nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@Kaartje. Ik zie nu ineens jouw reactie op mij, helemaal overheen gelezen.



Maar jeetje dat scheelde nogal wat met lente 2016 starten verplaatst naar okt 2016 en nu vorige week toch begonnen met afgraven. Wel fijn dat ze nu al gestart zijn en het laatste kwartaal opgeleverd wordt. Dan gaan ze bij jullie erg rap dan vergeleken met ons als jullie oplevering in okt/ nov is en dat van ons in eerste kwartaal 2017.



Nu heb ik ergens gelezen dat de opleverdatum vaak ruim genomen wordt. Of dat idd klopt??



@Fonteyn oef dat is balen zeg. Maar het is net wat je zegt dat je je er niet druk om.gaat maken. Kindje in de buik is belangrijker.



Hier vandaag een mail binnen gekregen :-) 16 juni eindelijk ons start bouw feestje.:-) hiep hoi. Duurt best lang, dik 2 uur. Wat moet ik me eigenlijk bij voorstellen bij zo'n feestje?? Het zag er naar uit dat ik geen vrij kon krijgen maar omdat het een bijzonder iets is kan ik 3 uur eerder weg van mijn werk :-) zoo blij mee.



Eindelijk....
Alle reacties Link kopieren
@Amby: wat een domme fout van die tegels! Echt irritant! Hopelijk kunnen ze het op een mooie manier oplossen. Wij werden gisteren ook gebeld voor de badkamer. In plaats van het muurtje voor de douche op 90cm te zetten, hadden ze m op 98cm gezet, waardoor de douchedeur nu niet meer past. Betekent dat er een andere moet komen. Die moet helemaal op maat gemaakt worden. De kosten hiervoor zijn, terecht, voor de aannemer.



@Kaartje: bij ons hebben ze er 7 maanden over gedaan, terwijl het heel snel ging en ze slechts 2 dagen niets konden doen ivm vorst. Bij jullie gaan ze het dus in 5 maanden doen. Lijkt me zo snel ;)! Wel chill! Ook leuk een start bouwfeestje. Wij hebben dat niet gehad. Veel plezier vandaag! Ontmoet je je buren voor het eerst?



@pat: bij ons hebben ze het inderdaad heel ruim genomen. De eerste planning was oktober opleveren, maar nu krijgen we 30 juni de sleutel al . Scheelt dus ruim 3 maanden .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Kaartje,

Het ligt een beetje aan de precieze oplever datum of we voor of na de geboorte gaan verhuizen(en aan de uiteindelijke bevallings datum).

We gaan sowieso alle werkzaamheden door werklui in plannen. Dan moeten we eventueel alleen nog de spullen verhuizen na de bevalling.



Pat,

Fijn dat de uitnodiging binnen is.

Bij ons duurde het ook 2 uur. Er werd van alles verteld over de plaats en bouw. Daarnaast was er vooral ruimte om met je toekomstige buren te kletsen. Was erg gezellig bij ons!
Alle reacties Link kopieren
bouwfeestje duurde denk ik ook ongeveer 2 uur. Bij ons werden er funderingsplaten gelegd met de bewoners van dat huis. Ze zouden het eigenlijk bij ons huis doen maar wij waren later ivm werk en toen hebben ze het maar bij de buren gedaan. Heel veel glitterconfetti wat er daarna nog weken lag. Hierna bij een cafe in de buurt nog wat gedronken en kregen we hapjes.



Bij ons waren ze gestart half mei en half dec kregen wij de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
@fonteyne dat is wel jammer dat de oplevering zo kort rond de bevalling is maar goed dat zie je dan wel....of lekker rustig bevallen en bijkomen en dan vers in nieuwe huis of bevallen in nieuwe huis.



@ opleveringen hier zei de kopers begeleiding 2 de kwartaal 2017 maar kan ook 1ste worden. Project om ons heen worden eerste net voor bouwvak opleverd. Stuk eerder dan eerdere prognose.



@bouwfeestje hier nog uitnodiging maar lijkt mij erg leuk.



Hoera brief gisteren ontvangen en ze zijn gisteren ook begonnen mrt uitgraven kavels.

Vandaag hypotheek offerte tekenen.

Huis nog niet verkocht maar veel kijkers en 1 heeft ook al meer info opgevraagd en lijkt serieus interesse te hebben.

We neigen nu voor 90 % naar doorgaan ook al is huidige huis nog niet verkocht.

Ondertussen op zoek al naar tijdelijke woonruimte maar dat valt zwaar tegen. Alles is voor min 12 mnd en zo lang gaan wij er niet wonen. Veel geld om dan 3-4 mnd extra dubbele lasten te hebben.

En/of we moeten ook nog alle vloeren doen in t tijdelijke huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden alleen een burenborrel in een cafe met de start van de bouw, het had niet zoveel meerwaarde om op dat moment de bouwplaats op te gaan. Maar ik vond het hartstikke leuk de nieuwe buren te ontmoeten die ik toen ook al deels kende van de FB groep die we hebben.



@Jua, leuk dat jullie toch neigen naar het door laten gaan. Als je ook al een hypotheek offerte hebt liggen enz. dan ben je ook best al kosten aan het maken immers. Blijf voor jullie duimen dat het huis snel verkocht wordt!
Alle reacties Link kopieren
Jua,

Hopelijk wordt het huis toch snel verkocht!

Dat is toch wat veiliger dan kopen met een huis die nog te koop staat.

Jullie zijn goed aan het informeren en overwegen, dus jullie zullen vast een goede beslissing nemen. Leuk dat het waarschijnlijk toch gaan doen!



Een tijdelijke woonplaats lijkt me inderdaad niet makkelijk te vinden.

Hopelijk komen jullie iets tegen wat bevalt.
Alle reacties Link kopieren
Hier was gisteren het start bouw feestje. Ik vond het hartstikke gezellig en leuk georganiseerd!

Wij gingen een fles in de grond graven. Deze komt onder de fundering van je huis. Ik vind het een origineel idee! We kregen een schep om de fles in te graven en deze mochten we ook houden. Altijd handig.

Verder toekomstige buren ontmoet wat ik erg leuk vond. Ik wist niet zo goed wat ik bij zo'n feestje moest voorstellen maar het was dus geslaagd. Verder is het morgen de dag van de bouw. Onze bouwer had besloten om deze dag al op 1 juni te organiseren. Dus er was ook van alles te doen bij ons nieuwbouw project. Wat trouwens nog wel leuk was. We moesten zelf naar onze kavel toelopen om de fles te begraven. Ik weet wel waar ons toekomstige huis komt te staan. Maar er was ook een man aanwezig die was al bijna begonnen met het graven van een gat bij onze kavel. Hij zij ook heel verbaasd uh gaan jullie hier ook wonen. Totdat zijn vrouw riep je moet hier zijn je staat verkeerd.

Dus @pat startbouw feestje vond ik wel echt de moeite waard.



@jua wel spannend hoor met jullie huis verkopen. Fijn dat er nu wel veel animo is!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n beslissing nemen we inderdaad niet 1,2,3.

Maar ondertussen dus met de hypotheek ook al erg ver dus als we het zouden afketsen kost dat ook veel geld.

Het financiële plaatje als we verhuist zijn naar nieuwbouw er heel goed uit.



Keuken offerte ( wel ondervoorbehoud ) ook getekend dus moet nu gewoon maar hè haha.

Morgen ook een 2 de bezichtiging.



Doodeng kopen zonder dat ons huis al verkocht is. Maar we hebben nog even en meeste huizen bij ons in de wijk zijn wel binnen het jaar verkocht, grotendeels binnen 6 mnd.



Degene met koophuis, blijven jullie daar wonen tot nieuwbouw klaar is?
Alle reacties Link kopieren
@jua: ja, wij blijven wonen in ons huidige huis tot het nieuwe huis klaar is. Heeft er ook mee te maken dat mijn vriendin in oktober bevalt, alleen al daarom liever geen twee verhuizingen, er verandert al genoeg. Verder hebben wij 4 katten die we ook geen twee verhuizingen aan willen doen (twee ervan zijn vorig jaar al verhuisd). Ons huis staat dus ook nog niet te koop, het wordt moeilijk een koper te vinden die pas volgend jaar in ons huis kan. Wij wachten met te koop zetten tot het najaar, dat geeft ons 6 maanden de tijd, en de huizenmarkt in mijn woonplaats gaat best hard momenteel, dus daar heb ik wel vertrouwen in...
Alle reacties Link kopieren
@kaartje: leuk, zo'n start bouw feestje! Als je dat zo vertelt krijg ik al helemaal kriebels!



Bij ons zijn ze nog bezig met bouwrijp maken van de grond en dat duurt helaas een paar weken langer dan voorzien. Op zich niet erg, want we zijn nog steeds bezig met de hypotheek. Het voorbehoud is inmiddels al twee keer verlengd, omdat de hypotheekverstrekker fout na fout maakt bij de beoordeling van ons dossier. Grrrrrrrr. Het duurt nu al bijna 3(!) maanden. Terwijl wij gewoon allebei een vaste baan hebben en de lening ruim onder ons max hypotheekbedrag is. Ik vind het echt bijzonder frustrerend. Ik dacht dat je daar toch zelf wel enige invloed op kunt hebben door je zaken goed op orde te hebben, de benodige papieren snel aan te leveren en er vaak achteraan te bellen. Maar het blijkt nu dus dat dat helemaal niets uitmaakt...
Alle reacties Link kopieren
@Santacruz wat vervelend met die hypotheek zeg. Bij de een gaat het super snel en bij de ander duurt het maanden.

Ik snap echt niet waar dat door komt. Hebben jullie wel hulp van een hypotheek adviseur?
Alle reacties Link kopieren
We hebben een adviseur waar we tevreden over zijn. Hij zit er bovenop bij de hypotheekverstrekker. Waardoor het steeds mis gaat is mij een raadsel. Verwerkingstijden zijn langer dan normaal, dan ontbreken er weer documenten, dan moet er ineens een taxatie gebeuren terwijl eerder, (6! weken geleden) toegezegd was dat dat niet nodig was, dan is er ineens een mail zoek, dan is er een systeemfout, dan is een formulier niet goed etc. etc.



Maar het lijkt er nu op dat we maandag finaal akkoord krijgen.
Alle reacties Link kopieren
*dubbel*
Alle reacties Link kopieren
*driedubbel*
Alle reacties Link kopieren
@santacruz ah vandaar! Ik zou duimen dat a.s. maandag jullie het akkoord krijgen!!
Alle reacties Link kopieren
We hebben toch nog vandaag akkoord gekregen! Dat wordt met een goed gevoel het weekend in!
Alle reacties Link kopieren
Jeuj, gefeliciteerd! Da's weer één stukje ellende minder.
Alle reacties Link kopieren
fijn Santacruz!
Alle reacties Link kopieren
Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Nou, wij gaan dit weekend de laatste voorbereidingen treffen voor het eerste werk. Vandaag richting de Ikea om o.a. alvast wat lampen te halen en dan morgen bij de bouwmarkt plugjes, verf enz. te halen. Maandag proberen alles netjes op m'n werk achter te laten, en dan dinsdag eindelijk de sleutel. Kan niet geloven dat het eindelijk zo ver is.
Alle reacties Link kopieren
Fijn santacruz



Amby, komt wel heel dichtbij nu! Leuk hoor!
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Super leuk Amby, nu is het echt nachtjes aftellen!!



Hier bevalt het nog steeds heel goed in ons huis. Wel irritaties richting de aannemer (nog steeds ), ze hebben nog steeds niks gedaan aan alle openstaande punten. Gelukkig hebben we nog geld bij de notaris staan. Dat krijgen ze pas als het allerlaatste punt klaar is!



Zijn nu druk bezig met de tuin, dat is ook een mega klus zeg... Maar het wordt wel heel mooi. Straks lekker buiten zitten
Hoi dames,



Ik heb het topic doorgelezen, leuk om te lezen dat sommigen ondertussen hun nieuwe huis al betrokken zijn.



Zelf zijn we ook aan het oriënteren op een nieuwbouwhuis. Hebben as dinsdag een vervolggesprek bij de makelaar.

Mijn hart heeft het al gestolen, mijn vriend moer nog wennen aan het idee dat hij geen grote garage erbij kan krijgen (droom van hem), maar dit is ook niet geheel realistisch gezien budget en locatie.



Ben heel benieuwd naar het gesprek as dinsdag. Er is in het project (17 woningen) nog 1 vrij.

Wij kunnen daar nu voor gaan.

Het zijn rijtjeswoningen, maar deze vrije woning heeft wen "punt" op de 2e verdieping (functioneert eigenlijk als dakkapel) waardoor de woning ipv 120 m2 ,130m2 is.



Ben heel benieuwd naar de keuken/badkamer mogelijkheden.

Badkamer ziet er in het promofilmpje prima uit (alleen andere wasbak heeft de voorkeur) maar de keuken is erg basic.



Zoals veel nieuwbouwhuizen is het een huis zonder gas. Standaard zit er een keramisch kookplaat in de keuken. Iemand hier ervaring mee? Mij lijkt inductie fijner maar heb tot nu toe alleen ervaring met gas.



Hoeveel kostte het upgraden van de woning ongeveer bij jullie?

Verder wordt de woning redelijk compleet opgeleverd (bestrating pad/terras tuin/ schutting -betonnen paal-/ buitenstaan/ grijswater circuit).



Stel dat we de woning kopen, hypotheek regelen en dit ongeveer tot augustus duurt. Betaal je dan ook pas vanaf augustus voor de woning?

Ze zijn namelijk in april begonnen met bouwen en de oplevering zou zijn in januari maar is vervroegd naar oktober/november.

Een korte periode dubbele lasten is wel erg gunstig voor ons!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven