Geen contact ouders en zwanger

28-05-2016 16:54 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag ontvang ik jullie advies over het volgende:



Vroeger had ik al vaak ruzie etc met mn ouders. De een had losse handjes en de ander bedroog het gezin. Jaren lang waren er daardoor steeds ruzie's irritaties etc. Ze konden niet wachten totdat ik uit huis ging. Dit werd vaak gezegd. Ze hebben ook altijd keihard geroepen we willen geen opa en oma worden. Nu ben ik zwanger en stonden ze meteen als schijnheilige vooraan in de rij van oh wat leuk etc. Halverwege me zwangerschap waren er weer irritaties etc waardoor ik heb besloten het contact volledig te verbreken. Aangezien ik zulke mensen niet bij me kind wil en het erg schijnheilig vind Hoe ze doen. Als er familie is dan was altijd alles leuk maar zodra die weg waren was alles weer bij t oude. (Niemand behalve t gezin weet van de losse handjes en bedriegen )Nu ga ik over een tijdje bevallen maar vind ik het erg moeilijk wat ik nu moet doen. Eerlijk gezegd wil ik ze er niet bij hebben. Ook niet 5 min. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen of wat juist is? Ook tegenover me partner.



Gelieve alleen te reageren met advies.



Thanks
Wat wil jij en je partner? Ik zou met hem samen een standpunt innemen en uitdragen. Mogen ze van jullie langskomen, dan hoeven ze niet ineens het zonnetje te spelen en elke dag over de vloer te komen omdat ze ineens een kleinkind hebben. Mogen ze dat niet, dan is dat jullie keuze en hebben ze dat te respecteren. Doe waar jij je goed bij voelt en wees van tevoren duidelijk naar hen toe om onnodige stress achteraf te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:Unknown00 schreef op 28 mei 2016 @ 18:21:

[...]





Altijd hoop gehouden dat het beter zou worden. Nu ik zelf moeder word ben ik me heel bewust in wat ik wel en niet wil voor me kindje.En jij denkt dat "me kindje" nooit eens vragen gaat stellen over opa's en oma's, als het op school merkt dat andere kindjes wél opa's en oma's hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:24:

[...]





En jij denkt dat "me kindje" nooit eens vragen gaat stellen over opa's en oma's, als het op school merkt dat andere kindjes wél opa's en oma's hebben?Mn schoonouders zijn er nog. Die zullen opa en oma zijn
quote:anoniempje19877 schreef op 28 mei 2016 @ 17:14:

[...]





Gedeeltelijk met je eens. Maar als hierdoor de andere ouder veel verdriet heeft of er ruzies door ontstaan heeft het wel betrekking op heel het gezin.Als die andere ouder die met de losse handjes is, dan is het toch wel te begrijpen dat een ouder ergens anders liefde zoekt? Een ouder met losse handjes zou ik sowieso uit mijn leven bannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Unknown00 schreef op 28 mei 2016 @ 18:43:

[...]





Mn schoonouders zijn er nog. Die zullen opa en oma zijnOK. Maar de meeste kindjes hebben dus gewoon opa´s en oma´s van beide kanten (mag ik aannemen). Dus...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:16:

[...]



En verder alle sterkte, zie je steeds vaker, jongeren uit disfunctionele families, ik vind het triest.Ik denk juist minder, omdat je nu 'mag' en kan breken en het patroon kan doorbreken voor je kinderen. Vroeger werd alles binnenshuis gehouden en werd de disfunctionaliteit gewoon doorgegeven. "Denk erom dat je nooit iemand vertelt hoe het hier gaat," zei mijn moeder altijd. Ze zal vast de enige niet zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:45:

[...]





OK. Maar de meeste kindjes hebben dus gewoon opa´s en oma´s van beide kanten (mag ik aannemen). Dus...Dat had ik niet en heb nooit t gevoel geweest alsof er iets miste. Als ze besluit geen contact te houden, dan weet het kind straks niet beter dan dat er 1 oma en 1 opa is.
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:45:

[...]

OK. Maar de meeste kindjes hebben dus gewoon opa´s en oma´s van beide kanten (mag ik aannemen). Dus...



Heb jij kinderen?

Hier zijn kinderen echt helemaal niet mee bezig hoor! (Die van mij hebben er trouwens 3 - maar echt nog nooit heb ik ze gehoord over grootouders van klasgenoten en hoeveel of waar of hoevaak.)
Alle reacties Link kopieren
quote:dnk schreef op 28 mei 2016 @ 18:49:

[...]





Dat had ik niet en heb nooit t gevoel geweest alsof er iets miste. Als ze besluit geen contact te houden, dan weet het kind straks niet beter dan dat er 1 oma en 1 opa is.Als kleuter misschien wel. Maar het kind wordt ook ouder en kan zomaar zelf gaan nadenken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 28 mei 2016 @ 18:50:

[...]





Heb jij kinderen?

Hier zijn kinderen echt helemaal niet mee bezig hoor! (Die van mij hebben er trouwens 3 - maar echt nog nooit heb ik ze gehoord over grootouders van klasgenoten en hoeveel of waar of hoevaak.)Hoeven ze niet van klasgenoten te horen. Elk kind weet op een gegeven moment: papa had ouders, en mama ook. Of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:55:

[...]





Als kleuter misschien wel. Maar het kind wordt ook ouder en kan zomaar zelf gaan nadenken...Misschien wel, maar dan alsnog weet het kind niet beter dan dat het zo is dat hij/zij maar 1 opa en oma heeft.
Precies. Als het kind zonder, of met weinig contact met, grootouders opgroeit, is dat zijn norm. Niet wat jij doet. Misschien denkt zo'n kind wel "goh wat raaaaaar dat mensen iedere dag hun grootouders zien". Jji gaat er nu van uit dat iedereen dat als ideaal heeft en ziet.
Alle reacties Link kopieren
Helaas merk ik bij diverse vrienden dat ze het moeilijk hebben met hun ouders. Soms omdat er erge dingen zijn gebeurd, maar ook soms omdat ze zich niet gewaardeerd en begrepen voelen. Uit hun reactie op je brief blijkt al, ze kunnen niet kritisch kijken naar hun rol als jou ouders in je kindertijd. En je kunt van 1 ding uitgaan: ze gaan niet meer veranderen.



Ik ken de context van de losse handjes natuurlijk niet. Ben je bang dat je moeder je kindje ook zo zal behandelen? Het kan ook een gefrustreerde reactie op het bedrog van je vader zijn geweest, dat is geen excuus, maar wel een reden. Zo had mijn vader korte tijd losse handjes toen hij werkloos was. Hij weet hier niets meer van, maar ik wel! Dit draag ik met me mee, maar ik heb me er bij neergelegd dat het geen zin heeft om het naar boven te halen.



Je hebt twee keuzes:

- Je laat los wat er in jou jeugd is misgegaan en richt je alleen op de toekomst. Je laat je ouders (beperkt) toe in het leven van je kind. Zolang dat goed gaat. Het is mogelijk dat ze wel leuke grootouders kunnen zijn.

- Als je dit te lastig vindt zou ik ervoor kiezen om geen contact meer op te nemen. Je vriend zal je dan echt even moeten helpen om dat te handhaven als ze eventueel op de stoep staan na de bevalling. Na verloop van tijd weten jullie niet beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:45:

[...]





OK. Maar de meeste kindjes hebben dus gewoon opa´s en oma´s van beide kanten (mag ik aannemen). Dus... opa's en oma's kunnen ook gewoon overlijden hoor, hebben de kinderen ook geen opa en oma meer....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:dnk schreef op 28 mei 2016 @ 18:57:

[...]





Misschien wel, maar dan alsnog weet het kind niet beter dan dat het zo is dat hij/zij maar 1 opa en oma heeft.Sure. Want de andere ouder is uit de boerenkool gekomen, die had geen ouders...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je hoeft je niet schuldig te voelen als je ze mist na de bevalling maar er niet bij wilt hebben. Gewoon een lekker potje om janken.

Het is triest maar soms is t niet anders.

Ik heb ook geen contact met m'n ouders en zou ze er ook niet bij willen hebben. In zou ze wel missen. Nou ja ik zou personen missen die mij op nummer 1 zetten op zon moment. Maar die heb ik niet. En dat is denk ik wat je nodig bent.

En wbt later dat loopt vanZelf wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 28 mei 2016 @ 19:06:

[...]



opa's en oma's kunnen ook gewoon overlijden hoor, hebben de kinderen ook geen opa en oma meer.... Kan. Vertel dan maar lekker aan je kinderen dat je ouders dood zijn. Is dat ook weer opgelost.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 19:09:

[...]





Kan. Vertel dan maar lekker aan je kinderen dat je ouders dood zijn. Is dat ook weer opgelost.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:daan6 schreef op 28 mei 2016 @ 16:57:

Het blijven je ouders. Die zijn niet perfect, maar jij ook niet.



Ik ben inderdaad niet perfect en dat pretendeer ik allerminst.

Maar je conclusie: het blijven toch je ouders, mwah nee.



Ik heb wel contact met m'n moeder (en zij heeft een geweldige band met m'n dochter), maar niet met m'n vader. Geen haar op m'n hoofd die hem na de bevalling wilde zien. Nog steeds niet overigens. Ik had hem niet verteld dat ik zwanger was, dat hoorde hij de avond na de bevalling (dat heb ik middels een mail laten weten). Zijn eerste reactie: dat kind had nooit geboren moeten worden. Ok dan. Mijn dochter kan heel goed zonder hem.
Alle reacties Link kopieren
Maar er is natuurlijl best een tussenweg mogelijk als je dat zelf wil. Laat ze toe in het leven van je kind, maar beperkt. Dus alleen bij jullie thuis afspreken bijv.
Je verhaal is herkenbaar. Heb zelf ook een slechte band met mijn ouders (was ook sprake van geweld) en ze reageerden ontzettend naar op mijn zwangerschap. Contact is een tijdje verbroken geweest, maar ik sta het nu mondjesmaat weer toe omdat ik zie dat ze wel leuke grootouders voor mijn dochter proberen te zijn en ik daar niet tussen wil komen. Het feit dat mijn ouders en ik op slechte voet staan wil niet zeggen dat mijn dochter daar ook onder moet lijden, en ik wil mijn ouders ook niet "straffen" voor hun fouten door hen hun kleindochter te ontnemen.



Nu moet ik wel zeggen dat mijn ouders ver weg wonen, dus dat ik die drie keer per jaar dat ze hier langskomen ook niet moeilijk doe. Als ze hier wekelijks op de stoep zouden staan zou het een ander verhaal zijn, dat zouden mijn man en ik niet trekken.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er juist goed aan doet alleen contact te hebben als je dat veilig kan doen, en anders niet.

Disfunctionele gezinnen hebben in mijn beleving juist vaak taboes en berusting over misstanden. Hoog 'lieve vrede' en 'mooi weer spelen' gehalte.



Dat TO daar mee klaar lijkt te zijn vind ik mooi.

Als de eerste dagen voorbij zijn, opa en oma weten hoe het kind heet en eventueel broer een foto heeft doorgegeven, kan TO, degene die het belang van de baby behartigt, rustig over haar volgende stap denken.



TO, ik heb een gekke schoonvader, wij hebben gekozen voor wél contact, maar kort (we spreken af van-tot en tijdstip en kunnen niet uitlopen, eerste keer op neutraal terrein, tweede keer daar, pas toen dat hoef ging bij ons). Uitleg naar kinderen toe is dat opa wel eens gekke dingen doet, opeens heel boos kan worden, en dat vinden wij niet goed. Dus blijven we er altijd bij. Vinden opa en oma niet leuk, dat we dat vertellen. Maar is wel duidelijk, want de vraag om logeren is er nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:16:

[...]





En verder alle sterkte, zie je steeds vaker, jongeren uit disfunctionele families, .Wat een onzin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 mei 2016 @ 18:16:

[...]





En verder alle sterkte, zie je steeds vaker, jongeren uit disfunctionele families, ik vind het triest.Kwam vroeger net zoveel voor en misschien nog wel meer als nu, alleen werd er toen gezwegen, kinderen mochten niets vertellen, scheiden was taboe, bijstand bestond niet, school en kerk grepen niet in, en bovendien de kerk heeft door misbruik ook veel leed op zijn geweten. En jeugdzorg bestond niet. Slachtoffer mijn man, generatie van mijn ouders, oorlog ellende geen opleiding mogen volgen armoede... en hulp bestond niet!
quote:Christiana schreef op 28 mei 2016 @ 23:43:

[...]

Kwam vroeger net zoveel voor en misschien nog wel meer als nu, alleen werd er toen gezwegen, kinderen mochten niets vertellen,



Ik dacht dat ik iets soortgelijks geschreven had straks, maar ik zie het niet meer terug. Mijn moeder verbood ons inderdaad om tegen andere mensen te vertellen hoe het bij ons ging thuis. Pas toen ik het huis uitging kwam ik er achter dat het nooit normaal was geweest.

Ik denk dat door het wel te vertellen, of met je ouders te breken, je het patroon kunt doorbreken met je eigen kinderen, veel meer dan vroeger het geval was. Toen bleef je er noodgedwongen in hangen. Door dingen als "het zijn toch je ouders" kom je daar niet van los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven