met welk produkt maak jij je koffiemachine schoon?

19-11-2008 13:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb sinds twee weken een nieuwe koffiemachine van Siemens.

De machine geeft nu aan dat hij moet worden ontkalkt en gereinigd.

In de gebruiksaanwijzing staan produkten van Siemens. Een flesje ontkalker kost tien euro.

Omdat dit mijn eerste machine is (daarvoor had ik nog een ouderwets gewoon koffiezetapparaat), heb ik echt geen idee wat ik voor middelen moet kopen en wat ze kosten.

Wie helpt mij een beetje op weg?
Alle reacties Link kopieren
azijn ontkalkt ook. daar doe ik het altijd mee. is lekker goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ontkalker voor 10 euro, das een lucratieve markt . Schoonmaakazijn kost 69 eurocent per fles en werkt net zo goed. Wel goed naspoelen, anders smaakt je koffie nogal goor.
anoniem_69819 wijzigde dit bericht op 19-11-2008 13:06
Reden: CENT! Anders zou het helemaal booming business zijn
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
er stond in het boekje dat ik absoluut geen azijn produkten mocht gebruiken.

Mijn koffiezetapparaat maakte ik namelijk ook altijd schoon met schoonmaakazijn.
Alle reacties Link kopieren
en ik moet ook reinigingstabletten (?) gebruiken...

Allemaal te bestellen bij Siemens...

Belachelijk hè 10 euri voor een flesje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Saneco, en die zetten ook in de gebruiksaanwijzing dat je producten kunt bestellen van hun merk voor de schoonmaak. Maar deze zijn ook te koop in de winkel voor een lagere prijs en ander merk. Gebruik zeker geen ontkalkingsazijn, daar doe je je apparaat geen goed mee. Bij de blokker verkopen ze zakjes met ontkalkingsmiddelpoeder, die je met water vermengt. Bij de gamma verkopen ze flesjes met ontkalkingsspul en bij de Macro hebben ze grote flessen met ontkalkingsmiddel voor koffie-apparaten. Het kost zo'n 3 euro, bij de Gamma is het duurder.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook met azijn, goedkoop en goed
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet wat voor apparaten jullie hebben, maar de mijne verneuk ik echt met die azijn-troep. En dat doe ik een apparaat van 300E niet aan, mijn koffie is me lief!
Alle reacties Link kopieren
ik ontkalk de senseo al 4 jaar met azijn, nooit problemen mee gehad hoor.
Alle reacties Link kopieren
senseo is geen echte koffie, een ook geen enorm duur apparaat. Ik heb een espresso-ding waar bonen in gaan, het systeem wat hoge druk kan maken, zodat het water door de fijngemalen koffie heen wordt geperst, zit wat complexer in elkaar dan een senseo. Misschien daardoor ook wat kwetsbaarder? Ik heb er namelijk een vakkundig verkloot met die azijn, mijn lesje geleerd, en voor 2E nog iets bij de blokker kan het twee schoonmaakbeurten mee. Maar die merken bestellen bij de fabrikant, no way!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je apparaat verknoeien met azijn? Wat denk je dat er in die ontkalkingsmiddelen zit? Dat is ook geen rozenwater hoor.

Bovendien smaakt je koffie daarvan ook goor, als je niet goed naspoelt.



En als je tabletten wilt gebruiken: steradent, voor kunstgebitten. Veel goedkoper en net zo effectief.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Carlice, hier gaat het ook om een duurdere machine, daarom wil ik er ook niet zomaar alles in gooien.

Dus bij de blokker kan je ontkalkingsmiddel halen?

En welk reinigingsmiddel gebruik je?
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 19 november 2008 @ 13:38:

Waarom zou je je apparaat verknoeien met azijn? Wat denk je dat er in die ontkalkingsmiddelen zit? Dat is ook geen rozenwater hoor.

Bovendien smaakt je koffie daarvan ook goor, als je niet goed naspoelt.



En als je tabletten wilt gebruiken: steradent, voor kunstgebitten. Veel goedkoper en net zo effectief. Poez, er staat heel duidelijk in de gebruiksaanwijzing dat ik (ik citeer:) Nooit azijn of middelen op basis van azijn mag gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Het principe van Senseo is precies hetzelfde hoor; er wordt heet water door (reeds gemalen, dat wel...) koffie heen geperst. Waarom is dat geen echte koffie? Of je het lekkere koffie vindt is wat anders. maar om nou te zeggen dat het geen echte koffie is...



Waar zit hem dan de kwetsbaarheid in zo'n 'echt' koffieapparaat? Wat doet azijn wat ontkalker niet doet?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ja Miepje, dat snap ik. Maar waarom dan niet? Waarom is azijn slecht en agressieve ontkalkers niet? En waarom is het voor een Senseo niet schadelijk, maar voor een esspressoapparaat wel?



Volgens mij heeft dat toch echt meer te maken met dat de fabrikant zijn dure onderhoudsprodukten wil verkopen hoor.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik koop alles bij blokker, ook schoonmaakspul. Heb even gekeken wat ik heb liggen, het is van Melitta. Daar hebben ze ook flessenspul van, dus niet alleen zakjes. Ik geloof dat de fles 1,69 kost, daar kun je meerdere keren mee doen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ok dank je wel carlice.

Poez, ik begrijp dat dat zo werkt, maar met een machine van vierhonderd euro neem ik geen risico.
Alle reacties Link kopieren
Miepje, misschien kun je een horeca leveransier opbellen? Dan heb je een grootverpakking voor niet al te veel geld.

Ik bestel altijd gewoon mijn reiniger bij mijn koffie. Let eigenlijk nooit op hoeveel dat kost. Moet gewoon gebeuren.



Dat je een koffie-apparaat van een paar tientjes met schoonmaakazijn schoon maak kan ik helemaal begrijpen, maar aan mijn espresso apparaat geen geklooi hoor. Vele vriendinnen die hem ook met azijn schoon maken en dat ding doet het toch niet helemaal lekker meer. Geven ze de schuld aan dat ding. Die van mij altijd netjes met de bijbehorende spullen gedaan en doet het nog net zo goed als 5 jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 19 november 2008 @ 13:41:

Grappig. Het principe van Senseo is precies hetzelfde hoor; er wordt heet water door (reeds gemalen, dat wel...) koffie heen geperst. Waarom is dat geen echte koffie? Of je het lekkere koffie vindt is wat anders. maar om nou te zeggen dat het geen echte koffie is...



Waar zit hem dan de kwetsbaarheid in zo'n 'echt' koffieapparaat? Wat doet azijn wat ontkalker niet doet?het verschil? Dat is een kwestie van smaak natuurlijk, ik vind het niet naar lekkere goede koffie smaken. Het is alsof het misschien toevallig naast koffie heeft gestaan. Nogmaals, kwestie van smaak. Een senseo is een veel kleiner apparaat en heeft ook niet grote druk nodig om het water door zo'n koffiepad te laten lopen. De koffie is wat groffer gemalen (loopt makkelijker door), de koffie is minder aangestampt. Bonen die in een apparaat versgemalen worden levert een wat fijnere structuur op en zijn ook wat 'vetter' dan gemalen koffie in een pad (die is wat meer uitgedroogd). Een apparaat heeft meer druk nodig om het water door die versgemalen fijne koffie te persen. Daardoor is het systeem wat groter, zijn die apparaten ook groter en ook wat duurder. Azijn door zo'n apparaat heen is schadelijk voor zo'n apparaat. Maar details ken ik niet, dan zou ik technicus en chemicus moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ooit een Jura koffie-apparaat gehad van 700 euro... ( was toen de goedkoopste versie).

T apparaat moest ook ontkalkt worden, en idd ook gewend aan ontkalken met schoonmaakazijn, na de 1e keer, geen probleem, na de 2e keer ook niet... de 3e keer ging t apparaat ineens lekken...

Toen ik hem opgestuurd had naar Jura voor een onderhoudsbeurt en om de lekkage te laten maken, bleek dat de rubberen ringen die in t apparaat zitten heel erg beschadigd waren door de azijn..

Deze ringen zijn behandeld met een speciaal laagje wat niet tegen de zuren van t azijn kan, net als sommige slangen die in die apparaten zitten...

bij de andere ontkalkingsmiddelen ( en dan hoef je echt niet perse die van de fabrikant te kopen) zitten er ook wel veel chemicalien in, maar daar zitten geen zuren in...

( t is een beetje hetzelfde idee als de zuren in frisdrank en de schade die ze aan kunnen brengen op je tandglazuur)



ik heb laatst ook een fles van een liter gehaald bij een koffiewinkel, kostte me ik geloof 7 euro, maar daar doe je wel een jaar mee!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Biol, dat wilde ik dus graag weten!



Nu drink ik amper koffie, dus ik heb een Senseo voor visite. (En die ontkalkt mijn schoonmaker, nooit gevraagd wat hij ervoor gebruikt eigenlijk, hij heeft zo zijn 'spulletjes') Maar ik word er altijd erg nieuwsgierig van als mensen gaan roepen dat iets absoluut niet kan maar niet kunnen uitleggen waarom.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Natuurazijn.....
Alle reacties Link kopieren
ehhm, natuurazijn is net zo zuur als schoonmaakazijn, dus dat lijkt me net zo schadelijk dan.....
Alle reacties Link kopieren
Ben net bij de blokker geweest en heb daar de ontkalker en de reiniging van Melitta gekocht.

Bedankt Carlice!!
Alle reacties Link kopieren
wel iets te laat maar misschien voor de volgende keer...

Heb eerst ook de zakjes van melitta gebruikt maar volgens mij waren die iets duurder in gebruik.

Heb normaal altijd van HG ontkalker voor espresso apparaten ( flesje is ook rond de 10 euro maar kan je meerdere keren van doen)

En nu heb ik toevallig blue wonder staan omdat HG uitverkocht was en hij toch ontkalkt moest worden. Ook rond de 10 euro leuke hieraan vond ik dat het de waterkleur aangeeft of hij goed ontkalkt is..oftewel of er veel kalk inzat ja of nee ( niet dus was nog steeds roze) Kon ik daarna gelijk met hetzelfde spul dus de waterkoker doen want als het roze bleef was het nogmaals bruikbaar.



ik gebruikte bij andere apparaten ook altijd azijn maar nu ik het hier gelezen heb ben ik toch blij dat ik dat ook niet aandurfde met dit apparaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven