Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche ik ben eigenlijk blij te lezen dat jij vandaag dezelfde ervaring had. Ik ben vanmorgen al op acht uur gaan lopen omdat ik moest jureren. Lange training met km blokken maar wat vrijwel nooit voorkomt ik kon mijn richttempo's gewoon niet halen zonder dat ik echt zou gaan forceren. En ik had het inderdaad zo benauwd, zweet liep in straaltjes langs mijn lijf. Ik had maar een halve liter sprotdrank bij maar die had ik al veel te snel op waardoor ik gaande weg de training echt het idee kreeg een tekort aan vocht te hebben. Heb dus het allerlaatste hele snelle blokje maar gelaten voor wat het was en wat langer uitgelopen (want ja het is wel handig dat je toch weer bij je eigen huis uitkomt).

Maar ik stond daarna zowat te tollen op mijn benen. Maar het was misschien ook wel wat veel nog zo kort na die zesuursloop. In ieder geval weer 27km gelopen.

Daarna gelijk onder de douche, nog niet voldoende uitgezweet dus eenmaal onder de douche vandaan bleven de straaltjes zweet lopen. Vervolgens snel op de fiets naar de club. Kon mijn zoon dus niet bijhouden. Daar de hele dag in de weer geweest met het hoogspringen. moest vervolgens de wissel van de 4x100 jureren. Moeilijk hoor om dat goed te zien. Maar als die gevraagde concentratie van vandaag zorgt er voor dat ik het weekend moe afsluit. Nou ja heb nog een avond om te bekomen en vaanvond maar vroeg naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet koud en de luchtvochtigheid is volgens mij heel hoog. Denk dat daar het benauwde vandaan komt.

Lekker weekend gehad, weekend weg met schoonfamilie, niet gelopen maar wel gefietst en gezwommen (en veel gegeten en gesnaaid...).



Morgen weer aan de bak. Vrijdag begonnen met week 5 van Evy maar vond het erg zwaar! Ik zie dat het schema nu snel opbouwt. Ik hou mijn hart vast
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 29 mei 2016 @ 15:49:

orangess, dat de ene training beter gaat dan de andere is normaal. Als je gaat voor uitlopen is tussendoor één keer lopen genoeg, twee keer lijkt me ideaal. Ik zou een keer rond de 8 km lopen op een rustig tempo, en daarna een keer kort (inderdaad 5 of 6 km) op een hoger tempo of interval. Daarna minimaal en dag rust voor je wedstrijd (tenzij je gewend bent juist de dag voor de wedstrijd even kort los te lopen; zo niet dan zou ik er nu niet mee beginnen).

Zorgen dat je goed eet en drinkt deze week en genoeg slaapt.Bedankt voor de tips! Dan ga ik nog zeker twee keer deze week, maandag en woensdag/donderdag en dan zondag de wedstrijd. Loslopen de dag ervoor ga ik maar niet doen. Spannend...
Alle reacties Link kopieren
Ladiesrun was top. 7,5 km gelopen in 47 minuten. Vergeleken met sommige van jullie wellicht wat langzaam, maar gezien de drukte was ik erg tevreden. Een van mijn snellere tijden en goed gelijkmatig gelopen. Van de bijna 1600 deelnemers, rond de 600ste plaats geeindigd dus daar was ik best content mee. Leuk event en goede sfeer. Volgende wedstrijd wordt waarschijnlijk Urban run in Rotterdam. Is o.a door gebouwen cebtraal station, koopgoot heen.
Arghhh mag ik even balen van mezelf?



Vandaag met veel moeite 5 km gelopen. Ik baal zo. Wanneer ik met mn club loop dan loop ik zo 15 km alsof het niks is maar wanneer ik alleen loop dan vind ik 5 km al ver.



Het lukt me maar niet om die knop om te zetten en aangezien ik ingeschreven sta voor een halve marathon aan het einde van het jaar, zakt de moed me een beetje in mn schoenen. Einde egopost.



Jullie zijn allemaal wel goed bezig! De Urban run lijkt mij ook echt leuk! Mijn volgende is de innercircle run.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, afgelopen zondag heb ik met het busninessteam meegedaan aan de Royal Ten. Het was die dag drukkend warm helaas niet de tijd gehaald die ik in gedachten had. Toch tevreden. Op naar de volgende wedstrijd.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
baukje: alles ok? Je bent zo lang stil!



SueHeck: soms gaat het van de ene op de andere keer gewoon beter of slechter. Is er nog iemand met wie je mee kunt lopen op de HM?



mother: jammer dat je je doel niet hebt gehaald, maar het lag echt aan het weer en niet aan jouw.



gizz: niet vergelijken: er zijn 160000 vrouwen die zondag op de bank zaten en van al die mensen heb je met vlag en wimpel gewonnen!



ik heb van het weekend door iets te hoge brandnetels gerend om uit te komen IN een vennetje (en 3 teken verwijderd), maar ik heb dikke pret gehad. En gister een doe-maar-wat-training gedaan en vandaag een lesje over arm-inzet. Niet de afstand of de snelheid, maar het plezier stond voorop.
Ja, ik vond het ook al zo lang stil. Ik hoop dat alles ok is en dat je gewoon druk bent Baukje.



Klinkt leuk allemaal Anke!



Hier even rust, ik blijf toch wat last hebben van de aanhechting aan de binnenkant van mijn knie. Ik kan er prima mee lopen, maar bij wandelen voel ik het wel. Rare plek, ik heb daar nog nooit last gehad. Vrijdag is er een heel klein loopje, waar ik altijd graag loop, maar ik weet niet of het er in zit dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Anke, bril nodig, dat je dwars door de brandnetels gaat en in het water eindigt?

Wat bedoel je met arm-inzet? Hoe je je armen kunt gebruiken bij het lopen?



Anky, heb je altijd bepaalde schoenen aan als je last hebt van je knie? Wel vervelend. Ik ben blij dat ik na wat opstart-pijntjes een paar weken geleden verder geen klachten heb.



Gisteravond weer gelopen. Wel warm, maar goed te doen, niet meer zo drukkend. De training ging ook beter, ik heb deze week (week 5 van Evy) met 1 herhaling gepland, want het ging echt beroerd de eerste 2 keer. Nu dus vrijdag nog een keer en daarna door naar de volgende week.



Ik moet voor mezelf echt een manier vinden om niet alleen maar bezig te zijn met de tijd, 'oh hoelang ben ik bezig, hoe lang duurt het nog, wanneer mag ik nou stoppen, waarom zegt die gekke Belg nou niet dat het klaar is'.

Als het lukt om mijn gedachten te verzetten (momenteel: hoe ziet de hoofdpersoon van mijn boek er uit) gaat het lopen eigenlijk heel goed. Nu 4-5-5-4 minuten, volgende week 5-7-7-5
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Anke ik ga de HM alleen lopen. Ik kon niemand vinden die mee wilde en hij is nu ook vol dus er zit niks anders op. Al moet ik wel zeggen met zo'n wedstrijd heb ik er geen last van. Dan vind je vaak toch wel een groepje om je bij aan te sluiten. Ik kan gewoon niet helemaal lopen. Hopelijk kan ik binnenkort toch de knop omzetten.



Oh dat is vervelend Anky. Rust is vaak het beste.



Streepjessokken ik herken dat wel. Ik dacht ook altijd, zeg nou maar dat ik er ben.



Ik ga vanavond weer met mn groep lopen. Op donderdag doen wel altijd een interval training of heuvel training dus lekker knallen
Alle reacties Link kopieren
quote:SueHeck schreef op 02 juni 2016 @ 11:47:

Streepjessokken ik herken dat wel. Ik dacht ook altijd, zeg nou maar dat ik er ben.

Lastig soms hè, om dan je gedachten te verzetten. Wat bij mij ook goed helpt is rampscenario's uitdenken: stel dat ik hier val, en ik breek mijn been, hoe kan ik dan hulp inschakelen, hoe leg ik vriend uit waar ik precies ben, of een ambulance, dan moet ik dus mijn gps gebruiken, kan ik dan coördinaten doorgeven...
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Vind het heerlijk hardlopen! Tegenwoordig doe ik geregeld rondjes van 20 km, helaas kan dit niet dagelijks wegens tijd gebrek.



Loop geen wedstrijden, ren het liefst allen de hond mag dan wel mee, maar geen mensen. Ook wil ik niet 100 mensen tegen komen.



Mijn eigen rondje, wanneer ik er zin in heb op mijn tempo vind ik prima.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zo wisselen, he? De ene keer loopt het lekker en ben je zo klaar voor je gevoel, een andere keer is het vechten met de kilometers...



Hier vreselijke spierpijn... Ben begonnen met krachttraining...au!
Alle reacties Link kopieren
Leuk gizz, dat de ladiesrun bevallen is.



SueHeck, natuurlijk mag je balen van jezelf. Je schiet er alleen niet zoveel mee op vermoed ik. Hoe loop je de trainingen die je alleen loopt? Misschien helpt het om hem op te delen in stukjes. Als je bijvoorbeeld 10 wil lopen, ga je na 3,3 km even pauzeren om te stretchen. En na 6,6 km gooi je er een sprintje in waarna je even mag uitblazen en genieten van het uitzicht. Of je doet om de twee kilometer een stuk op een hoger tempo. Als het puur een mentale blokkade is, kan het helpen jezelf voor de gek te houden en de afstanden die je moet lopen niet te zien als één tocht van 10 km, maar als verschillende korte stukjes, die je los van elkaar makkelijk aankunt.



Mother, ja ik kan me voorstellen dat die benauwdheid je tijd flink gedrukt heeft, ik merkte het die ochtend al dat het weer tegenzat. Goed gedaan! Heb je al een volgende wedstrijd uitgekozen?



anke, brandnetels en teken; 't is maar wat je plezierig noemt. Kan me voorstellen dat het kind in je naar boven komt bij dat soort routes.



Streepjessokken, je gedachten verzetten is soms inderdaad de truc. Of je lekkerder loopt met rampscenario's in je hoofd weet ik niet haha. Die volgende stap komt echt goed, desnoods herhaal je hem ook een paar keer.



Pressi, flinke afstanden leg je af. Heerlijk hè, even alleen met jezelf en de natuur?



Ik doe deze maand even rustiger aan. Heb last van stressklachten. Dan moet ik vooral blijven lopen, maar daar niet allerlei snelheids- en afstandseisen aan stellen. Dus voorlopig is het een kwestie van gaan en rennen op een tempo dat lekker voelt, tot ik geen zin meer heb. Vandaag op deze manier ruim 8 km afgelegd. Heerlijk, geen muziek, weinig mensen, en een net door regen opgefrist park.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ja hier alles goed hoor. Heb de mand mei af kunnen sluiten met ruim 400km. Ben van de week extra druk geweest vanwege schuiven met werktijden om morgen vrij te kunnen zijn en man die geopereerd is. Maar ik zou ik niet zijn als ik toch niet gewoon mijn trainingen heb gedaan. Dinsdag een tempo training die ondanks het benauwde weer niet verkeerd ging, gisteren een rustig duurloopje.

Normaal gesproken zou ik nu vanavond op de baan gaan trainen maar er staat nu een extra rustdag op mijn schema omdat ik vrijdag , zaterdag en zondag weer buiten gaan spelen. Dit keer in de Eifel. Heb er zin in.

tyche hopelijk zit je weer snel lekker in je vel.

Pressie ik loop ook graag alleen (met hond) lekker in het buitengebied of in het bos maar vind wisseling van trainingen dan juist weer wel erg leuk. Loop jij elke dag?

ademes strekte met je sierpijn.

mother weer heeft nu eenmaal invloed op je eindtijd. Jammer dat je daardoor je streven niet hebt gehaald. Maar dan kun je alsnog heel goed gelopen hebben inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
@Streepjessokken, komt goed, gewoon rustig opbouwen.



@Gizz, gefeliciteerd. Ja van mijn collega heb ik gehoord dat het erg druk was.



@SueHeck, ja ik vind het ook erg leuk om met een groep te lopen, als ik alleen loop heb ik lekker muziek aan.



@Anke, nee idd. daar hou ik mij maar aan vast, hahaha. Ik ben het blee moment alweer vergeten hoor ik ga lekker trainen voor mijn volgende wedstrijd.



O nee joh lijkt wel een film, heb jij er erg veel last van gehad?



@Anky, wat vervelend ga jij vanavond nog meedoen aan de wedstrijd, zo ja succes!



@Tyche, dank je wel, ja ik heb mij net ingeschreven voor de Vredesloop.

Goed bezig lekker blijven lopen en genieten.



@Baukje, ja idd. ik ben geen loper in de warmte, sneeuw, regen en min 10 vind ik niet erg.

400 km. goed bezig.



Zo ik heb net 8 km. gelopen door het bos. Heerlijk met muziek en in mijn up.



Iedereen, fijn weekend.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Tyche ik hou op dit moment een schema aan voor een HM op de dagen dat ik alleen loop. Van de week moest ik 40 minuten. Dat zou normaal gesproken heel makkelijk moeten lukken . Maar misschien is het inderdaad een idee om die 40 minuten op te splitsen.



Gisteren een interval training gehad. Ging heerlijk. Voor morgen staat er weer een lange duurloop op het programma.



Baukje veel plezier dit weekend!
Baukje, fijn dat je gewoon druk was. Waaraan is je man geopereerd (hij was toch al lang geblesseerd?)?. Wauw, 400 km in een maand, daar doe ik meer dan een half jaar over..



Ik heb uiteindelijk geen wedstrijd meer gelopen. Mijn knie was niet echt pijnlijk, maar ik durfde het niet aan, ben als de dood dat ik dadelijk weer maanden langs de kant sta. Ik baalde wel hoor: het was zulk perfect weer (ik houd van wedstrijden lopen in de warmte) en het is zo'n leuk wedstrijdje. Stelt helemaal niets voor, er loopt bijna niemand mee, maar ik ben gek op dit soort loopjes en loop ik al jaren mee. Nou ja, er komen nog meer wedstrijden.



Man is met alle kinderen naar een baanwedstrijd en heeft ook jongste meegenomen. Ik ga dus lekker een stuk fietsen, volgende week zit man weer in het buitenland en dan komt er van trainen weer niets. Zalig weer hier. En nu hopen dat ik achteraf geen reactie van mijn knie krijg (ik ben er nog niet achter of die zere aanhechting komt van het fietsen of lopen).
Wat schrijven jullie veel en wat lopen jullie lekker.

Ik ben even 'opnieuw' begonnen omdat ik 1,5 week niks had gedaan. Zit nu in week 3 van Runtrainer wat volgens mij hetzelfde schema als Evy is. Alleen geen muziek enzo.

Vandaag ging matig. Te weinig slaap gehad afgelopen nachten en iets te snel na het eten gaan lopen.

Maar ik word wel heel gelukkig van het bos! Ben al 3x 1 of 2 reeën tegengekomen tijdens het lopen. En het ruikt er zo lekker en het is er, op de vogeltjes na, zo heerlijk stil.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat een heerlijk weer is het!

Gisterochtend een rondje in het bos (ruim 8 km) en daar nog even gewandeld, om net als Kittens te genieten van de stilte en de zon tussen de bomen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ondanks jullie aanmoedigingen ging het lopen vanmorgen voor geen meter. Denk dat de warmte de boosdoener is, ik denk dat het al 23° was of meer. Ik moest 5-7-7-5. De eerste 5 minuten gingen goed , de eerste 7 (voor het eerst zo lang) ook , de 2e 7 heb ik halverwege even gewandeld en van de laatste 5 minuten heb ik er maar 2 ofzo gelopen.



Ik was helemaal kapot, en heb nu, al een paar uur later, nog steeds geen energie. En heb het nu echt niet te warm.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, moest even klagen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Maakt niet uit hoor streepjessokken! Ik heb dat ook wel eens. Soms gaat het gewoon even niet zoals je wilt.



Ik heb gisterochtend heerlijk gelopen samen met mijn groep. 15 km. Het was wel warm maar goed te doen .



's middags een nieuw topje gekocht. Had ik wel verdient na die 15 km
Alle reacties Link kopieren
zo ben weer terug is ons vlakke landje. Heerlijk weekend gehad. Nog niet eens heel veel km gemaakt maar vooral heel veel hoogtemeters en mijn dagingstechniek wat bij geschaafd (of moet ik zeggen er überhaupt wat techniek op losgelaten). Maar ja wil je afdalingen oefenen dan moet je dus steeds weer omhoog.

Tegen alle verwachtingen in mooi weer, elke beklimming werd beloond met mooie uitzichten en daar ook steeds de tijd voor genomen om daar van te genieten. Techniek trainingen gedaan. Gewandeld en 's avonds nog naar een naburig stadje geweest. Waren uiteindelijk maar met een heel klein groepje van 5 man (of eigenlijk 4man en ik dus) maar het klikte goed. En bij de hoogtemeters challenge wist ik de mannen te kloppen.

anky de operatie is inderdaad van ivm de blessure die al vanaf febr. vorig jaar speelt. Stuk bot boven zijn hak weggehaald waar de achillespees overheen schuurde en daardoor voortduren geïrriteerd

was. Volgends orthopeed in het zieken huis kon er niets aan gedaan worden. Maar mijn man is verderop gegaan voor een second opinion bij een ander kliniek en volgens daar was het prima operatief te behandelen.
Wow baukje klinkt als een perfecte trainingsweekend!!



Streepjespak;gebeurt oedereen wel eens hoor!gewoon volgende keer weer verder gaan.



Hier hard aan het trainen. Niet eens iedere keer ver maar wel vaak. 5 a6 keer on de week op het moment.Merk dat nu ik nog meer train er nog meer variatie in de trainingen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven