouders en als mens in het algemeen.



Jou broer ook al is hij misschien ook een slachtoffer is een roofdier. Een roofdier wat zelfs buiten zijn veilige huis iemand lastig viel en dat al op jonge leeftijd.



Je broer verdiend dat je aangifte doet. Ik vind het dapper dat jij de verantwoordelijkheid neemt die je ouders laten liggen hebben.



Helemaal mee eens. Probeer jezelf hierin niet kwijt te raken.

Alle reacties Link kopieren
Je bent voornemens om alles heel rigoreus aan te pakken. Daar heb ik verder niks over te zeggen. Maar ik denk wel dat je echt begeleiding hierin nodig hebt. Je verwachtingen zijn heel hoog dus de teleurstellingen kunnen ook heel groot zijn. De kans is echt aanwezig dat jouw ouders en broers helemaal niks doen en niet ingaan op jouw uitspraken en jouw wens om erover te praten. Echt, bescherm jezelf hiertegen.



Dat jouw jeugdvriendin niet ingaat op jouw verzoek is ook niet heel vreemd. Dring het haar niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik wens je veel sterkte! Hou ons op de hoogte
Alle reacties Link kopieren
veel sterkte en wees heel voorzichtig met je eigen veiligheid ook, je broer heeft je al een keer ernstig mishandeld. zorg dat dit niet nog een keer gebeurt.



belachelijk trouwens dat ie daar alleen een taakstraf voor heeft gekregen.
Wauw TO wat ben je dapper! Doe zoals jij het goed vindt. Wat je schreef lijkt me heel goed. Voor jou. Blijf maar schrijven dan kunnen wij je steunen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont maar misschien heb je hier iets aan:



http://www.slachtofferwijzer.nl/organisaties/blauwemaan

http://www.slachtofferwijzer.nl/helpen



Dit zijn 'ervaringsdeskundigen' omdat ze zelf het nodige hebben meegemaakt en weten wat je bedoelt. Voor zover ik weet heb je geen verwijzing van huisarts of zedenpolitie nodig. Zo nodig verwijzen je door naar een instantie die je verder kan helpen.



Dikke knuffel en veel sterkte toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2016 11:53
Reden: troll
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjeez zeg..... van jouw moeder moet je het hebben. Wat een ongelofelijke rot-reactie en wat een onaardige moeder voor jou.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nare situatie. Maar ik vraag me af of je het na zoveel jaar nog wel kan bewijzen bij de rechter. Hij zal lijkt me zeggen dat het niet zo is of minder dan jij zegt. En dan stop je er nog meer energie in terwijl het al ellendig genoeg was.

Kun je niet gewoon doorgaan met je leven?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2016 11:53
Reden: quote en reactie op quote verwijderd
% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 05 november 2016 @ 11:30:

[...]



Gore idioot.



Ik heb je gestaft.Ik ook. Wat een ranzige fantasie.
Alle reacties Link kopieren
VaderJacob, ik heb je gestaft, misschien is het gebeurd, misschien kom je enkel stennis schoppen, maar wordt helemaal

Naar van je
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
voor alle duidelijkheid; ik ben een meisje!
Alle reacties Link kopieren
ik ben verliefd op pa daarom gebruik ik zijn naam dat verandert de zaak wel he?
Alle reacties Link kopieren
hoezo homofoob?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven