Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Ik kom er niet uit. Ik kom ineens aan 85 steken na toer 3 en ik weet niet hoe ik het gedaan heb, en hoe ik het moet herstellen. Ook al lees ik jouw post zie ik het niet. Ik vraag het komende week maar aan mijn vriendin, die heeft nogal wat ervaring met haken, ik moet het toch voor me zien. Ik vind het zo'n leuk patroon, en op zich haak ik al een eind weg, ik ken de steken en termen al, alleen het patroon lezen vind ik dus nog lastig. Jammer dat Vonne deze poncho niet op youtube heeft. Maar bedankt Paling, heel lief van je.
Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.

Even zonder rekening te houden met een patroonsteek.

1: 102 lossen

2: 25 stokjes- 3 lossen -51 stokjes- 3 lossen- 25 stokjes -toer sluiten.

3 25 stk-(1stk 3 lossen 1 stk) in het gaatje wat in de vorige toer is ontstaan door de drie lossen- 51 stk -(1stk 3 lossen 1 stk) in het tweede gaatje dat in de vorige toer is ontstaan door de drie lossen- 25 stk.-toer sluiten.

Als je nu alles gaat tellen kom je tot het volgende: 25+1 stk-3 lossen - 1+51+1 stk- 3 lossen- 1+25 stk- toer sluiten.

Je hebt nu dus 4 steken gemeerderd en moet een toer hebben van 26 +53+26=105 steken plus de steek van het sluiten van de toer. En je hebt 2 gaatjes ontstaan door de 3 lossen. Het eerste gaatje zit op 1/4 van de toer en het tweede op 3/4.

In de volgende toer haak je weer alle steken en in elk van de twee gaatjes doe je weer (1stk 3 lossen 1 stk).

Je krijgt dan dus 27+55+27=109 steken plus de sluitsteek.

Zo meerder je in elke toer 4 steken.

Het is helemaal niet moeilijk maar je moet het even doorhebben

En zorgen dat je eerste toer sowieso goed is, met de gaatjes op de goede plek.

Succes ermee en als je er niet uitkomt inderdaad iemand vragen die het je even "live" voordoet
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 20 mei 2016 @ 20:43:

Hoe ga je het leren Jynx? Ik ben ook nog steeds wel zoekende hoor. Ik heb al veel geleerd maar haak toch nog (nou ja, wel toepasselijk) steeds halverwege af omdat ik het niet meer kan volgen.Ik denk door een combinatie van YouTube en hulp/uitleg van mijn schoonmoeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 01 mei 2016 @ 22:53:

Leuk topic! Ik ben van Zpaghetti (dik garen van t-shirt-stof) een poezenmand aan het haken, deze (hoop dat de link werkt).

Maar nu is mijn garen op en de kleur is niet meer bij te bestellen

Ik ben halveerde de 'opening'. En ik wil geen 2 kleuren.

Ik overweeg het laatste stuk opnieuw te doen maar dan gewoon rondgaan, zonder opening, er is al 1 poes die m leuk vindt en van een nieuwe kleur een hele nieuwe te maken voor de poes voor wie ik m bedoeld had.

Ik heb de toeren waarin ik de opening begonnen was, weer uitgehaald en de stukken gebruikt om de mand zónder opening wat verder te verhogen. Het ding is nu net klaar. Heb ouwe poes erin gezet en die is er niet meer uit gegaan



Ik heb een nieuwe voorraad Zpaghetti gekocht voor de mand zoals in de link (met dichte bovenkant) voor jongste kat. Het haakt wel zwaar, lomp garen, lompe naald (10 mm!) en grote bewegingen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Is een erg mooie mand streepjessokken. Heb je een foto van jouw variant? Pffff ik zie zo veel leuke projecten voorbij komen. Misschien dat die mand mijn volgend project gaat worden. Maarja eerst ben ik nog wel een tijd bezig met mijn deken. Heb net het 3e vierkantje af, dus ik heb nog wel even te gaan.



Al gelukt joni? Na de handige uitleg van paling?
Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept Salsagirl, en dat is niet uit ondankbaarheid naar Paling toe want ik ben er heel blij mee, maar ik merk dat ik bij zoiets al snel de handdoek in de ring gooi en kriegelig word. Donderdag ga ik bij mijn vriendin langs en dan neem ik het mee, kijk ik of zij me op weg kan helpen, ik wil het wel verder uitwerken. Eens zal het me toch lukken om iets af te maken. Ondertussen heb ik met Vonne en een andere youtube mevrouw (Siem geloof ik) nog wat steken doorgenomen, dus ik ben er wel nog mee bezig maar kom nog niet echt tot een haakwerk. Maar goed, ik ben nog beginner en zoekende he.
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 mei 2016 @ 09:59:

Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept Salsagirl, en dat is niet uit ondankbaarheid naar Paling toe want ik ben er heel blij mee, maar ik merk dat ik bij zoiets al snel de handdoek in de ring gooi en kriegelig word. Donderdag ga ik bij mijn vriendin langs en dan neem ik het mee, kijk ik of zij me op weg kan helpen, ik wil het wel verder uitwerken. Eens zal het me toch lukken om iets af te maken. Ondertussen heb ik met Vonne en een andere youtube mevrouw (Siem geloof ik) nog wat steken doorgenomen, dus ik ben er wel nog mee bezig maar kom nog niet echt tot een haakwerk. Maar goed, ik ben nog beginner en zoekende he.

Dat begrijp ik helemaal hoor!

In het begin zijn al die truukjes best lastig, maar als je ze maar eenmaal weet kun je ook makkelijker de patronen lezen.

Mijn tip om een patroon te lezen is toch wel: 1 regel tegelijk, dus regel voor regel (en steek voor steek) het patroon volgen
Inmiddels ben ik opnieuw begonnen met een andere bol wol, ik dacht dan kijk ik eens hoe ver ik kom. En het gaat nu al wel beter, het stekenaantal na toer 3 klopt nu. Wat ik ook al fout had gedaan was bij toer 3 alleen stokjes maken in de lossenboogjes in plaats van de stokjes ook op de stokjes te doen. Inderdaad dus een kwestie van heel snel lezen. Dat is wel een dingetje voor mij merk ik, ik ben altijd van vlug vlug.

Dus tot zo ver zo goed!

Ik weet niet of ik in jubelstemming zal blijven maar nu ben ik dus wel weer een stapje verder, en wat belangrijker is: Ik snap aardig wat ik doe. Nogmaals bedankt Paling! (en de andere voor de gezelligheid.)
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 mei 2016 @ 13:20:

Inmiddels ben ik opnieuw begonnen met een andere bol wol, ik dacht dan kijk ik eens hoe ver ik kom. En het gaat nu al wel beter, het stekenaantal na toer 3 klopt nu. Wat ik ook al fout had gedaan was bij toer 3 alleen stokjes maken in de lossenboogjes in plaats van de stokjes ook op de stokjes te doen. Inderdaad dus een kwestie van heel snel lezen. Dat is wel een dingetje voor mij merk ik, ik ben altijd van vlug vlug.

Dus tot zo ver zo goed!

Ik weet niet of ik in jubelstemming zal blijven maar nu ben ik dus wel weer een stapje verder, en wat belangrijker is: Ik snap aardig wat ik doe. Nogmaals bedankt Paling! (en de andere voor de gezelligheid.) Super! En nu kalmpjes doorgaan...
Hoe is het met de hakers en breiers?



De poncho is klaar. Ik zie dat het in het midden niet helemaal gelijk loopt met het meerderen, maar over het algemeen is ie toch wel echt goed gelukt, ik ben wel tevreden zo voor een eerste resultaat. De tip om echt goed te lezen was een goeie. Zo logisch eigenlijk, maar ik ben nogal eens van vlug vlug, en dan loop je daarop vast.



Ondertussen weer naar zeeman geweest en drie bollen blauw gekocht. Ik wil er graag een bolero van maken, deze:

http://www.jessica-tromp. ... atronen%20haakpatroon.htm



Alleen is het een geprint patroon, in plaats van een patroon met tekst. Dus dat is nog een uitdaging. Het begint met een ring, zover ben ik al.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je niet hebt opgegeven en dat het je nu gelukt is joni! Heb je ook snel gedaan zeg! Geprinte patronen ben ik ook nog niet echt in thuis. Maar daar zal op internet ook wel genoeg uitleg over te vinden zijn lijkt me.



Ik heb week 1 van de cal af. Ben nu met week 3 bezig (ik had het garen voor werk twee nog niet) maar nu duurde het wat langer voordat ik het patroon door had. Ook is het vierkantje een stukje kleiner geworden dan de andere dus ik moet er wel een opnieuw doen. Ik hoop dat hij dan wel even groot wordt. Is lastig vind ik.
Wat snel Joni! Ik vind het altijd zo'n fijn gevoel als er een project daadwerkelijk 'af' is



Hier ben ik al op de helft van de CAL 2015 deken ( en ik moet zeggen dat ik helemaal verliefd ben op de deken en het patroon). Vandaag de laatste bollen gekocht voor de omslagdoek ( die ik denk ik dit weekend af kan ronden).



En ik heb weer een nieuw project gevonden.. De Mochila tas. Echt, ik vind ze zo mooi!

Katoen heb ik al in huis ( ik heb een behoorlijke voorraad hier liggen) en het patroon is ook al uitgezocht Nu nog even kijken of ik het project start op vakantie, in Frankrijk, of dat ik het lekker laat liggen tot na mijn vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 27 mei 2016 @ 22:50:





Ondertussen weer naar zeeman geweest en drie bollen blauw gekocht. Ik wil er graag een bolero van maken, deze:

http://www.jessica-tromp. ... atronen%20haakpatroon.htm



Alleen is het een geprint patroon, in plaats van een patroon met tekst. Dus dat is nog een uitdaging. Het begint met een ring, zover ben ik al.



Oh leuke bolero zeg!

Ik dacht, een geprint patroon, handig! Maar je bedoelt zon haakschema. Even gekeken maar ik denk dat je elke volgende toer met die lichtblauwe rondjes (lossen) begint en dan tegen de klok in werken. (Eerst 3 lossen om de hoogte in te werken, dan 4 lossen voor het bochtje en dan de 4 stokjes enz)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog het laatste onderdeel van emmie eenhoorn maken (de Hoorn). Lukte gisteren niet. Met alleen in de voorste haken heb ik onbewust gemeerderd. Vanavond of morgen opnieuw proberen.



Maar eerst m'n fotoalbum afmaken (goede actie die tot woensdag geldt, heeft dus even prioriteit).
Ben inmiddels verschillende proeflapjes aan het maken om vierkantjes te haken voor een bolero, er zit nog niet echt lijn in maar ik freubel weer lekker weg in het zonnetje. De poncho wil ik nog wel een keer maken maar dan in de kleur die ik echt leuk vind, en met de kennis die ik er met de proefponcho in heb opgedaan, dus dan ga ik voor perfectie! Wat is het trouwens makkelijk om franjes te maken, en wat geeft dat een leuk resultaat zeg!



Die site van Jessica Tromp vind ik wel weer heel leuk en handig, daar ga ik me ook nog eens op het gemak in verdiepen later deze week. Ik wil ook nog een mapje halen waarin ik mijn patronen op ga bergen, er vanuit gaande dat dat er een heleboel worden, haha.



Laat je niet ontmoedigen Salsa, uithalen dan maar en weer door. Gelukkig is de schade met haken nooit zo dat je iets onherroepelijks hebt gedaan zoals met kleding maken, dan is geknipt nou eenmaal geknipt.



Wow Chantilly, jij bent echt bezig zeg, wat gaaf! En wat een leuke tassen zijn dat ja. Ga je al snel op vakantie, en waar ga je heen in Frankrijk? Wij zijn ons nog aan het orienteren, wilden eigenlijk naar de cote d azur maar als het weer dichterbij huis ook goed is tegen die tijd misschien een ander gebied, of Duitsland.



Feetje, bedankt voor de tip. Ik ben inmiddels weer naar een ander patroon geswitched wat me net eenvoudiger lijkt, hoewel het nog abracadabra is. Succes met de laatste hand aan de hoorn, jammer van dat meerderen maar goed, het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor de ervaren breiers onder ons: ben nog steeds bezig met dat babydekentje en heb er inmiddels wat foutjes in zitten. Kan het niet aanzien en ben serieus aan het overwegen opnieuw te beginnen, maar dan met grotere maar brei naald. Ik verwacht dat het breiwerk wat 'luchtiger' wordt, klopt dat? Ik heb nu 8ply wol wat ik met 4mm breinaald brei, maar wil dan naar 6mm. Wat zouden jullie doen? Het dekentje mag wat luchtiger worden omdat ik het meer als omslagdoek had bedoeld, het is al wat 'denser' geworden dan ik verwacht had
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het hetzelfde werkt als bij haken: je werk wordt luchtiger maar ook groter. Je moet dus even bedenken of dat geen nieuw probleem oplevert (zou niet weten wat, overigens, bij een dekentje).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Je werk wordt inderdaad luchtiger met een grotere naald en daardoor ook wat groter. Het kan zijn dat een patroon minder mooi uitkomt omdat er wat meer gaatjes in je werk komen. Ik zou gewoon een stukje proberen en kijken hoe het wordt.



Foutjes kan ik ook niet tegen, heb wel eens mn hele breiwerk (half dekentje) weer uitgehaald omdat ik het niet mooi gecorrigeerd kreeg. Heel frustrerend, maar altijd wel blij als het resultaat dan goed is.



Ben deze week weer met een nieuw dekentje begonnen. Had er 1 gemaakt voor het dochtertje van een vriendin, en heb nu nog 2 vriendinnen die net bevallen zijn, dus we gaan in een andere kleur gewoon lekker door.
Ik heb vorige week ook nog wat uitgehaald omdat ik een foutje niet mooi gecorrigeerd kreeg. Daar kan ik dus ook niet tegen he ... Gelukkig gebeurt het me niet meer heel vaak, al haal ik wel vaak dingen uit omdat ik het tóch anders wil doen.



Mijn laatste omslagdoek was een succes bij Keltfest. Ik lief zelf gebreide omslagdoeken als ik ga kamperen, vaak heb je rond deze tijd van het jaar zo'n 'tussenfase', als het nog te warm is voor een trui of vest, maar te koud voor een t-shirt of longsleeve. Vooral omdat ik kou vaak al aan mijn rug merk als ik nog niets warms om mijn armen kan hebben (ik ben best een miepert als het om kleding gaat haha).
Jeetje, ik zie dat ik drie dagen geleden heb gepost dat ik de poncho nog een keer wil maken, en ik ben er nu al de laatste hand aan aan het leggen; de franjes. Het is mooi geworden, donkerblauw, met een creme onderrandje en dan de franjes in een nog donkerder bruin. Misschien dat ik rondom de hals nog een rij vasten haak in die kleur.

Dit patroon ging me goed af en was me duidelijk, maar ik merk dat ik met andere patronen weer vastloop.
Goed bezig Joni! Ik heb nog steeds wel eens dat ik er even niet uitkom.. Nu ook met mijn CAL 2015.. Als ik niet zoveel uit had hoeven halen, was de deken al klaar geweest



Omslagdoek is hier klaar en ik moet zeggen dat ik 'm echt mooi vind geworden! Het kleurverloop is echt super.. Dat dat uit een bol wol kan komen blijft me nog altijd verbazen.



Omslagdoek
quote:Joni_de_tweede schreef op 31 mei 2016 @ 17:03:

Jeetje, ik zie dat ik drie dagen geleden heb gepost dat ik de poncho nog een keer wil maken, en ik ben er nu al de laatste hand aan aan het leggen; de franjes. Het is mooi geworden, donkerblauw, met een creme onderrandje en dan de franjes in een nog donkerder bruin. Misschien dat ik rondom de hals nog een rij vasten haak in die kleur.

Dit patroon ging me goed af en was me duidelijk, maar ik merk dat ik met andere patronen weer vastloop.



Kijk, dat gaat goed zeg!

En voor de volgende patronen: gewoon toer voor toer, steekje voor steekje.
Inderdaad, stukje voor stukje, en elke keer dat je weer een stukje (of steek) af hebt is dat een nieuwe overwinning

Ik ga vandaag beginnen aan een rok van granny squares met keltische knopen. Vandaag ga ik er waarschijnlijk niet heel veel aan kunnen doen, maar ik heb tot volgend jaar de tijd
Leuk schattigmeisje! Ik merk dat mijn ongeduld me in de weg zit, dat stukje voor stukje, beetje bij beetje is niet echt aan mij besteed en dat heb je toch nodig bij haken. (Om het leuk te houden in ieder geval.)



Ik ben weer aan dezelfde poncho begonnen, maar dan in het zwart, dan is het toch weer heel anders. En ik wil er een los bloemetje op haken, en in plaats van franjes een bolletjesrand maken ofzo, ik kijk wel, het kan nog alle kanten op.

Verder vind ik de kussentjes en dekens voor in de tuin in granny squares heel leuk, dus dat is ook nog een projectje wat ik eens uit wil voeren.
Breien blijft trouwens toch vooral mijn ding, merk ik. Bij haken ben ik veel ongeduldiger.

Ondertussen ben ik al een eind met mijn tweede granny square, dit is de eerste. Misschien dat het toch een dekentje wordt, eigenlijk vind ik ze te dik worden voor een rok ... Maar het lukt verder goed, dus deze ga ik wel onthouden!



Verder ben ik niet zo stiekem best wel trots op mijn entrelac kussensloop en sjaaltje Ik merk dat dingen uploaden naar Ravelry ook verslavend werkt: leuk om te kunnen laten zien wat ik gemaakt heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven