Geld & Recht alle pijlers

Heeft mijn werkgever gelijk?

31-05-2016 16:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Sinds juni vorig jaar ben ik volledig aan het werk (had een moeilijk tijd na de bevalling) in november dat jaar ben ik bij de uwv volledig beter gemeld alleen vond mijn werkgever het handig mij 5% ziek te houden. Het is nu alweer bijna juni en na veel gezeur van mijn kant kreeg ik vandaag te horen dat ik beter gemeld zou worden. Ik deed immers mijn werk volledig en werk mijn volledige contract uren.



Maar nu komt het.. ik ben ook van plan begin augustus een dagje minder te werken door een ouderschapsverlof dag op te nemen waar ik gewoon goed recht op heb. Dit heb ik ook aangegeven en moet alleen via Personeelszaken geregeld worden. Maar vandaag kreeg ik dus een heel raar telefoontje van de werkgever. Ze zouden me pas volledig hersteld melden als ik pas een ouderschapsverlof dag indien. Nu is mijn vraag kan dit gewoon????



Bedankt!
quote:summerjamm schreef op 31 mei 2016 @ 18:04:

Bedankt voor de snelle reacties!



Bij het UWV sta ik al helemaal beter gemeld heb daar ook netjes een brief van ontvangen en krijg ook geen uitkering meer.



Ik zal de situatie even uitleggen. Na mijn bevalling werd ik erg ziek. Had al een rot zwangerschap en stond toen al voor zoveel procent ziek gemeld bij het UWV. In juni vorig jaar ben ik weer langzaamaan begonnen met werken. De bedrijfsarts wilde dat ik de helft van de contract uren zou werken en het ging steeds beter (stond 100% ziek gemeld bij het uwv) na een maand ging het zo goed dat ik volledig weer ging werken. Ik werkte al mijn uren en lichamelijk ging het top! Alhoewel ik wel zat met het UWV gedoe. Ik had nauw contact met een medewerker van het uwv die eens in zoveel tijd belde om te vragen hoe het gaat. Deze persoon vond het wel merkwaardig vreemd dat ze me maar niet beter wilde melden terwijl ik in principe geen klachten meer had en gewoon volledig aan het werk was. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat ik gebeld werd door de hoofdkantoor van het uwv en ze eens wilde weten waarom mijn werkgever me niet beter wilde melden. (Ik dacht ja duh ik ontvang geld van jullie en niet van de werkgever slimmerd dus dat is wel lekker makkelijk voor de werkgever) kennelijk heeft deze op hun sodemieter gehad van het uwv en heb ik een gesprek gehad met PZ dat ze me volledig hebben beter gemeld bij het UWV. Ik kreeg een week later netjes een brief en zou weer normaal betaalt worden door mijn werkgever maar nog wel 5% ziek gemeld staan (wsl bang dat ik toch terugval wie zal het weten)



Ik heb niets getekend trouwens. Vind het alleen zo raar dat mijn werkgever dat eist en zo te lezen van jullie reacties mag het dus niet.





Dan heeft het echt te maken met dat ze je hopen te wippen na 2 jaar. Tenminste dat denk ik.



Ik zou met kopie brief naar PZ gaan en eisen dat je met die datum in het systeem van bedrijf olledig beter gemeld ben. En dat je daar een schriftelijke bevestiging van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt lieve mensen voor de tips!



Ik stap gewoon morgen naar de werkgever en neem het op! Ben er eigenlijk echt klaar mee. Heb zo lang moeten zeuren om me beter te melden. Zelfs collega's vonden dit gek aangezien ik weer volledig aan het werk was.. heel gek allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:summerjamm schreef op 31 mei 2016 @ 18:04:

Bedankt voor de snelle reacties!



Bij het UWV sta ik al helemaal beter gemeld heb daar ook netjes een brief van ontvangen en krijg ook geen uitkering meer.



Ik zal de situatie even uitleggen. Na mijn bevalling werd ik erg ziek. Had al een rot zwangerschap en stond toen al voor zoveel procent ziek gemeld bij het UWV. In juni vorig jaar ben ik weer langzaamaan begonnen met werken. De bedrijfsarts wilde dat ik de helft van de contract uren zou werken en het ging steeds beter (stond 100% ziek gemeld bij het uwv) na een maand ging het zo goed dat ik volledig weer ging werken. Ik werkte al mijn uren en lichamelijk ging het top! Alhoewel ik wel zat met het UWV gedoe. Ik had nauw contact met een medewerker van het uwv die eens in zoveel tijd belde om te vragen hoe het gaat. Deze persoon vond het wel merkwaardig vreemd dat ze me maar niet beter wilde melden terwijl ik in principe geen klachten meer had en gewoon volledig aan het werk was. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat ik gebeld werd door de hoofdkantoor van het uwv en ze eens wilde weten waarom mijn werkgever me niet beter wilde melden. (Ik dacht ja duh ik ontvang geld van jullie en niet van de werkgever slimmerd dus dat is wel lekker makkelijk voor de werkgever) kennelijk heeft deze op hun sodemieter gehad van het uwv en heb ik een gesprek gehad met PZ dat ze me volledig hebben beter gemeld bij het UWV. Ik kreeg een week later netjes een brief en zou weer normaal betaalt worden door mijn werkgever maar nog wel 5% ziek gemeld staan (wsl bang dat ik toch terugval wie zal het weten)



Ik heb niets getekend trouwens. Vind het alleen zo raar dat mijn werkgever dat eist en zo te lezen van jullie reacties mag het dus niet.



Dat laatste is dus precies wat hier boven bedoeld wordt.

Je werkt full time, je baas betaald je salaris maar je bent voor de zekerheid toch nog een beetje ziek gemeld. Dit betekend dat het bedrijf na twee jaar een procedure in kan zetten om je te ontslaan.



Echt ga daar achteraan want je werkgever is achter je rug om bezig.
Alle reacties Link kopieren
Summerjamm, heel veel succes gewenst. Laat je weten hoe het afloopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:summerjamm schreef op 31 mei 2016 @ 18:39:

Bedankt lieve mensen voor de tips!



Ik stap gewoon morgen naar de werkgever en neem het op! Ben er eigenlijk echt klaar mee. Heb zo lang moeten zeuren om me beter te melden. Zelfs collega's vonden dit gek aangezien ik weer volledig aan het werk was.. heel gek allemaal.Niet zo gek dus, je leest hier de achterliggende reden.
quote:Zwartvlekje schreef op 31 mei 2016 @ 19:14:

[...]

Dat laatste is dus precies wat hier boven bedoeld wordt.

Je werkt full time, je baas betaald je salaris maar je bent voor de zekerheid toch nog een beetje ziek gemeld. Dit betekend dat het bedrijf na twee jaar een procedure in kan zetten om je te ontslaan.



Echt ga daar achteraan want je werkgever is achter je rug om bezig.Nee, het betekent dat het bedrijf mogelijk denkt dat zij dat kunnen doen. Echter, dit is niet toegestaan, en dus zal zo'n ontslag ook geen stand houden wanneer er door de werknemer bezwaar wordt gemaakt. Sterker nog, het kan de werkgever duur komen te staan.
hoezo ben jij akkoord gegaan met 5 % ziekmelden terwijl je gewoon beter bent en die 1,8 uur ook gewoon hebt gewerkt neem ik aan?

of was je echt 1..8 uur per week vrij omdat je ziek was

Is toch idioot als jij je beter wit melden en gewoon je uren werkt heeft de werkgever je maar beter te melden
quote:vivajaline schreef op 31 mei 2016 @ 21:38:

hoezo ben jij akkoord gegaan met 5 % ziekmelden terwijl je gewoon beter bent en die 1,8 uur ook gewoon hebt gewerkt neem ik aan?

of was je echt 1..8 uur per week vrij omdat je ziek was

Is toch idioot als jij je beter wit melden en gewoon je uren werkt heeft de werkgever je maar beter te meldenDaar is ze niet mee akkoord gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als werkgever van mening is dat je 5% ziek bent, kunnen ze een deskundige oordeel aanvragen bij het UWV. Werkgever moet aangeven welke taken je niet verricht of welke uren je niet werkt. Lijkt mij dat ze dit niet kunnen onderbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven