Eet mijn kind van 14 mnd teveel avondeten?

29-05-2016 19:34 21 berichten
Mijn dochter van 14 maanden eet goed, ze eet boterhammen, krijgt nog een fles van 90 ml bij haar ontbijt en tussen de middag. Door de dag heen eet ze normaal, en volgens het programma van het consultatiebureau.

Mijn vraag gaat dan ook echt over het avondeten. Dochter eet met de pot mee. Daarom eten we nu best vaak 'hollandse pot'. Haar lievelingseten is ook duidelijk aardappelpuree met groenten (spinazie, boontjes, rode kool, worteltjes. Ook mijn zelfgemaakte gehaktballen gaan er in als zoete koek. Pasta gaat ook goed, rijst zijn we nog aan het proberen. Dochter eet met haar handen, ze wil niet meer gevoerd worden en zelf met een vork zijn we aan het oefenen. Ik voeg geen zout toe aan het eten.



Nu eet ze ruim 300 gram puree met groente, een stukje vlees (denk aan een halve gehaktbal), en nog een schaaltje volle yoghurt toe. Dit schaaltje yoghurt is een volwassen toetje-portie. Soms laat ze yoghurt staan, dan dringen we daar niet op aan.



Wij laten haar zelf bepalen hoeveel ze eet, en ik ben blij dat ze goed eet en bijna alles lust. Maar... ik ben ook een beetje bang dat ze misschien teveel eet. Kan dat?

Kan een kind teveel eten, en zit mijn kind nog binnen de grenzen? Moet ik haar minder geven, en hoe doe je dat dan?



Eigenlijk dus op zoek naar een beetje bevestiging of als het echt teveel is; tips. :-)





Oh, ja; dochter zit al vanaf 5 maanden onder de marge van het gemiddelde en is erg veel gegroeid de afgelopen maanden. Ze is energiek en beweegt de hele dag. Ik zou haar omschrijven als een spinnetje.
Ik zie weinig verkeerds aan 300 gram puree + groenten. En daar nog iets van eiwitten (vlees, vis, vegi) bij.

Het lijken mij iets van een 2 (of 3) aardappelen en 2 of 3 scheppen groenten.



Wees blij dat ze met smaak eet .
Alle reacties Link kopieren
Beter te veel eten dan zijn zoals mij als peuter.

Consultatiebureau is echt niet altijd goed hoor er werd gezegd tegen mijn ouders dat als ik niet wou eten dat ze het niet moesten opdringen want je moet een gevecht nooit aangaan. Ik heb letterlijk 3 volle dagen geen hap gegeten en toen hebben ze uiteindelijk toch maar naar binnen gepropt omdat ik toch iets moest gaan eten.



Dus als je kleine het goed doet waarom niet, wees blij dat ze zo goed eet!
Alle reacties Link kopieren
veel bewegen en veel groeien. Dat kost energie en die moet ergens vandaan komen. Van het avondeten dus. En niet evrbaasd zijn als je volgend jaar overweegt om een topic: mijn kind wil geen avondeten , te openen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zolang ze zich niet overeet en daardoor buikpijn krijgt of gaat spugen, en zolang ze niet ineens té hard gaat groeien: lekker laten eten! Heerlijk toch!



(En om je alvast voor te bereiden: dit is geen garantie dat ze altijd zo goed blijft eten... Mijn zoontje at als dreumes ook zo goed. At alles met smaak, en een flink bordje vol. Nu is hij 4, groeit natuurlijk minder hard dus heeft ook minder honger, en heeft inmiddels van vriendjes geleerd dat je groentes niet lekker hoort te vinden. Kortom: die zit elke avond te mieren met zijn eten... Als ik nu terugdenk aan hoe hij als dreumes at: och wat was dat heerlijk!)
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat ze zo goed kan eten. Zolang het vooral gezonde dingen zijn kan het toch geen kwaad.
Een kind van 14 maanden heeft 90 tot 95 kcal per kilogram lichaamsgewicht nodig. Met een gewicht van 9 kilogram, zal ze ze ongeveer 850 kcal per dag nodig hebben. Maar zolang ze nog onder het gemiddeld gewicht zit, zou ik haar gewoon (gezond) laten eten wat ze wil.
Lekker van genieten dat ze zo goed eet.
Een kind kan nooit teveel eten als het gezond is (het eten dus), dus nee hoor, ze eet niet teveel. Wees blij dat ze Hollandse pot zo lekker vind en veel lust.
Gaat vanzelf over
Mijn zoontje at rond die periode ook 's avonds minstens 300 gram (en dan ook ontbijt, lunch, fruit en tussendoortje), en daarna nog een grote portie yoghurt. Blijkbaar hebben ze het rond die periode gewoon nodig Ik weet niet of je dochter ook pas is begonnen met lopen, of daar nu heel erg mee bezig is? Dat verbruikt ook nog eens extra energie natuurlijk.



Overigens is zoon nu bijna 2, en zijn de porties geminderd naar zo'n 200 gram, dus ze gaan vanzelf ook wel weer wat minder eten hoor
Alle reacties Link kopieren
Dit kan een periode zijn, kan goed dat ze volgende week ineens nergens meer trek in heeft.



Lekker laten eten, je geeft het goede aan je kindje dus maak je geen zorgen!



En zolang ze niet te zwaar is of word, dan heeft ze het echt nodig om te groeien
Alle reacties Link kopieren
Je kind eet wat het nodig heeft. Mijn kinderen (bijna 2 jaar en 3 1/2) eten beide veel. Kinderen eten wat ze nodig hebben. De ene eet in de ochtend veel en de andere 's-avonds. Ieder kind is anders, zolang het gewicht goed is en ze eten gezond zou ik er maar van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Als ze te dik wordt dan eet ze van iets teveel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was TO zou ik dit topic bij mijn favorieten zetten en over een jaar nog eens terug lezen



Ik ben Twee en ik zeg Nee!

'

Hoeft niet natuurlijk, mijn zoon heeft ook altijd goed gegeten.

Zolang ze niet te dik is is het toch geen probleem. Ik zou het eten trouwens ook niet afwegen en altijd meer groente dan aardappel natuurlijk. Leer haar juist naar haar lijf te luisteren en te stoppen wanneer genoeg, niet kijken naar hoeveel.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 29 mei 2016 @ 20:20:

Gaat vanzelf over
Alle reacties Link kopieren
quote:meggie81 schreef op 29 mei 2016 @ 20:58:

Je kind eet wat het nodig heeft. Mijn kinderen (bijna 2 jaar en 3 1/2) eten beide veel. Kinderen eten wat ze nodig hebben. De ene eet in de ochtend veel en de andere 's-avonds. Ieder kind is anders, zolang het gewicht goed is en ze eten gezond zou ik er maar van genieten.Je kind eet wat ze nodig heeft.. Waarom at ik als opstandige peuter gewoon 3 volle dagen niets... Ik hoor het nog steeds op verjaardagen dat er nu niets meer van te zien is en ik toen 3 dagen niets at. Echt niets dus ook geen koekje snoepje of wat dan ook ik moest niets, maar onderzoeken niets uit gekomen. Maar eten ho maar en je hebt echt wel elke dag te eten nodig
Ze wordt vanzelf kieskeurig. Nog voordat ze twee is. Wedden?
Lekker toch, zo'n dreumes die met smaak eet! Zo te horen eet ze gewoon prima en niet te veel. Koolhydraten, eiwitten en een verantwoord toetje: niets mis mee.



En ja, dat ze kieskeuriger worden is inderdaad zo. Met die leeftijd at mijn peuter ook zoals de jouwe. Nu is die bijna twee en eet nog prima in hoeveelheden, maar laat dingen staan wat op dat moment niet gebliefd wordt. De ene dag wordt het wel gegeten en de andere dag niet, dus dringen wij er ook niet op aan. Wij hebben ook niet iedere dag zin in hetzelfde, toch.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 29 mei 2016 @ 23:17:

[...]





Je kind eet wat ze nodig heeft.. Waarom at ik als opstandige peuter gewoon 3 volle dagen niets... Ik hoor het nog steeds op verjaardagen dat er nu niets meer van te zien is en ik toen 3 dagen niets at. Echt niets dus ook geen koekje snoepje of wat dan ook ik moest niets, maar onderzoeken niets uit gekomen. Maar eten ho maar en je hebt echt wel elke dag te eten nodig



Ach, 3 dagen niets eten kan prima... Ik snap niet dat daar nog steeds over gesproken wordt en dat daar destijds zo moeilijk over gedaan werd.

Waarschijnlijk lag er enorme druk op (je ouders waren blijkbaar ongerust en lieten je volledig onderzoeken) en wilde je daarom niet eten... Even uitproberen hoever je kon gaan.

Toen je het echt nodig had (na 3 dagen dus), ging je vanzelf weer eten.



Ik geloof er heilig in dat kinderen precies weten wat ze nodig hebben. Zolang je ze niet verpest met onnodige suikers etc. komt het echt goed.
Bedankt voor jullie reacties, er zijn ook fases geweest dat ze minder at, bijna geen avondeten of alleen de yoghurt. Ik begrijp dat het natuurlijk zo weer anders kan gaan, maar ik zou ook niet willen dat ze overgewicht krijgt.

Ik ben weer gerustgesteld :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven