Vluchteling erin, hulpbehoevende Nederlander eruit?

27-05-2016 10:24 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal mensen dat hun land moet ontvluchten, omdat zij hun leven niet zeker zijn, groeit. Woningbelang neemt haar verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het huisvesten van deze mensen. Kun je je voorstellen dat je de plek waar je huis staat en je thuis is, waar je je hele leven herinneringen hebt opgebouwd moet verlaten door oorlog. Kun je je voorstellen dat je moet vrezen voor je leven?



Dit zijn de gedachten van 23 duizend asielzoekers met verblijfsvergunning die voor 1 juli 2016 in aanmerkingen moeten komen voor een sociale huurwoning. Deze 23 duizend asielzoekers moeten geplaatst worden in de 390 gemeenten die Nederland telt. Dit komt neer op een gemiddelde van slecht 59 mensen per gemeente. Dit valt best mee zou je zeggen.



Stel je voor dat de rollen waren omgedraaid. Er is oorlog in Nederland, je moet alles achterlaten en je komt in een totaal nieuwe wereld met een onbekende taal en onbekende mensen. Je vlucht naar een plek waarvan je denkt dat het veilig en beter is maar in tegenstelling word je raar aangekeken door de bevolking van het land, je voelt je ongewenst en hebt geen flauw hoe het allemaal verder moet.



Je komt terecht in een AZC waar je met je hele gezin en honderden anderen op een aantal vierkante meters wordt gepropt. Je doet de hele dag niks en je wacht maar op die verblijfsvergunning. Iedereen met een gezond verstand kan zich realiseren dat dit geen menselijke omstandigheden zijn. Door een langdurig verblijf in het AZC loopt het inburgeringsproces vertraging op en is er geen ruimte voor nieuwe vluchtelingen die moeten worden ondergebracht in Nederland. Ondanks dat asielzoekers niet snel genoeg worden ondergebracht in sociale huurwoningen ligt de toestroom van nieuwe vluchtelingen niet stil. Deze nieuwe vluchtelingen zullen toch ergens ondergebracht moeten worden en daar zullen wij als Nederlandse burgers toch iets aan moeten doen. Er zullen meer AZC ‘s moeten komen om deze mensen op te vangen en dat kost de Nederlandse overheid (lees: Nederlandse burger) alleen maar meer geld.



De vluchtelingen die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning zijn allemaal in het bezit van een verblijfsvergunning. Deze mensen zullen hoe dan ook in Nederland blijven en zullen hoogstwaarschijnlijk een Nederlands paspoort aanvragen waarna zij dezelfde rechten hebben als de rest van de Nederlandse bevolking. Deze mensen verkeren momenteel in een situatie waarin zij niet lang kunnen overleven en hebben daarnaast een minimaal tot geen sociaal netwerk en deze zal ook niet beter worden zolang zij niet uit hun huidige situatie bevrijd worden.



Ze hebben nog geen Nederlandse burgerrechten maar zullen ongetwijfeld snel in bezit zijn van de Nederlandse identiteit, ze leven in omstandigheden die niet voor te stellen zijn, ze zullen blijven in Nederland omdat terugkeer naar eigen land niet mogelijk is en ze hebben geen sociaal netwerk waarop zij kunnen terugvallen. Als een hulpbehoevende Nederlander voorrang zou moeten krijgen op een sociale huurwoning waarom zou een hulpbehoevende vluchteling met, inmiddels zo goed als, een Nederlands paspoort dat dan niet moeten krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 29 mei 2016 @ 16:17:

[...]





Mijn moeder woont in een stadsdeel met veel vluchtelingen. Van de ongeveer veertig die ze kent, spreekt er één redelijk Nederlands en één gebrekkig. De rest helemaal niet.

En voor de goede orde; er zijn mensen bij die hier al drie jaar of nog langer wonen. Je zou toch denken dat woorden als tafel, brood, water en huur dan inmiddels wel bekend zouden moeten zijn.



Hoe kun je iemand, die zelf niet wil meedraaien in de maatschappij, laten meedraaien in de maatschappij???



En waarom is het hier zo veilig als je wel jaarlijks zes weken daar op vakantie kunt gaan?????



Aan de andere kant zitten er kinderen van asielzoekers bij mijn dochter op school en één van hen heeft ze op facebook. De foto´s van zijn thuisland zijn bepaald niet om te lachen. Ik zou daar ook niet willen wonen.



Dus ik ben voor de opvang van échte vluchtelingen maar vind het helemaal prima als de goudzoekers een enkeltje met het vliegtuig krijgen.



Daar zijn we het allemaal over eens dat een economische vluchteling geen plek in Nederland hoort te vinden. Maar ga jij nu beoordelen op de taal of iemand hier voor het werk komt?

In plaats van de mensen als persoon te beoordelen kunnen we ons beter afvragen wat wij als land kunnen betekenen zodat deze mensen beter Nederlands leren. Dat is het echte vraagstuk.

De simplistische gedachte: "persoon is hier 3 jaar = spreekt geen Nederlands = zullen wel gelukszoekers zijn" is natuurlijk onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 15:30:

[...]



Het zijn geen mooie letters maar racistische leuzen waar je iemand beoordeelt op zijn geloof. Wat een lulkoek.Wat een lulkoek idd,een geloof is nl GEEN ras,maar dat wil er maar niet in.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 29 mei 2016 @ 16:24:

[...]





Wat een lulkoek idd,een geloof is nl GEEN ras,maar dat wil er maar niet in.Je maakt onderscheid op de afkomst van iemand, en dat is wel degelijk racistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 08:12:

[...]





Nee dat begrijp je niet goed over dat statushouders zich gelukkig moeten voelen. Lees gewoon eens wat ik schrijf.



Ik ben het verrassend genoeg ook niet oneens om nog meer verregaande maatregelen te nemen om economische migranten te weren.



Alleen het laatste deel om ze terug te sturen vind ik een slecht plan. Je creëert daarmee een 2e rang burger. Laat die mensen dat zelf bepalen. Een groot deel van de Joegoslavische vluchtelingen zijn nadien ook weer terug gekeerd naar hun eigen land.



Geef statushouders (dus niet de economische vluchteling) hier een kans. Zorg dat ze kunnen meedraaien in plaats van vijandigheid.





Waar denk jij dan concreet aan bij kansen?

Het gros van de Syriërs is laagopgeleid (groep 8), behoorlijk wat analfabeten. Binding aan clan en religie die nogal haaks op onze samenleving staan.

Welke kans denk je concreet aan? Hoe zie je het concreet voor je ZONDER andere kwetsbare groepen in de Nederlandse samenleving nog verder achter te stellen dan ze nu al zijn? Want serieus, 2e rangs burgers? Verdiep je eens in de minima in Nederland. In het ouderenbeleid. Daar zitten de kwetsbare burgers die als 2e rangs worden behandeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 28 mei 2016 @ 20:06:

[...]





Pejeka, je leest niet wat er staat. Het is alsof een plaat in een groef blijft hangen en steeds hetzelfde zegt.



We zijn er met zijn allen niet op achteruit gegaan. We zijn rijker, gezonder en welvarender dan ooit.

Vluchtelingen komen hier niet om de werkloosheid op te lossen, hoezo denk je dat?

Er zijn naast slechte voorbeelden van groepen die niet inburgeren, ook groepen die wel inburgeren. Bijvoorbeeld Joegoslaven. Die kwamen in veel grotere getallen.



Blijf alsjeblieft bij de feiten.



Yoegoslaven hebben eenzelfde culturele achtergrond en mentaliteit.

En toch is 50% afhankelijk van de bijstand.



Van de overige groepen 80%. Langdurig. Dus waar heb je het over?

Plus de extra kosten naast opvang. Taal, onderwijs, zorg, medische zorg, integratie, begeleiding etc



Ik schrijf dit om jouw uit je rozige bloemenwereld te halen. Niet omdat ik tegen opvang ben. Maar wel voor een realistische kijk erop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 16:30:

[...]



Je maakt onderscheid op de afkomst van iemand, en dat is wel degelijk racistisch.





Onzin,racisme heeft met ras te maken niet met geloof of afkomst.Het woord zegt het zelf al.

Verder is het zo dat het geloof van vele vluchtelingen,de Islam,het moeilijk maakt mee te doen met de westerse maatschappij met haar normen en waarden.

We mogen ons daar zorgen over maken zonder als racist te worden weggezet,dat werkt niet meer Rik,die tijd is voorbij,goddank!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 15:30:

[...]



Het zijn geen mooie letters maar racistische leuzen waar je iemand beoordeelt op zijn geloof. Wat een lulkoek.Sinds wanneer heeft racisme iets met geloof te maken? Daar is me niets van bekend, uit welke bron heb je deze wijsheid?.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 29 mei 2016 @ 16:44:

[...]





Onzin,racisme heeft met ras te maken niet met geloof of afkomst.Het woord zegt het zelf al.

Verder is het zo dat het geloof van vele vluchtelingen,de Islam,het moeilijk maakt mee te doen met de westerse maatschappij met haar normen en waarden.

We mogen ons daar zorgen over maken zonder als racist te worden weggezet,dat werkt niet meer Rik,die tijd is voorbij,goddank!

Je scheert mensen met een bepaald geloof over 1 kam. Het is ongelofelijk dat die tijd nog niet voorbij is. Gewoon een hele groep mensen wegzetten als onwelwillend. Gebaseerd op afkomst en geloof. Ik noem het racisme. Je kan het ook discriminatie noemen.



Het is zo lelijk.
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 17:22:

[...]



Je scheert mensen met een bepaald geloof over 1 kam. Het is ongelofelijk dat die tijd nog niet voorbij is. Gewoon een hele groep mensen wegzetten als onwelwillend. Gebaseerd op afkomst en geloof. Ik noem het racisme. Je kan het ook discriminatie noemen.



Het is zo lelijk.Zucht.......
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 15:30:

[...]



Het zijn geen mooie letters maar racistische leuzen waar je iemand beoordeelt op zijn geloof. Wat een lulkoek.Welk gedeelte is racisme
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 17:22:

[...]



Je scheert mensen met een bepaald geloof over 1 kam. Het is ongelofelijk dat die tijd nog niet voorbij is. Gewoon een hele groep mensen wegzetten als onwelwillend. Gebaseerd op afkomst en geloof. Ik noem het racisme. Je kan het ook discriminatie noemen.



Het is zo lelijk.



Ik vind vele onderdelen van de Islam heel erg lelijk, en discriminerend,en dat mag,hoe jij het ook noemt,of wat jij er ook van vind.

Ik zet individuele moslims niet weg als onwelwillend,dat maak jij ervan,omdat jou dat beter uitkomt,want dan lijkt het of ik iets lelijks over mensen zeg,terwijl ik het over een geloof heb,dat vind ik pas lelijk,en zoals ik al zei,dat werkt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 29 mei 2016 @ 17:41:

[...]





Ik vind vele onderdelen van de Islam heel erg lelijk, .



Persoonlijk denk ik niet dat de Islam lelijk is, dat is een godsdienst met vele facetten, maar dat hoe sommige mensen met uitleggen heeeeeeel lelijk en vooral christen en vrouw onvriendelijk is.



Ik hoorde vanmorgen in een talkshow dat er bijvoorbeeld nergens in de koran staat dat een vrouw ondergeschikt is aan de man maar dat dit de uitleg is die sommige stromingen er aan toevoegen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 29 mei 2016 @ 17:48:

[...]





Persoonlijk denk ik niet dat de Islam lelijk is, dat is een godsdienst met vele facetten, maar dat hoe sommige mensen met uitleggen heeeeeeel lelijk en vooral christen en vrouw onvriendelijk is.



Ik hoorde vanmorgen in een talkshow dat er bijvoorbeeld nergens in de koran staat dat een vrouw ondergeschikt is aan de man maar dat dit de uitleg is die sommige stromingen er aan toevoegen.Ik geloof wel dat de Islam geweldadig is,zoek maar wat passages op uit de koran ( of die latere geschriften) die over joden gaan,die moeten allemaal dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 17:22:

[...]



Je scheert mensen met een bepaald geloof over 1 kam. Het is ongelofelijk dat die tijd nog niet voorbij is. Gewoon een hele groep mensen wegzetten als onwelwillend. Gebaseerd op afkomst en geloof. Ik noem het racisme. Je kan het ook discriminatie noemen.



Het is zo lelijk.Weet je erg veel over de islam?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 29 mei 2016 @ 17:53:

[...]





Ik geloof wel dat de Islam geweldadig is,zoek maar wat passages op uit de koran ( of die latere geschriften) die over joden gaan,die moeten allemaal dood.



Ik hoor daar zoveel tegenstrijdige geluiden over



Geluiden die zeggen dat de UITLEG van passages gewelddadig is (zie je ook in het christendom) en inderdaad een groep die zegt dat delen van de Koran oproepen tot geweld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 29 mei 2016 @ 17:53:

[...]





Ik geloof wel dat de Islam geweldadig is,zoek maar wat passages op uit de koran ( of die latere geschriften) die over joden gaan,die moeten allemaal dood.Nou ja in de bijbel staan ook genoeg gewelddadige passages Oog om oog..

Maar ik zie een christen niet een vrouw met een mes bedreigen omdat de rok te kort is. Die kijken hoogstens zéér afkeurend en kuchen eens én je gaat over de tong bij het eerstvolgende koffieuurtje.

En nee niet iedere persoon die de islam aanhangt doet zo , maar heel veel wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 mei 2016 @ 18:00:

[...]

Nou ja in de bijbel staan ook genoeg gewelddadige passages Oog om oog..

Maar ik zie een christen niet een vrouw met een mes bedreigen omdat de rok te kort is. Die kijken hoogstens zéér afkeurend en kuchen eens én je gaat over de tong bij het eerstvolgende koffieuurtje.

En nee niet iedere persoon die de islam aanhangt doet zo , maar heel veel wel.



Veel moslims bedreigen vrouwen met een mes als een rokje te kort is,in Nederland?

Ik weet niet waar jij woont hoor, maar geloven doe ik het niet.
quote:hollebollegijs schreef op 29 mei 2016 @ 17:48:

[...]





Persoonlijk denk ik niet dat de Islam lelijk is, dat is een godsdienst met vele facetten, maar dat hoe sommige mensen met uitleggen heeeeeeel lelijk en vooral christen en vrouw onvriendelijk is.



Ik hoorde vanmorgen in een talkshow dat er bijvoorbeeld nergens in de koran staat dat een vrouw ondergeschikt is aan de man maar dat dit de uitleg is die sommige stromingen er aan toevoegen.

Het barbaarse gebruik om vrouwen te besnijden staat ook niet in de koran en toch worden duizenden vrouwen per jaar het slachtoffer van deze praktijk die hun maagdelijkheid moet beschermen. De meest extreme vorm behelst het volledige verwijderen van de schaamlippen en de clitoris, waarna de boel wordt dicht genaaid en er een kleine opening overblijft voor urine, menstruatiebloed en seks. Bij iedere zwangerschap moet de vrouw open geknipt worden want een kind past niet door de kunstmatige opening. Nadien wordt ze weer dichtgenaaid.



Het aantal besneden vrouwen in Europa en de VS groeit jaarlijks. Als het hier bij wet verboden is, dan gaan ze wel naar het thuisland om hun dochters te laten besnijden. Echt walgelijk. Hun cultuurgebaseerde ideeën over wat hoort, staan boven onze wetten, al is het ingrijpend seksueel geweld tegen hun eigen vrouwen. Mensen die dit soort praktijken goedkeuren en laten gebeuren horen hier wat mij betreft niet thuis.



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... acceptatie-neemt-af.dhtml



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... derland-zal-groeien.dhtml



En nee, niet ieder moslim laat zijn dochters besnijden. Maar het is een mooi voorbeeld van hoe haaks die cultuur kan staan op de westerse waarden, waar vrouwen rechten hebben en geen tweederangsburgers zijn, bezit van een man om mee te doen wat hij wil.
En lees en kijk ook eens wat over kindbruiden binnen de Islam. Ook al zo'n fris gebruik wat hier bij wet verboden is maar ondertussen zijn er wel voorbeelden bekend van tieners die met de migrantenstroom meekwamen en die met een man van in de dertig of ouder zijn getrouwd en waar men hier in Nederland mee in de maag zit.
Wat mij betreft halen we alleen een quotum vrouwen en meisjes binnen als migranten. Er zitten er genoeg in kampen. Dan hebben die tenminste kans op een redelijk normaal leven in plaats van tot bezit of vloerkleed gemaakt te worden.





Minder mannen verkleint ook de kans op een herhaling van de oudejaarsnacht op diverse plekken in Europa.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 29 mei 2016 @ 18:07:

[...]



Het barbaarse gebruik om vrouwen te besnijden staat ook niet in de koran en toch worden duizenden vrouwen per jaar het slachtoffer van deze praktijk die hun maagdelijkheid moet beschermen. De meest extreme vorm behelst het volledige verwijderen van de schaamlippen en de clitoris, waarna de boel wordt dicht genaaid en er een kleine opening overblijft voor urine, menstruatiebloed en seks. Bij iedere zwangerschap moet de vrouw open geknipt worden want een kind past niet door de kunstmatige opening. Nadien wordt ze weer dichtgenaaid.



l.



Pffffffffffff ik word misselijk als ik het lees.

Maar als ik het dus kort samenvat staat het zo niet in de Koran maar is het een interpretatie van de islam door een groep radicalen.



Dat vind ik ook van de hoofddoek, dan kunnen ze nog zo hard roepen "wij dragen het vrijwillig" maar ik denk toch dat het groepsdruk is in combinatie met sociaal wenselijk gedrag.

Wie loopt er vol zijn lol in een slecht passende "zak" voorzien van hoofddoek met 30 graden op de boulevard van Scheveningen (ik zie het regelmatig)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 29 mei 2016 @ 18:24:

[...]





Pffffffffffff ik word misselijk als ik het lees.

Maar als ik het dus kort samenvat staat het zo niet in de Koran maar is het een interpretatie van de islam door een groep radicalen.



Dat vind ik ook van de hoofddoek, dan kunnen ze nog zo hard roepen "wij dragen het vrijwillig" maar ik denk toch dat het groepsdruk is in combinatie met sociaal wenselijk gedrag.

Wie loopt er vol zijn lol in een slecht passende "zak" voorzien van hoofddoek met 30 graden op de boulevard van Scheveningen (ik zie het regelmatig)

Ja, het is een cultureel bepaald gebruik, wel voornamelijk in overwegend Islamitische landen maar staat niet in de koran.



Besneden worden is voor een bepaalde groep mannen een voorwaarde om te willen trouwen. Een besneden vrouw wordt als rein gezien. Het is gewoon genitale verminking, niet te vergelijken met de mannelijke versie van besnijden.



Het wordt vaak nog onverdoofd en onhygiënisch gedaan ook en leidt tot onvoorstelbaar veel leed en pijn bij de meisjes en vrouwen in kwestie. Er vallen ook doden door deze praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Rik, heel nobel dat je je zo betrokken voelt bij "vluchtelingen".



Maar hoe betrokken ben jij bij mensen van 50+, die buiten hun schuld om werkloos worden (reorganisatie, faillissement, enz.) en die gewoon hun hele bestaan in elkaar zien donderen, want geen bedrijf meer die ze aanneemt?



Bij mensen die 50 jaar gewerkt hebben, altijd netjes hun afdrachten en premies betaald, en die nu al 8 jaar lang hun AOW bevroren hebben, terwijl alle prijzen wél stijgen? Die rond moeten komen van 5 euro per dag, waar dus óók reisgeld, kleding, af en toe een cadeautje voor een jarig kleinkind, enz. vanaf moet?



Wat is je betrokkenheid bij alle andere mensen die ook altijd braaf bijgedragen hebben, maar die nu hulpbehoevend thuis zitten, en zien dat hun thuishulp is wegbezuinigd?



Wat maakt dat je je prioriteiten zozeer bij mensen van buitenaf legt, en het volkomen verkeerde idee hebt dat mensen hier het altijd maar "goed" hebben, en dat er genoeg geld is om desnoods nog een middelgrote stad extra van uitkeringen levenslang te voorzien?



Waar denk je dat geld vandaan te halen dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 mei 2016 @ 18:00:

[...]

Nou ja in de bijbel staan ook genoeg gewelddadige passages Oog om oog..

Maar ik zie een christen niet een vrouw met een mes bedreigen omdat de rok te kort is. Die kijken hoogstens zéér afkeurend en kuchen eens én je gaat over de tong bij het eerstvolgende koffieuurtje.

En nee niet iedere persoon die de islam aanhangt doet zo , maar heel veel wel.De bijbel en de koran zijn idd allebei geweldadig,maar de profeten die de beide geloven vertegenwoordigen zijn wel heel verschillend,de ene roept op tot moorden en zijn weg is een bloedige,de anderen helpt mensen en offert zich op om anderen vergeving te schenken.Dat maakt de geloven voor mij erg verschillend,hoewel er in het verleden ook veel door christenen is gemoord,zou Jezus als persoon het daar niet mee eens geweest zijn,tenmisnste zoals hij in de bijbel als mens beschreven is,Mohammed vermoordde zelf mensen uit naam van zijn god,als je tenmisnste alles letterlijk neemt wat de gechriften ons willen vertellen,want ik geloof niet in beide boeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 29 mei 2016 @ 16:21:

[...]





Daar zijn we het allemaal over eens dat een economische vluchteling geen plek in Nederland hoort te vinden. Maar ga jij nu beoordelen op de taal of iemand hier voor het werk komt?

In plaats van de mensen als persoon te beoordelen kunnen we ons beter afvragen wat wij als land kunnen betekenen zodat deze mensen beter Nederlands leren. Dat is het echte vraagstuk.

De simplistische gedachte: "persoon is hier 3 jaar = spreekt geen Nederlands = zullen wel gelukszoekers zijn" is natuurlijk onzinnig.

Bij mij komt de gedachte, persoon is hier 3 jaar, spreekt geen Nederland= wat heeft die persoon zelf gedaan om hier aan te werken?

Ik spreek geregeld asielzoekers en ik ken mensen die met hulp van hun mobiel en een vertaal app in 3-4 maanden al heel wat basis hebben verworven, het kan wel als je je inzet. Maar het moet niet, men eist het niet van mensen en dus gebeurt het vaak ook niet. Dus als antwoord op het vraagstuk: Eis dat mensen zich de taal eigen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven