Werk & Studie alle pijlers

Blijven jullie nog hangen op het werk

24-05-2016 15:11 317 berichten
Toch even nieuwsgierig of ik de enige ben die stipt op tijd naar huis gaat.





Veel collegas's blijven altijd hangen, maar ik ga stipt op tijd naar huis. Ik begin 5 min van te voren al met opruimen, en aanstalten maken om naar huis te gaan.



Zijn er meer mensen die dat ook doen?
Alle reacties Link kopieren
Tja daar heb ik geen idee van hoe dat opgepakt zou worden en wat de afspraken zijn. Ik werk zelf in een grafisch bedrijf waar op de meest onmogelijke tijden iets aangepast, vernieuwd of toch even anders moet. En oh ja, wel gister want anders staat de pers stil en da's duur.



Gelukkig werken er op de afdeling meerdere mensen en hoeft niet iedereen op dezelfde dag op tijd de deur uit te rennen. Dus de ene keer lost Pietje het probleem op en de andere keer doet Jantje het. Het lijkt me dat dat bij diverse bedrijven zo werkt. Zou toch erg onwenselijk zijn als je elkaars werk niet kan overnemen
Nee,nooit. Zodra het tijd is om te gaan vlieg ik ook naar huis.



Ik vind het niet leuk om te werken en doe dit dan ook voor het geld en niet voor de gezelligheid. Ook voor het sociale aspect doe ik het niet, ik vind het al sociaal genoeg om mijn collega's tijdens het werk te zien.



Nee hoor, geef mijn portie maar aan fikkie.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op behoorlijk hectische en dynamische dossiers dus af en toe een uurtje (of meer) extra zijn hier geen uitzondering. Het hoort erbij en dat wist ik toen ik aan deze klus begon. Dat is ook wat de klus leuk maakt. Flexibiliteit gaat echter twee kanten op: Ik zit nu even met wat lekkage gedoe in mijn badkamer dus als ik daarvoor wat eerder wegmoet vanwege een loodgieter oid, dan verwacht ik ook dat niemand daar moeilijk over doet. Gelukkig vindt mijn baas dat dan ook geen probleem. Ik meld het altijd wel even netjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werk waarbij niemand anders echt afhankelijk is van wanneer ik begin of stop (geen overdracht o.i.d) en ik werk regelmatig over. Ik stop meestal ergens tussen 16.

30 en 17.00, maar als ik met iets belangrijks bezig ben maak ik dat af ook tot 18.30. Ik vind dat het van twee kanten moet komen. Ik ga weleens iets langer met pauze ter compensatie bijvoorbeeld. Ik heb echt een kantooorbaan en eenmaal thuis werk ik ook niet meer door. Dit is mijn eigen keuze, ik snap dat sommige mensen er anders over denken. Maar echt stipt om 5 minuten voor tijd afsluiten, dat stoort me wel. Dit zijn op mijn werkplek ook meestal de mensen die het allemaal wel best vinden en er sowieso een laag werktempo op na houden, en die halve dagen op facebook zitten.
Leuk topic.



Ik bleef vroeger vaak hangen op het werk, deed niet moeilijk over werken op mijn vrije dag, geregeld met collega's op stap, buiten werktijden met elkaar appen (zowel over muziek/media etc als werk). En ja, daar haalde ik veel voldoening uit (naast mijn sociale leven).



Sinds ik een kind heb, ga ik vroeg weg. Als er gelegenheid is en het is nodig, dan werk ik in de avond of weekend; maar alleen als kind slaapt zodat het niet van "onze" tijd af gaat. Vind ik niet erg, maar ik heb er ook geen problemen mee om mede te delen dat ik het klusje niet even snel kan klaren in mijn eigen tijd ook al is het belangrijk. Op mijn vrije dag kom ik niet meer; heb het een paar keer gedaan in het begin maar als je eenmaal begint, blijf je bezig (of het moet echt een hele belangrijke afspraak zijn, met hoogste directies bijv.) Vond het veel te veel gedoe met zoeken naar incidentele oppas. Contact over de app met collega's is er nog steeds, ook privé, maar wel minder frequent.



Werk en privé vloeien nog steeds in elkaar over (bij mijn vriend trouwens ook), maar privé heeft nu voorrang ivm de verwntwoordelijkheden / verplichtingen richting kind. Ik verwacht dat de balans ooit weer om gaat slaan, als kind stuk ouder is. Verder geen idee hoeveel ik overwerk en zou ook niet in mijn hoofd opkomen om dat bij te gaan houden. Bij sommige banen/posities hoort overwerk er nu eenmaal bij. Alleen als ik merk dat de balans echt de verkeerde kant op gaat, stap ik even op de rem (vriend staat hier hetzelfde in trouwens).
Alle reacties Link kopieren
quote:Ponnie83 schreef op 28 mei 2016 @ 13:14:

[...]





Vind ik niet, je kunt immers pas beginnen met werken als je opgestart bent.. Daarbij vind ik dat het gewoon een beetje 2 kanten op moet werken. Als je bij ons met zo'n instelling werkt als jij, dan krijg je weinig gedaan..Wat voor instelling is dat? Ik kan je garanderen dat ik een heel goede baan heb en regelmatig complimenten krijg over mijn werk. Maar mijn werktijd begint als ik mijn kantoor binnenloop, niet pas 5 minuten later als mijn computer opgestart is. Ik kan namelijk bijvoorbeeld al beginnen met een gesprek met een collega over werk als ik mijn jas nog aan het uittrekken en nog iets doorspreken als ik mijn jas al aan het aantrekken ben, maar ik kan in die 5 minuten niet de boodschappen voor het avondeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ponnie83 schreef op 28 mei 2016 @ 16:48:

[...]





Wat een instelling.. Heb je verder een beetje lol in je werk?



Heb jij zelf wel een beetje lol in je prive leven?



Apart hoe sommige mensen zich beter voelen dan anderen omdat zij overwerken, ik vind overwerken helemaal niet beter, het houdt regelmatig juist in dat je je werk niet goed kan inplannen. En het zegt al helemaal niks over je inzet en output.
Alle reacties Link kopieren
Ach... zag ze wel eens in de kroeg, van die mannen die zichzelf héul belangrijk vonden, want tja, in hun ogen draaide het héle bedrijf om hen. En dan tegen elkaar "opbieden", zo van "ik heb deze week toch zeker 70 uur gedraaid, want tja, deal hier, deal daar, en moest ervoor naar de andere kant van het land, enz.".



Ze vonden zichzelf helemaal geweldig, en erg goed bezig, commercieel gezien. Tot ik hen vroeg "Tja, maar hoe commercieel bén je nou werkelijk als je elke week 20 of 30 uur voor niks werkt? OK. Je hebt een leuke lease-auto waar je dikke bijtelling over betaalt enzo, maar het ziet er voor de buitenwereld gelikt uit, maar hoe commercieel ben je nou werkelijk als je elke week 20 of 30 uur van je eigen kostbare tijd gratis weggeeft? Doet jouw bedrijf dat ook dan, gewoon 40% weggeven elke keer, aan klanten ofzo?"



Maar ja, dan zie je het verkeerd...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hera_ schreef op 29 mei 2016 @ 11:42:

Maar echt stipt om 5 minuten voor tijd afsluiten, dat stoort me wel. Dit zijn op mijn werkplek ook meestal de mensen die het allemaal wel best vinden en er sowieso een laag werktempo op na houden, en die halve dagen op facebook zitten.



Is dat echt zo, of is het alleen jouw perceptie?

Ik heb in een ver verleden een keer een klacht gehad van een collega die dit over mij vond. Helaas voor haar bleek mijn output veel hoger dan die van haar, dus ze stond nogal voor lul bij de baas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een gruwelijke hekel aan als collega's een paar minuten voor aanvang van hun werk binnen komen vallen, op hun gemak koffie halen en even bijkletsen voordat ze aan het werk gaan. Kost toch al gauw 10 tot 15 minuten. Ja helaas, de koffieautomaat is nogal traag en heeft regelmatig storing............ Kom dan 10 tot 15 minuten eerder dan heb je genoeg tijd om nog even collegiale praatjes te maken en je koffie / thee te halen.



Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die voor einde werktijd hun pc afsluiten, hun jas al aan hebben en de kuierlatten nemen dan wel stipt op tijd de afdeling verlaten. Zijn altijd dezelfde personen die dit flikken. Zij zorgen er ook voor dat werk blijft liggen want morgen is er weer een dag of uiterst moeilijk doen als er een keer overgewerkt moet worden. (bedrijf heeft als stelregel dat er niet overgewerkt wordt, door goede planning en samenwerking is overwerk niet nodig tenzij de omstandigheden zodanig zijn dat het echt niet anders kan). Het is wel zo dat het altijd wordt opgemerkt en dat de bewuste personen er op worden aangesproken want het heeft toch te maken met mentaliteit......... en die je kunt veranderen....... als je wilt.......... door fair en consequent de bedrijfsregels te blijven herhalen net zo lang tot het blijft hangen...........
quote:tigerlily75 schreef op 29 mei 2016 @ 19:34:

[...]





Heb jij zelf wel een beetje lol in je prive leven?



Apart hoe sommige mensen zich beter voelen dan anderen omdat zij overwerken, ik vind overwerken helemaal niet beter, het houdt regelmatig juist in dat je je werk niet goed kan inplannen. En het zegt al helemaal niks over je inzet en output.Als je goed hebt gelezen zie je juist dat ik niet meer overwerk, blijf hooguit een keer 5 a 10 minuten hangen om iets af te maken (aangezien het hoogst inefficiënt is om het de volgende dag nog een keer op te moeten pakken) Maar doordat ik af en toe eens wat langer blijf hangen, doen ze ook niet moeilijk als ik een keer 5 minuten later ben, want dat gebeurt ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 mei 2016 @ 19:37:

Ach... zag ze wel eens in de kroeg, van die mannen die zichzelf héul belangrijk vonden, want tja, in hun ogen draaide het héle bedrijf om hen. En dan tegen elkaar "opbieden", zo van "ik heb deze week toch zeker 70 uur gedraaid, want tja, deal hier, deal daar, en moest ervoor naar de andere kant van het land, enz.".



Ze vonden zichzelf helemaal geweldig, en erg goed bezig, commercieel gezien. Tot ik hen vroeg "Tja, maar hoe commercieel bén je nou werkelijk als je elke week 20 of 30 uur voor niks werkt? OK. Je hebt een leuke lease-auto waar je dikke bijtelling over betaalt enzo, maar het ziet er voor de buitenwereld gelikt uit, maar hoe commercieel ben je nou werkelijk als je elke week 20 of 30 uur van je eigen kostbare tijd gratis weggeeft? Doet jouw bedrijf dat ook dan, gewoon 40% weggeven elke keer, aan klanten ofzo?"



Maar ja, dan zie je het verkeerd...Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want vaak zit het feit dat er af en toe overgewerkt moet worden, ook verwerkt in het salaris.
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 29 mei 2016 @ 20:58:

[...]





Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want vaak zit het feit dat er af en toe overgewerkt moet worden, ook verwerkt in het salaris.Bij heel veel mensen ook niet. En dus zie ik niet in waarom die structureel langer zouden moeten werken dan hun contract luidt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet extra, maar ik carpool met 4 anderen, dus is ook wat lastig.

In verleden wel gedaan, je krijgt tijd voor tijd bij ons of je laat overuren uitbetalen, dus dat is wel fijn. Bij ons zou je dag en nacht kunnen werken, altijd super hectisch, genoeg te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ponnie83 schreef op 28 mei 2016 @ 16:48:

[...]





Wat een instelling.. Heb je verder een beetje lol in je werk?Ieder z'n ding toch? Ik vind de instelling van gratis overwerken weer helemaal niks. Ik heb zeker lol in m'n werk. Maar mijn werk is ook nooit af. En dat is bij niemand eigenlijk. Een klus afmaken kan ook de volgende dag. En als het wel die dag af moet dan heb je je tijd niet goed gepland. Ik werk om te kunnen leven en mijn leven en omdat het moet om te kunnen overleven. Prima als anderen mensen hun werk bij hun leven betrekken, maar waarom dan ergeren aan de mensen die dat niet doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:tigerlily75 schreef op 29 mei 2016 @ 19:39:

[...]





Is dat echt zo, of is het alleen jouw perceptie?

Ik heb in een ver verleden een keer een klacht gehad van een collega die dit over mij vond. Helaas voor haar bleek mijn output veel hoger dan die van haar, dus ze stond nogal voor lul bij de baas.Nee dat is zo. Ik heb collega's die ook stipt zijn maar veel werk verzetten en er is een vast groepje dat erom bekend staat minder werk te verzetten dan de rest en ook geen minuut langer doorwerkt. Is ook terug te vinden in de feitelijke aantallen/resultaten. Ik ga geen klacht indienen over deze mensen, vind het niet echt aan mij, en ik heb er niet continu last van in mijn eigen werk. Maar ik erger me er soms wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig ben ik ZZP'er, dus dan ligt het weer anders, maar vroeger liet ik het vooral van mijn vervoer afhangen.

Meestal was ik afhankelijk van het openbaar vervoer, en dan betekend 5 minuten overwerken vaak de trein/bus missen en dus een half uur tot een uur langer onderweg zijn.

Even 5 minuten langer doorwerken deed ik dus echt alleen in uiterste noodgevallen, ik ging altijd stipt op tijd naar huis, óf ik bleef gelijk een uur langer (maar dat natuurlijk alleen als er ook nog wel werk lag voor een uur )



Moet er wel bij zeggen dat ik daar gedurende de dag al rekening mee hield, dus als ik zag aankomen dat het niet ging lukken sloeg ik rustig een pauze over, zodat ik toch op tijd naar huis kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven