Geld & Recht alle pijlers

achternaam wijzigen.

28-05-2016 21:38 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend vertelde mij het verhaal van zijn dochter die hij door omstandigheden niet meer spreekt. Nu wil zij haar achternaam wijzigen. Omdat ze 14 jaar is schijnt het zo te zijn dat ze dit zelf mag beslissen. Hij wil haar op dit vlak ook niet in de weg staan dus zal (weliswaar onder enig protest) akkoord gaan. Nu vroeg ik mij alleen af hoe je later kan 'controleren' of het ook werkelijk gedaan is. Ik heb het idee dat ze het meer roept om hem pijn te doen. Want ondanks dat hij mee zal werken doet het natuurlijk wel verdriet.



Iemand ervaring?
Ik heb mijn achternaam veranderd . Ik heb nu mijn moeders achternaam. Maar gedurende het proces krijgen de betrokkene 2x de kans om bezwaar te maken. De laatste keer is het inprincipe goedgekeurd en na zo'n 6 weken is het dan officieel. Het hele proces neemt zo'n 9 maanden in beslag en moest je ongeacht de uitkomst vooraf betalen (in mijn tijd 3,5 jaar geleden 835 euro).

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is precies je vraag? Een heleboel kun je hierover lezen op de website van de overheid die over naamswijzigingen gaat. Hoe dit in zijn werking gaat is geheel afhankelijk van de reden van wijzigen en de relatie tot de mensen van wie de naam wordt gewijzigd.



Als hij toestemming moet verlenen zal hij hoogst waarschijnlijk zijn handtekening moeten zetten. En het controleren kan op veel manieren, door alleen al de gemeente te bellen of een uitreksel ( geboorte van zijn dochter) op te vragen.
Alle reacties Link kopieren
@skyler, krijg je ook nog berichten nadat je je handtekening hebt geplaatst voor akkoord? Hij is 'bang' dat na akkoord hij geen idee heeft of ze het werkelijk doorgezet heeft.



@Rajah, we hebben samen al veel gelezen op de site van de overheid, maar kunnen niet echt terug vinden hoe het proces gaat na akkoord te hebben gegeven. Dat het even kan duren staat wel vermeld, maar niet of je bijvoorbeeld als vader ook nog bericht krijgt als het is doorgevoerd.
Waarom wil hij hier in meegaan? Ze kan het later ook gebruiken als bevestiging dat hij haar niet meer wilde. Als het contact tegen zijn wil in verbroken is, is die achternaam momenteel het enige dat hen verbindt, daar zou ik zuinig op zijn en niet zomaar opgeven voor een tiener die mogelijk onder invloed (van moeder?) dit verzoek doet.



Vroeg je niet, schrijf ik toch.
Alle reacties Link kopieren
Hi Erizon, dat mag je ook schrijven !

En ik ben het met je eens. Zonder ver in detail te treden kan ik zeggen dat het kind behoorlijk is opgezet tegen pa en het een hele beroerde situatie is. Om het niet verder te laten escaleren gaat hij dus onder protest akkoord. Hij heeft haar, voor later want nu wil ze het niet lezen, geschreven waarom hij aan haar wens zal voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde liever mijn moeders naam aannemen want die sterft uit en is veel mooier/unieker. Mijn vaders achternaam vind ik niet zo mooi. Maar omdat mijn ouders gewoon getrouwd zijn kon dat dus niet.



Tegenwoordig mogen koppels kiezen wiens naam de baby krijgt, en mag het kind voor zo ver ik weet later die keuze nog een keer ongedaan maken/terugdraaien en de andere naam kiezen. Dus heb je 2x een keuze moment. Als je van voor een bepaald geboortejaar bent kreeg de baby standaard de vaders naam bij gehuwde ouders en kun je dat later ook nooit meer wijzigen, behalve als je ouders gaan scheiden dus blijkbaar.



Aangezien ze 14 is kan dochter inderdaad zelf kiezen om haar naam te veranderen. Geen idee eigenlijk of de vader daar toestemming voor moet geven. Zo niet, kan hij toch gewoon de gemeente eens bellen/langsgaan. Die kijken dan in t GBA en zien wie zijn kinderen zijn, en hoe ze dus heten. Maar die procedure neemt wel ff tijd in beslag inderdaad.



Blijf het altijd maar raar vinden dat iemand geen contact heeft met z'n kinderen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft dat een jaar terug ook gedaan, heeft nu de naam van haar moeder.

Ook omdat er weinig contact was, en ik voor haar geen rol in haar leven speelde.



Dat deed serieus pijn. nog steeds wel eigenlijk.

Maar tegenhouden ga je het toch niet, en ik heb altijd op het standpunt gestaan dat mijn dochter geen ellende moest ondervinden van de scheiding. (niet van mijn kant tenminste)

Dus ook hier mee akkoord gegaan.



Hopelijk komt er nog eens een tijd dat ze wel de andere kant wil horen.. dat hoop ik nog altijd.





Overigens was mijn dochter 22 dat ze dat deed.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja dat is ook raar (en verdrietig) Carrie.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een lastige situatie. Hopelijk gaat ze snel inzien hoe het werkelijk zit!
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
@Paulaner, ik denk dat de vriend waar ik over schrijf dat ook zo voelt en handelt. Het is dubbel, heel dubbel...



Jij bent dus ook akkoord gegaan. Hebt een handtekening onder het formulier gezet.... En heb je ooit nog gehoord of het dan ook daadwerkelijk doorgevoerd is?



Er zijn overigens ook aanzienlijke kosten las ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees het Carrie..
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet of ik er aan mee zou werken idd. Net wat erizon zegt. Ze kan ook denken: "nou dat ging wel makkelijk, hij verbreekt de laatste verbintenis die we hebben ook zonder enige moeite".



Het is natuurlijk wel een puber die continue opgehitst wordt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Die kosten gaat vader toch niet ophoesten?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet over een nacht ijs gegaan en heeft het eerst juist tegen gehouden, maar het escaleert en moeder blijft haar dochter opjutten. Daarbij wil hij niet dat ze er verder aan onderdoor gaat. De kosten zal ze zelf moeten betalen....
Alle reacties Link kopieren
quote:zomersevlaflip schreef op 28 mei 2016 @ 22:05:

@Paulaner, ik denk dat de vriend waar ik over schrijf dat ook zo voelt en handelt. Het is dubbel, heel dubbel...



Jij bent dus ook akkoord gegaan. Hebt een handtekening onder het formulier gezet.... En heb je ooit nog gehoord of het dan ook daadwerkelijk doorgevoerd is?



Er zijn overigens ook aanzienlijke kosten las ik.



Die kosten zijn zeker aanzienlijk tegenwoordig, ik vermoed dan ook (weet het wel zeker) dat haar moeder die betaald heeft.

Ja ik ben akkoord gegaan, met onwijs veel pijn in mijn hart, maar zoals ik al schreef, je gaat het niet tegenhouden.

Zeker niet in de situatie van jouw vriend , die zo te horen redelijk identiek is aan die van mij destijds,

Alleen was mijn dochter dus al wel veel ouder.

En ja zij heeft het wel doorgevoerd, daar kreeg ik ook netjes bericht over van het ministerie.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 mei 2016 @ 22:07:

Die kosten gaat vader toch niet ophoesten?Zeer zeker niet. dat kan je nooit opgelegd worden.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 28 mei 2016 @ 21:58:

Waarom wil hij hier in meegaan? Ze kan het later ook gebruiken als bevestiging dat hij haar niet meer wilde. Als het contact tegen zijn wil in verbroken is, is die achternaam momenteel het enige dat hen verbindt, daar zou ik zuinig op zijn en niet zomaar opgeven voor een tiener die mogelijk onder invloed (van moeder?) dit verzoek doet.



Vroeg je niet, schrijf ik toch.

Ik heb op dezelfde leeftijd met dit vraagstuk geworsteld en gebroken met mijn vader. Mijn beeld is vast gekleurd, maar je breekt echt niet zomaar met een ouder.



Je naam veranderen doe je (in verreweg de meeste gevallen) echt niet zomaar als puber actie waar niet overnagedacht is.
Alle reacties Link kopieren
Kan die vader niet afspreken met dochter dat als ze 16 is en het nog steeds wil, dat hij dan meewerkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:paulaner schreef op 28 mei 2016 @ 22:10:

[...]





Die kosten zijn zeker aanzienlijk tegenwoordig, ik vermoed dan ook (weet het wel zeker) dat haar moeder die betaald heeft.

Ja ik ben akkoord gegaan, met onwijs veel pijn in mijn hart, maar zoals ik al schreef, je gaat het niet tegenhouden.

Zeker niet in de situatie van jouw vriend , die zo te horen redelijk identiek is aan die van mij destijds,

Alleen was mijn dochter dus al wel veel ouder.

En ja zij heeft het wel doorgevoerd, daar kreeg ik ook netjes bericht over van het ministerie.



Hoor je dan ook in welke naam ze haar achternaam heeft verandert? Bv als ze de naam van haar stiefvader aan zou nemen ipv van haar moeder?



Sterkte to, lijkt me een hele lastige situatie waarin je eigenlijk niks goed kan doen. Los laten of tegenwerken, het voelt allebei niet goed denk ik. Sterkte voor jullie beide.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen ze dan naam wijziging toestemming navragen als de vader niet in beeld is en bijvoorbeeld is gemigreerd? Gaat de overheid dan serieus een zoektocht beginnen om toestemming te vragen aan de vader? Lijkt me nogal ingewikkeld.

Er gaan nogal eens wat vaders een pakje sigaretten halen in Verweggistan.



Noot waar vader staat kan ook moeder zijn.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het ook een tijdje door mijn hoofd gespookt. Maar ik heb besloten mijn naam wel te houden, ookal spreek en zie ik mijn vader al jaren niet meer, ik ben wel aan het overwegen om mijzelf te laten onterven. En mijn vader deed over een handtekening voor een reisdocument al moeilijk toen mijn broertje nog jong was, dus ik vrees ook dat ik geen handtekening ga krijgen????
Bi sonraki hayatimda gel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ime21 schreef op 29 mei 2016 @ 00:32:

Bij mij is het ook een tijdje door mijn hoofd gespookt. Maar ik heb besloten mijn naam wel te houden, ookal spreek en zie ik mijn vader al jaren niet meer, ik ben wel aan het overwegen om mijzelf te laten onterven. En mijn vader deed over een handtekening voor een reisdocument al moeilijk toen mijn broertje nog jong was, dus ik vrees ook dat ik geen handtekening ga krijgen????Je kunt je er wel op voorbereiden hoe je een erfenis weigert als het zover is. Lijkt me verstandig voor je dat alvast te doen, anders heb je straks perongeluk geaccepteerd zonder dat je er door hebt.
Mijn kinderen (pubers) hebben ook hun achternaam laten veranderen. Dit omdat zij geen band met hun vader/zijn familie hebben.

Ik heb de procedure voor ze betaald. Het proces duurde ong een jaar waarbij de kinderen 2x gehoord (ik was daar niet bij aanwezig) zijn door iemand van Justitie en de Gemeente. Er is door de Gemeente/Justitie ook schriftelijk en tel contact geweest met de vader. Ik ben ook gehoord. Daarbij div formulieren en de kinderen hebben zelf ook schriftelijk uitgelegd waarom zij hun achternaam wilden wijzigen.

In mijn ogen een goed doordacht proces waarbij er echt moeite wordt gedaan te achterhalen wat de echte reden van wijziging is.

Als vader geen goedkeuring geeft dan kan het alsnog via de reechter worden geregeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 28 mei 2016 @ 23:39:

[...]





Hoor je dan ook in welke naam ze haar achternaam heeft verandert? Bv als ze de naam van haar stiefvader aan zou nemen ipv van haar moeder?







Ja, in de brief die ik van het ministerie kreeg, stond ook de achternaam vermeld.

Inderdaad de familienaam van moeders kant.

Stiefvader is daar nooit in beeld geweest, (die ging na 2 maanden al weer lopen, soms voelt leedvermaak erg zoet.)

Als dat wel was geweest, dan had ik mijn hakken wel in het zand gezet, dat had ik nooit geaccepteerd.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven