Contant geld langzaam afgeschaft? En onze privacy dan?

30-05-2016 17:47 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Reizigersorganisatie Rover vindt het volledig afschaffen van contant geld in het openbaar vervoer te ver gaan. Rover reageert daarmee op het streven dat brancheorganisatie OVNL maandag uitte.



Openbaarvervoerbedrijven willen dat reizigers per 2018 niet meer contant kunnen betalen in het openbaar vervoer. Dit moet ervoor zorgen dat er minder overvallen worden gepleegd en het ov veiliger wordt. Rover vindt daarentegen dat het mensen mogelijk weerhoudt om van het OV gebruik te maken.



Persoonlijk vind ik het heel vervelend, die trend die ik bespeur om op steeds meer plaatsen betalen met contant geld onmogelijk te maken. Munten en bankbiljetten zijn een wettig betaalmiddel. Het enige wettige betaalmiddel dat niet traceerbaar is naar de gene die het uitgeeft. Wat mij betreft hoeft er op mijn bankafschrift niet te staan dat ik de bus naar het station heb genomen, een nieuwe vieb heb gekocht in de sekswinkel of al de derde kroket uit de Febomuur heb getrokken deze week. En overvallen? Voor die paar euro in de kas van de chauffeur van mensen die geen OV-chipkaart hebben? Dat lijkt me de moeite amper waard.



Misschien mogen particuliere bedrijven die een dienst leveren waar je ook vanaf kunt zien wel besluiten dat je niet meer contant kunt afrekenen. Maar overheidsinstellingen en monopoliehouders mogen dat m.i. niet. Ik vind dat je met OV op het randje zit, of misschien wel over het randje heengaat. Wat vinden jullie?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet, ik heb alleen cash als ik op reis ga en ik klein bedrag om in geval van nood een taxi te pakken of bij een storing toch nog eten te kunnen kopen.



Voor de rest koop ik alles online met mijn creditcard of ik de winkel met pin,uiteten met pin,al het entertainment met pin.

Voor het OV heb ik een stuk of 4 anonieme ov chipkaarten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 31 mei 2016 @ 00:16:

Zorg dan gewoon voor een regel dat mensen wel contant kunnen betalen, maar dan wel met gepast geld. Hoeft een buschauffeur toch niet zoveel geld bij zich te hebben. Bij de eerstvolgende pauze de kassa legen.



Ik neem aan dat als contact weggaat er wel gepind kan worden. Vaak zat meegemaakt dat ik m'n ov-kaart was vergeten. Of je ov-kaart zou maar gejat worden, kun je dus mooi niet naar huis als je niet contant kan betalen of pinnen.

Die regel is er al zo ongeveer. Met meer dan 10 euro kun je (in adam iig) al nauwelijks meer betalen.

Ik heb daarom ook maar automatisch opwaarderen ingesteld. Ik vergat té vaak de kaart op te laden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 31 mei 2016 @ 23:53:

Ik snap het niet, ik heb alleen cash als ik op reis ga en ik klein bedrag om in geval van nood een taxi te pakken of bij een storing toch nog eten te kunnen kopen.



Voor de rest koop ik alles online met mijn creditcard of ik de winkel met pin,uiteten met pin,al het entertainment met pin.

Voor het OV heb ik een stuk of 4 anonieme ov chipkaarten.Dus jij bent er zo een die voor me in de kiosk op een ns station moeilijk staat te doen om één euro te betalen voor die rol snoep? Bedankt dan.



ik niet. Ik weet wat het kost en dan zorg ik dat ik dat in de hand heb, haal je iig je trein nog.
quote:nina1966 schreef op 30 mei 2016 @ 18:05:

Ik ben tegen. En niet zozeer omdat er dan te achterhalen is waar je je geld aan uit geeft (wat ik ook belachelijk vind) maar waarom.

Ze willen contant er helemaal uit hebben omdat steeds meer mensen er achter komen dat het op de bank laten staan niets meer op levert, alleen maar kost.

En die nemen thuis een kluisje.

Let maar op. Straks mag je geld wat je in huis hebt gewoon in de prullenbak storten of wel inleveren tegen de helft.

Het is gewoon weer een manier om geld in het laatje te krijgen.

En als al het geld dan ingeleverd is en je niets meer contant kunt betalen mogen mensen met een bankrekening van boven de ton zomaar een deel gaan inleveren.

En dat gaat echt gebeuren en niet over een jaar of 10 maar zeer binnenkort.



Heb laatst ook ergens gelezen dat men op een "legale manier" het zwarte geld uit de samenleving wil halen.

Echt hoor, alles willen ze van je weten . De tijd dat we een samenleving krijgen dat echt alles controleerbaar is , is geen nachtmerrie meer van de toekomst, maar is echt zeer nabij. En ik vind het een vreselijke ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 juni 2016 @ 00:17:

[...]

Dus jij bent er zo een die voor me in de kiosk op een ns station moeilijk staat te doen om één euro te betalen voor die rol snoep? Bedankt dan.



ik niet. Ik weet wat het kost en dan zorg ik dat ik dat in de hand heb, haal je iig je trein nog.



Wireless Pin

En ik ga niet zo erg veel met de trein, voornamelijk in het weekeinde en dan lijk ik niet de langzaamste te zijn
quote:Sapsorrow schreef op 31 mei 2016 @ 03:00:

Zolang toerisme bestaat, zolang zal contant betalen in het ov blijven bestaan.



Begin pakweg een Japanner, Hawaiiaan of Kongolees op doorreis door Europa maar es uit te leggen hoe je in Nederland de trein of de bus moet betalen .

Of mijn 82-jarige schoonmoeder die haar bankkaart nooit gebruikt (en haar code telkens vergeet).
Alle reacties Link kopieren
Het afschaffen van het contant geld heeft te maken met controle.



als je straks iets doet waarvan iemand hogerop niet wil dat je het doet, kan ie je pas blokkeren!





Ach we gaan gewoon naar een mondiale fascitische politiestaat met een wereldregering, een wereldbank,

etc etc en dus zonder contant geld (cashless society)



Ik stel juist voor allemaal zo veel mogelijk contant te betalen!



Dat vertraagt dat systeem enorm, en we moeten veel hout tussen de spaken gooien.





Natuurlijk liefst helemaal tegen houden. Tenzij U van fascisme houdt en U uw kinderen dit 'gunt'
Alle reacties Link kopieren
quote:tudoceros schreef op 03 juni 2016 @ 09:03:

Het afschaffen van het contant geld heeft te maken met controle.



als je straks iets doet waarvan iemand hogerop niet wil dat je het doet, kan ie je pas blokkeren!





Ach we gaan gewoon naar een mondiale fascitische politiestaat met een wereldregering, een wereldbank,

etc etc en dus zonder contant geld (cashless society)



Ik stel juist voor allemaal zo veel mogelijk contant te betalen!



Dat vertraagt dat systeem enorm, en we moeten veel hout tussen de spaken gooien.





Natuurlijk liefst helemaal tegen houden. Tenzij U van fascisme houdt en U uw kinderen dit 'gunt'chemtrails?
Alle reacties Link kopieren
duh? blijf effe bij het onderwerp
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heeft het afschaffen van contant geld te maken met controle.



Controle over de geldstromen die dan voortaan allemaal via banken moeten lopen (verplichte winkelnering, navolgbaar) en het uit omloop houden van zwart geld. Maar het gaat nooit lukken om transacties in andere ruilmiddelen dan geld tegen te houden. Ik vermoed dat er allemaal nieuwe circuits ontstaan met andere "valuta" of waardepapieren.



Deels met alle goede bedoelingen opgezet door burgers die geen zin hebben om van iedere betaling een afdracht te moeten doen aan de bank (in bitcoin, of florijn of punten die je kunt verdienen met, en inruilen voor diensten). Dta zie je nu al.

En deels met slechte bedoelingen om het zwarte en criminele circuit draaiende te houden (in goud, diamant, cocaïne, weet ik veel).
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 01 juni 2016 @ 17:32:

[...]





Begin pakweg een Japanner, Hawaiiaan of Kongolees op doorreis door Europa maar es uit te leggen hoe je in Nederland de trein of de bus moet betalen .

Of mijn 82-jarige schoonmoeder die haar bankkaart nooit gebruikt (en haar code telkens vergeet).Om van te janken idd.
Waar moet ik met mijn zwarte geld heen als ik het niet meer uit kan geven? Enig idee hoe duur onderwereldbankiers zijn? Niet dat ik een stap in het OV zet, maar ik vind het niks aan. Contant geld is hard nodig!
Alle reacties Link kopieren
Simpel omzeil banken zoveel mogelijk. Ik ben jaren geleden reeds begonnen mijn spaartegoed om te zetten in goud. Verder haal ik begin van de maand een groot deel van de inkomsten in contanten direct af, uiteraard moet er geld op de bankrekening blijven staan voor de automatische afschrijvingen van de vaste lasten, maar voor de rest gaat het onze overheid/banken niet aan waar ik mijn geld aan spendeer.



Dit Alu-hoedje is voorbereid!
Humanity is a disease... erase the human race!
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 30 mei 2016 @ 19:44:

Verder kan cash betalen op de bus gerust afgeschaft worden als je maar genoeg plaatsen voorziet waar je nog wel een ticket kan kopen. Automaat aan iedere halte, SMS betalen, tickets te koop in elke buurtwinkel,...Dat noemde we een strippenkaart..... en die mocht niet meer we moeten aan de chipcard
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
Waar laat je dat goud dan? Onder je bed ?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 03 juni 2016 @ 10:22:

Waar laat je dat goud dan? Onder je bed ?Ook daar is op voorhand over nagedacht primair ligt het in de kluis hier in de woning, verder liggen er kleinere hoeveelheden opgeslagen bij mijn ouders en familieleden.
Humanity is a disease... erase the human race!
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik las laatst een verhaal van iemand die zijn kluis leeg vond.



Zijn echtgenote, die vergeten was hem te vertellen dat ze van hem wilde scheiden, had namelijk ook de code.
óu sont les neiges d'antan

quote:nina1966 schreef op 01 juni 2016 @ 00:17:

[...]

Dus jij bent er zo een die voor me in de kiosk op een ns station moeilijk staat te doen om één euro te betalen voor die rol snoep? Bedankt dan.



ik niet. Ik weet wat het kost en dan zorg ik dat ik dat in de hand heb, haal je iig je trein nog.Tja, of je vertrekt gewoon iets eerder van huis
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaap_2015 schreef op 03 juni 2016 @ 10:22:

[...]





Dat noemde we een strippenkaart..... en die mocht niet meer we moeten aan de chipcard



Yep, en het uiteindelijke doel is ...een chip (rifd) in je lichaam!



en dan zijn de rapen gaar!





Dit alles gaat via de techniek van het gradualisme dat vooral gebruikt wordt door de Fabian Society die dit aanstuurt. Een belangrijk doel van hen is de chip.Ze nemen zeer kleine stappen zodat er niet te veel weerstand ontstaat en dan de volgende, en dan de volgende..





creepy allemaal
Alle reacties Link kopieren
Toch verbaas ik me er over wat de mensen in Nederland allemaal steeds pikken,



Zijn we eigenlijk geen mak volkje hier in nederland?
Door telkens een andere 'vijand' of discussiepunt in de maatschappij op te werpen (Rusland/vluchtelingen/name it) zal het volk zich (nog?) niet tegen de eigen overheid keren. 'Geef het volk brood en spelen versie 2.0'.



Nu maken we ons druk over discriminatie en Sylvana Simons, over een maand over het liefdesleven van Sylvie Meis.

Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 03 juni 2016 @ 16:51:

Door telkens een andere 'vijand' of discussiepunt in de maatschappij op te werpen (Rusland/vluchtelingen/name it) zal het volk zich (nog?) niet tegen de eigen overheid keren. 'Geef het volk brood en spelen versie 2.0'.



Nu maken we ons druk over discriminatie en Sylvana Simons, over een maand over het liefdesleven van Sylvie Meis.





zeer juist, zeer juist en dit gebeurt ook op grotere schaal zo. Het crereren van "vijanden"

Lees bv eens "The report of iron mountain"



wordt meteen duidelijk dat ook "global warming" een hoax is om de mensen te manipuleren hun vrijheid in te leveren.
Exact.
Alle reacties Link kopieren
Ben het helemaal met je eens Merano. Maar je privacy gaat er aan helaas. Over een paar jaar is er geen contant geld meer en is álles wat je uitgeeft traceerbaar. Ik vind het helemaal niks en gevaarlijk ook nog.
Alle reacties Link kopieren
De beste manier om zoveel mogelijk van je privacy te behouden, is overal waar dat kan (weer terug te gaan naar) contante betalingen.



Criminaliteit laat men nagenoeg ongehinderd plaatsvinden om zo (onder het mom van onze veiligheid) allemaal maatregelen door te drukken waarmee men brave mensen volledig klem kan zetten en kan uitmelken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven